Fonte i OS X
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-10-02 16:12

Hejsa,

Da jeg for nylig skulle lave noget rigtig grafisk arbejde på min
hjemmemaskine, fik jeg problemer med skrifterne. I OS X er der
installeret skrifter her, der og alle vejne, så Times og Helvetica Neue
var allerede installeret på systemet, bare ikke i de versioner jeg
skulle bruge.

Jeg fjernede derfor de skrifter der konfliktede, men nu vil jeg gerne
have bragt systemet tilbage til normal tilstand. Nu kan jeg bare ikke
lige huske, hvor jeg fjernede skrifterne fra

Helt konkret drejer det sig om filerne "HelveticaNeue.dfont" og
"Times.dfont". Jeg mener jeg tog den ene fra /Library/Fonts og den anden
fra "/System/Library/Font", men kan ikke huske det helt.

Er der lige nogen der lige gider tjekke deres OS X (10.2, hvis det har
nogen betydning) og se hvor disse skrifter ligger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-10-02 16:29

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der lige nogen der lige gider tjekke deres OS X (10.2, hvis det har
> nogen betydning) og se hvor disse skrifter ligger.

På min maskine:

/Library/Fonts/HelveticaNeue.dfont
/System/Library/Fonts/Times.dfont

Sjovt nok fandt jeg lige ud af at man får en ganske udførlig copyright
information på skrifterne ved at tage en vis info på dem.

Hvorfor er alle så forhippede på at flytte og omorganisere deres
skrifter jvnf. en anden tråd? Mac OS X har slet ikke de begrænsninger
som vi tidligere har måtte slås med.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-02 12:22

On Sat, 19 Oct 2002 17:28:44 +0200, Michael Tysk-Andersen wrote
(in message <1fkb9hx.3pi4qu1nlbvi9N%mta@mac.com>):

> [...]
>
> Hvorfor er alle så forhippede på at flytte og omorganisere deres
> skrifter jvnf. en anden tråd? Mac OS X har slet ikke de begrænsninger

I ved vel godt, at der under System Preferences/International/Input Menu -->
er en Character Palette som man kan give et hak og få op i menuen, ik'?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Storm

Dato : 20-10-02 19:24

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> I ved vel godt, at der under System Preferences/International/Input Menu -->
> er en Character Palette som man kan give et hak og få op i menuen, ik'?

Men det funker kun på Native OS X app.
Og så vidt jeg kan se/forstå er det jo "bare" en måde at overskue sine
fonte på, ikke at aktivere og deaktivere. Når fontene er i ét af OS X's
4 libraries/font mapper så _er_ de aktiveret. Ikke?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 19:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Og så vidt jeg kan se/forstå er det jo "bare" en måde at overskue sine
> fonte på, ikke at aktivere og deaktivere.

Tegnpaletten er ganske rigtig til at lokalisere de enkelt tegn. Vinduet
"Skrifter" er til at organisere skriftene i samlinger.

> Når fontene er i ét af OS X's 4 libraries/font mapper så _er_ de
> aktiveret. Ikke?

Jo, og hvorfor skal de dekativeres?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 20-10-02 20:36

> Jo, og hvorfor skal de dekativeres?

Hvis jeg vil lade OS X bestemme, altså jeg smider nogle postscriptfonte
i f.eks. Users-Libraries-Fonts, og quitter min Suitcase, åbner
Illustrator 10 og vil anvende nogle af de fonte der så ligger dobbelt,
(Arial og Symbol f.eks. fra System fonts og mine egne) så kan jeg ikke
se om det er True Type versionen eller Postscriptversionen jeg vælger.
Først ved en evt. Flightcheck af dokumentet får jeg besked om at det er
True Type.

Jeg prøvede lige og uanset hvilken af de 2 Symbol'er eller Arial'er jeg
valgte, fik jeg True Type ud af det. Det lyder mærkeligt, men som om
System skriften maser sig forrest som en slags default.

