HUSKE-liste til køreprøven?!!
Fra : Andrew

Dato : 19-10-02 16:34

Hej gruppe

Jeg skal til køreprøve på mandag og til prøven skal man som bekendt kunne
svare på den sagkyndiges praktiske spørgsmål om udstyr og slør og lygter
etc.

Er der nogen her der har eller kender et link til en side med en huskeliste
på ALT det man SKAL kunne svare på?

Mvh Anders (...MEGET nervøs!!!)

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 19-10-02 20:27

> [...]
>
> Er der nogen her der har eller kender et link til en side med en
> huskeliste på ALT det man SKAL kunne svare på?

Nu er det ikke for at lulle dig i falsk sikkerhed, men jeg blev ikke spurgt
om noget som helst. I det hele taget var der slet ingen problemer (muligvis
fordi jeg havde bilkørekort?).

Jeg tror (men ved ingenting) at ved man de grundlæggende ting som at checke
lys, bremsevæske, olie og evt. hvad slør der må være på en mc (hvilket jeg
ikke har nogen anelse om), tror jeg ikke der sker noget ved at du ikke kan
svare på dæktryk eller hvad ved jeg - om ikke andet kan du vel fortælle ham
at det kan du se i instruktionsbogen.

Jeg gætter dog bare, så jeg ved ikke hvor meget du skal regne med det.

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-10-02 22:11

> [...]
spurgt
> om noget som helst. I det hele taget var der slet ingen problemer

Det er nok ikke en naturlov, jeg har da også et bilkørekort, men jeg kom da
alligevel gennem denne smørre til MC køreprøven!

Min tekniske del af MC køreprøven bestod i at fortælle, hvor bredt styret
mindst skulle være, den maksimale afstand fra håndtagene til sædet, mange
bremser en motorcykel har, hvilken bremse der er bedst, samt forklare
hvordan man kontrollere slør i kronrørslejerne.
(Altså noget, som var temmelig let fordøjeligt, når man bare lærer de tal)

> Jeg gætter dog bare, så jeg ved ikke hvor meget du skal regne med det.

Jeg tror ikke, at du skal satse 100% på det!
Det giver da også en god fornyet selvtillid, hvis den prøvesagkyndige sætter
sig ind i skolevognen med *STOR* tilfredshed!

1) Fortæl dem det, som de gerne vil høre!
Hold dig til "teoribogen" ikke til f.eks. egne erfaringer!

2) Lad være med, at "plabre" løs om stort og småt! - OG Svar: sikkert,
prompte og KORREKT!
Tænk, hvis du inspirere den prøvesagkyndige til et spørgsmål, som du ikke
kan svare på? - Altså frivilligt svømmer derud, hvor du ikke længere kan
bunde?

3) Lær de ting i hovedet, som du kan risikere, at blive spurgt om! (som
Claus sikkert har givet dig?)
Meget er jo temmelig logisk og hvis det er lidt svært at huske, så kan
hovedessensen sikkert godt fremkaldes med lidt almen sund fornuft!
Resten vel bare spørgsmål om, at huske nogle få tal!

Hilsen
Lars

Forresten, Anders! - Held og lykke med køreprøven!

Fra : Claus Rolsted

Dato : 19-10-02 20:54

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her der har eller kender et link til en side med en huskeliste
> på ALT det man SKAL kunne svare på?

Hej,
Har du slet ikke fået en liste eller instruktion af din kørelærer?

Lige kort opridset skal du kunne oplyse om reglerne for hornet, de
forskellige afstande og farver osv. for de påbudte lys, motorcyklens
dimensioner (max længde 12m, bredde 2,55m, højde 4m), styret skal min. være
55 cm bredt, styret skal være max 30 cm over sadlen og må ikke være lavere,
min. mønsterdybde på dæk 1mm, osv osv osv.....

og så skal du undersøge kronrørslejerne, støddæmperne osv. som du
forhåbentligt er blevet vist af din kørelærer.

