problemer med trægulv og vinyl
Fra : Peter Bleiken

Dato : 19-10-02 22:11

For ca. 1 md. siden besluttede vi os for at få lagt nyt vinyl på vores
køkkengulv, da det gamle vinyl efterhånden var blevet slidt og grimt.

Der er trægulv under vinylet.

Efter 3 uger, så begynder vores gulv så at hæve sig, faktisk så
markant at den af vores døre ikke kan åbnes.

Første tanke er en rørskade, så jeg får kontaktet en vvs-mand, men
han kan ikke finde en rørskabe, der bliver målt og undersøgt alt.

Vi får så snakket med et tømrerfirma og firmaet som har lagt vinylet
på, og hvis vi holder fast ved at der ingen vandskade er, så kan
fugten kun stamme fra to steder: den spartelmasse der er brugt til at
fjerne nogle ujævnheder/niveauforskelle eller fugt fra undergrunden
(huset er fra 1966 og har ikke dampspærre eller hvad den slags
hedder).

Vinyl-montøren hævder naturligvis at deres spartelmasse ikke er så
vandholdigt at det kan være årsagen og siger at nyt vinyl er 100% tæt,
hvor i mod vores tidligere vinyl nok ikke har været tæt, derfor opstår
problemet med fugt i trægulvet først nu efter de har skiftet vinyl.

Mit spørgsmål går derfor på om de som firma ikke har pligt til at
oplyse om risikoen ved at lægge nyt vinyl på. Jeg har jo ikke en
chance for vide at vinyl kvaliteten er ændret siden den tidligere ejer
af huset (vi har boet i huset ca. 2år) har lagt vinyl på, og at den
nye type vinyl kan skabe problemer med trægulve i huse uden
dampspærre.

/Peter Bleiken
http://www.bleiken.com/

Fra : David T. Metz

Dato : 19-10-02 22:44

Peter Bleiken kalligraferede, i
> [...]

> af huset (vi har boet i huset ca. 2år) har lagt vinyl på, og at den
> nye type vinyl kan skabe problemer med trægulve i huse uden

Hmm, det lyder som om der er strid om hvor problemet stammer fra. Prøv evt.
at stille dit spsml i dk.bolig

Derudover kunne man måske snarere spørge (hvis leverandørens forklaring er
korrekt) om ikke håndværkeren har et ansvar for at udføre arbejdet korrekt -
herunder tage hensyn til tilstedeværelsen eller ej af dampspærre?

Det kan jeg ikke svare på, men jeg gætter på det afhænger af den aftale I
indgik med håndværkeren?

David

Fra : Per Møller Nielsen

Dato : 20-10-02 00:15

--

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> herunder tage hensyn til tilstedeværelsen eller ej af dampspærre?
>
> Det kan jeg ikke svare på, men jeg gætter på det afhænger af den aftale I

Da jeg ikke kender den konkrete sag, må du tage dette indlæg som vejledende,
og uden ansvar fra min side.

En håndværker må som udgangspunkt gå ud fra, at en udskiftning til
tilsvarende materiale ikke vil give problemer, hvis der ikke var problemer i
forvejen, men han bør som fagmand vide, at det nye produkt er mere damptæt
end det gamle.

Har I oplyst til ham, at der ikke var dampspærre, eller var der nogen grund
til at han skulle få mistanke om det?
Har I diskuteret, om det var en god løsning kun at udskifte belægningen?
Har han foreslået undergulvet udskiftet, og har I i så fald bestemt, at det
kun var belægningen, der skulle udskiftes?
Har gulvmanden taget forbehold for mangler ved eksisternende konstruktioner?
Er der ventilationshuller i fundamenet under gulvhøjde, og virker disse?

Disse spørgsmål er ret afgørende for udfaldet af sagen.

Dog er uvidenhed hos en entreprenør normalt ikke gyldig grund til at slippe
for ansvar.