Og - jeg prøvede så OS X's characterpalette på TextEdit. Her synes jeg
ikke jeg får oplysning om skriften er True Type eller hvad. Heller ikke
hvis jeg fra Finder siger Æble I, alle mulige informationer, men ikke
den. OS X System fontene kan jeg så regne ud ud fra deres extension.
Den .rtf fil kunne jeg ikke lige Flightchecke, og se hvad den faktisk
valgte.

Men altså - Suitcase kan godt styre om man vil vælge den ene eller den
anden version, FontReserve formentlig også. Det kræver bare at man beder
den om det, ellers serverer Suitcase Systemfonten så man ikke kan vælge
en anden.

Måske kan OS X også, så fatter jeg det bare ikke.

ps. Det ser ud til at Quark havde rigtigt godt af at få sine filass.
genopfrisket. Selv om den stod rigtigt. Mine problemer med det startede
efter installation af Jaguar. Den skulle måske bare have
detgenopfrisket.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 21:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> valgte, fik jeg True Type ud af det. Det lyder mærkeligt, men som om
> System skriften maser sig forrest som en slags default.

Du må undskylde hvis det lyder dumt, men jeg aner absolut ingenting om
DTP og trykning. Men hvis en given skrift findes både i en truetype og
en postscript udgave kan det vel være liggyldigt hvilken man benytter -
de skal vel opføre sig ens og kun bruges på skærmen. Ved udskrift
benyttes postcriptskrifterne på det system som der udskrives fra.

I gamle dage brugte man bitmapskrifter til skærmbrug og ved udskrift
blev postscript udgaverne helt automatisk brugt. Bitmapskrifterne er i
dag udskiftet med truetype, men princippet er vel det samme.

Kan OS X vise postscriptskrifter direkte?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 20-10-02 21:37

> [...]
> de skal vel opføre sig ens og kun bruges på skærmen. Ved udskrift
> benyttes postcriptskrifterne på det system som der udskrives fra.

Nej, du skal benytte den font du vil have udskrevet. Nogle nye ripper
æder gerne nye TrueType fonte. Lidt ældre (stadig en rigtig god
tommelfingerregel) gør ikke, men erstatter sandsynligvis med rippens
default font.

> I gamle dage brugte man bitmapskrifter til skærmbrug og ved udskrift
> blev postscript udgaverne helt automatisk brugt.

Joooo, skærmskriften og postscriptskriften.

> Bitmapskrifterne er i dag udskiftet med truetype, men princippet er vel
> det samme.

Det lyder spændende (fortæl mere om det), men sådan opfatter jeg det
slet ikke. TrueType fonten er én måde at "definere/kode" (hvilket udtryk
er rigtigt) en skrift på, hvor bitmapfonten er en anden.

Lidt lang læsning, (hvis du får influeza):

<http://www.fontsite.com/Pages/Features/T1vsTTa.html>

Jeg har læst det grundigt - og glemt det meste igen

> Kan OS X vise postscriptskrifter direkte?

Hvad mener du?
I Character Paletten - show preview? - Ja.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-10-02 22:21

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det lyder spændende (fortæl mere om det), men sådan opfatter jeg det
> slet ikke. TrueType fonten er én måde at "definere/kode" (hvilket udtryk
> er rigtigt) en skrift på, hvor bitmapfonten er en anden.

Truetype er en matematisk måde at definere udformningen af skriften i
vilkårlige størrelser. Bitmap har faste størrelser. I gamle dage (før
ATM) redigerede vi med bitmapskrifter på skærmen, men udskrev jo stadig
med postscript.

> Lidt lang læsning, (hvis du får influeza):
>
> <http://www.fontsite.com/Pages/Features/T1vsTTa.html>
>
> Jeg har læst det grundigt - og glemt det meste igen

Jeg tager den ved lejlighed.

