G3 - et godt køb?
Fra : Anders Petersen

Dato : 19-10-02 02:15

Jeg overvejer efterhånden at anskaffe en Mac af en slags, da jeg for det
første ikke kan undgå at bemærke, at der sker mange gode ting med og
omkring Macs - men også fordi jeg muligvis skal benytte noget software, der
kun findes til Mac.

Men inden jeg foretager 'det store køb', fx. en bærbar, havde jeg overvejet
at købe en brugt G3 - for at lære MacOS bedre at kende og for at se,
hvordan det spiller sammen med mit eksisterende PC-system/netværk (som jeg
ikke kan skille mig af med). G3'en tænkte jeg blot på, da jeg kan se
priserne er forholdsvis lave.

Men hvad med ydelsen? Ville jeg overhovedet kunne køre OSX på den? Og hvad
med anden software? Er, indrømmet, overhovedet ikke inde i Mac-verdenen, og
har derfor svært ved at afgøre, hvad de store 'spring' fra G3 til G4 har
været. Til sammenligning har PC'er jo Mhz-mæssigt lavet heftige spring de
senre år, men i bund og grund er jo ikke sket de store ændringer ift.
hvilken slags software de kan køre (extrem gaming osv. naturligvis
undtaget). Vil det være en smal sag at kaste noget ekstra ram efter den, og
så køre rimelig stabilt? (alt kan vel lade sig gøre - 'anbefales' er nok et
bedre ord :)

God ide - dårlig ide? - og hvad må jeg max give for sådan en fætter (m/u
skærm).

Håber på lidt hjælp - ready to Switch :)

God weekend,

/Anders

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-10-02 15:11

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> første ikke kan undgå at bemærke, at der sker mange gode ting med og
> omkring Macs - men også fordi jeg muligvis skal benytte noget software, der

Emagic Logic?

> [...]
> hvordan det spiller sammen med mit eksisterende PC-system/netværk (som jeg
> ikke kan skille mig af med). G3'en tænkte jeg blot på, da jeg kan se

Det er en god ide, hvis du vil undgå at bruge for mange penge, men du
skal bare huske, at OS X er forholdvis tungt og vil køre meget bedre på
en ny maskine. Det er godt at starte i det små, men du skal bare ikke
dømme OS X på det grundlag.

> [...]
> så køre rimelig stabilt? (alt kan vel lade sig gøre - 'anbefales' er nok et

En G3 og en G4 processor er svjv. lige hurtige så længe programmerne
ikke er optimeret til G4. G4'ere har nogle ekstra instruktioner der
hedder Altivec (Apple kalder det Velocity Engine, same deal) og det
svarer sådan ca. til MMX og SSE på Intel's processorer og AMD's 3Dnow.
Det er langt fra alle programmer der udnytter disse instruktioner, men
mange vigtige programmer gør. Apple har optimeret OS X til at udnytte
dem og iMovie, iTunes, Final Cut Pro, Photoshop og mange andre tunge
programmer udnytter dem. Der er himmelvid forskel i ydelsen mellem G3 og
G4, når Altivec udnyttes. Personligt ville jeg aldrig købe en G3 maskine
til OS X, men som en smagsprøve er det ok.

Hvis du køber en beige G3'er kan du bruge alm. 168 pin SDRAM og alm. IDE
harddiske og det samme gælder alle nyere Mac'er. Alt efter pris, vil jeg
nok gå efter en Blue/White G3'er, da de har 100 Mhz RAM-bus og ATA-66
til harddisken, men den må ikke betales for dyrt. Det er måske bedst at
købe billigst muligt og så spare op til en ny Dual G4 maskine. De er
desværre temmeligt kostbare, så hvis du kan leve med en fladskærm og
færre opgraderingsmuligheder (eller ingen!), så skulle du måske overveje
en iMac.

> God ide - dårlig ide? - og hvad må jeg max give for sådan en fætter (m/u
> skærm).

En 233 Mhz beige G3 burde vel ikke koster mere end 2000 kr. eller lign.
En B/W ville jeg ikke give mere end 3500 kr. for. Sørg for at de har RAM
nok til OS X, du skal have mindst 256 MB RAM og mere skader bestemt
ikke. Mht. harddiskplads, så fylder OS X op ti 2 GB på disken.

Du kan købe en ny 17" skærm til under 1200 kr. - dog nok af tvivlsom
kvalitet - så en evt. medfølgende brugt skærm skal ikke fordyre prisen
særligt meget!

> Håber på lidt hjælp - ready to Switch :)

Det lyder godt. Det bedste ville egentlig være, hvis du kunne låne en
Mac i et stykke tid og spare pengene op til en ny maskine...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-10-02 15:53

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> nok til OS X, du skal have mindst 256 MB RAM og mere skader bestemt
> ikke. Mht. harddiskplads, så fylder OS X op ti 2 GB på disken.

