Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Overkill
Fra : David J. V. Jensen

Dato : 21-10-02 10:39

Har lige investeret i et Palit Ti4200 128mb (1.289,- kr) til min 2,1 Ghz
Pentium 4. Mente det var en god kombination, og med en score i 3dmark2001SE
på 9568 er det vist heller ikke skudt helt ved siden af.

Men dagen før mit køb, købte en kollega et MSI Ti4600 (2.400,- kr). Heldig
fyr!! Men han har altså "kun" en 733 MHz Pentium 3. Er det ikke overkill?!

Vi har et væddemål kørende. Jeg mener nemlig mit system bliver det hurtigste
(udtrykt ved en 3dmark score), han er, selvfølgelig, af den modsatte
opfattelse.

Hvad skyder I på??

Mvh.
David

PS. Jeg læser, i modsætning til kollegaen, Anandtech, Toms Hardware osv. så
jeg er ganske sikker på at jeg går af med sejren. Af samme grund har vi kun
væddet en kop kaffe

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-10-02 11:08

"David J. V. Jensen" <vaagseid@yahoo.dk> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Vi har et væddemål kørende. Jeg mener nemlig mit system bliver det
> hurtigste (udtrykt ved en 3dmark score), han er, selvfølgelig, af den

Det er et overkill da hans CPU vil sætte en grænse for hvad kortet kan yde.

Men det er da bedre med et overkill end underkill, især hvis han senere
opgraderer sin maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-10-02 20:34

> Men det er da bedre med et overkill end underkill, især hvis han senere
> opgraderer sin maskine.

Præcis!

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Remove the spammer in address

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 23-10-02 15:36

"Trygleren [9000]" skrev:

> Præcis!

Det var også et af kollegaens argumenter, og det er jeg helt enig i.

Men da han ikke opgraderer før om et halvt års tid, syntes jeg ligeså godt
han kunne vente. Til den tid koster et Ti4600 næppe mere end et Ti4200 gør
idag.

Og da han faktisk ikke spiller særligt meget på sin computer,
sååååååååååååå........ Men hans søn bliver sikkert glad. I modsætning til
konen (2.400 er også en sjat penge).

Mvh.
David

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-10-02 21:24

> Det var også et af kollegaens argumenter, og det er jeg helt enig i.

Det er jeg ikke, medmindre han opgraderer i morgen og desuden har så mange
penge at en tudse fra og til ikke gør den store forskel.

> [...]
>
> Og da han faktisk ikke spiller særligt meget på sin computer,
> sååååååååååååå........ Men hans søn bliver sikkert glad. I modsætning til

Ja, rimelig øhh, hvordan skal jeg formulere det pænt - dumt?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-10-02 08:07

> Men da han ikke opgraderer før om et halvt års tid, syntes jeg ligeså
> godt han kunne vente. Til den tid koster et Ti4600 næppe mere end et
> Ti4200 gør idag.

Tja men der skulle opgraderes og det var måske træls for ham at vente.

> Og da han faktisk ikke spiller særligt meget på sin computer,
> sååååååååååååå........ Men hans søn bliver sikkert glad. I modsætning
> til konen (2.400 er også en sjat penge).

Tja, kommer an på hvad hans krav var da han købte. Skarpt billede men ingen
høje 3D hastigheder, skulle han nok have kigget på Matrox eller et
billigere Radeon. Men hvis barnet pressede så var det et ok køb.

--
Bjarke Andersen

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 21-10-02 12:04

"David J. V. Jensen" <vaagseid@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
3dmark2001SE
> på 9568 er det vist heller ikke skudt helt ved siden af.

Yup! Men prøv detonator 40-driverne - de gi'r ofte noget ekstra...!

> Men dagen før mit køb, købte en kollega et MSI Ti4600 (2.400,- kr). Heldig
> fyr!! Men han har altså "kun" en 733 MHz Pentium 3. Er det ikke overkill?!

Jo!

> Vi har et væddemål kørende. Jeg mener nemlig mit system bliver det
hurtigste
> (udtrykt ved en 3dmark score), han er, selvfølgelig, af den modsatte
> opfattelse.

Jeg tror du er en ret sikker vinder!

> PS. Jeg læser, i modsætning til kollegaen, Anandtech, Toms Hardware osv.