> Hvad mener du?

OS 9 og nedefter skal bruge ATM for at kunne vise postcriptskrifter.
Hvordan forholder det sig med OS X?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 22-10-02 09:12

> [...]
> vilkårlige størrelser. Bitmap har faste størrelser. I gamle dage (før
> ATM) redigerede vi med bitmapskrifter på skærmen, men udskrev jo stadig

Nå ja, jeg mente bare princippet med TrueType og Bitmapfonte er så
forskellige som de kan være, men det mener du vist faktisk også.

> OS 9 og nedefter skal bruge ATM for at kunne vise postcriptskrifter.
> Hvordan forholder det sig med OS X?

I Textedit - Format - Fonts - Show Fonts kan godt.
Det må vel være svar på spørgsmålet.

Eller mener du:

__"
> Thanks everybody. The lazy dog is gone, so it seems, but at least I can
> view my fonts.

I rediscovered this gem the other day, and it may just provide an
alternative... look in your built in AppleScripts folder
(/Library/Scripts - mine appear as a menuling in my menubar) for the
Info Scripts folder. In there I found "Font Sampler", which produces a
TextEdit document of the lazy dog in all your fonts!
__"

Det sidste har jeg ikke selv lige kunnet finde ud af, men det lyder da
godt. Så det først nu og har ikke tid til eksperimenter.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-10-02 09:37

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Det sidste har jeg ikke selv lige kunnet finde ud af, men det lyder da
> godt. Så det først nu og har ikke tid til eksperimenter.

Den er der. Og man kan let gå ind via scripteditor og ændre
tekststrengen til at vise præcist, hvad man synes er relevant.

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-10-02 14:11

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nå ja, jeg mente bare princippet med TrueType og Bitmapfonte er så
> forskellige som de kan være, men det mener du vist faktisk også.

ja.

> I Textedit - Format - Fonts - Show Fonts kan godt.
> Det må vel være svar på spørgsmålet.

Ok

> Eller mener du:

Næh.

> [...]
>
> Det sidste har jeg ikke selv lige kunnet finde ud af, men det lyder da
> godt. Så det først nu og har ikke tid til eksperimenter.

Hvis du har Jaguaren åbner du Applecriptmappen i programmappen og
dobbeltklikker på "Script Menu.menu" og vupti har du en scriptmenu i
menulinjen. Kig i "Info Scripts".
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-10-02 18:13

> Hvis du har Jaguaren åbner du Applecriptmappen i programmappen og
> dobbeltklikker på "Script Menu.menu" og vupti har du en scriptmenu i
> menulinjen. Kig i "Info Scripts".

i tidligere OSX'er trak jeg den op i menu-linjen, så det gjorde jeg også
i jaguaren. Jeg vidste ikke, at man blot kunne klikke...
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Storm

Dato : 24-10-02 21:17

> Hvis du har Jaguaren åbner du Applecriptmappen i programmappen og
> dobbeltklikker på "Script Menu.menu" og vupti har du en scriptmenu i
> menulinjen. Kig i "Info Scripts".

Jamen, er det ikke fantastisk

Bl.a.: "Check Temperature by Zipcode
Enter the 5-digit zipcode to check"

Der er jo en verden af ting, det meste forstår jeg ikke - Tak for tip.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-10-02 14:58

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote in message news:<1fkb9hx.3pi4qu1nlbvi9N%mta@mac.com>...

> [...]
>
> Hvorfor er alle så forhippede på at flytte og omorganisere deres
> skrifter jvnf. en anden tråd? Mac OS X har slet ikke de begrænsninger

Det er så simpelt, at jeg skulle bruge Adobe's PostScript versioner af
Helvetica Neue og Times og de konfliktede altså med Apple's
standard-skrifter.

Når man arbejder med grafisk arbejde dur det ikke at bruge systemets
standard-skrifter.

Men tak for oplysningen. Skrifterne er nu på plads.

