KODA's ret til fortsat at opkræve kopiafgi~
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-10-02 08:00

I forbindelse med den kommende lov om forbud mod omgåelse af kopisikringer
på musikcd'er o. a.
Kan KODA fortsat opkræve afgiften på 4 kr og 7 øre pr. cd, når det ikke
længere blever muligt lovligt at kopiere egen lovligt erhvervede originale
CD'er?

Det skal forstås på den måde, at det er forventeligt, at alle
pladeselskaberne vil anvende en eller anden form for kopisikring på deres
kommende udgivelser og enhver genudgivelse af eksisterende værker.

Hermed bortfalder muligheden for lovlig kopiering og hermed berettigelsen
for KODA's nuværende afgift.
Man kan da ikke både blæse og ha mel i munden., for man kan vel ikke kræve
afgift af en formodet ulovlig handling?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-10-02 09:17

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Kan KODA fortsat opkræve afgiften på 4 kr og 7 øre pr. cd, når det
> ikke længere blever muligt lovligt at kopiere egen lovligt

CopyDan er lovmæssigt givet en ret til at opkræve de pågældende
afgifter. EU direktivet lægger op til, at kompensationen skal sættes
ned eller helt bortfalde såfremt ophavsretsindehaverne anvender
kopisikringer. Det lader dog ikke til at Kulturministeriet har tænkt
sig at medtage denne del i den nye lovgivning.

> [...]
> på deres kommende udgivelser og enhver genudgivelse af
> eksisterende værker.
>
> Hermed bortfalder muligheden for lovlig kopiering

Måske. Spørgsmålet er om en kopisikring på en CD er en effektiv teknisk
foranstaltning (som nævnt i infosocdirektivet) når "sikringen" kan
brydes med en tusch eller et standard CDrom drev.

> Man kan da ikke både blæse og ha mel i munden., for man kan vel
> ikke kræve afgift af en formodet ulovlig handling?

Det var til at starte med, såvidt jeg ved, Kulturministeriets holdning
før CopyDan fik mulighed for at opkræve båndafgift på CDere,
hukommelseskort mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nette

Dato : 22-10-02 21:25

"Jesper Nielsen" wrote
> [...]
> pladeselskaberne vil anvende en eller anden form for kopisikring på deres
> kommende udgivelser og enhver genudgivelse af eksisterende værker.

I går i tv, sagde en eller anden ekspert, at hun ikke mente, at der var så
mange igen, der ville benytte denne sikring, da den var hamrende dyr.
Desuden gjorde hun os stærkt opmærksom på, at det stadig ville være lovligt
at kopiere til privat brug

Men hun kunne ikke rigtig svare, hvad man så gjorde ved de kopisikrede cder,
da ens ret til kopiering jo så ikke kunne finde sted.

Måske OT, .. og dog, hvis man forsat må kopiere til sig selv, så må Codan
vel også tage sin pris

Nette

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-10-02 08:50

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> da ens ret til kopiering jo så ikke kunne finde sted.
>
> Måske OT, .. og dog, hvis man forsat må kopiere til sig selv, så må Codan

Den forstod jeg ikke rigtigt!
Hvad dyrt er der ved at lægge en en softwareprotection ind på en CD.
Det eneste, der kan koste, er en eventuel licens til en udvikler eller
udviklingsomkostninger til at skabe et egnet program.
Det kan da vist kun være en undskyldning for fortsat at retfærdiggøre
CopyDan's afgift på Blanke CD'er.
Det er min overbevisning, at et hvert album med chance for succes vil blive
kopisikret for at begrænse kopiering mest muligt.
I længden vil musikCD'er pr default få lagt en kopibeskyttelse ind.

Det bliver jo netop ikke lovligt at kopiere til privat brug, hvis værket er
beskyttet med en kopisikring, man ved lov er forbudt at omgå.
Netop af denne ene årsag, at værket ikke kan kopieres uden omgåelse af
kopibeskyttelsen, og derved forbryder man sig imod lovgivningen.
Om det er den ene eller den anden lov, der brydes, må være irrelevant.

Personligt opfatter jeg lovforslaget som noget makværk.
Enten er det lovligt at kopiere til eget brug, eller osse er det ikke.
I først nævnte tilfælde er en kompensation i form af blankbåndsafgiften
rimelig og anstændig af hensyn til kunstnerne.
I sidst nævnte tilfælde kan der ikke kræves kompensation, og enhver
lovbryder kan forfølges.
Det kan heller ikke passe, at der skal herske uklarhed om, hvorvidt en
kopisikring er tilstrækkelig eller ej.
Ret beset bør lovgivningen på dette felt kunne koges ned til det enkle
spørgsmål:

Må man lave en kopi af et originalt værk til eget brug? Ja eller nej.

