Weight Watchers...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-10-02 11:26

ok nu får jeg nok på puklen for det her*G* men jeg vil lige høre om der er
nogen her der har erfaringer med deres pointsystem.....

grunden er ( som nogle af jer sikkert ved) at jeg pga en operation ikke kan
spise ret meget frugt og grønt da det giver mig diarre og smerter.... ellers
ville jeg nok vælge et system som vægtkonsulenterne.....

men jeg kom til at tænke på at vægtvogterne jo spiser hvad de har lyst til
ud fra pointsystemet, og dete må da så kunne hjælpe mig....

så..... anyone??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Ti-4

Dato : 20-10-02 17:59

.....men jeg kom til at tænke på at vægtvogterne jo spiser hvad de har lyst
til ud fra pointsystemet, og dete må da så kunne hjælpe mig....
så..... anyone??
Knus Sabina

Nu er jeg jo ikke ligefrem upartisk i denne sag, men til gengæld kan jeg
sige at jeg ahr erfaringer med pointsplanen - jeg er nemlig konsulent hos WW
og har personligt reduceret min vægt med 14 kilo siden maj måned.
I starten gik jeg også langt uden om grønt, ganske langsomt har jeg dog fået
det indført i min hverdag, men det korte af det lange er, at du kan gå ned i
vægt uden at skulle spise 600 g grønt om dagen!
WW har kampagneuge i denne uge, så kom evt. til gratis informationsmøde?.
Hvis du derefter vælger at melde dig ind er prisen i denne uge 85.- i stedet
for 185.-
Ugeprisen er 85.-, men det koster ikke noget, når du ikke kommer.
Held og lykke.
Kærligst Ninett

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-10-02 18:12

Ti-4 wrote:

> [...]
> jeg sige at jeg ahr erfaringer med pointsplanen - jeg er nemlig
> konsulent hos WW og har personligt reduceret min vægt med 14 kilo

undskyld jeg spørger men det var da hurtigt du blev konsulent... hvordan kan
det være?

> [...]
> langsomt har jeg dog fået det indført i min hverdag, men det korte af
> det lange er, at du kan gå ned i vægt uden at skulle spise 600 g

mit problem er jo netop at jeg ikke kan tåle den meget grønt..... prøver jeg
at spise ret meget mere end en enkelt tomat eller lignende om dagen, så
betaler min krop en høj pris i form af dehydrering og mavesmerter og
diarre.......
men jeg ELSKER grønt... og med tiden kan jeg forhåbentlig også spise normalt
igen.... men lige nu er mit tarmsystem indrettet sådan at jeg ikke kan og
det må jeg så forholde mig til.....
jeg vil bare gerne undgå at tage på, samt tabe mig en smule i
processen......

> [...]
> prisen i denne uge 85.- i stedet for 185.-
> Ugeprisen er 85.-, men det koster ikke noget, når du ikke kommer.

jeg har kigget lidt på WW's hjemmeside og der er nogle kuponer der siger 150
kr i tilmelding.... hvad skal jeg regne med er det rigtige??
er der nogle krav?
bliver man vejet eller er det bare at møde op?
hvad forventes der?
og alle de spørgsmål jeg har glemt*GGG*

Fra : 10-4!

Dato : 05-11-02 12:52

Hej Sabine, underligt nok får jeg ikke alle indlæggene på den computer, jeg
arbejder mest ved, så jeg har føst set dit spørgsmål i dag. Iler fluks med
et svar på ....

> undskyld jeg spørger men det var da hurtigt du blev konsulent... hvordan
kan
> det være?

For det første var jeg heldig og kontaktede WW netop, som de stod for at
skulle udvælge nye konsulentemner, så fra jeg skrev ansøgning og til jeg var
på 1. kursus, gik der kun 3 uger! En del af uddannelsen har jeg i forvejen
via min uddannelse til NLP-Psykoterapeut, da der netop bruges meget NLP hos
WW. Og da der skulle være kampagneuger i slutningen af august, tænkte jeg at
det var det allerbedste at slå det sammen med åbningen af mine hold. Min
tanke havde ellers været at vente til oktober, men sådan skulle det altså
ikke være.

> jeg har kigget lidt på WW's hjemmeside og der er nogle kuponer der siger
150
> kr i tilmelding.... hvad skal jeg regne med er det rigtige??

normalprisen er 185.- for indmeldelsen (i kampagneuger 85.-) og 85.- i
ugegebyr.
Der er et 10 turs-kort på trapperne, så prisen ved køb af dette, kommer ned
på 60.- pr gang.

> er der nogle krav?
kun dem, du stiller til dig selv *SS*

> bliver man vejet eller er det bare at møde op?
! gang møder du bare op, og snuser til om det er noget for dig. Hvis det er
det, melder du dig ind, betaler for indmeldelsen og bliver vejet. Derefter
møder du op en gang om ugen, men der er ikke mødepligt, og det koster ikke
noget, når du ikke kommer. Alene derved er prisen den samme som hos DVV,
hvor du også skal betale, hvis du ikke kan komme.

> hvad forventes der?
det ved kun du selv. Vi forlanger intet af dig, borset fra en høflig
omgangstone og måske lidt "team-spirit"

> og alle de spørgsmål jeg har glemt*GGG*
Du er velkommen til at maile til mig privat, så er du sikker på, at jeg ser
det og svarer.

Kærlig hilsen Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-11-02 14:08

"10-4!" wrote:

> Alene derved er prisen den samme som hos DVV,
> hvor du også skal betale, hvis du ikke kan komme.

Det er jo ikke rigtig, at man skal betale hvis man ikke kan komme.

Der er for det første 5 "ferieuger" (udover de uger som der er
ferielukket) som kan tages efter behov. Derudover kan overarbejde,
kurser eller bare udenlandsophold gøre at slipper for at skulle betale
for ikke at møde op. Bare husk dokumentation.
Befinder man sig andre steder i Danmark, så kan man tage til den
nærmeste konsulent og blive vejet der.

Og derudover er det ganske ulogisk at sige, at prisen er den samme hos
DDV og WW. Hvis man bruger WW på samme måde som DDV så bliver
ugeprisen altså 85 kroner hos ww og hos ddv 45.
Det bliver først billigere, hvis man kun møder op hver anden uge hos ww
eller sjældnere.

Selv med månedskortet som ww har gør det heller ikke særlig meget
billigere. Selv med 5 besøg i de 5 uger kortet gælder, så er prisen over
60 kroner pr. gang. Hos DDV er det stadig 45 kroner.

Kan man nøjes med vejning/undervisning hver anden uge (eller sjældnere)
så er ww billigere. Ellers ikke.

Jeg ved så med mig selv, at sandsynligheden for frafald/ligegladhed er
væsentlig større, hvis jeg ikke "benchmarkes" hver uge.
Det at man betaler for ikke at møde op gør altså et eller andet, at man
faktisk gerne kommer (det er ligesom en bortforklaring mindre for ikke
at møde op fx jeg har ikke været god i denne uge og hvis jeg strammer op
i næste uge, så har jeg tabt mig )

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Marianne

Dato : 20-10-02 21:52

> ok nu får jeg nok på puklen for det her*G* men jeg vil lige høre om der er
> nogen her der har erfaringer med deres pointsystem.....