Ikke for at blive for teknisk og OT:

Spartelmasse forbruger for det meste det vand, der indgår i blandingen, hvis
blandingsforholdet er korrekt. Derfor er det næppe sansynligt, at det er
spartlen der er årsagen.
Ud fra din forklaring anser jeg dem mest sansynlige årsag til problemet, at
det er damptryk nedefra, der ikke kan slippe ud, den vej den plejer.

Der kan naturligvis også trænge vand ind under sokkelen, hvis det har regnet
extremt, eller hvis der er en defekt kloak under gulvet, eller lige uden for
fundamentet.

Hvis den nye belægning er udført mere tæt ved kanter og vægge end før, kan
det være grunden til problemet i kombination med ovenstående..

Om skyldsspørgsmål, tror jeg at der skal en syn- og skønsforretning til,
hvis ikke sagen kan afgøres i mindelighed.

Din gulvmand er vel medlem af BYG eller Gulvbranchens organisation ?
Hvis ikke, er det noget besværligere at komme igennem med et berettiget krav

Venlig hilsen

Per Møller Nielsen

MSF aps / EpokeModeller
Korshavevej 15
2640 Hedehusene
46590449/20220449
www.epokemodeller.dk

Fra : Peter Bleiken

Dato : 20-10-02 11:23

On Sun, 20 Oct 2002 01:14:56 +0200, "Per Møller Nielsen"
<spmn@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Ud fra din forklaring anser jeg dem mest sansynlige årsag til problemet, at
>det er damptryk nedefra, der ikke kan slippe ud, den vej den plejer.

Huset er fra 1966 og dengang byggede man huse uden dampspærre, det er
vist alm. kendt (har jeg fået oplyst)
Nej det har ikke været til debat hvorvidt undergulvet/trægulvet skulle
udskiftes, og eneste forbehold der har været, er at vinylet aldrig
ville blive 100% lige... da der var ujævnheder i det eksisterende
undergulv.

Spartelmassen fik kun lov til at tørre i kort tid (1 time maks), og
blev tvangstørret med varmeblæser. Men det burde ikke kunne lave så
meget skade.

Så dit bud med at der er damtryk nedefra, der ikke kan slippe ud som
tidligere er nok det bedste bud...

og ansvaret kan med lidt held placeres ved gulvmanden?
Men de kommer vel kun til at dække for deres eget udførte arbejde +
materialer, og ikke for trægulvet under vinylet samt arbejdslønnen for
tømreren.

/Peter Bleiken
http://www.bleiken.com/

Fra : Per Møller Nielsen

Dato : 20-10-02 21:12

--
"Peter Bleiken" <peter@bleiken.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Spartelmassen fik kun lov til at tørre i kort tid (1 time maks), og
> blev tvangstørret med varmeblæser. Men det burde ikke kunne lave så

Næppe når der er gået 3 uger

> [...]
> Men de kommer vel kun til at dække for deres eget udførte arbejde +
> materialer, og ikke for trægulvet under vinylet samt arbejdslønnen for

Svært at sige.
Hvis det påvises at Gulvmanden er skyld i problemet, og der ikke er taget
forbehold på f.eks faktura eller skriftlig aftale, kan han måske nok gøres
ansvarlig for skaden på undergulvet. Man kan så diskutere det rimelige i
dette, men det er OT her.

Han har dog ret til selv at sørge for reparationen/ afhjælpe problemet,
evt.udføre arbejdet selv, hvis han er kvalificeret.
Afhjælpning kan f.eks være at etablere udluftning af dampen under gulvet=
bore huller i fundament til det fri, eller etablere ventilation ved
fodpaneler.
Så vil gulvet måske falde på plads igen. Måske skal der en midlertidig
tvansudluftning til.

Men i kan i kun forlange, at det han laver uden beregning, er efter samme
standard som det var før.

Hvis der skal indbygges dampspærre, må i sandsynligvis betale for, hvad det
vil have kostet i første omgang.

Venlig hilsen

Per Møller Nielsen

MSF aps / EpokeModeller