Color Classic og Quantum Empire?
Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 21-10-02 11:56

Hej!

Her kommer lige en lille historie, og et afsluttende spørgsmål...

Jeg har erhvervet mig en Color Classic, og har fundet ud af at den disk
der sad i var i udu, så den blokerede for SCSI-kæden. Symptomerne var at
man fik en cursor når man tændte, men blank skærm. Efter at have fjernet
den gamle disk, så kom den klassiske diskette frem på skærmen, og ville
have en bootdisk

Så langt så godt. Vi prøvede nu at tilslutte et CD-drev med en CDrom med
system 7.6.1 og den bootede fint

Nu havde jeg så en Quantum Empire 1080S (en 1 Giga ting) som jeg ved
virker, og kunne prøve at sætte til. Er der nogen der ved om det skulle
kunne lade sig gøre? Har søgt lidt på nettet, og der er nogen der mener
den måske sluger for meget strøm!?

Bottom line er at den ikke umiddelbart virker. Den er internt termineret
- men det skal den vel være?

--
Jesper
Som fik sin første Mac (CCen) for 4 uger siden

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 21-10-02 23:54

Hej Jesper
Jesper Lillesoe <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> [...]
> man fik en cursor når man tændte, men blank skærm. Efter at have fjernet
> den gamle disk, så kom den klassiske diskette frem på skærmen, og ville

Det skulle vel ikke være noget med, at den enten ikke var eller netop
var termineret med jumper, og skulle have været det modsatte?

Prøvede du at stikke den en floppy for at se, om den ville boote fra
den?

> [...]
> virker, og kunne prøve at sætte til. Er der nogen der ved om det skulle
> kunne lade sig gøre? Har søgt lidt på nettet, og der er nogen der mener

Bøh, står der ikke noget i en applereadme, om hvor meget strøm, som CC
kan give til disken, det kunne stå i opstillingsvejledning eller lign.
Og så kunne du jo sammenligne med diskens krav.

> Bottom line er at den ikke umiddelbart virker. Den er internt termineret
> - men det skal den vel være?

Det lyder rimeligt jo.

Til lykke med maskinen i øvrigt. Jeg havde også sådan en som min første,
dejlig lille sag ,.)

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 22-10-02 10:46

On Tue, 22 Oct 2002 00:54:27 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Hej Jesper
> Jesper Lillesoe <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
[snip]

> Det skulle vel ikke være noget med, at den enten ikke var eller netop
> var termineret med jumper, og skulle have været det modsatte?

Måske - jeg vil prøve at lege lidt med kombinationerne... Den var
termineret.

> Prøvede du at stikke den en floppy for at se, om den ville boote fra
> den?

Der sad faktisk en floppy i. Den tidligere ejer (en pige - ) havde
prøvet desperat at få den til at virke. Så der sad en disk med
"Hortons" i he he he... Gad vide om det var Norton? Det lå nu ikke på
disken, og den bootede heller ikke på den, når den syge hd var i.

--
Jesper
Som regner med at bygge CCen om til husalter

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 01-11-02 00:23

On Tue, 22 Oct 2002 00:54:27 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Det skulle vel ikke være noget med, at den enten ikke var eller netop
> var termineret med jumper, og skulle have været det modsatte?

Hmmm - nu har jeg leget lidt med kombinationerne af terminering,
ikke-terminering. Synes ikke jeg er blevet meget klogere

Har fundet en spec på Quantum Empire 1080S og der står noget om "AMOS
based computers". Er en Mac det?

Kunne jeg få en SCSI kyndig til at tage et check på disse sider, og give
et bud på hvilke jumpere jeg nok skal have sat?

http://www.thetechpage.com/cgi-bin/db/db.cgi?displayItem=1069

http://www.amos-online.com/dss10/50903A03.pdf

Og sidst men ikke mindst:

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=331024F5.142C%40sirius.com&rnum=9&prev=/groups%3Fq%3Dquantum%2Bempire%2B1080S%2Bmac%2Bgroup:comp.sys.mac.hardware.*%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D331024F5.142C%2540sirius.com%26rnum%3D9

Har ikke kunnet finde specs på den disk den er født med: En Conner CP3040A
- Apple Hard Disk 40SC. Kender I et link til noget info om jumpere osv. Så
kunne jeg måske sætte dem som på den gamle disk...

> Til lykke med maskinen i øvrigt. Jeg havde også sådan en som min første,
> dejlig lille sag ,.)

Mange tak... Ja den er fin nok. Hvis man så bare kunne få det OS
installeret... Den "nye" Quantum har i øvrigt siddet i en PC. Skal den
low-level formateres for at en Mac vil kendes ved den? Og hvordan gøres det
fra sådan en lille CC?

--
Jesper
Der måske skal have noget MAME til at køre på CCen når den virker

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-11-02 23:26

Hej Jesper

Jesper Lillesoe <jesper@veloce.dk> wrote:

[snip]

> [...]
> low-level formateres for at en Mac vil kendes ved den? Og hvordan gøres det

Hmm, det ville sikkert være en god idé, om ikke andet skal den jo
formateres om til Mac(HFS) fra PC (FATx). Apples eget diskværktøj skulle
kunne gøre det, ellers er FWB Hard disk toolkit også glimrende.

Skulle du bo i nærheden, er du velkommen til at kigge forbi.