Ja, jeg har udmærkede erfaringer. Man tæller points pr. dag lidt i stil med
kalorier. Må max. få et bestemt antal - ellers er der ikke noget/nogen
restriktioner.

Er det noget bestemt, du vil vide ?

mvh
Marianne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-10-02 22:59

Marianne wrote:
> Ja, jeg har udmærkede erfaringer. Man tæller points pr. dag lidt i
> stil med kalorier. Må max. få et bestemt antal - ellers er der ikke
> noget/nogen restriktioner.
>
> Er det noget bestemt, du vil vide ?

jamen alt*GGG*
er det svært at følge?
bliver man vejet fra gang til gang?
skal man møde op?
hvis man nu som jeg ikke kan spise ret meget grønt, betyder det så noget?
tell me what you know ;)

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-02 23:31

Sabina Hertzum wrote:

> er det svært at følge?

Intet er svært.
Hvis man har de fysiske/mentale forudsætninger, har lysten og evnerne
(gerne en kombination heraf).

> skal man møde op?

jf. et indlæg i løbet af søndagen: nej.
Tilgengæld er ugeafgiften 85 kroner

Fra : Marianne

Dato : 22-10-02 09:37

> jamen alt*GGG*

ok

> er det svært at følge?

Næh - ikke sværere end alle andre systemer, hvor man skal holde en form for
regnskab. Her er det points, andre steder kalorier og/eller
fedtenergiprocent.

> bliver man vejet fra gang til gang?

Ja

> skal man møde op?

Det fungerer enten med fremmøde eller via brevkursus. Men man *skal* ikke.
Man betaler 85.- pr. gang.

> hvis man nu som jeg ikke kan spise ret meget grønt, betyder det så noget?

Nej - du tæller points (de har udviklet en særlig bog til formålet) som du
ellers ville ha' talt kalorier. I princippet kan du leve af yankee-barer
hele dagen. Du må bare kun spise, hvad der svarer til dit max. antal
tilladelige points.

> tell me what you know ;)

Der ER ikke meget at fortælle. Har du set deres hjemmesider ? Alt i alt
minder det om DDV, dog med mulighed for 100% selv-sammensat program. Dyrere,
men lækrere koncept end DVV (hvis man er til det).

Det virker alt i alt fint

mvh
marianne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-10-02 16:28

Marianne wrote:

> Næh - ikke sværere end alle andre systemer, hvor man skal holde en
> form for regnskab. Her er det points, andre steder kalorier og/eller
> fedtenergiprocent.

ok :)

> Det fungerer enten med fremmøde eller via brevkursus. Men man *skal*
> ikke. Man betaler 85.- pr. gang.

ok temmelig dyrt synes jeg........ men man behøver jo ikke afsted hver
uge... det gør det lidt nemmere.....

> [...]
> som du ellers ville ha' talt kalorier. I princippet kan du leve af
> yankee-barer hele dagen. Du må bare kun spise, hvad der svarer til

udemærket :)

> Der ER ikke meget at fortælle. Har du set deres hjemmesider ? Alt i
> alt minder det om DDV, dog med mulighed for 100% selv-sammensat
> program. Dyrere, men lækrere koncept end DVV (hvis man er til det).

det lyder ihvertfald til at være noget for mig, mere end DDV...... selvom
jeg må indrømme at DDV's koncept rent madmæssigt passer mere ind i hvad jeg
forventer af en kur*G*

> Det virker alt i alt fint

det håber jeg jo så på at finde ud af snart

tak for dit input....

Fra : Rollike

Dato : 25-10-02 20:23

> ok temmelig dyrt synes jeg........ men man behøver jo ikke afsted hver
> uge... det gør det lidt nemmere.....

Hvad får man for de pneg??? Jeg synes nemlig også at det er ret dyrt...

Der hvor jeg går (livsstilsklubben, frederikshavn).. koster det 100 kroner i
kvartalet... man bliver vejet en gang om ugen samt 1 times "krop og kost"
vejledning i kost, kroppens fysik og motion.
Der ud over er der god tiv mens de andre bliver vejet til at hygge snakke

Vi får en masse opskrifter og udarbejde kostplan sammen med nogen der har
været på ebeltoft/ubberup Så jeg var ved at falde ned af stolen da jeg
så det kostede 85 kroner pr gang...

Mvh Mette (jep.. jeg er med i arbejdsgruppen.. men det er mere alt det
praktiske jeg laver.. Så jeg får også rigtig meget ud af vores møder og
deltager på lige fod med alle de andre medlemmer i livsstilsklubben)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-10-02 20:19

Rollike wrote:

> Hvad får man for de pneg??? Jeg synes nemlig også at det er ret
> dyrt...

så vidt jeg har forstået så får man diverse foldere de første 10 uger eller
sådan, og en time lang peptalk og gode råd.....
personligt ville jeg nok ikke bruge vejningen til noget..... jeg er enormt
dårlig til sådan noget "mødepligts" noget..... især når jeg skal betale for
det*G* fik jeg penge i stedet er det ikke det store prob*GG*

> [...]
> har været på ebeltoft/ubberup Så jeg var ved at falde ned af
> stolen da jeg så det kostede 85 kroner pr gang...

lyder da positivt...... men det skyldes jo nok at det er frivilligt baseret
og sådan.....
jeg tror en af grundende til at WW er så dyrt er at det er et efterhånden
verdenskendt koncept.......

> [...]
> praktiske jeg laver.. Så jeg får også rigtig meget ud af vores møder
> og deltager på lige fod med alle de andre medlemmer i

god ide mit problem ligger jo bare i at jeg ikke kan spise som alle andre
på kur...... det er også en af grundende til at jeg tror WW er noget for
mig....... rent faktisk tror jeg at når jeg får det ind på rygraden, så vil
det være nemt at praktisere..... og her gik jeg og troede at det ville være
for svært*GG*

Fra : Rollike

Dato : 26-10-02 07:05

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> det*G* fik jeg penge i stedet er det ikke det store prob*GG*

Jeg synes stadig det er ret dyrt.. jeg har nemlig set folderne *G*
*G* ja det er ikke altid nemt at få alle 24 timer i døgnet til at passe
sammen i men arbejdet møder vi jo op til... *G* det må absolut være pga.
lønnen ikke hmmm..
Tja.. vi kører en konkurrence om hvem der taber mest.. så der er da mulighed
for en lille fortjeneste

> [...]
> og sådan.....
> jeg tror en af grundende til at WW er så dyrt er at det er et efterhånden

Ja.. det er rigtig jeg ved ikke om WWs "vejledere" (eller hvad det nu
end hedder) får løn?
men bare fordi det er verdenskendt bør det jo ikke blive dyrere...
Ja vi kører allesammen på frivillig basis... puha.. det kunne blive en dyr
fornøjelse hvis vi alle skulle have løn hva *G* vi er 5 i arbejdsgruppen *G*

> [...]
vil
> det være nemt at praktisere..... og her gik jeg og troede at det ville

