Run-time error '13'
Fra : Jesper \(OZ5PC\)

Dato : 20-10-02 21:37

HJÆLPPPPPPPPPPP

Er ved at blive vanvittig.

Har lavet et prog, kaldet DanPSK.

Kører fint i vb6. Kører fint kompileret.

Lavet en install. Install det på en anden pc (notebook). Starter programmet.
Trykker på en knap.
Så kommer den med en Run-time error 13, og lukker.
Hvis jeg install vb6 på notebook, og starter koden derfra, kører programmet
fejlfrit. Exe filen fra
ins, kører stadig ikke. Hvis jeg nu kompilerer koden på notebooken og
starter exe filen, så kører programmet
sgu fejlfrit.

Er der nogen der ved hvorfor det opfører sig sådan????

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-02 06:27

Lyder som en type fejl.. eller det er en type fejl.
Chek dine data-type især som parametere til funktions-kald.. det kan også
være et parentes-problem

Fra : Jesper \(OZ5PC\)

Dato : 21-10-02 08:54

Det er jeg klar over, men der er ingen fejl i programmet.

Programmet kører fint på min stationære pc. Kompilerer så, og lavet en
setup.exe med det hele.
Når den så installeres på min notebook, og startes, så går det galt.

Jeg prøvede så at installere vb6 på min notebook. Startede herefter exe
filen, med samme fejl.
Startede herefter koden i vb6. Nu virkede programmet fint. Kompilerede så
programmet på
min notebook. Denne nye exe fil kører ok.
Laver så en ny exe fil på min stationære pc, og kopierer til min notebook.
Den virker igen ikke.

Konklusion: Kan kun få det kompilerede program til at virke på min notebook,
hvis det er
kompileret på den....

Jesper....

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 21-10-02 09:43

OS på stasjonær og notebook?

--
Snutten
Reply-to adressen er gyldig inntil spam er mottatt

Fra : Jesper \(OZ5PC\)

Dato : 21-10-02 10:03

Stationær=XP pro
Notebook=Win98

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 21-10-02 10:44

On Mon, 21 Oct 2002 11:03:17 +0200, "Jesper \(OZ5PC\)"
<oz5pc@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Stationær=XP pro
>Notebook=Win98

Er det referert til wininet.dll i programmet?
Denne dll er det "dramatiske" forskjeller på mellom win98 og w2k/xp.

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 21-10-02 10:05

"Helge Bjørkhaug" <just@me.invalid> skrev i en meddelelse

> OS på stasjonær og notebook?

Win-version kan udmærket have betydning. Vi har en app (skrevet i VB5 i
1998), som kører fint under Win95/98, men som under WinXP giver en Runtime
Error 6, Overflow. Jeg har endnu ikke fattet, hvorfor (datatyper er vel
ens?), men det løses sig, hvis man kører den i Win95 kompatibilitets-mode
under XP.

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
Dagens jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp
--------
Indsæt v før snablen

Fra : Jesper \(OZ5PC\)

Dato : 21-10-02 16:26

Det var også sådan noget jeg tænkte.

Nu er det sådan at jeg kompilerer i xp og det gerne skulle virke på f.eks
98.
Er der nogen måde/utils, hvor man kan kompilere til ældre windows versioner,
uden at skulle have 2 os'er kørende????

Jesper....

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-10-02 23:20

Jesper (OZ5PC) skrev:
> [...]
f.eks
> 98.
> Er der nogen måde/utils, hvor man kan kompilere til ældre windows

Først må du vel finde ud af HVOR i dit program at fejlen opstår!

Prøv at vises en dum messagebox som det ALLERFØRSTE programmet gør når
det bliver startet. Kan den vises?
Hvis ja, så indsætter du en bunke af dem. Lad dem blot vise teksten 1,
2, 3, 4, 5 osv. Så kan du let se hvilke to msgboxe programmet stopper
mellem.