Jeg har en 400MHz G3 (iMac) som jeg synes kører OS X fint, men jeg ku'
ikke forestille mig færre MHz ville gå an til OS X.

Med en tower model må det vel være muligt at få et bedre grafikkort sat
i, som så kunne understøtte Quicktime Extreme. Det ku' vel ikke skade.

Mht. priser, så oplever jeg også, at folk sætter en urealistisk høj pris
når de vil sælge, men når det så ikke lykkes kan man ofte få snakket sig
frem til en fornuftig pris. Problemet er jo at man komme til at holde af
sin Mac og derfor synes den er meget mere værd end den reelt er.

Martin

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 19-10-02 15:58

> [...]

> nok til OS X, du skal have mindst 256 MB RAM og mere skader bestemt
> ikke. Mht. harddiskplads, så fylder OS X op ti 2 GB på disken.

Du kan sikkert også finde en brugt iMac DV (400 MHz eller hurtigere) til
omkring 4.000 kr. Det er en ganske udmærket maskine, den larmer ikke,
fylder ikke meget og den benytter standard komponenter (fx. PC100
SD-RAM, IDE harddisk). Efter hvad jeg har hørt (og prøvet) kører den OS
X tilfredsstillende.

Får du senere en ny, hurtigere Mac kan du altid degradere den
langsommere til server/legemaskine.

Held og lykke med projektet

--
vh Jesper

remove BALLMER to reply

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-10-02 17:55

Jesper Møller-Fink <jmfinkBALLMER@mac.com> wrote:

> [...]
> fylder ikke meget og den benytter standard komponenter (fx. PC100
> SD-RAM, IDE harddisk). Efter hvad jeg har hørt (og prøvet) kører den OS

Kanonmaskine! Kører fedt uden Quartz Extreme og anden overtro
4000,- ?! Den er meget mere værd - næsten nyprisen, men omvendt så er de
helt nye mac'er fra apple bare for billige... hehe.
Nå, men ihvertfald har jeg 2 G3'ere (iMac 400 og iBook 600) hvor de
kører cirka lige stærkt, iMac'en har dobbelt så meget
level-et-eller-andet-cache - og det synes jeg faktisk jeg kan mærke
(lidt). Ram og OSX er til gengæld ikke overtro.
En rosa kvarts ved siden af skærmen tager de farlige stråler, og måske
også nogle af dem, der giver dig et afhængighedsforhold til mac...
Beware...
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Tom

Dato : 19-10-02 19:03

Må jeg lige indføre at Emagic særdeles godt kan lide 2x processorer ( en til
midi og en til audio (siger de !?)) og altid hilser Altivec velkommen ( der
er faktisk et sted hvor man SKAL slå Altivec support fra ) hvis man ikke har
en G4...
Så hvis du vil LAP 5.x på mac OSX.. Må du formodentlig til lommen !
Performance på G3 er i omegnen af 5-10 EXS og nogle få VST.. Og lad lige
være med at tænke på at tænde Platinium Verb !
Tom

On 19/10/02 15:10, in article 1fkb543.16hohoc16gxzd9N%spam02@tdcadsl.dk,

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-10-02 18:23

spam02@tdcadsl.dk writes:

> [...]
>
>Du kan købe en ny 17" skærm til under 1200 kr. - dog nok af tvivlsom
>kvalitet - så en evt. medfølgende brugt skærm skal ikke fordyre prisen

Egentlig behøver man vel slet ikke en skærm? Kan man ikke bruge samme
skærm fælles til en PC og en mac? Det mener jeg at have læst for nogen år
siden. Men det er måske en dårlig løsning?

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-02 22:07

> [...]

> jeg ikke kan skille mig af med). G3'en tænkte jeg blot på, da jeg kan se

Husk, at det er Mac OS X, der er fremtiden. Mac OS 9 har en begrænset
levetid. Der er altså ingen grund til, at du sætter dig ind i andet end
Mac OS X. Jeg kører selv Mac OS X på den første iMac med en 233 MHz
processor, og det går da, når man mest skriver tekst og surfer på
nettetn. Andre synes, at selv de nyeste G4 er sløve med Mac OS X. De
føler, at først med fremtidig hardware, kommer OS X til sin ret. Vi
stiller alle forskellige krav. Du kan købe noget billigt og lege med
det, men så acceptere en lav hastighed. Eller du kan købe noget dyrt, og
så få bedre ydelse. Bare du ikke dømmer Mac OS X på dets ydelse på en
gammel computer. Noget af det billigste er vel en gammel iMac. Sådan en
som min fås for kr. 2.500,-, og skærmen er jo indbygget. De hurtigere
fås for kr. 3-4.000,-. Det er en fin måde at snuse til styresystemet,
men forvent ikke at kunne lave en Jurassic Park V på den.
--
Henrik Münster
Esbjerg