Det er lidt for omfattende til at skrive alt sammen ned her.
Jeg smider et word-dokument, som jeg engang skrev/klippede sammen fra en
masse forskellige steder, i news:dk.binaer.motor om et øjeblik, så må du selv
rode med at skimme i gennem og vurdere hvad der er mest relevant.

Og ellers så prøv med en masse teoriprøver. Se følgende sider hvis du ikke
allerede har gjort det:
http://www.teori.dk/
http://www.dku.dk/dku/teori/start.asp
http://www.trafiktesten.dk/forside.asp

http://www.teori-med-garanti.dk/miniprov.htm

http://www.wandmose.dk/moduler/teoritest/teoriprove.php#
www.korekort.dk

Pøj pøj med det..... Det skal nok gå!

mvh. Claus Rolsted, som fik kortet den 13. august.
Honda CX 500 Standard, 1983 og
Vespa ET2 møvert-style
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89

Fra : Andrew

Dato : 19-10-02 21:19

Takker til jer begge

Har faktisk fået en A4 side (printet på begge sider) hvor der MEGET
koncentreret står om det hele. Men jeg troede atder var mere. Men hvis man
bare ved det grundlæggende er det vel osse fint nok.

Har i forøvrigt nogle gode råd til køreprøven?

Prøver den sagkyndige at buste én? Kan han finde på at sige at man skal
parkere den næste gang det er muligt? (det er sgu ret indviklet i Århus
Midtby!)

Hvad sker der hvis man kommer over en regulering og den sagkyndig IKKE
kommer med, hvis nu der er strandsning forbudt??? Man må jo ikke køre 30-40
for at vente på ham, da man så er til "unødig ulempe" (eller hvad det nu
hedder). Hvad gjorde i???

Mvh Anders

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 19-10-02 21:51

> [...]
> kommer med, hvis nu der er strandsning forbudt??? Man må jo ikke køre
> 30-40 for at vente på ham, da man så er til "unødig ulempe" (eller

Well, nogle kørelærere er enormt dumme svin, og andre er superrare. Jeg
håber du får en af de sidste - det gjorde jeg, tror jeg. Han brokkede sig i
hvert fald ikke over noget, og han prøvede ikek at lokke mig ud i fælder
m.m.
Jeg tror om man består eller ej faktisk ligger for en stor del hos den
sagkyndige, og det er selvfølgelig ærgeligt (hvis man får den forkerte),
men sådan er det vel.

Jeg kom lige præcis ud for det samme som du (vist nok) frygter, nemlig at
jeg smuttede ud i et kryds, hvor jeg sagtens kunne nå det, men hvor den
sagkyndige ikke kunne (jeg tror forresten at man skal køre ud i det, selvom
man skønner den sagkyndige ikke kan nå det, blot man selv kan). Det var en
forholdsvist utrafikeret vej, så jeg valgte at tøffe afsted med 30km lidt
inde til siden, indtil den sagkyndige kom ud og op bagved mig, hvorefter
jeg drejede ud og fortsatte. Det var der ingen problemer i, men hvis det
skal være helt rigtigt bør man nok stoppe helt op (hvis man har mulighed
for det) - husk der at blinke til højre indtil du skal videre (og så til
venstre, når du kører ud igen). Det lægger nogle stor vægt på.

Håber dig det bedste,

-Kenneth Straarup.

Fra : Thomas

Dato : 19-10-02 21:53

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
30-40
> for at vente på ham, da man så er til "unødig ulempe" (eller hvad det nu

Jeg prøvede det 1 gang til køre prøven. Der blev bare sagt at jeg skulle
finde den første sted at standse. Og ved igang sætning gjorde jeg det at jeg
havde øjen kontagt med bilen så han ikke var i tvivl om at jeg havde set
dem. og brugte blink lyset. Der blev sagt over radioen bare kør.

Mvh. Thomas

Fra : Sune

Dato : 19-10-02 23:38

"Andrew" <andvalenFJERN@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> Prøver den sagkyndige at buste én? Kan han finde på at sige at man skal
> parkere den næste gang det er muligt? (det er sgu ret indviklet i Århus
> Midtby!)

Nej, det sker stort set ikke mere. De fleste (stort set alle) er helt OK,
hvis du ellers kører korrekt og fornuftigt.

