Nedfryse hjemmelavet pasta ??
Fra : Svend Emil

Dato : 20-10-02 17:40

Hejsa

Jeg har nu læst nogen af de seneste indlæg her i gruppen, og jeg kan se at
der er godt gang i diskussioner, besvarelse af spørgsmål, og andet. Det er
jo bare dejligt, nu er emnet jo også mad !!!

Jeg har så her et spørgsmål:

Kan jeg nedfryse min hjemmelavede pasta, og få et godt resultat ud af det
???

Jeg har for nylig for stort set første gang prøvet at lave min egen pasta,
og det er dælme ikke dårligt !!! :)

300 g durumhvedemel
3 æg
1 tsk salt
1 spsk olivenolie

Herover følger opskriften i "hemmelig" skrift (hvid) :)

Håber på svar, og ser frem til at følge denne gruppe for eftertiden...
--
--- Svend Emil (o: ---
http://makeashorterlink.com/?X32A24032

Fra : [2730]Rasmus

Dato : 20-10-02 21:42

> Kan jeg nedfryse min hjemmelavede pasta, og få et godt resultat ud af det
> ???

Hmm, jeg havde en kollega engang der altid lavede lasagneplader i fuld
størrelse til bradepanden, og frøs dem i sæt/portioner. Hun sagde det
virkede.

Rasmus
Som har en Ericsson T 20 til salg el. bytte.
dontspamme@FJERNoncable.dk

Husk at fjerne "FJERN" ved reply!

Fra : Svend Emil

Dato : 21-10-02 06:01

> Hmm, jeg havde en kollega engang der altid lavede lasagneplader i fuld
> størrelse til bradepanden, og frøs dem i sæt/portioner. Hun sagde det
> virkede.

Ok, det lyder godt, så
Jeg tror jeg vil lave et forsøg næste gang jeg laver en portion pasta....

Så kan jeg jo altid skrive hvordan det er gået :)
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Martin Seebach

Dato : 21-10-02 14:22

"Svend Emil" <svendemil@hotmail.com> wrote in message

> Kan jeg nedfryse min hjemmelavede pasta, og få et godt resultat ud af det
> ???

Inde i mit hovede skal pasta tørres.. ? Helt alm. (tør, købe-)spaghetti
holder sig gerne et år, hvis opbevaret tørt og lufttæt.

Mener at have læst i en bog om pasta at man skal hænge det op, gerne på en
tørresnor, og lade det tørre et døgs tid.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Svend Emil

Dato : 21-10-02 14:31

> Inde i mit hovede skal pasta tørres.. ?

Ok, det er da også en anden måde at gøre det på (ku' ik' la' vær')

> Helt alm. (tør, købe-)spaghetti
> holder sig gerne et år, hvis opbevaret tørt og lufttæt.
> Mener at have læst i en bog om pasta at man skal hænge det op, gerne på en
> tørresnor, og lade det tørre et døgs tid.

Jaaa, det er nok ikke helt dumt.
Lave det, hænge det "til tørre", og derefter pakke det lufttæt ind.
Og derefter bare opbevare det inde i det tørre mørke skab !

.....Jeg vil lave nogen "forsøg" næste gang jeg laver pasta, og se hvordan
det så falder ud.....
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Fru Hof

Dato : 21-10-02 16:48

">
> [...]
> Og derefter bare opbevare det inde i det tørre mørke skab !
>
> ....Jeg vil lave nogen "forsøg" næste gang jeg laver pasta, og se hvordan

Hej!

Når jeg har kørt pladerne ud på tyndeste tykkelse på min pastamaskine, lader
jeg dem ligge i ca 10 min, inden jeg skærer dem til tagliatelle. "rederne"
lufttørres liggende på et viskestykke i ca 24 timer, hvorefter de kan lægges
i en dåse og gemmes i? (det har jeg ingen erfaring med, da de bliver spist
ret hurtigt).

mvh
Tove

Fra : Karoline Larsen

Dato : 21-10-02 17:43

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> wrote

> [...]
>
> Mener at have læst i en bog om pasta at man skal hænge det op, gerne på en
> tørresnor, og lade det tørre et døgs tid.