Uden tvivl WW er en kæmpe succes.. og jeg tror faktisk at langt de fleste er
glade for systemet
Men det kan vel også lade sig gøre ved at tælle kcal? det vil i hvert
tilfælde være en billigere løsning for dig
Jeg vil gerne prøve at sende en fil til dig hvor du kan se hvad det vil sige
at tælle kcal... (skriv lige oplysninger om Alder og højer samtidig så.
Problemet vil bare være at du så ikke får den sociale side med også For
mig er det sociale aspekt meget vigtigt og det skulle de virkelig være
super til ved WW

Mange hilsner
Mette

--
Lige nu er er endnu en livsstilsklub på vej til at åbne!
DIFI, Ebbeltoftkurcenter og Ubberup højskole er gået i tæt samarbejde om

Fra : Girlie

Dato : 27-10-02 14:41

> det lyder ihvertfald til at være noget for mig, mere end DDV...... selvom
> jeg må indrømme at DDV's koncept rent madmæssigt passer mere ind i hvad
jeg
> forventer af en kur*G*

Men Sabina, pointen er jo netop, at det IKKE ER EN KUR!
Man skal jo kunne LEVE med de ændringer man foretager sig...og jeg kan i
hvert fald kun leve, hvis jeg også må nyde. Hos DDV er alt, hvad der hedder
fede og søde sager jo forbudt - og sådan kan jeg personligt ikke leve. Hos
WW er alt tilladt - man styrer og vælger selv Dét kan jeg leve med
Derfor holder vægttabet jo også, jeg sparer blot andre steder, hvis jeg
spiser fedt/sødt

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-11-02 22:36

Girlie wrote:

> Hos DDV er alt, hvad der hedder
> fede og søde sager jo forbudt -

Der er masser af sød(t) i DDV. Det er det sukkeret som er fjernet.

Og det med det fede, tja det er som så meget her i livet en vanesag.

Apropos vanesag:

Jeg har lige været på kursus, hvor jeg ingen mulighed havde for indkøb
og madlavning. Maden jeg kunne få var "dansk mad" (fedtstegt kød (eller
hvad det var for noget til tider ubestemmeligt), kartofler, stort set
ingen grønsager osv. osv. Kun morgenmaden kunne laves til noget af det
vante) og jeg kunne ikke bevæge mig længere væk fra toilettet end 200
meter, da jeg aldrig kunne vide hvornår jeg igen skulle.
Tro mig, jeg hopper aldrig mere på den vogn. Skal jeg derhen igen vil
jeg insistere på min vante kost.

(og jeg tror, at jeg nu har fået væsentlig større forståelse for Sabinas
situation, da jeg nu har mærket på egen krop hvordan det er når
fordøjelsessystemet er vendt op og ned inside _out_).

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-11-02 16:08

Carsten Riis wrote:
> (og jeg tror, at jeg nu har fået væsentlig større forståelse for
> Sabinas situation, da jeg nu har mærket på egen krop hvordan det er
> når fordøjelsessystemet er vendt op og ned inside _out_).

jamen hvis du tror du har fået større forståelse så prøv engang at
forestille dig at leve sådan hver eneste dag i 3 år, passe et job, et barn,
en kæreste og en uddannelse på den måde...... så kan du MÅSKE forestille dig
det.......

men derudover er det jo ikke helt det samme mere, eftersom den trang der var
altafgørende i hverdagen dengang er væk nu... nu er det bare et spørgsmål om
at huske at komme på toilettet når trangen melder sig.... og at sørge for at
bemærke hvordan maven reagerer på de forskellige fødevarer og spise
derefter.....

som andre pouchoperede sikkert vil give mig ret i : en dårlig dag med pouch
er 100 gange bedre end en dårlig dag med colitis ulcerosa.........

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-11-02 00:46

Sabina Hertzum wrote:

> jamen hvis du tror du har fået større forståelse så prøv engang at
> forestille dig at leve sådan hver eneste dag i 3 år, passe et job, et barn,
> en kæreste og en uddannelse på den måde......

Det kan jeg sagtens forestille mig. 5 dage er mere end rigelig for
mig. Sikkert noget med indlevelsesevne i andre menneskers situation
(det er så en anden snak).
Man behøvedes ikke at gennemleve 3*365 dage + daglig dag for at have
forståelse for situationen: Kaos i fordøjelsessystemet.

Det er fx ret irriterende at man skal bede 7 andre mennesker om at
indrette deres kursus efter ens eget fordøjelsessystem. Fx kunne vi ikke
komme længere væk end 200 meter fra et toilet (en del af kurset skulle
foregå udendørs og helst over et større område).
På den anden side, så var en af gruppenormerne, at man skulle have alle
med og jeg var jo en del af /alle/ og så skulle jeg jo også med.
Gruppenormerne blev lavet før "kaoset" trådte i kraft.

> så kan du MÅSKE forestille dig
> det.......

når jeg kan forestille mig det, så kan jeg ikke måske forestille mig
det.

Enten forestiller man eller også forestiller man ikke. (der er ikke så
mange andre muligheder).

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-11-02 01:03

Carsten Riis wrote:

> [...]
> Man behøvedes ikke at gennemleve 3*365 dage + daglig dag for at have
> forståelse for situationen: Kaos i fordøjelsessystemet.

nej men 5 dage på et sted ude i vildmarken hvor man i det mindste har
muligheden for at tilrettelægge planerne efter hvor toiletterne ligger, kan
kun give dig en lille bitte forsmag, og jeg vil stadig ikke mene du vil
kunne forestille dig hvordan det er at leve med det 24/7/365......

> [...]
> alle med og jeg var jo en del af /alle/ og så skulle jeg jo også med.
> Gruppenormerne blev lavet før "kaoset" trådte i kraft.

der er stadig en kæmpe forskel på gruppenormer i en begrænset periode og så
at alle i ens omgivelser skal indrette sig... det være sig familie, venner,
kolleger og alle derimellem..... heldigvis KAN det lade sig gøre, dog ikke
uden adskillige omkostninger.....

> når jeg kan forestille mig det, så kan jeg ikke måske forestille mig
> det.
>
> Enten forestiller man eller også forestiller man ikke. (der er ikke så
> mange andre muligheder).

det vil jeg så mene der i denne situation er.... jeg har inden jeg blev syg
også haft diarre i dagevis og prøvet noget der kunne give en forsmag.... men
en forsmag og en forestilling er altså intet i forhold til "the real thing"
du har været så "heldig" at du kun har haft diarre og ondt i maven og øget
toilettrang...... men dertil kommer ( for folk med min sygdom) at man
eksplosivt skal på toilettet NUUUUUUUUU..... og det er altså ikke om 3
sec... der er ikke en ærlig chance for at holde på det, og kommer det så
kommer det altså........ derudover skal man lægge til at det jo ikke kun er
diarre, men også store mængder blod i toilettet man skal forholde sig
til...... det i sig selv er alvorligt skræmmende når man rejser sig og hele
toilettets inderside er blodrød ( og ikke kun pletvis).... dertil kommer de
sønderrivende smerter fra maven og endetarmen.... og dertil medicinen der i
perioder er smertefulde at tage... og maden man ikke kan spise fordi at det
lige nu er for fedt, for salt, for krydret, for groft, for et eller andet
man ikke lige forventer....... så er der feberen, nyrestenene, betændelsen i
øjeæblerne, knuderosen, betændelse og smerter i leddene........

så jeg vil desværre til enhver tid påstå at det du har prøvet kun har været
en lillebitte forsmag på den allermildeste form for tarmsygdom...... og det
alene ikke kan give dig nogen som helst forestilling om hvordan det er at
leve med det hver eneste dag....
og det siger jeg såmænd ikke for at nedgøre din forestillingsevne...... men
fordi jeg inden jeg blev alvorligt syg prøvede at forestille mig hvordan det
var, og det kom aldrig bare en brækdel i nærheden af "the real
thing"........

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-11-02 11:58

Sabina Hertzum wrote:

> ...... kan
> kun give dig en lille bitte forsmag,

Har jeg sagt andet?

> og jeg vil stadig ikke mene du vil
> kunne forestille dig hvordan det er at leve med det 24/7/365......

Du undervurderer min forestillingsevne!

Fra : Bo Dudek

Dato : 21-10-02 06:57

[..]
>grunden er ( som nogle af jer sikkert ved) at jeg pga en operation ikke kan
>spise ret meget frugt og grønt da det giver mig diarre og smerter....

Hej Sabina

Nu skriver du, at din tyktarm ikke kan nedbryde frugt og grønt - har
du problemer med andre fødevarer - fx fibre, mel, kød, sukker mm ?
Hvis du gider at bruge et par minutter på at skrive en liste over de
ting du SKAL undgå og en liste over de ting, du kan lide.
www.gladogslank.dk

Med din situation kunne du så egentlig ikke blive henvist til en
diætist ?? Spørg din læge !

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din guide til sundhed og velvære

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-02 07:10

Bo Dudek wrote:
> Hej Sabina
>
> Nu skriver du, at din tyktarm ikke kan nedbryde frugt og grønt - har
> du problemer med andre fødevarer - fx fibre, mel, kød, sukker mm ?

min tyktarm kan ikke nedbryde noget som helst da den er væk*G*
jeg fik fjernet min tyktarm i januar i år, og har her i september fået lagt
det tilbage så det nu er min tyndtarm der er forbundet til min
ringmuskel.....
jeg har ingen problemer med sukker eller lignende......
kun fedt, fibre fra grønt, for meget væske i maden og slaggerige
fødevarer...

> Hvis du gider at bruge et par minutter på at skrive en liste over de
> ting du SKAL undgå og en liste over de ting, du kan lide.
> www.gladogslank.dk

problemet er jo at jeg rent faktisk skal undgå alt der er væske og fiberrigt
lige nu.....
jeg spiser så normalt som overhovedet muligt...... men må ikke få for meget
fedt ( det giver diarre) jeg må ikke få for mange kostfibre fra grøntsager
( de kan danne propper i tarmen og giver diarre)
et godt eksembel er hvis jeg forsøger mig med en tomat....jeg kan spise brød
og alt muligt til, men spiser jeg bare en enkelt tomat er den stensikker at
jeg en time efter har vandtyndt diarre......

> Med din situation kunne du så egentlig ikke blive henvist til en
> diætist ?? Spørg din læge !

har jeg prøvet, og fik også langt om længe en henvisning..... kun for at få
at vide at hun ikke måtte hjælpe mig fordi jeg ikke var diabetiker, havde
forhøjet kolestorol eller en smi på over 30.........

Fra : Bo Dudek

Dato : 21-10-02 10:33

[...]

> [...]

>fedt ( det giver diarre) jeg må ikke få for mange kostfibre fra grøntsager
>( de kan danne propper i tarmen og giver diarre)

Det er da utroligt, at du ikke kan få hjælp fra diætisten - jeg tror
ikke, at du er blevet henvist til den rigtige. Den diætist du har
været henvist til har helt sikkert haft sine forcer inden for
sukkersyge og fedme. Du skal ikke give op - der findes rigtig gode
diætister derude, der ved, hvad diæten ved manglende tyktarm lyder på.
Jeg synes, at du skulle gå til din læge og få ham til at forstå
vigtigheden af, at komme til den rigtige diætist - har du prøvet
sygehusets diætist ?

Hvor stor er din overvægt ? (åbenbart ikke stor nok til, at diætisten
vil involvere sig :/)

Mit råd:
Af erfaring ved du selv, hvad du kan tåle at spise, og hvad du skal
holde dig fra.

Når du vælger at bruge fedt, så brug udelukkende umættet/vegetabilsk
fedt eller fede fisk. Du står i den situation, at du skal holde fedtet
nede på et minimum, så derfor er det vigtigt udelukkende at tilføre
kroppen den form for fedt, som er livsnødvendig for at fx hormoner og
cellemembraner mm kan fungere,

Hold dig helt væk fra røget, saltet, marineret og andet forarbejdet
kød. Og spis kun magre stykker. Hvis det overhovedet ikke er noget
problem for dig at nedbryde kogt fisk og fjerkræ, vil jeg råde dig til
at spise meget i løbet af dagen. Kød fra gris og ko indeholder
forholdsvis meget mættet fedt (forbudt). (en lille bibemærkning - det
koster mere energi for kroppen at nedbryde protein end at nedbryde
kulhydrat, så selvom de begge indeholder 17 kJ, vil kød ikke helt
tilføre kroppen 17 kJ pr gram !)

Brød og gryn er godt til at mætte. Hvis du skal have lidt at vælge
imellem, der indeholder lidt slagger og fibre: Hirseflager, mannagryn
(hvedegryn), hvedemel, majsmel, spaghetti, grødris, rismel, ris.

Hvordan har du det med laktose (mælk) ? Hvis det ikke er noget
problem, så drik endelig mælk, men vælg kun skummetmælksprodukter,
fromage frais/blanc el.lign. pga at fedtet i mælk er mættet (forbudt).

Chili og krydderurter står under grøntsager, men jeg er ikke helt klar
over, om de har den helt samme effekt på tarmstystemet som grøntsager
har. Hvis ikke, vil det være en god ide at bruge rigtig, rigtig meget
friske krydderurter, da de giver en dejlig smag til en ellers lidt
triviel diæt. Prøv dig langsomt frem, hvis du ikke allerede har
erfaringer hermed.

Du skriver, at du ønsker at tabe dig. Jeg synes egentlig, at du har
nok at gøre i at finde produkter, du kan fordøje, vil du så sætte
yderligere restriktioner til dig selv - man skal ikke gøre alt for at
gøre livet til et helved.... Der er også noget der hedder livsglæde !!
Hvis du alligevel ønsker at forsøge, så følg nogle simple regler, som
din diæt kan indpasses i.
- motioner mere. Brug din dagligdag læs:
http://www.gladogslank.dk/index.php?side=erna&id=29
- Spis 6 gange omkring 6 gange om dagen, det stabiliserer dit
blodsukker og giver dig mæthedsfornemmelse
- og tænk over, hvor meget du putter i munden hver gang !