> [...]
30-40
> for at vente på ham, da man så er til "unødig ulempe" (eller hvad det nu

Det skete for mig da jeg var til køreprøve og jeg fik blot besked på at
vente, hvor jeg kunne længere fremme. Ingen problemer i det.

Held og lykke og lad os høre hvordan det gik.

Sune

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 19-10-02 03:18

> [...]
>
> Prøver den sagkyndige at buste én? Kan han finde på at sige at man skal
> parkere den næste gang det er muligt? (det er sgu ret indviklet i Århus

Den motorsagkyndige må ikke bede dig om, at foretage ulovlige manøvrer.

Det du skal passe på er kommentarer som "til højre næste gang du kan!" - så
kan det godt være, det er forbudt at svinge eller indkørsel forbudt i den
første vej - og du tager selvfølgelig bare den næste...

> [...]
> etc.
>
> Er der nogen her der har eller kender et link til en side med en

Hvis du kan huske de ting som din kørelærer og de andre i NG har fortalt, så
er du halvvejs hjemme. Men sørg for, at du har stået og flået lidt i
maskinen før prøven, så du har det i frisk erindring. Hvis du bare springer
ned og begynder, at forklare hvor vigtigt det er, at der ikke er slør i
forhjulet, og laver kuglepennetricket som om du aldrig har lavet andet,
gider han ikke se mere på det, og I er lynhurtigt ude at køre...

M.v.h.

Niels
GSX 600 F
(som bestod køreprøven med defekt bremselyskontakt på forbremsen!)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-10-02 11:32

Niels Porsbøl Jacobsen wrote:
> og laver kuglepennetricket som om du aldrig har lavet andet

Æhh, hvad er det nu lige det er?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : dots

Dato : 20-10-02 20:38

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Æhh, hvad er det nu lige det er?
> --
> mvh Jes Vestervang

FZS600

Det gad jeg også godt vide ..
dots:) - køreprøven d. 31/10 *GYS*

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 20-10-02 11:16

>Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev
> >
> Æhh, hvad er det nu lige det er?

Når du kontrollerer slør i hjul og på bremseskiver tager du en kuglepen og
sætter den 1 mm fra hjulet eller bremseskiven mens du holder den stille ved
at læne den op af forgaflen.

Så drejer du et par omgange på hjulet, og hvis kuglepennen bliver skubbet
rundt eller der opstår det vilde gab er der slør i hjul og bremseskiver...

Smart, ikke??

Niels
GSX 600 F
(der troede det var obligatorisk stof når folk tog kørekort...)

Fra : Squish

Dato : 21-10-02 13:09

> [...]
>
> Niels
> GSX 600 F
> (der troede det var obligatorisk stof når folk tog kørekort...)

Hmm...
Det har da ikke det fjerneste med slør at gøre?! Det du beskriver,
ganske korrekt i øvrigt, er metoden til at kontrollere om der er
skævheder i henh. hjul og bremseskiver!
Slør i f.eks. forhjulslejet, kontrollerer man ved, at tage fat i
forgaffel og hjul, og så rykke i disse med modsatrettede bevægelser. De
skal så følges ad, uden noget "slør"!

Mvh. Squish - CB400F Kører igen!

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 20-10-02 13:38

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev

> [...]
> Slør i f.eks. forhjulslejet, kontrollerer man ved, at tage fat i
> forgaffel og hjul, og så rykke i disse med modsatrettede bevægelser. De

Jeg er ikke fagmand, og kan så kun henvise til min kørelærer og min
køreinstruktør der omskolede mig til MC i forsvaret - men det lyder måske
meget rigtigt det du siger...

Niels
GSX 600 F
(Der desværre ikke kan finde sin eftersynsbog til den grønne BMW...)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-02 17:19

> [...]

> Jeg er ikke fagmand, og kan så kun henvise til min kørelærer og min
> køreinstruktør der omskolede mig til MC i forsvaret - men det lyder måske

Taak for forklaringen Niels Det der forvirrer dig er bare at du har
byttet rundt på slør og skævhed. Slør er jo når noget kan dreje/slaske på
andre måder end om akslen.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-10-02 02:35

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Æhh, hvad er det nu lige det er?

Er det mon det med at tjekke, om hjulet/fælgen er skæv (mere end 1 mm?)??
Vi lærte det bare som at holde en finger ud for forhjulet, mens det blev
snurret rundt (med cyklen på centerstøttebenet).

mvh. Claus Rolsted , som forresten har fået DMCN-nummer langt om længe. Tak
til Hylle!!
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89

Fra : Claus Rolsted

Dato : 21-10-02 02:57

> Takker til jer begge

Helt i orden - vi har jo alle været der....

> Har faktisk fået en A4 side (printet på begge sider) hvor der MEGET
> koncentreret står om det hele. Men jeg troede atder var mere. Men hvis man
> bare ved det grundlæggende er det vel osse fint nok.

Perfekt. Der er faktisk ikke mere at huske end det. Nøgleordene og -tallene
kan sagtens stå på en enkelt eller to sider.

> Har i forøvrigt nogle gode råd til køreprøven?

Bare tag det stille og roligt og vær obs på trafikken (i modsætning til de
søde piger på fortorvet . Kør som til en almindelig køretime. Du skal
køre, som om du kørte alene. Alt er tilladt - bare der er en mening med det,
og det er lovligt. Dvs. du må gerne skifte vognebane og overhale
langsomtkørende osv osv, hvis det er tilladt og i øvrigt fornuftigt mhp. at
afvikle trafikken bedst muligt.

> Prøver den sagkyndige at buste én?

Som altoverskyggende hovedregel: NEJ.
De fleste sagkyndige er ganske flinke og vil bare tjekke op på, om du er i
stand til at køre fornuftigt og forsvarligt. Der er ingen, som siger at du
skal køre 100% fejlfrit - men undgå de mest graverende eller farlige ting
(f.eks. være til unødvendig ulempe for andre).

> Kan han finde på at sige at man skal
> parkere den næste gang det er muligt? (det er sgu ret indviklet i Århus
> Midtby!)

Tjaeh, nej formentlig ikke. Det ville nok være for meget forlangt til en
prøve.
Desuden siger nye regler vist nok, at de sagkyndige ikke må lægge deciderede
"fælder" for dig, - a la "kør til højre ad næste vej" (hvor der er indkørsel
forbudt) eller "fortsæt ligeud" (hvor der pludselig bliver ensrettet i den
modsatte retning). Men selvfølgelig skal du være opmærksom på skiltene
alligevel og selv beslutte dig for den fortsatte kørsel, hvis den
fortsættelse af den fulgte vej pludselig bliver forbudt (så kan du jo bare
blinke ind til kantstenen eller påbegynde en u-vending, når der er mulighed
derfor).

> Hvad sker der hvis man kommer over en regulering og den sagkyndig IKKE
> kommer med, hvis nu der er strandsning forbudt???

Det er helt ok at køre over lyssignalet, hvis du ikke vurderer, at du kan nå
at stoppe forsvarligt før stoplinien. Faktisk er det påkrævet!! Du skal som
sagt køre, som om du kører alene (tag ikke (!) hensyn til efterfølger-bilen).

--

mvh. Claus Rolsted

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-10-02 15:45

> og det er lovligt. Dvs. du må gerne skifte vognebane og overhale
> langsomtkørende osv osv, hvis det er tilladt og i øvrigt fornuftigt
mhp. at
> afvikle trafikken bedst muligt.

Hver lidt påpasselig ved at vælge en anden vognbane end den inderste.
Mindst en motorsagkyndig i københavn bryder sig ikke om at man ikke
holder til højre hvis det er muligt. Min kørerlærer bankede det ind i
hovedet på os med et "Næste gang til højre" så snart man "kom til" at
placere sig i 2. eller 3 bane .... Så i alm. tæt trafik vil jeg anbefale
bare at blive i den inderste bane, med mindre der er en meget god grund
til at skifte (langsomtkørende pølsevogn/traktor eller lignende) og kun
bruge 2/3 spor til overhalinger hvorefter man "skynsomt" trækker ind i
1. bane igen....