Jeg kom bare til at tænke på at når der nu er æg i pastadejen og det ikke
bliver varmebehandlet inden det tørrer, hvad så med evt. salmonella? Kunne
man ikke forestille sig at det skulle varmebehandles inden tørringen?
Hvis det ikke er et problem, lyder det da som et godt forslag at tørre det,
for det er ikke hver gang man får taget sig sammen til at hive pastamaskinen
frem.

mvh Karoline

Fra : Martin Seebach

Dato : 21-10-02 17:50

"Karoline Larsen" <SPAMAWAYdsl65072a@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
det,
> for det er ikke hver gang man får taget sig sammen til at hive

Hele ideen med tørring er (som andre konserveringsmetoder) at bakterier og
andet godt ikke trives vel. Salmonella skal vel også have vand for at
overleve? Og ellers koger du det forhåbentligt før brug -- ellers bliver det
en frygtelig tør oplevelse :)

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Bettina Madsen

Dato : 22-10-02 17:25

Angående tørring af pastadej:

Jeg tror det er svært at tørre pastaen tilstrækkeligt
til at den kan opbevares uden for køl eller frost.
Problemet bliver, tror jeg, at der vokser
mug i pastaen.

Med hensyn til æg i pastadej, synes jeg det er en god idé
at bruge past. æg, ud fra den betragtning at pastadejen breder sig
i hele køkkenet, både i pastamaskinen, og diverse steder man hænger det op
....og hvis der nu er salmonella bakterier i æggene.
nå, ja det er bare sådan jeg gør det...

Bettina

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-10-02 17:16

> Jeg tror det er svært at tørre pastaen tilstrækkeligt
> til at den kan opbevares uden for køl eller frost.
> Problemet bliver, tror jeg, at der vokser
> mug i pastaen.

Den med muggen er ikke spå relevant, hvis man får tørret sin pasta
ordentlig. Jeg har da aldrig oplevet mug i den tørrede pasta man kan købe
. Mug har brug for fugt for at vokse.

Mvh.
Mette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-02 18:10

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> wrote in message

> Inde i mit hovede skal pasta tørres.. ? Helt alm. (tør, købe-)spaghetti
> holder sig gerne et år, hvis opbevaret tørt og lufttæt.

Men så kan man IMHO akkurart lige så godt købe en god færdiglavet pasta.

vh
Jan

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 25-10-02 00:51

On Sun, 20 Oct 2002 18:39:35 +0200
> [...]

> Jeg har så her et spørgsmål:
>
> Kan jeg nedfryse min hjemmelavede pasta, og få et godt resultat ud af det

Det kan du udemærket, det er ganske praktisk. Du skal sørge for alt
fryse det i passende portioner da det skal ikke tøs op det skal direkte
i kogende vand og du kan kun svært adskille den frosne pasta. Det er en
fordel at lave en let overflade tørring før indfrysning, jeg bruger en
rundstok hængt over et par spistuestole, så klæber de enkelte strimler
ikke så let sammen. Sørg af samme årsag for at at behandle fryseposerne
skånsomt, lad vær med at stakke dem før dagen efter når de er frosne.

Et tip: det er glimrende at lave hjemmelavet pasta af almindeligt
hvede det giver en lidt anden smag, og det er i øvrigt ligeså originalt
italiensk. Durum hveden er primært nødvendig til tørret pasta da den har
bedre tørreegensakaber. Den almindelige hvede er i øverigt lidt lettere
at arbejde med.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Svend Emil

Dato : 25-10-02 13:37

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan du udemærket, det er ganske praktisk. Du skal sørge for alt

Jeg takker for alle jeres råd...

Jeg kan sige at jeg nu har prøvet at lave en hel portion pasta, og så tørre
den. Det virkede fint.
Jeg har ikke smagt på den endnu, men den er helt "stiv" nu, og knækker, og
kan slet ikke bøjes.

Som Jan Bøgh har sagt tidligere, så er min tørrede pasta fuldstændig som en
købe-pasta, og derfor har jeg nu erfaret at det er bedst at lave pastaen
lige inden den skal koges og spises....
--
--- Svend Emil (o: ---