At pladeindustrien forlængst har tabt den kamp, er så en anden og mere
politisk sag.
Men efter min ringe mening ligger musikindustrien, som den selv har redt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Nette

Dato : 23-10-02 19:37

"Jesper Nielsen" wrote
> Den forstod jeg ikke rigtigt!
> Hvad dyrt er der ved at lægge en en softwareprotection ind på en CD.

Aner det ikke, har ikke forstand på det, men hørte bare, hvad hende i tv
sagde
Men hvis hun ikke har ret, så er det da en skam, jeg ikke husker
programmet/kanalen, for at skal det da op i medierne. Tænk på alle dem der
sidder og tror på det hun har sagt.....

Nette

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-10-02 09:52

> [...]

> programmet/kanalen, for at skal det da op i medierne. Tænk på alle
> dem der sidder og tror på det hun har sagt.....

Der kommer så meget vrøvl frem i medierne og andre steder. Et konkret
eksempel er en jura professor fra Københavns Universitet, der
angiveligt har udtalt, at det er lovligt for politiet at opfordre til
strafbare handlinger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-10-02 09:51

> [...]

> blankbåndsafgiften rimelig og anstændig af hensyn til kunstnerne.
> I sidst nævnte tilfælde kan der ikke kræves kompensation, og

Det mest groteske er, at KM ikke har valgt at implementere direktivet
med sin fulde ordlyd idet blankbåndsafgiften skal begrænses eller helt
fjernes alt efter i, hvor stor udstrækning kopibeskyttelserne anvendes.
Ved ikke at indføre denne del af direktivet får vi den situation som KM
tidligere var imod, hvor musikbranchen kompenseres for ulovlig
kopiering, men det er nok mere politik end jura.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-10-02 09:47

> [...]

> Men hun kunne ikke rigtig svare, hvad man så gjorde ved de
> kopisikrede cder, da ens ret til kopiering jo så ikke kunne finde

Det er netop her problemet ligger, da det ikke vil være tilladt at
bryde kopisikringerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nette

Dato : 24-10-02 18:26

"Morten Bjergstrøm" wrote
> Det er netop her problemet ligger, da det ikke vil være tilladt at
> bryde kopisikringerne.

Jamen, hvis vi lige ser bort fra dit tidligere indlæg om at der ofte kom
noget sludder frem i medierne..Så var det faktisk lige præcis det hun sagde:
At det altid var lovligt at tage en kopi til eget forbrug

Nette

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-10-02 23:44

> [...]
sagde:
> At det altid var lovligt at tage en kopi til eget forbrug

Det er jo meget godt, at vi gerne må tage en kopi til os selv - Bare synd vi
ikke kan, fordi en anden lov forbyder os at omgå kopisikringen, som
pladeselskabet så betænksomt har lagt på CD'en.

Men som så mange tænker og siger:
Fjollede love er til for at blive brudt!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-02 09:36

> [...]

> ofte kom noget sludder frem i medierne..Så var det faktisk lige
> præcis det hun sagde: At det altid var lovligt at tage en kopi til

Det er også det, der vil være udgangspunktet i den kommende lov om
ophavsret i en § mens en anden § forbyder omgåelse af kopisikringer
uanset, hvilken form for kopiering, der måtte være tale om. Dvs. en §
lovliggør, at du tager en kopi af en CD (under visse forudsætninger).
En anden § angiver nogle yderligere begrænsninger i ens rettighed til
at råde over et erhvervet værk. (Ovenstående er måske ikke helt klart
formuleret)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-10-02 17:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det er også det, der vil være udgangspunktet i den kommende lov om
>ophavsret i en § mens en anden § forbyder omgåelse af kopisikringer
>uanset, hvilken form for kopiering, der måtte være tale om.

Lidt nyt:
I dagens udgave af JP kan man se kulturministeren udtale, at den
nye lov ikke skal forbyde, at man bryder krypteringen for at
afspille en DVD under et andet styresystem end Windows. Han vil
om noedvendigt faa det indfoejet i bemaerkningerne til loven for
at fjerne tvivl om tolkningen.

Aergerligt, at han ikke samtidig har taget lige saa klar stilling
til brud paa kopieringssikringer for at tage sikkerhedskopier af
lovligt indkoebt software.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 25-10-02 22:16

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16694

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-02 09:38

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16694

En artikel, der desværre endnu en gang viser, at IPFI enten ikke har
forstået eller ikke vil forstå, at de bliver kompenseret for lovlig
kopiering og ikke det IPFI kalder piratkopiering.

--
Morten http://miljokemi.dk