/A

Fra : Claus Rolsted

Dato : 24-10-02 16:21

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at skifte (langsomtkørende pølsevogn/traktor eller lignende) og kun
> bruge 2/3 spor til overhalinger hvorefter man "skynsomt" trækker ind i

Enig.

Vores kørelærer nævnte for øvrigt også historier for os om elever, som var
dumpet til prøven, fordi de kørte som gamle kvinder
Eller som den motorsagkyndige skulle have sagt: "Hør, - ved han ikke, at det
er en motorcykel, han kører?".
Ved igangsætning eller efter sving skulle vi accellerere så hurtigt og
forsvarligt som muligt op til den maximalt tilladte hastighed og ikke køre
som om, man føler sig utryg ved køretøjet.

--

mvh. Claus Rolsted

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 25-10-02 19:31

"Claus Rolsted"> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsvarligt som muligt op til den maximalt tilladte hastighed og ikke køre
> som om, man føler sig utryg ved køretøjet.

Jeg tog kørekortet med en ung fyr der brugte meget tid på at køre på
crosser,
han skiftede gear ligesom det var hans 125 ccm husquarna, hvilket giver
meget
en meget sjov effekt på en gsf600 bandit =) Imens vi kørte bagefter ham i
kørelærerens vw-bus kunne vi høre hvordan den blev kørt HELT ud i 1. gear og

liiissåstille i resten af gearene... Det var lige efter motorsagkyndiges
smag
"han ved da i det mindste hvor gashåndtaget er henne"

--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77)

Fra : Bo-gsxR

Dato : 25-10-02 20:43

> kunne vi høre hvordan den blev kørt HELT ud i 1. gear og
> så
> liiissåstille i resten af gearene

så var det sku da godt han ikke kørte på en Zx12R

bo-gsxR

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 25-10-02 22:15

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse

> så var det sku da godt han ikke kørte på en Zx12R

Det kunne godt give sjove reaktioner manden kørte nu meget godt, han
havde bare lidt svært
ved at forholde sig til at der var et speedometer man skulle følge (men han
fik pappet, og kører da
meget ansvarsfuldt nu)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-02 02:40

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:3db98cfd$0$3384$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> liiissåstille i resten af gearene... Det var lige efter motorsagkyndiges
> smag
> "han ved da i det mindste hvor gashåndtaget er henne"

He he

> --
> Mvh Claus
> (cb750 f2 '77)
> (dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
> (dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)

Mon man får noget ud af at starte en underskriftsindsamling til nedlæggelse
af kandu.dk?

--

mvh. Claus Rolsted

Fra : Armand

Dato : 28-10-02 12:47

Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en

> [...]
indkørsel
> forbudt) eller "fortsæt ligeud" (hvor der pludselig bliver ensrettet i

Jeg har kendskab til flere tilfælde hvor eleven er blevet forsøgt lokket
til at dreje imod ensretning eller køre igennem hvor der var
gennemkørsel forbudt (OBS: må gerne køre ind - men ikke igennem => ud i
den anden ende)!
Men de er langtfra aktuelle, og kan derfor være overhalet af omtalte nye
regler.
Er der nogen der kan bekræfte at der ikke længere må "lægges fælder"???
Lone??? (c.c. til Lone!)

Fra : Sune

Dato : 28-10-02 14:39

[cut]
> Men de er langtfra aktuelle, og kan derfor være overhalet af omtalte nye
> regler.
> Er der nogen der kan bekræfte at der ikke længere må "lægges fælder"???
> Lone??? (c.c. til Lone!)

Det må man ikke iflg. de nye regler (hvor nye husker jeg dog ikke)

--
Sune

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-02 17:32

> Men de er langtfra aktuelle, og kan derfor være overhalet af omtalte nye
> regler.
> Er der nogen der kan bekræfte at der ikke længere må "lægges fælder"???
> Lone??? (c.c. til Lone!)

Ja, det ér som nævnt forholdsvis nye regler. Dvs. at de er nyere end 1997,
hvor jeg tog mit bil-kort.

