Karbonader eller krebinetter.
Fra : Peter

Dato : 21-10-02 08:23

Hej NG.

Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og krebinetter
er?.

Hilsen Peter.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-10-02 10:23

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> writes:

> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og krebinetter
> er?.

Da jeg gik i 7. klasse og havde hjemmekundskab var krebinetter noget
svinefars der var vendt i rasp og stegt på panden. Derhjemme er
karbonader noget svinefars der er stegt på panden uden rasp.

Om det bare er det ved jeg ikke, men sådan er det i min familie.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Kate Bille

Dato : 22-10-02 09:07

Herligt med din forklaring, Trine, for nøjagtig samme forklaring har jeg fra
da jeg var barn
(jeg er fra Falster, så jeg ved ikke om det kan være egnsbestemt)
Krebinettter er paneret i rasp/mel
Karbonader er stegt uden rasp/mel
Om de så er lavet af Svin, Kalv eller en blanding er sagen uvedkommende.

Kate Bille

Fra : Thïngmand

Dato : 23-10-02 08:30

> Karbonader er stegt uden rasp/mel
> Om de så er lavet af Svin, Kalv eller en blanding er sagen uvedkommende.

Hakket svin stegt på panden uden rasp, kalder vi frikadeller

Fra : Peter

Dato : 23-10-02 15:59

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Hakket svin stegt på panden uden rasp, kalder vi frikadeller

ingen mel, æg og løg?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-02 18:06

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Hakket svin stegt på panden uden rasp, kalder vi frikadeller

Usædvanligt. Normalt er der både æg, mælk, mel, løg og krydderier i
frikadeller.

vh
Jan

Fra : Pia

Dato : 21-10-02 10:35

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og
krebinetter
> er?.
>
> Hilsen Peter.

Jeg ved ikke med karbonader, men i mine oejne er krebinetter hakket kalv og
flaesk og saa vendt i rasp og stegt paa panden.

Pia

Fra : Keld Gydum

Dato : 21-10-02 11:37

Hej Peter ...

I min kundskab er der bla. den forskel at karbonader
er ovale og krebinetter er runde som danske bøffer -
jeg mener at have læst i en gammel kogebog at man
også brugte reven gulerod i krebinetter men kan ikke
finde tilbage til det ... jeg leder stadig ...

Velbekomme
Keld Gydum

Fra : ram2

Dato : 21-10-02 12:03

"Peter" skrev d. 21-10-02 08:23 dette indlæg :
> Hej NG.
>
> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og
krebinetter
> er?.
>
> Hilsen Peter.

Hej Peter. Samme spørgsmål har undret mig. Jeg har spurgt mange med
forstand på disse ting, men de giver ikke ens svar. Det nærmeste jeg er
kommet "sandheden" er, at det er et dialektspørgsmål. I Jylland hedder
det karbonader, og på Sjælland hedder det krebinetter. Jeg ved ikke om
det er rigtigt, men det kunne godt være det.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 21-10-02 12:11

"ram2" skrev

> [...]
> det karbonader, og på Sjælland hedder det krebinetter. Jeg ved ikke om
> det er rigtigt, men det kunne godt være det.

Den har jeg også altid troet på.
Nydansk ordbog siger noget andet:

Karbonade:
"En flad rund bøf af hakket kalve- el. svinekød der er paneret
i rasp el. mel og stegt på panden." (Fra fransk "carbonnade")

Krebinet:
"En flad rund bøf af hakket kalve- el. svinekød der er paneret
i æg og rasp og stegt på panden." (Fra fransk "crépinette")

Jeg er ikke sikker på at jeg tror på ordbogen i dette tilfælde.

--
Merethe

Fra : ram2

Dato : 21-10-02 13:54

"Merethe Nielsen" skrev d. 21-10-02 12:11 dette indlæg :

> [...]
> i æg og rasp og stegt på panden." (Fra fransk "crépinette")
>
> Jeg er ikke sikker på at jeg tror på ordbogen i dette tilfælde.

Hej Merethe.

Lidt skægt. I Gyldendals fremmedordbog står som følger:

crepinette -n, -r (fr. crépinette en slags pølse, af crépine slagtekvægs
net, af lat. crispus krøllet) lille karbonade af hakket kød

Hvis de har ret, så er en krebinet jo en lille karbonade.

Jeg har sendt en mail til en større kogebog, og spurgt om de vil bore i
sagen - Hvorfor det hedder sådan - hvornår det hedder sådan - hvorhenne
det hedder sådan - hvornår retterne blev "opfundet", og så videre. Nu må
dette meget store spørgsmål belyses fuldt ud, så vi kan få fred.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 21-10-02 13:57

> [...]
> i æg og rasp og stegt på panden." (Fra fransk "crépinette")
>
> Jeg er ikke sikker på at jeg tror på ordbogen i dette tilfælde.