Det kunne jo være at det var dig, som har lavet en fejl?
Alternativt: Vis din startup-kode her i nyhedsgruppen, og lad os gætte
på hvor fejlen opstår.

-------
Tomas

Fra : Jesper \(OZ5PC\)

Dato : 21-10-02 23:56

Selvfølgelig kunne jeg have lavet en fejl, men programmet kører fejlfrit,
når bare det bliver kompileret
på den pc/OS det skal køre på....

Programmet kan starte i 98, men kommer med Run-Time error 13 når jeg trykker
på denne knap,
ved kompilering i vb6 / XP. Kompileres det i vb6 / 98 kan det fint starte og
køre efter tryk på knappen.

Private Sub SwitchButton1_Click()
If SwitchButton1.Caption = "StartSoundCard" Then
Main.WinPSKX1.StartSoundCard -1, 2
WinPSKX1.Frequency(0) = GetSetting(App.ProductName, "Setup", "Freq-0",
Default)
WinPSKX1.Frequency(1) = GetSetting(App.ProductName, "Setup", "Freq-1",
Default)
Text5 = WinPSKX1.Frequency(0)
SwitchButton1.Caption = "StopSoundCard"
Command12.Enabled = False
Command13.Enabled = False
WinPSKX1.Visible = True
Sendtext.SetFocus
Exit Sub
Else
Main.WinPSKX1.StopSoundCard
SwitchButton1.Caption = "StartSoundCard"
Command12.Enabled = True
Command13.Enabled = True
WinPSKX1.Visible = False
Sendtext.SetFocus
Exit Sub
End If

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-10-02 17:37

Jesper (OZ5PC) skrev:
> Selvfølgelig kunne jeg have lavet en fejl, men programmet kører
fejlfrit,
> når bare det bliver kompileret på den pc/OS det skal køre på....

Det er det dårligste argument du overhovedet kan komme med!

Vi begår alle fejl - rigtig mange fejl endda! Det at tro at et program
er fejlfri, blot fordi det lige kan køre én gang i ét bestem miljø, er
bestemt ikke en garanti for at det er fejlfri.

Hvis jeg skal komme med en lidt grov påstand, så kommer den her: "Der
er mindst én fejl for hver 10 linier kode i et vilkårligt program."

Nu kan man selvfølgelig graduere fejl (fejltagelser, misforståelser,
forglemmelser, mangler, basering på standarder som måske slet ikke er
standarder osv.), og min påstand skal ALLE former for fejl medregnes.

Lad os se på din kode, og lad mig kommentere alt (også det også det,
som umiddelbart igen betydning har, men som er "dårlig" kodeskik):

> Private Sub SwitchButton1_Click()
> If SwitchButton1.Caption = "StartSoundCard" Then
> Main.WinPSKX1.StartSoundCard -1, 2
> WinPSKX1.Frequency(0) = GetSetting(App.ProductName, "Setup",
"Freq-0", Default)

Hvad er 'Default' for noget? En konstant som du har defineret?
VB kender som standard ikke til denne værdi!
Den kunne let give f.eks. en fejl ... 13?
Men idet at du selvfølgelig _altid_ bruger Option Explicit, kan det
ikke være det, som er galt, vel?

> WinPSKX1.Frequency(1) = GetSetting(App.ProductName, "Setup",
"Freq-1", Default)

Her spøger 'Default' igen!

> Text5 = WinPSKX1.Frequency(0)

Den går fint i VB, idet egenskaben Text er standard-egenskaben ved en
TextBox, men den går ikke i fremtidige versione af VB (VB.NET).
Dårligt navn til en TextBox. Ingen ved hvad Text5 betyder.

> SwitchButton1.Caption = "StopSoundCard"
> Command12.Enabled = False
> Command13.Enabled = False

....og hvad er det nu liiige at Command12 og -13 mon betyder i dit
program?