> Prøvesagkyndiges første sætning var til mit held dog: "En motorcykel er
> et let køretøj, som man kan kommr rundt i trafikken med - Og dét har du
> jo bevist på fremragende vis"

Tak for historien , - hvornår var det så? I 1978 som du nævnte i
forsikrings-tråden?

mvh. Claus Rolsted, som vist blev født det år Armand første gang satte sig op
på en mc - Ingen sammenhæng i øvrigt

Fra : Armand

Dato : 28-10-02 19:38

> Tak for historien , - hvornår var det så? I 1978 som du nævnte i
> forsikrings-tråden?

Øh? krev jeg '78 dér??
Det rigtige år er '77, derved at jeg er et gammelt røvhul fra '59

--
Armand.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 29-10-02 21:14

> Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev
>
> Øh? krev jeg '78 dér??

Jep, glemmer du så husker google.

> Det rigtige år er '77, derved at jeg er et gammelt røvhul fra '59

Nåeh pyt da, 43 er da ingen alder for een, som ved så meget som du *<
Se lidt lyst på det, - du kan nemt komme til at glæde og hjælpe folk med
mc-kundskab her i gruppen de næste 40 år..... (uanset om du har mc eller ej -
det har fortiden jo vist, at du ikke har behov for)

mvh. Claus Rolsted , som ellers havde skudt Armand til Methusalems lillebror
med al den viden der er skrabet sammen gennem tiden

Fra : Sune

Dato : 28-10-02 23:30

[klip]
> Er der nogen der kan bekræfte at der ikke længere må "lægges fælder"???

Jeg faldt lige over denne :

'Den prøvesagkyndige skal give de nødvendige anvisninger om rute, manøvrer
o.s.v. tydeligt og i så god tid, at aspiranten kan nå at op­fatte og for­stå
dem og nå at forberede og udføre det anviste. Den prø­vesagkyndige skal lede
prøven på en sådan måde, at aspiranten ikke til­skyndes til at handle mod
færdsels­reglerne og hensynet til sik­kerheden i øvrigt eller tvinges ud i
unormale færdselssituatio­ner.'

Den er fra de retningslinier den prøvesagkyndige modtager fra
Færdselsstyrelsen.

Den trådte i kraft den 15. oktober 1997 og erstattede retningslinier fra den
13. september 1996.
Afsnittet er ikke markeret, som en ændring til forrige retningslinier,
hvorfor reglen også har eksisteret før 1996.

--
mvh Sune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-02 11:14

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> writes:

> Mon man får noget ud af at starte en underskriftsindsamling til nedlæggelse
> af kandu.dk?

Filtrér det i din newsreader. Det har jeg alvorligt overvejet at gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
No problem is so large it can't be fit in somewhere.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-02 17:23

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Filtrér det i din newsreader. Det har jeg alvorligt overvejet at gøre.

Ja, me too,
men en sjælden gang af og til, kommer der jo et fornuftigt indlæg derfra.....
Når folk skriver fra deres arbejde og så'rn......

--

mvh. Claus Rolsted

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-02 18:20

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev...

.... og nu har jeg gjort det vha. noget scoring. -100 til alt hvad der
kommer fra kandu.dk.

> Ja, me too,
> men en sjælden gang af og til, kommer der jo et fornuftigt indlæg derfra.....
> Når folk skriver fra deres arbejde og så'rn......

Det må jeg så leve med at undvære.

Jeg kan i øvrigt altid køre SSH ud af huset fra mit arbejde (hvor jeg
heller ikke har adgang til NNTP), og så poste fra min egen
maskine. Der har jeg også min egen newsreader med alle de mærkelige
indstillinger jeg nu kan li'

.... og skulle vi så ta' og snakke om motorcykler i stedet? Min gik
desværre i vinterhi i går. Det er lidt surt at skulle undvære den i
4-5 måneder nu når jeg kun har haft den i lidt over en måned. Men jeg
nåede da at få 2.500 km på den. Den kan i øvrigt beses på
<http://mc.flof.dk/>, hvis nogle skulle være interesserede.

--
Jacob - www.bunk.cc
In space, no one can hear you fart.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 29-10-02 21:04

80% OT!

> ... og nu har jeg gjort det vha. noget scoring. -100 til alt hvad der
> kommer fra kandu.dk.

Hva'be'har? Hvad har du gjort?

> Jeg kan i øvrigt altid køre SSH ud af huset fra mit arbejde (hvor jeg
> heller ikke har adgang til NNTP), og så poste fra min egen
> maskine.

A'hva'? En gang til , - skære ud i pap, tak

> [...]
> desværre i vinterhi i går. Det er lidt surt at skulle undvære den i
> 4-5 måneder nu når jeg kun har haft den i lidt over en måned. Men jeg

Jamen efter de diskussioner vi har haft over de sidste par dage mht. salt
osv., kan du jo bare køre med den lidt længere..... Du skal vel dukke
standsmæssigt op til den traditionelle dfm-julefrokost i december, ikk'?

> Den kan i øvrigt beses på
> http://mc.flof.dk/>, hvis nogle skulle være interesserede.>

Ok. Jeg går ind og kigger på den, næste gang jeg går online ........

mvh. Claus Rolsted - kanselv!.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-10-02 16:25

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> writes:

> 80% OT!

Det er vi vist stadig - bær over med os.

> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev...
>
> Hva'be'har? Hvad har du gjort?

Ehhh, min newsreader kan sådan noget den kalder scoring. Det betyder
at hvert indlæg får point ud fra nogle fikse systemer. Får et indlæg
under 0 point markeres det automatisk som læst. Får det over 100
bliver det fremhævet som særlig interessant. Det kan fx være fordi det
er et svar på noget jeg selv har skrevet.

Det er enormt praktisk når man, som jeg, følger mange nyhedsgrupper.

Nu har jeg så trukket 100 point fra alle indlæg der kommer fra
kandu.dk. De er så flinke at bruge en eller anden mailadresse med
'kandu.dk' i som afsender på alle deres indlæg, så kan man bare score
på den i From-headeren.

På den måde skal et indlæg fra kandu.dk virkelig være interessant før
det dukker op.

Min newsreader har så også noget der hedder adaptive scoring. Det
betyder at den også selv laver scoring ud fra hvilke indlæg jeg læser
og hvilke jeg bare markerer som læst. På den måde bliver indlæg af
udvalgte skribenter fremhævet, mens andre bare forsvinder. Det sker på
gruppebasis, så en skribent måske er interessant i en gruppe, men
uinteressant i en anden.

Det er så i øvrigt løgn - jeg fandt lige ud af at jeg faktisk har
adgang til NNTP, men så skal jeg til at sætte en newsreader op
derude. Der ligger godt nok en halvgammel slrn (prøvede den lige), men
jeg kan bedre li' Gnus i en ny version

> A'hva'? En gang til , - skære ud i pap, tak

SSH er Secure SHell, altså en krypteret shell-forbindelse (typisk til
en *nix-maskine) til min maskine herhjemme. Over den kan man så køre
X-programmer (grafiske programmer), som fx min foretrukne newsreader.

Jeg sidder med enten Solaris eller Linux på arbejdet og kører Linux
herhjemme.

> Jamen efter de diskussioner vi har haft over de sidste par dage mht. salt
> osv., kan du jo bare køre med den lidt længere.....

Nu har jeg opstaldet, taget batteriet af og det hele. Den står 25 km
herfra i mine forældres garage nu.

> Du skal vel dukke standsmæssigt op til den traditionelle
> dfm-julefrokost i december, ikk'?

Det er under alle omstændigheder udelukket. Jeg har ikke vinterforsikring.

--
Jacob - www.bunk.cc
Caution: breathing may be hazardous to your health.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 02-11-02 00:40

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

---oo0[ snip omkring news-scoring ]0oo---

Aha, smart nok.

> Det er under alle omstændigheder udelukket. Jeg har ikke vinterforsikring.

Nå, men hvis nu du er sød og artig, kan det være, at du kan få et bagsæde på
turen ;-p

Jeg var forøvrigt inde på http://mc.flof.dk/ og se din cykel, og wow hvor er
den fin
Den ser flot ud!!