Jeg vil meget gerne høre om dine kommentarer ?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-02 12:00

Bo Dudek wrote:

> [...]
> Jeg synes, at du skulle gå til din læge og få ham til at forstå
> vigtigheden af, at komme til den rigtige diætist - har du prøvet

sygehuset vil ikke henvise mig..... og ifølge diætisten var det de
offentliges regler der afgjorde om hun måtte hjælpe mig..... hvis jeg ville
have hjælp skulle jeg reelt betale for det selv, og det er selvsagt svært
når man har været sygemeldt i over et år.........

> Hvor stor er din overvægt ? (åbenbart ikke stor nok til, at diætisten
> vil involvere sig :/)

ikke ret stor.... jeg har en bmi på 26 ( jeg er 164 cm og vejer 70 kg)...
men mit problem består i at jeg på min nuværende kost tager på støt og
roligt.....

> [...]
> nede på et minimum, så derfor er det vigtigt udelukkende at tilføre
> kroppen den form for fedt, som er livsnødvendig for at fx hormoner og

jeg spiser ikke fisk, udover den sjældne tun eller rejemad........ jeg
bruger så lidt som muligt fedtstof i min madlavning ( somregel steger jeg
kød helt uden fedtstof ) men jeg er ikke panisk og skyller mit kød..... ej
heller handler jeg ren tartarkød hjem......

> [...]
> koster mere energi for kroppen at nedbryde protein end at nedbryde
> kulhydrat, så selvom de begge indeholder 17 kJ, vil kød ikke helt

spiser aldrig røget, saltet kød..... kun den sjældne marinerede oksefilet :)
jeg spiser yderst sjældent svinekød, og kun i fom af fars hvis det er...
her hjemme spiser vi primært retter af oske og svinefars, fjerkræ og
oksekød.......

> Brød og gryn er godt til at mætte. Hvis du skal have lidt at vælge
> imellem, der indeholder lidt slagger og fibre: Hirseflager, mannagryn
> (hvedegryn), hvedemel, majsmel, spaghetti, grødris, rismel, ris.

jeg spiser primært hvidt brød i form af toast og ciabattabrød, dog nu og da
også lidt groft rugbrød, selvom det også har sin pris ( kernerne kommer hele
ud i den anden ende, og gør nas)

> Hvordan har du det med laktose (mælk) ? Hvis det ikke er noget
> problem, så drik endelig mælk, men vælg kun skummetmælksprodukter,
> fromage frais/blanc el.lign. pga at fedtet i mælk er mættet (forbudt).

jeg drikker sjældent mælk, og udelukkende skummetmælk når det sker... måske
et enkelt glas om ugen.......

> [...]
> friske krydderurter, da de giver en dejlig smag til en ellers lidt
> triviel diæt. Prøv dig langsomt frem, hvis du ikke allerede har

det må ikke blive for stærkt..... det er sådan set den restriktion der
er.... jo stærkere det er jo hurtigere går det igennem mit system....
men derudover har jeg ikke de store problemer med krydderier......

> [...]
> gøre livet til et helved.... Der er også noget der hedder livsglæde !!
> Hvis du alligevel ønsker at forsøge, så følg nogle simple regler, som

problemet er at min langsomt øgede vægt ødelægger min livsglæde......
hvilket er grunden til at jeg ønsker at tabe mig..... det drejer sig dog kun
om 5-7 kg..... men det betyder meget når man både har været oppe over 80 kg
og nede på de 63, og tydeligt husker den glæde og stolthed der følger med at
have den størrelse min krop er beregnet på.....

> - motioner mere. Brug din dagligdag læs:
> http://www.gladogslank.dk/index.php?side=erna&id=29

har læst den og praktiserer den også ;)

> - Spis 6 gange omkring 6 gange om dagen, det stabiliserer dit
> blodsukker og giver dig mæthedsfornemmelse

jeg prøver at spise lidt men tit, men det kan være svært når man går
hjemme... håber på snart at kommei arbejde, det vil gøre det hele lidt
nemmere og struktureret...

> - og tænk over, hvor meget du putter i munden hver gang !

oohh i do ;)

> Jeg vil meget gerne høre om dine kommentarer ?

og dem fik du så her

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-02 12:14

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
>
> ikke ret stor.... jeg har en bmi på 26 ( jeg er 164 cm og vejer 70 kg)...
> men mit problem består i at jeg på min nuværende kost tager på støt og

Hvis i princippet følger en sund kost og alligevel tager på, så må det
skyldes (TROR jeg) at du spiser det forkerte sunde.

Prøv og kig på din pasta, ris og kartoffel kost.
Hvor meget af kosten indeholde disse tre dele.

> [...]
> kød helt uden fedtstof ) men jeg er ikke panisk og skyller mit kød..... ej
> heller handler jeg ren tartarkød hjem......

Du skal dog huske noget fedt til optagelse af vitaminer og mineraler.

Bente og jeg gør det, at vi laver en slags hvidløgsmayonaisse eller
bearnaise-mayonaisse ved at blande 30 g let mayo
og hhv. hvidløg og bearnaisseessens/Estragon.
Denne "sauce" kommer så hen over de varme ingredienser fx kødet.

Man kan naturligvis også blande andre krydderier i mayo'en.

> jeg spiser primært hvidt brød i form af toast og ciabattabrød, dog nu og da
> også lidt groft rugbrød, selvom det også har sin pris ( kernerne kommer hele
> ud i den anden ende, og gør nas)

Man kan også få rugbrød som ikke er fyldt med kerner. Kig dig omkring i
brødafdelingen i dit lokale supermarked.

> jeg drikker sjældent mælk, og udelukkende skummetmælk når det sker... måske
> et enkelt glas om ugen.......

Skyldes det din sygdom eller er det ren smags-halløj?

> jeg prøver at spise lidt men tit, men det kan være svært når man går
> hjemme...

Det er da det letteste. Der er ikke langt fra computeren til køkkenet

Det bliver da rigtig svært, når man er på arbejde og ikke kan indarbejde
små spisepauser.

> håber på snart at kommei arbejde, det vil gøre det hele lidt
> nemmere og struktureret...

Hvad forhindrer dig i at lave en struktur nu?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-02 12:38

Carsten Riis wrote:

> Hvis i princippet følger en sund kost og alligevel tager på, så må det
> skyldes (TROR jeg) at du spiser det forkerte sunde.

det er jeg slet ikke i tvivl om, men ingen har endnu kunne hjælpe mig til at
finde fødevarer jeg kan tåle som også er sunde*G*

> Prøv og kig på din pasta, ris og kartoffel kost.
> Hvor meget af kosten indeholde disse tre dele.

faktisk ikke ret meget.... men naturligvis væsentlig mere end din kost, da
jeg jo ikke kan erstatte det med grønt på samme måde.....

> Du skal dog huske noget fedt til optagelse af vitaminer og mineraler.

gør jeg også, derfor er jeg heller ikke panisk ang fedtet i kødet.... jeg
spiser skam også sovs, men jævner den altid på maizena og bruger så lidt som
muligt fedtstof....

> Man kan også få rugbrød som ikke er fyldt med kerner. Kig dig
> omkring i brødafdelingen i dit lokale supermarked.

problemet er også at jeg ikke spiser ret meget rugbrød, og har jeg i
perioder prøvet tager jeg somregel også på, uanset hvad jeg spiser....
min familie spiser helst groft brød, og køber jeg fint bliver det ganske
enkelt kun spist af mig...... og det ikke engang et stykke om dagen*G*
derfor prioriterer jeg min families brødbehov højere end mit......

> Skyldes det din sygdom eller er det ren smags-halløj?

primært smag og delvist sygdom..... tyndtarmen kan ikke håndtere laktosen
ordentligt, så jeg holder mig fra det af den årsag, men jeg bryder mig reelt
heller ikke ret meget om mælk, og drikker det kun hvis jeg i perioder har
lidt for meget mavesyre.......

> Det er da det letteste. Der er ikke langt fra computeren til køkkenet

måske for dig, men ikke for mig....

> Det bliver da rigtig svært, når man er på arbejde og ikke kan
> indarbejde små spisepauser.

det er det jo ikke i det fag jeg er i, hvor pauserne afgøres af kunderne...
det er meget nemt lige at spise et minimåltid på 5 minutter mens en kunde
sidder med kur i håret eller lignende...... så nej... for frisører er det
nemt at finde de små pauser der skal til........... plus der i selve jobbet
er indbygget motion;)

> Hvad forhindrer dig i at lave en struktur nu?

dårlige vaner og at jeg er dårlig til at planlægge min spisetid når jeg er
hjemme alene*g* ganske simpelt.....
jeg har skam prøvet på alle mulige og umulige måder det sidste år........
uden held.......

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-10-02 13:29

Sabina Hertzum wrote:

> måske for dig, men ikke for mig....

I har computeren soveværelset ik?

Der er selv med små skridt max 12 skridt til køleskabet.

> [...]
> sidder med kur i håret eller lignende...... så nej... for frisører er det
> nemt at finde de små pauser der skal til...

okay dokey.

> ........ plus der i selve jobbet
> er indbygget motion;)

Det er altid rart.

> [...]
> hjemme alene*g* ganske simpelt.....
> jeg har skam prøvet på alle mulige og umulige måder det sidste år........

Dårlige vaner kan laves om (tro mig, jeg har haft rigelig af dem). Du
har bare ikke fundet de rigtige værktøjer endnu.

Hvad med at stille et nedtællingsur (der er et i de fleste
mobiltelefoner) til at ringe hver halve time (eller hvad du finder
passende). Og uanset hvad du laver, så lav en 5min pause med det du har
gang i

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-02 21:40

Carsten Riis wrote:

> I har computeren soveværelset ik?

jo da

> Der er selv med små skridt max 12 skridt til køleskabet.

netop de små 12 skridt udgør her problemet

> Dårlige vaner kan laves om (tro mig, jeg har haft rigelig af dem). Du
> har bare ikke fundet de rigtige værktøjer endnu.

mine dårlige vaner er mere udmyntet i at jeg ikke gider lave om på mig
selv.... jeg foretrækker at spise når jeg er sulten og kæmper for at spise
så fedt fattigt som muligt, med den familie jeg nu engang er udstyret
med.......... jeg motionerer på min crosstrainer når jeg har overskuddet og
mindst 3-4 gange ugentligt går jeg enten en tur på 3-6 km eller cykler en
tilsvarende tur....
jeg kan ikke rigtigt se hvad de rigtige værktøjer er for mig....
jeg håber dog lidt at WW kan være en mulighed, så det er jeg i gang med at
undersøge nærmere...

øøhhhh hvorfor??

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-02 00:27

Sabina Hertzum wrote:

> mine dårlige vaner er mere udmyntet i at jeg ikke gider lave om på mig
> selv....

Den lader vi så stå som en lysende eksempel på, hvorfor
vægttabsprojekter er dømt til at mislykkedes.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-10-02 08:33

Carsten Riis wrote:

> Den lader vi så stå som en lysende eksempel på, hvorfor
> vægttabsprojekter er dømt til at mislykkedes.

hvad du så umiddelbart glemmer er min specielle situation......
jeg dyrker allerede mere motion end jeg nogensinde før har gjort i mit
liv...... jeg er pt ikke i arbejde, men erfaringen siger at så snart jeg
begynder at arbejde igen, vil jeg uvilkårligt tabe mindst 2 kg, udelukkende
fordi jeg kommer i gang igen.....
og mit primære formål er egentligt ikke vægttab, men stabilisering, således
at jeg ikke tager på imens min krop vænner sig til min nye situation.....
hvis alt går efter planen vil jeg om 6 måneder kunne spise normalt, og
dermed også gå på en normal diæt, og så ville det jo være åndsvagt af mig
bare at lade stå til og langsomt men sikkert tage støt og roligt på i den
mellemliggende tid..... ved at gøre noget nu ( og søge informationer om hvad
jge kan gøre nu) vil jeg kun skulle tabe de oprindelige 5 kg, i stedet for
måske 10 eller 15 kg om 6 mdr........

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-02 14:15

Sabina Hertzum wrote:

> hvad du så umiddelbart glemmer er min specielle situation......

Og?

Min kommentar er alene ment som et: For at tabe sig, så skal man (om man
vil eller ej) altså lave noget om. Hvis man pga. nogle dårlige vaner
ikke vil lave noget om, så kan man ikke forvente resultater.

Det havde intet at gøre med din sygdom (medmindre de dårlige vaner er en
sygdom i sig selv).

> [...]
> begynder at arbejde igen, vil jeg uvilkårligt tabe mindst 2 kg, udelukkende

Så har du i hvert fald de første 2 kilo der.

> og mit primære formål er egentligt ikke vægttab, men stabilisering, således
> at jeg ikke tager på imens min krop vænner sig til min nye situation.....

Du har et formål, men du har nogen vaner (om de er gode eller dårlige er
ligegyldig) som står i vejen for formålet.

Du vil ikke lave om på vanerne (det skrev du selv). Så kan du (om du
indrømmer det eller ej) ikke opnå formålet.

Det er simpelthen at spille tuba med gaffatape for alle udåndingshuller.

> hvis alt går efter planen vil jeg om 6 måneder kunne spise normalt, og
> dermed også gå på en normal diæt,

Så vent de 6 måneder. Du er (ud fra de ting du skriver) ikke motiveret
nok for at lave om på noget endnu.

> og så ville det jo være åndsvagt af mig
> bare at lade stå til og langsomt men sikkert tage støt og roligt på i den
> mellemliggende tid.....

Og du mener seriøst, at fastholdelsen af dine vaner ikke er: at lade stå
til?

> ved at gøre noget nu ( og søge informationer om hvad
> jge kan gøre nu) vil jeg kun skulle tabe de oprindelige 5 kg, i stedet for
> måske 10 eller 15 kg om 6 mdr........

Du kan gøre en masse. Det er kun viljen til at bryde med vanerne som
forhindrer dig.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-10-02 15:41

Carsten Riis wrote:

> [...]
> man vil eller ej) altså lave noget om. Hvis man pga. nogle dårlige
> vaner ikke vil lave noget om, så kan man ikke forvente resultater.

du formoder dermed at jeg nægter at lave om på noget som helst i min
hverdag..... hvilket jo allerede er modbevist ved min øgede motion og min
kamp for at finde en form for diæt jeg kan leve med uden at blive hunde
syg...
det eneste jeg ikke vil lave om på er min måde at gøre visse ting på... som
den måde jeg feks spiser min mad på........

> Det havde intet at gøre med din sygdom (medmindre de dårlige vaner er
> en sygdom i sig selv).

det er de jo til dels, da min kost pt er motiveret af min maves reaktion på
diverse fødevarer.....
hvis du feks husker tilbage til den sidste fest, der døjede jeg med
dehydrering og utilpashed i 5 dage efter, plus at det kostede mig en tur på
sygehuset til et værditjek..... og det udelukkende pga en gang takeout der
ikke engang indeholdt de ting der kan gøre det helt tosset....

> Så har du i hvert fald de første 2 kilo der.

yup, nemmerli...

> Du har et formål, men du har nogen vaner (om de er gode eller dårlige
> er ligegyldig) som står i vejen for formålet.

mine vaner i sig selv står ikke i vejen for mit mål, idet det udelukkende
handler om den måde tingene gøres på, ikke indholdet i min mad som
sådan......

> Du vil ikke lave om på vanerne (det skrev du selv). Så kan du (om du
> indrømmer det eller ej) ikke opnå formålet.

jeg vil ikke lave om på den måde jeg tager min mad på.... jeg vil i min
nuværende tilstand (og med mine vaner) ikke være i stand til at spise som du
feks skal gøre pga DDV...... det vil simpelthen have for stort et træk på
mit helbred hvis jeg forsøgte........
hvad jeg derimod er i gang med at undersøge og har prøvet at undersøge
igennem noigen tid, er en eller anden form for kalorietælling.... lige nu
tjekker jeg op på WW, og det ser ud til at det var en reel mulighed for
mig........ netop ud fra den måde jeg foretrækker at gøre tingene på, samt
den måde jeg KAN spise på......

> Det er simpelthen at spille tuba med gaffatape for alle
> udåndingshuller.

fordi du udelukkende forholder dig til det der står i dette indlæg og ikke
til alle de ting jeg ved du kender til mig.....

> Så vent de 6 måneder. Du er (ud fra de ting du skriver) ikke motiveret
> nok for at lave om på noget endnu.

wrong.... ud fra din standart der er jeg ikke motiveret nok..... men du
nægter at se på alt det jeg allerede gør, som at motionere mere.....

> Og du mener seriøst, at fastholdelsen af dine vaner ikke er: at lade
> stå til?

nej ikke de vaner jeg taler om...... du taler tydeligvis om kostvaner, jeg
taler om helt andre vaner..... som den måde jeg spiser på, det tidspunkt jeg
spiser på, alt muligt andet......

> Du kan gøre en masse. Det er kun viljen til at bryde med vanerne som
> forhindrer dig.

nej, det er mit tarmsystem der forhindre mig i at gøre som jeg har lyst til,
nemlig at spise en helvedes masse frugt og grønt som jeg gjorde inden jeg
blev opereret sidst... jeg forsøger at kompensere ved at motionere mere,
hvilket er blevet muligt grundet at jeg endelig har fået en cykel..... men
det er ligesom ikke helt nok...... hvilket jo er grunden til at jeg forsøger
at erhverve mig noget viden der kan hjælpe mig til at min krop til IKKE at
tage yderligere på...

derudover har jeg nu fået et konkret mål.... efter min samtale med
plastikkirurgerne i dag, viste det sig at jeg fra og med i dag har 3-4
måneder til at tabe mig mindst 5 kg...... det mål skal nås..... og sådan er
_det_ bare...... mit problem er bare at jeg ikke helt kan overskue endnu
hvordan jeg kan nå det mål... men det finder jeg ud af meget meget
snart......

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-10-02 23:49

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> hverdag..... hvilket jo allerede er modbevist ved min øgede motion og min
> kamp for at finde en form for diæt jeg kan leve med uden at blive hunde

Du har allerede lavet en masse, men det ser ud til at du ikke kan komme
videre med disse metoder.

Og du spørger selv til, hvad du kan gøre mere.

Der kommer forslag. Men du siger, at du ikke _vil_ lave om de og de
ting.

Så er det altså ikke nemt at hjælpe dig, hvis du ikke vil hjælpes. Og
kun søger bekræftelse i, at det er skidesvært at tabe sig, hvis man er i
din situation.

> det eneste jeg ikke vil lave om på er min måde at gøre visse ting på... som
> den måde jeg feks spiser min mad på........

Måden man spiser på (særlig når du spiser så sundt som du gør og du
motionerer som du gør) og også noget at sige om man taber sig.
Siden der er mange begrænsninger i hvad du må spise, så forslår jeg
såmend at du spiser det kan tåle. Men indtager dem på en anden måde
(rent tidsmæssigt)

> [...]
> sygehuset til et værditjek..... og det udelukkende pga en gang takeout der
> ikke engang indeholdt de ting der kan gøre det helt tosset....

Ja, derfor foreslår jeg heller ikke andre fødevarer, men alene en
metodeændring af det du ved du kan tåle.

> mine vaner i sig selv står ikke i vejen for mit mål, idet det udelukkende
> handler om den måde tingene gøres på, ikke indholdet i min mad som
> sådan......

Du ved jo allerede hvad du kan spise hhv. ikke kan spise.

Siden der er en masse begrænsninger, så kigger jeg på de muligheder du
har. Måden du indtager maden på er en af dem. Det er den du ikke vil
lave om på.

Man kan jo ikke rådgive dig til andre fødevarer fordi du allerede ved
hvad du reagerer på og hvad ikke.

Hvis jeg husker ret, så er Tofu ikke nævnt nogen steder. Har du prøvet
det?

> jeg vil ikke lave om på den måde jeg tager min mad på.... jeg vil i min
> nuværende tilstand (og med mine vaner) ikke være i stand til at spise som du
> feks skal gøre pga DDV......

At spise mange små måltider (eller gå ud i køleskabet med små mellemrum)
er ikke en DDV-opfindelse.

Og du skriver selv, at mange små måltider er noget du ikke vil lave.
Rent logisk betyder det for mig, at du sagtens kunne hvis du ville.

> det vil simpelthen have for stort et træk på
> mit helbred hvis jeg forsøgte........

Så har det ikke noget med viljen at gøre. Så er det noget med de
ressourcer du har tilrådighed.

> [...]
> mig........ netop ud fra den måde jeg foretrækker at gøre tingene på, samt

Pøj pøj med det.

> fordi du udelukkende forholder dig til det der står i dette indlæg og ikke
> til alle de ting jeg ved du kender til mig.....

Måske netop fordi jeg ved at du har mange muligheder, men at du gav
udtryk for noget med viljen til at lave noget om, som trikkede mig.

> wrong.... ud fra din standart der er jeg ikke motiveret nok..... men du
> nægter at se på alt det jeg allerede gør, som at motionere mere.....

Tja, det du gør er jo tilsyneladende ikke nok ellers ville du jo ikke
fortsætte efter noget mere effektivt.
Det ville i hvert fald være irrationelt at forsætte en søgning, hvis man
har fundet det man ledte efter.