> WinPSKX1.Visible = True
> Sendtext.SetFocus
> Exit Sub

Hvad laver den Exit Sub dog her? Exit Sub bør bruges sparsomt og med
varsomhed og KUN hvis der er absolut brug for den!

> Else
> Main.WinPSKX1.StopSoundCard
> SwitchButton1.Caption = "StartSoundCard"
> Command12.Enabled = True
> Command13.Enabled = True

Hmm. Command982134 og CommandOIUHDW er ligeså gode navne...

> WinPSKX1.Visible = False
> Sendtext.SetFocus
> Exit Sub

Exit Sub lige før du af naturlige årsager slutter din Sub. Nej, nej,
nej.

> End If
> End Sub

Hvorfor ikke lægge 'Sendtext.SetFocus' til sidst efter If-sætningen,
idet du altid vil udføre den?
Sørg for at rykke din kode ind, når du er mellem 'Then og Else' og
'Else og End If' ellers bliver den let ulæselig.

Alle er naturligvis velkomne til at kommentere mine måske lidt
nærgående kommentarer...

-------
Tomas

Fra : Krabsen

Dato : 22-10-02 22:32

I det store og hele enig.

Bortset fra 'Exit sub' - den kan vel ikke undværes, hvis ellers man ønsker
at have Errorhandling i sin procedure:

--------------------------------------
Sub etEllerAndet
On error goto eh
msgbox "Koden kommer her"
Exit Sub
eh:
kaldFejlHaandtering err
End sub

Krabsen

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

...en masse gode råd..

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-10-02 22:41

Krabsen skrev:
> I det store og hele enig.
>
> Bortset fra 'Exit sub' - den kan vel ikke undværes, hvis ellers man
ønsker
> at have Errorhandling i sin procedure:

Helt enig. Som jeg skrev: bruges sparsomt og varsomt og kun hvis der
er absolut brug for den.

Det er der naturligvis i forbindelse med en (eller flere)
errorhandlers, men jeg kan ikke komme i tanker om andre situationer,
hvor den er god/smart/uundværlig.

-------
Tomas

Fra : Rayman

Dato : 08-11-02 14:12

> Main.WinPSKX1.StartSoundCard -1, 2
> WinPSKX1.Frequency(0) = GetSetting(App.ProductName,
"Setup","Freq0",Default)

Måske er det din kontrol WinPSKX1 (hvad det så end er), måske ligger der en
anden version af en driver eller lignende som gør at når du kompilerer, så
benyttes denne funktion. Jeg går ud fra at værdien i din registry er den
samme på begge maskiner.
Har du fundet ud af hvad linie der skaber problemet?

Fra : Jesper\(OZ5PC\)

Dato : 10-11-02 00:54

Winpskx1 er en dll fil, som en radioamatør i usa har lavet. Det er en som
sørger for
kommunikationen fra programmet via lydkort og comport, til en amatørradio,
Det går galt i linien der starter lydkortet, Hvis denne linie disables,
kører det.
Har også tænkt at det kunne være en ting i den dll fil.
Men hvorfor kan jeg mon så kompilere programmet på win me og få det til at
køre, det
er jo stadig den samme dll fil. Måske jeg skulle prøve at skrive til ham der
har lavet den....

Jesper....

Fra : Rayman

Dato : 11-11-02 17:25

> [...]
> køre, det
> er jo stadig den samme dll fil. Måske jeg skulle prøve at skrive til ham

Det lyder godt nok sært...
Prøv at skrive til ham. XP og ME har voldsomt store forskelle i håndteringen
af COM porte... Måske er det her det går galt, men det er mærkeligt at du
kan få det til at virke i det hele taget.....

Fra : Jesper\(OZ5PC\)

Dato : 15-11-02 14:04

Ja jeg forstår det heller ikke. Nu har jeg lagt det på hylden lidt, til jeg
hører fra ophavsmanden til dll filen....

Tak for hjælpen.

Jesper....