--

mvh. Claus Rolsted

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-11-02 14:45

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> writes:

> Nå, men hvis nu du er sød og artig, kan det være, at du kan få et bagsæde på
> turen ;-p

Jotak, det skal jeg overveje

> Jeg var forøvrigt inde på http://mc.flof.dk/ og se din cykel, og wow hvor er
> den fin

Jotak, jeg er skam også vældig glad for den. Jeg nåede ca. 2.500 km på
den i år (siden midten af september) før jeg staldede op. Jeg synes
den kører godt - men jeg har jo nok ikke det store
sammenligningsgrundlag - jeg har kun kørt mindre (500 ccm) maskiner på
køreskolen.

--
Jacob - www.bunk.cc
You're a card which will have to be dealt with.

Fra : buller

Dato : 19-10-02 22:11

Hej. Tag det roligt..Kørelæreren gennmgår det med dig inden den sagkyndige
dukker op...
Kennerh zx-10

Fra : BoS

Dato : 20-10-02 11:13

> Mvh Anders (...MEGET nervøs!!!)

Hej Anders

Var også selv nervøs. Jeg skulle gennemgå bremserne. Så startede jeg bare
fra en ende af med bremsegrebet på styret og forklarede, at det ikke måtte
"synke" når man strammede til, fulgte kablerne ned og endte med skiven. Det
gik stille og roligt.

Det er ikke så slemt, og når man står i det, forsvinder nervøsiteten. Han er
jo ikke ude på at dumpe dig. Han er ude på at får dig til at bestå. Hvis der
er noget man har glemt, så spørger han lige engang.
Han spurgte mig, om jeg¨selv måtte borde huller i min bremseskive. Det havde
jeg glemt at komme ind på. Så sagde jeg, at det må jeg da godt (det er jo
min egen bremseskive), men jeg må ikke sætte den på mc'en bagefter. Så
smilede han og sagde "Så kører vi!"

Man skal ikke kunne opremse alle ting på kommando. Det er jo kun kørelærere
der kan det

Held og lykke!

Fra : Jon Larsen

Dato : 20-10-02 17:48

> [...]
> "synke" når man strammede til, fulgte kablerne ned og endte med skiven.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg slap for at gennemgå noget som helst.. ( hvilket nok var en fejl fra den
motorsagkyndiges side ) og han havde desuden så travlt med at snakke med min
kørelære at han sommetider helt glemte at sige hvor jeg skulle dreje og køre
hen.. Jeg havde en køretime lige inden prøven og kom ud i nøjagtig
samme ture med den motorsagkyndige.. ja ja.. man har vel lov at være heldig
indimellem .-)
Jeg glemte på et tidspunkt at se bagud ved sammenfletning.. og da han
bagefter spurgte om jeg havde noget, sagde jeg at det ikke var så godt at
jeg glemte at se mig bagud ved sammenfletningene... så sagde han bare "det
lagde han ikke mærke til..... Så skal vi ikke bare sige at jeg ikke så det
!!!!".. lidt skummelt når jeg tænker tilbage på det...

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : SLP/JM

Dato : 20-10-02 18:21

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev
> Jeg slap for at gennemgå noget som helst.. ( hvilket nok var en fejl fra
den
> motorsagkyndiges side )

Jeg slap også for at gennemgå noget teknisk både før og efter, at jeg var
ude og køre.

Køreprøven var også ret nem: den bestod i at køre fra den ene ende af
Silkeborg, hvor den køreprøvesagkyndige boede, ned til den anden ende af
byen, hvor min kørelærer havde garage. Jeg skulle hverken parkere, lave
u-vending eller noget andet sjovt.

--
Susanne

Fra : Tomas Linnet

Dato : 20-10-02 20:50

> [...]
> etc.
>
> Er der nogen her der har eller kender et link til en side med en

Tja hvis du kan sige:
Hjul.......check
Motor........check
Gashåndtag..........check
Så har du bestået

Knæk og bræk

-Tomas
#2 RS250
"man skal ikke bremse, men skal bare bruge større nedlægning"