Spørgmål omkring olie standarder - igen
Fra : Søren N

Dato : 18-10-02 18:28

Hej NG
Der står i Haynes manualen til min Kawasaki zx10 at den skal have API SE
eller SF Er der nogen der kan fortælle mig hvad det dækker over?? på alm
motorolier står står der normalt bare API CF/SJ Kan det bruges istedet??
Shells olier der opfylder den standard(taget fra Shells hjemmeside,
http://192.38.242.125/produkt/groupfil.html ):
Shell X-100 30 (API SF/CC) Hvilket er singlegrade!
Shell X-100 20W-50 (API SJ)
Shell Universal Engine Oil 15W-40(API SG)
Mfl.
Motorcykel olie såsom Silkolene SAE 10W/40 opfylder: API SF/SG/SH

Kan det tænkes at alm motorolie opfylder bedre krav en motorcykel olie??
--
M.v.h
Søren Nistrup

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-02 19:13

"Søren N" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der står i Haynes manualen til min Kawasaki zx10 at den skal have API SE
> eller SF Er der nogen der kan fortælle mig hvad det dækker over?

Der står garanteret også noget om viskositeten, fx. 10w-40 eller noget i den
stil.
Du skal bruge olie af den viskositet som din instruktionsbog foreskriver,
bruger du tyndere olie kan du fx. komme ud for øget olieforbrug eller
svagere olietryk, bruger du tykkere kan du fx. komme ud for at motoren
bliver svær at starte når det er koldt i vejret.

> på alm
> motorolier står står der normalt bare API CF/SJ Kan det bruges istedet??

Tjah, API er standardiserings-instansen, C står for Commercial (og dækker
over dieselmotorer), S står for ... et eller andet, og dækker over
bensinmotorer. Det er altså SE og SF olier der anbefales (som minimum) til
din motorcykel. Jo højere op i alfabetet vi kommer, jo bedre er olien. Altså
er en SJ olie langt bedre end en SE olie, så den kan du roligt hælde på din
motor (forudsat at viskositeten passer).

> Shells olier der opfylder den standard(taget fra Shells hjemmeside,
> http://192.38.242.125/produkt/groupfil.html ):
> Shell X-100 30 (API SF/CC) Hvilket er singlegrade!

Single grade skal du nok ikke bruge.

> Shell X-100 20W-50 (API SJ)
> Shell Universal Engine Oil 15W-40(API SG)

De to lyder fine, så skal du bare lige finde viskositeten i din manual for
at vælge.

> Motorcykel olie såsom Silkolene SAE 10W/40 opfylder: API SF/SG/SH
>
> Kan det tænkes at alm motorolie opfylder bedre krav en motorcykel olie??

Ja, sagtens. Men det kan man ikke sige generelt, du er nødt til at vælge
nogle specifikke olier ud til sammenligning. Det er dog sådan, at de fleste
dedikerede MC olier der sælges i Danmark, er meget ringere end bil-olier
(hvis man sammenligner olier i samme prisklasse). Jeg tror noget af
forklaringen skal findes i at bil-olier indkøbes med større kvantumsrabatter
end mc olier, men en højere avanceprocent i salgledet og de faktum at bil
olie ofte er tilbudsvare i varehuse spiller nok også en rolle. Ude i den
store verden er der nu også af og til brok over at mc olier er dyrere end
bil olier, så der er nok flere forklaringer end jeg lige har fat i.

Dog, vær opmærksom på en ting: Der HAR været eksempler på bil olier som var
tilsat særlige friktionsnedsættende additiver som ikke var sunde for en
motorcykel-kobling, sådan noget skal du IKKE fylde på! Jeg kender desværre
ikke eksempler på disse olier, men hold dig evt. til dem andre har prøvet,
som du så kan være sikker på ikke skader din kobling.

Jeg har selv gode erfaringer med et antal Castrol og Agip olier (som iøvrigt
er mc olier i resten af europa) og Shell, Mobil og Pennzoil.

Rittig

Fra : Søren N

Dato : 19-10-02 14:53

Hvad så med mineralsk olie/ semisyntetisk / fuldsyntetisk?? Hvad anbefales??
Nu er det jo bare lidt ærgelidt at det billige olie er energi conserving(EC)
og det der er fuldsyntestisk og på tilbud er oftes SAE 0 / 5 W40??
Det Champion olie til 100 kr for 5 liter SAE 10 W 40 er semisyntesk og havde
være mit valg hvis ikke det var EC mærket ;o(
I øvrigt var der noget Shell SAE 20w-50 er var jo nok også et godt valg til
130 kr for 4 liter men der er 100% mineralsk??
Ellers skal man op på 150-200 kr for noget olie og så er besparelsen ikke så
stor i forhold til bl.a Silkolene motorcykelolie:
10w40, halvsyntetisk, til en ca 200 kr
M.v.h
Søren N
Som er på jagt efter billig olie til mine 2 mc´er

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 20:21

> [...]

> M.v.h
> Søren N
> Som er på jagt efter billig olie til mine 2 mc´er

Netikette er slet ikke nogen dårlig ting!

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-10-02 21:53

On Sat, 19 Oct 2002 21:21:29 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.

Som du dog kan skrive det

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tornøe

Dato : 20-10-02 21:51

> [...]
> Motorcykel olie såsom Silkolene SAE 10W/40 opfylder: API SF/SG/SH
>
> Kan det tænkes at alm motorolie opfylder bedre krav en motorcykel olie??

Fandt lige en fortrinlig side om valg af olie:
http://www.yft.org/tex_vfr/tech/oil.htm

Måske skulle man droppe det dyre Motul-stads og så købe et par dunke Texaco
i Silvan på tilbud?

Jens

Bandit 600 i vinterhi