/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
den ny købelov!
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 20-10-02 14:35

jeg har rodet mig ud i en diskusion med en anden og kunne godt tænke mig at
vide hvad i eksperter mener!

jeg siger at den gamle regel var sådan her : 1 års reklamtions ret men blev
praktiseret som 1 års garanti!

den nye siger jeg er sådan her : ½ års garanti og derefter 1.½ års
reklamations ret! det første halve år skal forhandlere bevise at det er min
fejl at det gik i stykker og det sidste 1.½ år skal jeg bevise at det er
"forhandlerens" skyld at produktet gik i stykker!

og til sidst er der en der fkan orklare mig forskellen på garanti og
formodnings regelen? eller er det ikke det samme?

mvh.

Nikolai R. Jensen

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen



 
 
TGD (20-10-2002)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 20-10-02 17:45


"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:aoubd8$e0j$1@sunsite.dk...
<KLIP>
> jeg siger at den gamle regel var sådan her : 1 års reklamtions ret men
blev
> praktiseret som 1 års garanti!

Næsten, de fleste forretningskæder gav 1 års garanti med automatisk, men
ikke alle.

> den nye siger jeg er sådan her : ½ års garanti og derefter 1.½ års
> reklamations ret! det første halve år skal forhandlere bevise at det er
min
> fejl at det gik i stykker og det sidste 1.½ år skal jeg bevise at det er
> "forhandlerens" skyld at produktet gik i stykker!

Det første ½ år skal forhandleren bevise det er dig der har ødelagt tingen,
et resterende 1½ år er det dig der skal *bevise* at fejlen var der ved lev.
hvilket var det samme under den gamle købelov.

> og til sidst er der en der fkan orklare mig forskellen på garanti og
> formodnings regelen? eller er det ikke det samme?

En garanti er et løfte om at varen virker i garantiperioden, garantigivere
kan slippe for garantiskaden hvis han kan bevise at den ikke er dækket af
garantien, formodningsreglen stiller dig en del bedre da man formoder at
skaden var der ved lev. det er så sælger der skal bevise at den ikke var
der.


http://www.net-tjek.dk her kan du finde mere om desangående.





Povl H. Pedersen (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 20-10-02 17:54

In article <aoubd8$e0j$1@sunsite.dk>, Nikolai R. Jensen wrote:
> jeg har rodet mig ud i en diskusion med en anden og kunne godt tænke mig at
> vide hvad i eksperter mener!
>
> jeg siger at den gamle regel var sådan her : 1 års reklamtions ret men blev
> praktiseret som 1 års garanti!

Ikke korrekt. Hvis der ikke blev lovet garanti, så var det almindelig
reklamationsret. Dvs at du skulle sandsynliggøre at det var en fejl der
havde været fra starten.

I dag er den vendt om. Der skal forhandleren bevise at fejlen ikke
har været der fra starten, og at det skyldes en ydre pårvirkning.
>
> den nye siger jeg er sådan her : ½ års garanti og derefter 1.½ års
> reklamations ret! det første halve år skal forhandlere bevise at det er min
> fejl at det gik i stykker og det sidste 1.½ år skal jeg bevise at det er
> "forhandlerens" skyld at produktet gik i stykker!

Du skal ikke bevise noget. Du kan i de sidste 18 måneder påberåbe dig en
mangel, og her er det som regel nok at kunne sandsynliggøre at fejlen
har været der fra starten.

Hvis et TV dør efter 18 måneder, så skal du ikke bevise noget. Da et
TV har en betydelig længere forventet levetid, så formodes det at fejlen
har været tilstede fra starten.

> og til sidst er der en der fkan orklare mig forskellen på garanti og
> formodnings regelen? eller er det ikke det samme?

Jeg kan ikke.

Claus P. (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 20-10-02 20:55


> > og til sidst er der en der fkan orklare mig forskellen på garanti og
> > formodnings regelen? eller er det ikke det samme?
>
> Jeg kan ikke.

Så forsøger jeg.

Formodningsreglen betyder at en fejl/mangel inden for de første 6 md,
formodes at have været tilstede fra starten af. Derefter er der 1½ års
reklamationsret, hvor man skal sandsynliggøre at en mangel har været
tilstede fra starten af. Hvordan det gøres er forskelligt fra produkt til
produkt. I praksis svarer formodningsreglen til den garantiform man
oftest støder på som forbruger

Garanti er en ydelse sælger giver dig, og iflg. markedsføringsloven
skal en garanti stille dig bedre end (købe)lovens bestemmelser. I
daglig tale dækker en garanti fejl og mangler i produktet i en vis tid,
førhen typisk et år. En garanti kan også være andet, fx prisgaranti,
service indenfor 8 timer, eller et låne apparat i rep tiden.

MVH CP



Morten Bjergstrøm (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 21-10-02 09:21

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> skrev:

> den nye siger jeg er sådan her : ½ års garanti og derefter 1.½ års
> reklamations ret! det første halve år skal forhandlere bevise at
> det er min fejl at det gik i stykker og det sidste 1.½ år skal jeg
> bevise at det er "forhandlerens" skyld at produktet gik i stykker!

Det er stort set korrekt. Der er dog hele tiden tale om reklamationsret
og ikke garanti [1]. De første 6 måneder, som du også selv nævner, er
omfattet af en formodningsregel.


[1] Jeg er godt klar over, at bla. Forbrugerstyrelsen vælger at kalde
det for en garanti - men det er en fejlagtig betegnelse eftersom en
garanti i henhold til Markedsføringsloven skal stille køber bedre end
loven foreskriver

--
Morten http://miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste