Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
> > Derefter behøver du ikke foretage dig mere, og al korrespondence
> > fra dem kan arkiveres lodret når du lige har kontrolleret at det
> > ikke er en stævning (men den kan vist ikke bare sendes).
> Men *hvis* det skulle vise sig at være en stævning, så kontakt
> forbrugerombudsmanden med det samme. De vil være meget interesserede i
> at høre om et tilfælde hvor IBC/Persolvo rent faktisk forsøger at gøre
> alvor af deres trusler.
Hov, mine oplysninger var forældede. Forbrugerstyrelsen skriver nu på
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fkn/tbs.htm at de *har* hørt om en sag
anlagt af IBC mod en forbruger. De giver følgende råd, udover Bertels:
| Forbrugerstyrelsen er bekendt med, at selskabet IBC Danmark har
| indbragt en sag for byretten for at få en forbruger til at betale en
| regning, selv om han nægter at have foretaget opkaldet. Modtager du en
| stævning fra byretten, og er beløbet på den oprindelige regning over
| 500 kr., anbefaler vi, at du anmoder retten om at få sagen indbragt
| for Forbrugerklagenævnet i stedet for, hvilket retten normalt har
| pligt til. Du kan i brevet til retten henvise til retsplejelovens §
| 361. Er beløbet på den oprindelige regning under 500 kr., anbefaler
| vi, at du hurtigst muligt ringer til Forbrugerinformationens hotline
| på telefon 70 13 13 30 (alle hverdage fra 9-12) for nærmere
| vejledning. Du bør ikke forholde dig passiv over for et brev fra
| retten, men du bør omvendt heller ikke blot betale regningen, fordi du
| nu trues med en retssag.
--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that
significantly enhances Palaeolithic technology, third
chapter, Ayla has sex with someone, and repeat ad infinitum."