/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
I god tro
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 20-10-02 16:34

Hvis f.eks. en butik laver en trykfejl i en brochure kan man ikke købe
varen til en fejlagtig pris, hvis man er i ond tro.

Men hvad hvis man ER i god tro, hvilket jo er muligt hvis man f.eks. ikke
kender branchen, ikke er prisbevidst, måske kommer fra et land med lavere
moms og afgifter eller f.eks. er psykisk udviklingshæmmet?

Jesper





 
 
Bertel Lund Hansen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-10-02 16:55

Jesper Nielsen skrev:

>Hvis f.eks. en butik laver en trykfejl i en brochure kan man ikke købe
>varen til en fejlagtig pris, hvis man er i ond tro.

En annonce er ikke et juridisk tilbud, men en opfordring til at
gøre dem et tilbud. Man kan ikke hænge butikken op på hvad der
står.

At mange tager forbehold for trykfejl, er en praktisk
foranstaltning. Juridisk set er det overflødigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

jan@stevns.net (20-10-2002)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-10-02 17:00

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev :

>Men hvad hvis man ER i god tro, hvilket jo er muligt hvis man f.eks. ikke
>kender branchen, ikke er prisbevidst, måske kommer fra et land med lavere
>moms og afgifter eller f.eks. er psykisk udviklingshæmmet?

de fleste brochurer indeholder teksten "forbehold for trykfejl" - så
nej , brochuren fanger ikke.

Det kan være noget andet, hvis man bevæger sig ned til butikken, og
der er skiltet en pris ved/på varen.

(alligevel kan butikken ikke gardere sig mod sjove folk der flytter
rundt på skiltene)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

N/A (20-10-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-10-02 18:32


"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3db2ccef$0$34821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis f.eks. en butik laver en trykfejl i en brochure kan man ikke købe
> varen til en fejlagtig pris, hvis man er i ond tro.
>
> Men hvad hvis man ER i god tro, hvilket jo er muligt hvis man f.eks. ikke
> kender branchen, ikke er prisbevidst, måske kommer fra et land med lavere
> moms og afgifter eller f.eks. er psykisk udviklingshæmmet?
>
> Jesper
>
Som Bertel skriver er der helt korrekt tale om en opfordring til at
fremkomme med et tilbud (du siger til butikken, at du gerne vil købe varen.
Dette tilbud acceptere butikken ved at lade dig købe varen).

God/ond tro kan derimod komme ind i billedet ved prismærkning.
En konkret dom (kan ikke lige huske nummeret):
I en butik står nogle fjernsyn. De er forsynet med en pris. Denne er
fejlagtigt angivet alt for lavt. Her er der tale om et reelt tilbud. Er
køber derfor i god tro mht. prisen skal forretningen sælge varen til den
forkerte og for billige pris.

I den konkrete sag fik køber nu ikke medhold. De havde medbragt et kamera
for at dokumentere den lave pris...Retten mente de var i ond tro.



Bertel Lund Hansen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-10-02 19:10

N/A skrev:

>God/ond tro kan derimod komme ind i billedet ved prismærkning.

>I den konkrete sag fik køber nu ikke medhold. De havde medbragt et kamera
>for at dokumentere den lave pris...Retten mente de var i ond tro.

Det stemmer da ikke med det første du skrev.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

N/A (20-10-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-10-02 20:07


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:kas5ruke757pl22sgae1r1qvpi4sgq2g94@news.telia.dk...
> N/A skrev:
>
> >God/ond tro kan derimod komme ind i billedet ved prismærkning.
>
> >I den konkrete sag fik køber nu ikke medhold. De havde medbragt et kamera
> >for at dokumentere den lave pris...Retten mente de var i ond tro.
>
> Det stemmer da ikke med det første du skrev.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Dommen er U1985.877H: Højesteret afviser købers krav under henvisning til
AFTL § 32, stk.1 - "for de indstævnte have stået som en nærliggende
mulighed, at angivelsen skyltes en fejl" mao at de var i ond tro.

Derfor passer det jo lige netop, det jeg skrev. Havde køber været i god tro,
skulle de have varerne til den pris, der stod på prisskiltet.
Mig bekendt er der da heller ikke nogen uenighed om dette eller??



Bertel Lund Hansen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-10-02 22:08

N/A skrev:

>Derfor passer det jo lige netop, det jeg skrev.

Undskyld! Jeg læste et "ikke" som ikke står i dit indlæg.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

N/A (20-10-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-10-02 20:11


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:kas5ruke757pl22sgae1r1qvpi4sgq2g94@news.telia.dk...
> N/A skrev:
>
> >God/ond tro kan derimod komme ind i billedet ved prismærkning.
>
> >I den konkrete sag fik køber nu ikke medhold. De havde medbragt et kamera
> >for at dokumentere den lave pris...Retten mente de var i ond tro.
>
> Det stemmer da ikke med det første du skrev.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Undskyld - tror jeg nu forstår, hvad du mener. Jeg udtrykte mig ikke klart
nok. Med prismærkning mener jeg naturligvis, den pris man kan se på den
fysiske varer, når man står nede i butikken. Fremgik det ikke af mit
domseksempel??



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste