Karburatorsprit
Fra : Denise

Dato : 19-10-02 09:21

Hej
Ja, jeg har ikke brugt noget endnu, men det skulle jeg jo nok have gjort.
Men hvor meget skal der i min tank, et skvat eller ?

--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002

Fra : Futte & Co.

Dato : 19-10-02 10:03

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> wrote in message
> [...]
> Ja, jeg har ikke brugt noget endnu, men det skulle jeg jo nok have gjort.
> Men hvor meget skal der i min tank, et skvat eller ?

Jeg mener at kunne huske (alderen du ved), at det passer med ½ liter pr. 10
liter bensin.

--
Jørgen, Brøndby
CB550F, den super fine årgang

---

Fra : Denise

Dato : 19-10-02 10:49

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at kunne huske (alderen du ved), at det passer med ½ liter pr.
> [...]
Nu har jeg fået at vide, at ikke alle bruger karburatorsprit, så nu er jeg
bare helt forvirret, hvad gør I ?

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 19-10-02 11:01

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hej
> Nu har jeg fået at vide, at ikke alle bruger karburatorsprit, så nu er jeg

-Du kan bare køre uden spritten. Måden du finder ud af om det er nødvændigt
på din kværn med sprit, er hvis den bludseligt går død!
Den er dog til at starte igen et minut eller to efter.. Det er fordi at der
danner sig is i carburatoren der stopper dyserne...
Hvis det sker er det en go' ide at bruge sprit!

Oliver Bruchhaus.

Fra : Denise

Dato : 19-10-02 11:17

"Oliver Bruchhaus" <x-ray@REMOVEvolcane.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> danner sig is i carburatoren der stopper dyserne...
> Hvis det sker er det en go' ide at bruge sprit!

Jeg synes da nok at kunne huske at jeg fik is i karburatoren, og jeg
dengang fik lært at bruge sprit. Men da jeg ikke har et dyt forstand på det
mekaniske, kunne det jo være at man ikke behøvede mere, af een eller anden
mærkelig grund.
Men tak for hjælpen.
Hilsen Denise

Fra : Jon Larsen

Dato : 19-10-02 21:07

> [...]
det
> mekaniske, kunne det jo være at man ikke behøvede mere, af een eller anden
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

På den flaske jeg købte står der at ½ liter er nok til 50 liter benzin.. så
kan man vel let regne forholdet ud... men hellere lidt for meget end for
lidt .-) det brænder alivl temmelig godt .-)

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-10-02 19:20

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> På den flaske jeg købte står der at ½ liter er nok til 50 liter benzin..

> kan man vel let regne forholdet ud... men hellere lidt for meget end for
> lidt .-) det brænder alivl temmelig godt .-)

Ahem...
Jeg tror nu det skal være "hellere lidt for lidt end lidt for meget". Jeg
tror nok det ændrer lidt på blandingsforholdet, og hvis "lidt for meget"
giver et brændt stempel, så hellere lidt for lidt.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 20-10-02 20:26

Claus Rittig wrote:
> [...]
> tror nok det ændrer lidt på blandingsforholdet, og hvis "lidt for meget"
> giver et brændt stempel, så hellere lidt for lidt.

Er det ikke sådan, at sprit forhøjer oktantallet i benzinen? Mener jeg
at
have hørt - og har iøvrigt ikke haft problemer med bankelyde efter at
have
kørt selv mere end dobbelt blandingsforhold hen til benzintanken, hvis
jeg
er kommet hjem med halv tank en sjælden gang.

Richard

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-10-02 20:34

Richard Pade wrote:

> Er det ikke sådan, at sprit forhøjer oktantallet i benzinen?

Tjow, men et højt oktantal forhøjer da vist bare
selvantændelsestemperaturen og har vistnok(!) ingen større indflydelse på
selve forbrændingstemperaturen, så derfor tror jeg desværre ikke der er
nogen sammenhæng.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-02 15:57

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg
> er kommet hjem med halv tank en sjælden gang.

Okay, det ved jeg faktisk ikke. Jeg er bare ikke meget for at risikere
noget - der må vel være en grund til at vu kører på bensin, og ikke sprit.

Rittig

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 21-10-02 21:55

> [...]
>
> Okay, det ved jeg faktisk ikke. Jeg er bare ikke meget for at risikere
> noget - der må vel være en grund til at vu kører på bensin, og ikke sprit.

Engang da jeg var 16 år og ikke havde penge til benzin til min Puch
knallert, tog jeg min mors husholdningsprit og hældte på tanken
(vistnok med en sjat alm. smøreolje i)

Det virkede fint selvom det lugtede ret mærkeligt.

Grunden til at vi kører på benzin er at det andet kan give problemer på
hjemmefronten ...

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-02 21:50

> Okay, det ved jeg faktisk ikke. Jeg er bare ikke meget for at risikere
> noget - der må vel være en grund til at vu kører på bensin, og ikke sprit.

Mange nyere biler kan, så vidt jeg har læst forskellige steder, også køre på
methanol. De kører bare ikke så langt på literen som når der bruges benzin.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-10-02 14:33

> [...]
> tror nok det ændrer lidt på blandingsforholdet, og hvis "lidt for meget"
> giver et brændt stempel, så hellere lidt for lidt.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jaaah.. men nu mente jeg heller ikke 1 liter sprit til til 1 liter benzin..
jeg mener bare at hvis man går en lille smule over blandingsforholdet gør
det nok ikke noget

Fra : Richard Pade

Dato : 19-10-02 11:09

Denise wrote:
> [...]

Pas på Jørgen, der er kommet flere typer karburatorspriet, bl.a. en, der
er
koncentreret hvor ~en kvart liter rækker til 40-50l. Men følg blot
doseringen.

> Nu har jeg fået at vide, at ikke alle bruger karburatorsprit, så nu er jeg
> bare helt forvirret, hvad gør I ?

Det kommer an på cyklen:
Har brugt det lige siden Agusta-Claus fortalte om de mange tanke, han
gennem tidens
løb har skiftet, fordi de er rustet igennem der, hvor tanken er lavest,
når cyklen
står på støtteben... Det gælder selv sagt ikke plast- og fibertanke.
Claus er helt sikker på, at det skyldes vandsamlinger, hvilket jo også
passer meget
godt med vægtfyldeforholdet benzin/vand.

Så jeg bruger karburatorsprit forår og efterår og en gang i mellem om
sommeren, hvis
den står stille i ferien. Efter den sidste tur inden
vinterkonserveringen topper jeg
tanken op med karburatorsprit, så den stå helt fuld vinteren over. Det
forhindrer
rustdannelse i tanken.

Det mest irriterende er, at man skal have dunken med fra/til
tankstationen, så jeg
plejer at gemme plads, når jeg tanker efter turen og efterfylder så
spritten hjemme.

Men ud over at beskytte metaltanken, kan spritten også fjerne
vandsamlinger i
karburatoren/indsprøjtningsanlægget, hvis cyklen har tendens til det.
Det mærker du
som ujævn motorgang. Det er ret individuelt for de enkelte modeller, så
spørg de
andre Divvyister om deres erfaringer.

Richard

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-10-02 15:16

Richard Pade wrote:

> Pas på Jørgen, der er kommet flere typer karburatorspriet, bl.a. en, der
> er koncentreret hvor ~en kvart liter rækker til 40-50l.

Hmm, jeg har egentlig undret mig lidt over det, for hvordan kan ren sprit
være koncentreret? Er der nogen der ved hvad det er de putter i istedet for?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-10-02 16:05

> Hmm, jeg har egentlig undret mig lidt over det, for hvordan kan ren sprit
> være koncentreret? Er der nogen der ved hvad det er de putter i istedet
for?

Vand især. Ren sprit vil være alt for uhåndterligt, især med hensyn til
fordampning. Man kan heller ikke rigtigt undgå at den rene sprit vil optage
vand fra luften, når man åbner bøtten - dette er ret uhensigtsmæssigt af
forskellige grunde, men kan undgås ved at dope spritten med vand inden

Ren sprit vil også være ca. dobbelt så dyrt som halvt vand halvt sprit. Da
de fleste ikke kigger på dunken hvad det egentlig er de køber, og der står
to liters-dunke med karburatorsprit - den ene til kr. 25,- og den anden til
kr. 50,- - hvilken tror du de køber?

Mvh
Steen

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 20-10-02 14:17

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message
> Pas på Jørgen, der er kommet flere typer karburatorspriet, bl.a. en, der
> er
> koncentreret hvor ~en kvart liter rækker til 40-50l. Men følg blot
> doseringen.

Stroh Rom...hehe

Jens
RD, med masser af rom i tanken.

Fra : Richard Pade

Dato : 20-10-02 15:24

Jens Blaabjerg wrote:

> Stroh Rom...hehe

Tja, efter prisen at dømme kunne du godt have ret :)

Richard

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 16:06

Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> Men ud over at beskytte metaltanken, kan spritten også fjerne
> vandsamlinger i karburatoren/indsprøjtningsanlægget............

Indsprøjtnings-anlæg er ikke følsomme overfor vand, som bliver
trykket(!) igennem dysen akkurat som bensinen!
I karburatoren er det helt andre og svage kræfter der huserer, hvorfor
blot en dråbe vand kan virke som en tyktflydende prop foran en dyse!!

Det samme må gøre sig gældende for til-rimning :-/

--
Armand.

Fra : Richard Pade

Dato : 20-10-02 16:50

Armand wrote:
> Richard Pade <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
>
> Indsprøjtnings-anlæg er ikke følsomme overfor vand, som bliver
> trykket(!) igennem dysen akkurat som bensinen!

Jo da, indsprøjtningsanlæg er i høj grad følsomme overfor vand.
Måske ikke i drift, men lige så snart motoren og anlægget stopper,
og vandet bundfældes starter korrosionen. Og med de snævre pasninger
skal der ikke meget korrosion til for at ødelægge funktionen.

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 20:14

> Nu har jeg fået at vide, at ikke alle bruger karburatorsprit, så nu er jeg
> bare helt forvirret, hvad gør I ?

Nogen modeller kører fint uden sprit, nogen kører ad helvede til, det er
lidt forskelligt.
Min Honda 600 bruger jeg sjældent sprit på, den kører fint uden (for det
meste). Min Yamaha 125 er den værste, hvis det er mellem 0 og +5 grader kan
den nærmest ikke køre uden sprit, den hakker og hoster og kan nogle gange gå
helt i stå. Bliver det frostvejr, kører den fint igen.
Der skal ikke ret meget sprit til at løse mine problemer men prøv dig
frem med doseringen.

Rittig

Fra : Kjeld Holm

Dato : 19-10-02 11:29

1/2 liter sprit rækker til ca. 20 l benzin...

mvh Kjeld

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-10-02 11:37

> Men hvor meget skal der i min tank, et skvat eller ?

Det står på dunken med karburatorsprit - det kan nemlig godt variere.

Mvh
Steen

Fra : Denise

Dato : 19-10-02 11:53

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det står på dunken med karburatorsprit - det kan nemlig godt variere.
>
> Mvh
> Steen

Ok, læser mig frem

--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002

Fra : Ole Baun

Dato : 19-10-02 18:22

"Steen Schmidt" skrev i en meddelelse

> Det står på dunken med karburatorsprit - det kan nemlig godt variere.

Det er da smart at det står på dunken
Jørgen siger ½ l. pr. 10 liter benzin.
Kjeld siger ½ l. pr. 20 liter benzin.
Og så vil jeg sige ½ l. pr. 15 liter benzin, for det står der på den
dunk som jeg bruger af.

Ole Baun
CB 500, ´96 (der snart skal ha´ efteråret 1. portion benzin med
karburatorsprit)

Fra : Denise

Dato : 19-10-02 19:06

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dunk som jeg bruger af.
>
> Ole Baun
> CB 500, ´96 (der snart skal ha´ efteråret 1. portion benzin med

Hej
Snakkede med Aagesen. Han sagde mindre end halvdeles af en 1/4 liter. Doh
... altså ikke engang 1/8 liter til en tankfuld.

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 20:18

> Snakkede med Aagesen. Han sagde mindre end halvdeles af en 1/4 liter. Doh
> .. altså ikke engang 1/8 liter til en tankfuld.

Jah, det er noget bøvl, er det.
Der er sikkert forskel på koncentrationerne, men der er sikkert også forskel
på hvad producenten af spritten tror han kan lokke dig til at bruge, for at
sælge en masse sprit.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 11:31

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Jah, det er noget bøvl, er det.
> Der er sikkert forskel på koncentrationerne.................

Der er så afgjort forskel på om man bruger sprit som en kur imod en
given mængde vand i bunden af tank/svømmerhus, eller om man bruger det
ved hver optankning for at tage problemer i opløbet.
Behovet ved is (rim) i karburatoren er velsagtens også meget
varierende - Sært nok er rim i karburatorerne værst forekommende et par
grader over frysepunktet

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-10-02 16:47

Armand wrote:

> varierende - Sært nok er rim i karburatorerne værst forekommende et par
> grader over frysepunktet

Egentlig vel ikke så sært. Luften er mere tør når det er frostvejr. Og
benzin snupper lidt energi til fordampning. Og bingo, karburatoren kommer
under nul grader. Plus vi snakker om lavere tryk i venturien hvor isen
opstår.

Ib Jakobsen

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 19-10-02 23:33

> Snakkede med Aagesen. Han sagde mindre end halvdeles af en 1/4 liter. Doh
> .. altså ikke engang 1/8 liter til en tankfuld.

*ehe* jeg gav min CB500 ca en halv liter af det der kaburatorvæske fra
shell (som egentlig skulle kunne række til ca 50 L Benzin) i dag - jeg
regner ikke med at skulle køre så meget inden den skal opbevares for
vinteren, så jeg mente den måtte have godt af at blive 'skyllet igennem' med
en krads blanding inden den skal stilles væk.
--
-Lasse-

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 10:37

> Ja, jeg har ikke brugt noget endnu, men det skulle jeg jo nok have gjort.
> Men hvor meget skal der i min tank, et skvat eller ?

Næh, skvattet lader du blive hjemme...
Tanken skal bare have et skvæt karburatorsprit - 1 dl cirka pr. optankning.

Rittig

Fra : Denise

Dato : 19-10-02 20:16

> "Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, skvattet lader du blive hjemme...

*LOL* Ja, det er jeg nødt til for han vil ikke med . Men han er nu ikke et
skvat, motorcykler siger ham desværre bare ikke noget, som han siger "det er
dit projekt", og så ryster han på hovedet.

> Tanken skal bare have et skvæt karburatorsprit - 1 dl cirka pr.
optankning.

Ja, det er også deromkring hvad jeg vil bruge. På flasken jeg har købt står
godt nok 0.5 liter til 40-50 liter benzin, men jeg vil satse på ca. 1/8 del
tror jeg.

Fra : Kasper Leed

Dato : 20-10-02 01:25

bare det hele det står der jo bag på dunken.

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 20-10-02 11:49

Alternativ til karburatorsprit er Redex, der med sit olieindhold også
modvirker de belægninger som kan opstå i motorcyklens karburatorer under
stilstand/vinteropbevaring - med startbesvær ved første forårsstart til
følge. Jeg har selv brugt Redex-benzintilsætningsmiddel i mange år...

John de Summer-Brason