--
Mvh.
René

Fra : Storm

Dato : 20-10-02 19:24

> [...]

> standard-skrifter.
>
> Men tak for oplysningen. Skrifterne er nu på plads.

Og hvordan løste du så dit konflikt-problem?

Jeg har været ude i det samme. Fandt ud af at classic app ikke ville
starte op, hvis jeg fjernede visse af de konfliktende systemskrifter, så
de røg omgående tilbage igen.

Men ved at sætte Suitcase preferencer til at: "Allow Suitcase to
override System Fonts" fik jeg lov at vælge hvilken f.eks. Helvetica jeg
ville vælge.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-10-02 00:06

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Og hvordan løste du så dit konflikt-problem?

Øhh... jeg fjernede de skrifter der var skyld i konflikten.

> Jeg har været ude i det samme. Fandt ud af at classic app ikke ville
> starte op, hvis jeg fjernede visse af de konfliktende systemskrifter, så
> de røg omgående tilbage igen.

Det problem havde jeg ikke.

> Men ved at sætte Suitcase preferencer til at: "Allow Suitcase to
> override System Fonts" fik jeg lov at vælge hvilken f.eks. Helvetica jeg
> ville vælge.

Den funktion fandt jeg bagefter... jeg har aldrig brugt OS X til rigtig
produktion før, så det er den slags man opdager hen ad vejen.

Jeg foretrækker stadig OS 9 til rigtig produktion, men det er nok et
spørgsmål om tilvænning. Jeg er ihvertfald dødtræt af OS 9's konstante
1-sekunds-frysninger, crash og den åndssvage hukommelseshåndtering.

Fra : Storm

Dato : 26-10-02 12:43

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

A propos:

<http://www.creativepro.com/story/feature/17987.html?cprose=daily>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-10-02 23:11

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:
>
> A propos:
>
> <http://www.creativepro.com/story/feature/17987.html?cprose=daily>

Tak for linket. Der er ikke så megen ny viden, men det bekræfter bare,
at det er lidt rodet at arbejde med fonte i OS X.

Jeg har ikke gidet rode så meget med OS X i produktionssammenhænge, da
det alligevel vil vare et godt stykke tid, før end vi skifter på
arbejdet (desværre).

Det ville nu være rart, hvis Apple ville oplyse hvilket fonte der er
absolut uundværlige for systemet og hvilke der kan fjernes. Det er som
om, at de har glemt den grafiske branche og tidligere tiders font-bøvl,
da de lavede fontstyringen i OS X.

Fra : Storm

Dato : 27-10-02 15:09

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak for linket. Der er ikke så megen ny viden, men det bekræfter bare,
> at det er lidt rodet at arbejde med fonte i OS X.

Præcis - jeg læste det først efter jeg smed linket
Der var ikke megen opklaring at hente.

> [...]
> absolut uundværlige for systemet og hvilke der kan fjernes. Det er som
> om, at de har glemt den grafiske branche og tidligere tiders font-bøvl,

Ja, Info Scripts viser så vidt jeg kan se ikke postscripfonte, mens show
fonts i menulinjen hos native programmer gør.
Helt stille tænker jeg at man risikerer at miste den grafiske branche
til pc platformen. Og så er der ikke vundet meget ved at der er kommet
en del unix-verden til.

Jeg har kun testet Suitcase og prøvetiden er udløbet. Nu forsøger jeg
med mine mest brugte fonte i User/library/fonts (Manuel
supplering/uskiftning når nødvendigt) og så systemskrifterne - intet
andet. Så må ATM styre Classic og OSX resten.
Artiklen jeg henviste til snakker som om man kan aktivere eller
deaktivere fonte i Libraries - det kan man da ikke - kun ved at fjerne
dem ?

Man må vel kunne spørge Adobe hvad minimum krav af Systemfonte er.

--
Venlig hilsen Nina Storm