-----------------------
Jeg glemte at indsætte hvad Gyldendal siger om karbonade:

karbonade -n, -r (ital. carbonata, af lat. carbo kul) opr. kød ristet
over kulild;
hakket (skrabet) kalve- el. svinekød formet omtr. som frikadelle og
stegt, krebinet

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 21-10-02 14:12

"ram2" skrev

> karbonade -n, -r (ital. carbonata, af lat. carbo kul) opr. kød ristet
> over kulild;
> hakket (skrabet) kalve- el. svinekød formet omtr. som frikadelle og
> stegt, krebinet

Jeg har også slået karbonade op i "Dansk Ordbog for Folket",
som er fra 1907. Der står at det er et stegt stykke kød af kam
eller mørbrad. Krebinetter er slet ikke nævnt i bogen. Kan det
virkelig passe at de hakkede af slagsen er nyere retter?
Jeg ville gerne vide om Madam Mangor eller Frk. Jensen
kendte dem.

--
Merethe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-10-02 18:00

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Det nærmeste jeg er kommet "sandheden" er, at det er et dialektspørgsmål. I
Jylland hedder
> det karbonader, og på Sjælland hedder det krebinetter.

Nemlig.
Men folk har det jo med at flytte, og så har vi miseren: Ingen kan finde ud
af det mere

Hilsen Inger

Fra : NASS

Dato : 21-10-02 12:32

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og
krebinetter
> er?.

Kig her:

http://www.kokkebogen.dk/krebinetter.html

http://www.kokkebogen.dk/karbonader.html

--
Mange hilsner

Nass

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 21-10-02 13:20

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse:
> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og
> krebinetter er?

Hej Peter,
Hos os er karbonader blot svinefars vendt i rasp, hvorimod krebinetter er
rørt svinefars vendt i rasp.

/Kristina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-10-02 13:46

> [...]
> Hej NG.
>
> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og

Altså - Når nu man prøver at kaste lys over sagen, er det jo nærliggende, at
læse i Dansk Husmoder Leksokon. Dette har desværre ikke bidraget til
klarheden, hvis talen er omkring panering:

Hakkekarbonade: 1kg hakket svine- eller kalvekød formes som hakkebøf, bedst
ved at rulles fast mellem håndfladerne og derefter formes på bræt ved at
bankes let med ryggen af en kniv. Strøes med salt og peber, steges lysebrune
i hedt fedt. Brunet smør kan gives til, eller panden kan afkoges med
kartoffelsuppe (vand?), der tilsættes kulør og jævnes ganske lidt (20-25 g
mel til ½ l suppe).

Krebinetter (Wienerkarbonade) tilberedes af 3/4 kg hakket kalvekød tilsat
250 g kogte kartofler, krydres med saften af 1 løg samt salt og peper og
steges lysebrune i hedt fedt.

Således afskrevet fra nævnte leksikon.

Jørgen

Fra : mcloud

Dato : 21-10-02 18:49

> [...]
> Hej NG.
>
> Er der nogen der kan forklare, hvad foreskellen på karbonader og

Her er hvad hjerteforeningen mener om sagen

Opskriften her indeholder kun halvt så meget fedt som traditionelle
karbonader/krebinetter fordi:
· Der er brugt mindre - og mere magert - kød
· Der er brugt flere grønsager
· Stuvningen er lavet uden brug af fedtstof
· Der spises brød til
--------

2 personer
250 g hakket svine-, kalve- eller kalkunkød, max 10-12% fedt
1-2 spsk rasp
½ spsk rapsolie
Salt, peber

Stuvet hvidkål
400 g hvidkål
1-1½ dl vand
1 lille bouillonterning
2 dl letmælk
2 spsk hvedemel
Evt. salt, peber,
revet muskatnød

400 g kartofler

Serveres med Syltede agurker og brød
Kartoflerne skrælles og koges.
Kødet formes til 2 karbonader/krebinetter. Vendes i rasp. Salt og peber
drysses på.
Steges på pande, gerne med sliplet- belægning, i lidt olie.
Snit kålen fint, og damp den mør i 1-1½ dl vand tilsat bouillonterning
i ca. 15 minutter.
Ryst en jævning af 1½ dl letmælk og mel, og hæld den i under omrøring.
Tilsæt resten af mælken og lad stuvningen småkoge i ca. 5 minutter.
Smag til med salt, peber og evt. muskatnød. Karbonaden serveres med
kartofler, stuvet hvidkål og syltede agurker.
Brød serveres ved siden af. Energiindhold pr. person: 2900 kJ (690
kcal)
Energifordeling: 22% protein
50% kulhydrat
28% fedt (22 gram pr. person)
Copyright: Hjerteforeningen, 2000

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 21-10-02 20:39

"mcloud" skrev d. 21-10-02 18:49 dette indlæg :

> krebinetter
> >
> Her er hvad hjerteforeningen mener om sagen
Fin opskrift mcloud, og tak for den. Skal prøves!!
Men spørgsmålet var, hvad forskellen er på karbonader og krebinetter.

Mvh.
Ram2

http://www.kandu.dk/