/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fjederklemme til bagstøddæmpere i
Fra : Richard Pade


Dato : 19-10-02 21:40

Er der en der har en / et sæt fjederklemmer til at afmontere fjederen på
bagstøddæmpere? - og kan låne mig dem en aften eller to?
Fjederen er 40-45 mm udvendig og skal trykkes knap 2 cm sammen for at
stempelstangens kontramøtrik kan løsnes og siden strammes.

Richard

NB. Sæt et . i stedet for PUNKTUM i mail-adressen.

 
 
Steen Gruby (19-10-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-10-02 23:09

On Sat, 19 Oct 2002 22:39:54 +0200, Richard Pade
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Er der en der har en / et sæt fjederklemmer til at afmontere fjederen på
>bagstøddæmpere? - og kan låne mig dem en aften eller to?
>Fjederen er 40-45 mm udvendig og skal trykkes knap 2 cm sammen for at
>stempelstangens kontramøtrik kan løsnes og siden strammes.
>
Jeg stod med det samme problem da jeg skulle adskille de forreste
støddæmpere til MAX'en.
Der findes et sindrigt specialværktøj til at udføre operationen med,
men det er selvfølgelig ikke til at skaffe til en så gammel sag.
MAX'ens forreste affejedring er konstrueret nogenlunde lige som
normale bagstøddæmpere, med fjedrene monteret udenpå en støddæmper.
Jeg borede et hul 50 mm i et bræt med et cirkelbor til stikkontakter.
Brættet er ca. 1 meter langt, 90 mm bredt, 22 tykt og hullet er boret
ca 100 mm fra ene ende
Støddæmperen op i en skruestik, en bolt igennem øjet hvor støddæmperen
normalt er befæstiget i svingarmen, og så et 6-8 mm nulontov viklet
fra bolten og op over den korte ende af brædtet, sikret med en
kællingeknude.
Tovet justeres i længden således at brædtet står i en vinkel på ca.
40-50 grader over vandret, så er der noget at trykke sammen af.
Nu er det bare at trykke på den "lange ende", så presses fjederen
sammen.
Lettest er det at få en hjælper til at trykke skidtet sammen og så
selv skrue, men i mangel af en hjælper kan man have brædtet under
armhulen og så trykke ved at lægge vægten i.
På den måde har man (nok lidt begrænset, men det rækker) begge hænder
fri til at skrue med.
Jeg har renoveret begge MAX'ens støddæmpere på den måde.
"Keine hexerei - nur behändichkeit"

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Richard Pade (19-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 19-10-02 22:47

Hej Steen,
Jeg skal lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt:

Steen Gruby wrote:
> Der findes et sindrigt specialværktøj til at udføre operationen med,
> men det er selvfølgelig ikke til at skaffe til en så gammel sag.
> MAX'ens forreste affejedring er konstrueret nogenlunde lige som
> normale bagstøddæmpere, med fjedrene monteret udenpå en støddæmper.
> Jeg borede et hul 50 mm i et bræt med et cirkelbor til stikkontakter.
> Brættet er ca. 1 meter langt, 90 mm bredt, 22 tykt og hullet er boret
> ca 100 mm fra ene ende
> Støddæmperen op i en skruestik, en bolt igennem øjet hvor støddæmperen
> normalt er befæstiget i svingarmen, og så et 6-8 mm nulontov viklet
> fra bolten og op over den korte ende af brædtet, sikret med en
> kællingeknude.
> Tovet justeres i længden således at brædtet står i en vinkel på ca.
> 40-50 grader over vandret, så er der noget at trykke sammen af.
> Nu er det bare at trykke på den "lange ende", så presses fjederen
> sammen.

?? Hvordan får brædtet fat i fjederen alene - reelt kraven på det
forchromede rørstykke der dækker den øverste del af fjederen - og
ikke flangen under den øverste øjebolt? Den møtrik, der skal løsnes,
sidder øverst på stempelstangen og spænder kontra mod flangen.

Mener du, at diameteren på hullet skal tilpasset, så brædtet lige kan
smyge sig uden om øjeboltens flange og trykke på rørstykkets krave?
Forskellen i de to diametre er i GB-fjederens tilfælde kun 5-6 mm,
men det kan da være, det er nok hvis træet er hårdt nok.

Honda har et fancy udseende fjederklemmeapparat, men det er en
voldsom udskrivning for lige at prøve om en hårdere fjeder rækker til
at gøre affjedringen acceptabel til min vægt.

Richard

Steen Gruby (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-10-02 00:03

On Sat, 19 Oct 2002 23:47:24 +0200, Richard Pade
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.
>
>?? Hvordan får brædtet fat i fjederen alene - reelt kraven på det
>forchromede rørstykke der dækker den øverste del af fjederen - og
>ikke flangen under den øverste øjebolt? Den møtrik, der skal løsnes,
>sidder øverst på stempelstangen og spænder kontra mod flangen.
>
Det er nogenlunde det samme på MAX'en.
På MAX'en sidder møtrikkerne desuden undersænket, så det er forbundet
med nogen besvær at få løsnet contramøtrikken

>Mener du, at diameteren på hullet skal tilpasset, så brædtet lige kan
>smyge sig uden om øjeboltens flange og trykke på rørstykkets krave?

Ja, det var det jeg gjorde, men man kan også bore hullet så stort at
hele fjederen kan komme igennem, og så lægge et par stykker fladjern
ind i fjedermellemrummene og ud mod træet.
Det burde give mere plads at arbejde på.

>Forskellen i de to diametre er i GB-fjederens tilfælde kun 5-6 mm,
>men det kan da være, det er nok hvis træet er hårdt nok.
>
Jeg havde 4 mm i begge sider at trykke på, og det gik fint.

>Honda har et fancy udseende fjederklemmeapparat, men det er en
>voldsom udskrivning for lige at prøve om en hårdere fjeder rækker til
>at gøre affjedringen acceptabel til min vægt.
>
Du er da i det mindste så heldig at det kan skaffes
Men det er sikkert røvedyrt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Richard Pade (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 20-10-02 10:54

Steen Gruby wrote:
> >Mener du, at diameteren på hullet skal tilpasset, så brædtet lige kan
> >smyge sig uden om øjeboltens flange og trykke på rørstykkets krave?
>
> Ja, det var det jeg gjorde, men man kan også bore hullet så stort at
> hele fjederen kan komme igennem, og så lægge et par stykker fladjern
> ind i fjedermellemrummene og ud mod træet.
> Det burde give mere plads at arbejde på.

God idé at angribe fjederen et par vindinger nede, så chromrørstykket er
frit, det originale er kun et par cm langt. Men det skal erstattes med
et
længere Hagon-rørstykke, og den nye fjeder er multi-meget hårdere, så
jeg
vil nok alligevel i første omgang prøve at tilpasse hullet, så brædtet
trykker på flangen. - det kan jo altid bores op.

> >Forskellen i de to diametre er i GB-fjederens tilfælde kun 5-6 mm,
> >men det kan da være, det er nok hvis træet er hårdt nok.
> >
> Jeg havde 4 mm i begge sider at trykke på, og det gik fint.

Lyder lovende. Jeg finder noget hårdt træ og prøver.

Richard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste