Spiselige kastanjer?
Fra : Bitten

Dato : 20-10-02 14:28

Hej i gruppen.

Hvordan kan man se om kantanjerne er spiselige? (Altså det jeg tror
kaldes for "ægte" kastanjer?)
Jeg ved at størstedelen af de kastanjetræer i DK er pyntekastanjer,
men hvis nu...

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-10-02 16:34

Bitten wrote:
> Hvordan kan man se om kantanjerne er spiselige? (Altså det jeg tror
> kaldes for "ægte" kastanjer?)
> Jeg ved at størstedelen af de kastanjetræer i DK er pyntekastanjer,
> men hvis nu...

Pynte og pynte. De kaldes hestekastanier. Forstavelsen heste- refererer til
at de ikke kan spises (de smager i hvert fald ikke godt og er fra det
græsk-latinske navn Aesculus hippocastanum (hippo: hest, castanum giver
vores kastanie)

Hestekastanier og "ægte kastanier" som man kalder de spiselige er meget
lette at skelne fra hinanden.
Du kan se blade og frøstande af ægte kastanie her:
http://garten.euro-oldies.de/images/Nuesse/kastanie.htm

Gå på torvet og bed om at se ægte kastanier. Så kan du let se forskellen. De
ægte er fladere, med en tydelig spids.
Du får dem uden yderskallen, der er fyldt med bløde pigge - langt mere fyldt
end hestekastanier.
Man rister dem på en varm plade, piller den brune skal af - og de smager
noget så ummm.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.