> jeg er ganske sikker på at jeg går af med sejren. Af samme grund har vi
kun
> væddet en kop kaffe

Må du nyde den varme mokka!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : pingpong

Dato : 21-10-02 14:30

Jo det er seriøst overkill! Jeg har selv et TI4600, og det yder ikke
maksimalt på min 1400Mhz TB...
Evt. kan i gå ind på www.madonion.com og bruge deres 'search and compare'
til at se hvad man maksimalt kan presse kortene til på forskellige
opsætninger...
Jeg får ca. 9000 i 3dmark, hvilket er lige omkring max på en 1400TB (vil jeg
tro)

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-10-02 17:22

David J. V. Jensen wrote:
> [...]
>
> Vi har et væddemål kørende. Jeg mener nemlig mit system bliver det hurtigste
> (udtrykt ved en 3dmark score), han er, selvfølgelig, af den modsatte

Hvis i tester i default opløsning, altså 1024*768 så vinder du klart, så
er spørgsmålet bare om i har aftalt noget om det. Jeg kunne godt
forestille mig at hvis i kører 1600*1200 og/eller begynder at lege med
FSAA at situationen så ville ændre sig. Uanset hvad så er 3DMark mere
CPU tung end mange spil, så tester i alt andet end de nyeste spil kunne
målingen også godt ske at falde ud til hans fordel i laverer opløsninger.

Jeg føler ihvertfald ikke at mit Radeon 9700 er overkill sammen med min
Celeron 1400 for i 1600*1200 og derover så er det altså stadig
grafikkortet som sætter grænsen.

Mvh

Bruno

PS. Din kollega kan sikkert godt skifte til en hurtigere CPU for små
penge og uden at være nødt til at skifte bundkort eller andet.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-10-02 19:08

David J. V. Jensen skrev bl.a.:

[snip ti4200 vs ti4600]

> PS. Jeg læser, i modsætning til kollegaen, Anandtech, Toms Hardware
> osv. så jeg er ganske sikker på at jeg går af med sejren. Af samme
> grund har vi kun væddet en kop kaffe

Så burde du da være stødt på denne artikel
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1650 Side 3 der siger vist det hele

--
Lars

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 23-10-02 15:31

"Lars Jørgensen" skrev:

> Så burde du da være stødt på denne artikel
> http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1650 Side 3 der siger vist det
hele

Netop!! Den artikel er faktisk grundlaget for, at jeg har været så
skråsikker overfor min kollega.

Nu venter jeg bare på hans resultat, men han har vist haft lidt problemer
med installationen af kortet.

Mvh.
David

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-10-02 21:22

> Netop!! Den artikel er faktisk grundlaget for, at jeg har været så
> skråsikker overfor min kollega.
>
> Nu venter jeg bare på hans resultat, men han har vist haft lidt problemer
> med installationen af kortet.

Det er da næsten synd at han sådan spilder over 1000 kr. Det er ca. det et
nyt motherboard med en Duron 1200 Mhz koster. Kan han ikke stadig nå at
bytte kortet og få pengene tilbage, eller evt. til et Ti4200?

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 24-10-02 15:15

"Tinky Winky" skrev:

> Det er da næsten synd at han sådan spilder over 1000 kr. Det er ca. det et
> nyt motherboard med en Duron 1200 Mhz koster. Kan han ikke stadig nå at
> bytte kortet og få pengene tilbage, eller evt. til et Ti4200?

Jamen, hvad skal jeg sige? For jeg er helt og aldeles enig! Ca. det samme
sagde jeg til kollegaen. Jeg mente det var bedre han investerede i en
hurtigere processor, så kunne han købe mit aflagte Geforce2 Pro til en
billig penge i stedet for.

Jeg mobbede ham så meget da han havde købt kortet, at han blev helt ked af
det .

Mente det var min pligt, da jeg inden købet, i en email til ham, henviste
til Anandtechs artikel om CPU-scaling. På trods af det købte han jo
alligevel kortet. Han mente helt sikkert at hans hans system ville blive
hurtigere end mit.

At jeg endnu ikke har hørt fra ham, skyldes måske at hans computer er
kortsluttet som følge af de mange tårer over spildte penge

Mvh.
David

Ps. Så kan han mobbe mig, når han om et halvt år opgraderer processoren....

Fra : Uni Bull

Dato : 23-10-02 22:10

> [...]
3dmark2001SE
> på 9568 er det vist heller ikke skudt helt ved siden af.

Præcis samme grafikkort på en 2,4GHz får jeg knap 11000....
Altså må en processor der kun er 1/3 så kraftig antages at være
hans flaskehals.

> Hvad skyder I på??

Bruger du sukker i kaffen?
--