10.2.1, tcsh og PATH
Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 18:11

Jeg sidder i en lidt irriterende og ret pinlig situation. Hvordan sætter
jeg en path op i tcsh så jeg opnår at der

1. søges i aktuelt katalog.
2. søges i hvad der oprindeligt har stået i PATH
3. derfter søges i et antal kataloger som jeg finder det nødvendigt.

Det skal naturligvis være noget i retning af:

set PATH = (. $PATH Library/PostgreSQL/bin Library/bin)

- men hvordan nærmere?

at få et lille forsøgsscript til at køre - og det kan i hvert fald ikke
være meningen.

Eller er der en fejl i tcsh på MacOS X 10.2.1?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-10-02 18:32

In article <1fkd97k.16sd7pz1m1d398N%serse@diku.dk>, =?ISO-8859-1?Q?
Per_R=F8nne?= (serse@diku.dk) wrote:
> [...]
>
> Det skal naturligvis være noget i retning af:
>
> set PATH = (. $PATH Library/PostgreSQL/bin Library/bin)

setenv PATH ${PATH}:.:/et/eller/andet/sted
${PATH} giver dig din nuværende med.
.. nuværende katalog.
Efterfølgende div. ekstra kataloger. Den anden måde at sætte path på har
jeg aldrig brugt, men ved dog at den eksistere, dog har jeg kun set den
som:
set path = (/bla /bla/bla /osv) - Dvs. path med små bogstaver.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-02 19:49

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> som:
> set path = (/bla /bla/bla /osv) - Dvs. path med små bogstaver.

Nu forøger jeg så [jeg havde midlertidigt ændret min shell til bash].

Og det virker.

Forbløffende at O'Reilley ikke i sin »Using csh & tcsh« ikke sørger for
at beskrive opsætningen af paths - med et eksempel og på en klar plads
[evt. i et appendix].
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Jonasen

Dato : 21-10-02 17:23

In article <1fkdc8a.1c3onwrvo05vN%serse@diku.dk>, =?ISO-8859-1?Q?
Per_R=F8nne?= (serse@diku.dk) wrote:
> Forbløffende at O'Reilley ikke i sin »Using csh & tcsh« ikke sørger for
> at beskrive opsætningen af paths - med et eksempel og på en klar plads
> [evt. i et appendix].

Egentligt ja, det kan da betragtes som en ret vigtig variabel

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-02 19:26

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Egentligt ja, det kan da betragtes som en ret vigtig variabel

Det gælder i øvrigt også i de tilsvarende bøger til bash og ksh - de er
blot ikke /helt/ så grelle som denne om [t]csh.
--
Per Erik Rønne

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-02 16:21

In article <1fkd97k.16sd7pz1m1d398N%serse@diku.dk>, Per Rønne wrote:
> Jeg sidder i en lidt irriterende og ret pinlig situation. Hvordan sætter
> jeg en path op i tcsh så jeg opnår at der
>
> 1. søges i aktuelt katalog.

Det er generelt noget der IKKE anbefales, og som hele unix
verdenen har accepteret som fy-fy.

Hvis du går over i et bibliotek hvor en hacker har lagt en fil,
lad os kalde den ls som indeholder
rm -rf / &

så er du på skideren hvis du vil se hvad der ligger der.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-02 19:56

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det er generelt noget der IKKE anbefales, og som hele unix
> verdenen har accepteret som fy-fy.

Jeg /har/ flyttet CurDir fra begyndelsen af path ...
--
Per Erik Rønne