> nej ikke de vaner jeg taler om...... du taler tydeligvis om kostvaner, jeg
> taler om helt andre vaner..... som den måde jeg spiser på, det tidspunkt jeg
> spiser på, alt muligt andet......

/den måde du spiser på/ og /tidspunkter/ er også kostvaner.

Kostvaner er ikke kun de ingredienser man putter i munden, men også
hvordan man gør det.

Kostvaner er vaner i forbindelse med kosten.

Kan det være, at vi snakker forbi hinanden?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-10-02 08:20

Carsten Riis wrote:
> Du har allerede lavet en masse, men det ser ud til at du ikke kan
> komme videre med disse metoder.

giv mig dog lige en chance... det er altså kun 5 uger siden jeg blev
opereret sidst, og min krop kæmper stadig og kommer til det de næste 4-5
måneder endnu...

> Og du spørger selv til, hvad du kan gøre mere.

sæfølig....

> Der kommer forslag. Men du siger, at du ikke _vil_ lave om de og de
> ting.

hvilke forslag??

> Så er det altså ikke nemt at hjælpe dig, hvis du ikke vil hjælpes. Og
> kun søger bekræftelse i, at det er skidesvært at tabe sig, hvis man
> er i din situation.

en fed gang bullshit, og du ved det......

> [...]
> Siden der er mange begrænsninger i hvad du må spise, så forslår jeg
> såmend at du spiser det kan tåle. Men indtager dem på en anden måde

måden jeg indtager maden på har jo altså også betydning for mit helbred,
hvis du ikke var klar over det.... hvis jeg spiser oftere, vil jeg også
skulle oftere på toilettet.... og helt ærligt.... render jeg mere end 5-6
gange om dagen får jeg skide ondt i R...........
mit primære mål lige nu skal være at reducere mit output.... det gør jeg vha
kosten, måden jeg spiser på, og imodium......
som situationen er nu spiser jeg allerede mellem 5 og 6 måltider fordelt
over dagen...... nogle gange oftere og mindre...

> Ja, derfor foreslår jeg heller ikke andre fødevarer, men alene en
> metodeændring af det du ved du kan tåle.

og jeg fortæller dig at det måske ikke kan fungere for mig......

> Du ved jo allerede hvad du kan spise hhv. ikke kan spise.

ja......

> Siden der er en masse begrænsninger, så kigger jeg på de muligheder du
> har. Måden du indtager maden på er en af dem. Det er den du ikke vil
> lave om på.

kik på det jeg skriver længere oppe og fortæl mig hvad jeg ellers kan gøre
anderledes?

> Man kan jo ikke rådgive dig til andre fødevarer fordi du allerede ved
> hvad du reagerer på og hvad ikke.

jo man kan..... der er visse fødevarer jeg normalt ikke spiser, men som jeg
helt ærligt ikke aner hvordan påvirker min mave.....
det eneste jeg siger er at grøntsager og frugt er banlyst....
jeg kan spise bananer uden problemer, men alt andet giver mig faktisk
diarre..... det skal dog siges at jeg ELSKER mine grøntsager og frugt så jeg
stopper ikke med at prøve at spise mere.... faktisk spiser jeg gerne mindst
en tomat hver dag, selvom jeg ved det har konsekvenser inden for en
time......
jeg forsøger at spise grøntsager til maden ( kogt broccoli, ærter og
gulerødder og sådanne ting) men det har også konsekvenser, bare for en lille
smule......

> Hvis jeg husker ret, så er Tofu ikke nævnt nogen steder. Har du prøvet
> det?

et ord... ydrk..........

> At spise mange små måltider (eller gå ud i køleskabet med små
> mellemrum) er ikke en DDV-opfindelse.

nej det ved jeg skam godt..... men det er heller ikke det jeg taler om...
jeg snakker om mængderne.....

> Og du skriver selv, at mange små måltider er noget du ikke vil lave.
> Rent logisk betyder det for mig, at du sagtens kunne hvis du ville.

jeg mindes ikke at have sagt det...... måske har du konkluderet det??
jeg har sagt at jeg prøver at spise lidt men tit, men at det kan være et
problem..... thats all.....

> Så har det ikke noget med viljen at gøre. Så er det noget med de
> ressourcer du har tilrådighed.

hvilket jo er hvad jeg har sagt......

> Måske netop fordi jeg ved at du har mange muligheder, men at du gav
> udtryk for noget med viljen til at lave noget om, som trikkede mig.

som jeg ser på det har jeg faktisk kun en mulighed ud fra mine kriterier...
nemlig kalorietælling...... hvad andet kan du foreslå mig?

> Tja, det du gør er jo tilsyneladende ikke nok ellers ville du jo ikke
> fortsætte efter noget mere effektivt.
> Det ville i hvert fald være irrationelt at forsætte en søgning, hvis
> man har fundet det man ledte efter.

er det?? selvom man finder noget der er effektivt, så kan det jo være at det
ikke er hensigtsmæssigt.....
feks VED jeg da udemærket hvordan jeg skal tabe mig..... jeg begynder da
bare at spise grønt og frugt i de mængder jeg gjorde før min operation......
men hensigtsmæssigt er det ikke for det er den eneste sikre vej på sygehuset
med et drop i armen.....

> Kan det være, at vi snakker forbi hinanden?

you tell me...... jeg har en opfattelse af at du læser en masse i mine
indlæg som ikke rigtigt er der... kan det passe?

Fra : Girlie

Dato : 21-10-02 19:07

Hej Sabina

Jeg har meget gode erfaringer med WW - har nemlig tabt mig 25 kg indenfor ca
1 års tid...de første 12 indenfor 3 mdr.. Dette vægttab har holdt i 1½
år...!!!
Jeg har aldrig været fan af hverken frugt eller grønt, spiste dog lidt, men
ikke mere end normalt. Jeg holdt mig blot til mine points. Pointen er jo
netop, at man kan spise hvad som helst, blot man holder sig indenfor sine
point. Så nogle dage må kan gå sulten i seng, hvis man har brugt alle sine
point på et burger-meal med pommes frites, men man lærer at vælge mad, der
mætter, men som samtidigt er lave i kalorier
Det er meget nemt at følge - i løbet af kort tid kan du pointsene for alle
de madvarer du normalt spiser..det er ren hjernevask...HAHA
Supergodt program med en supergod mental støtte i ryggen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-10-02 21:45

Girlie wrote:
> Hej Sabina
>
> Jeg har meget gode erfaringer med WW - har nemlig tabt mig 25 kg
> indenfor ca 1 års tid...de første 12 indenfor 3 mdr.. Dette
> vægttab har holdt i 1½ år...!!!

lyder bestemt positivt

> Jeg har aldrig været fan af hverken frugt eller grønt, spiste dog
> lidt, men ikke mere end normalt. Jeg holdt mig blot til mine points.

lyder også godt*G*

> [...]
> pointsene for alle de madvarer du normalt spiser..det er ren
> hjernevask...HAHA Supergodt program med en supergod mental støtte

jeg undersøger netop som vi skriver her sagen nærmere håber det er vejen
frem for mig ...