Gisp, ingen kølervæske
Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 18-10-02 17:16

Hejsa

Jeg tjekked lige om jeg havde kølervæske på min Kawa ER-5 i dag, og så
til min storer overraskelse at den var helt tom. Nu har jeg kun kørt små
turer på ca. 8 km. de sidste fjorten dage. Hvor meget betydning har det
hvis jeg har kørt uden kølervæske i 14 dage ? (det er ca. 500 km. siden
den var til 12.000 erftersyn, hvor de skiftede kølervæske)

Samtidigt opdagede jeg den anden dag, at der er kommet en hvid plet på
indersiden af glasset, hvor man aflæser oliestanden, er det fordi olien
har været for varm ?

Nu er motoren vel ikke helt smadret, hvad kan der i værste fald være
sket med motoren hvis den har været for varm ?
Kan kølervæsken bare forsvinde, er det ikke et lukket system, hvor en
utæthed er den eneste årsag til tab af kølervæske.

Dennis

Fra : Moller

Dato : 18-10-02 15:46

<digger1@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hvis jeg har kørt uden kølervæske i 14 dage ? (det er ca. 500 km. siden
> den var til 12.000 erftersyn, hvor de skiftede kølervæske)

Skiftede de, eller tømte de den bare ????? er du 100% sikker på den ikke
er rendt ud efter, så skal du nok lige ha fat i det værksted, og vi andre
vil meget gerne vide hvem der stod for dette service ?????

VH
Lars Molnit

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-10-02 17:09

> [...]
> er rendt ud efter, så skal du nok lige ha fat i det værksted, og vi andre
> vil meget gerne vide hvem der stod for dette service ?????

_______________________________

Jeg tror sq også lige at jeg ville gå motorcyklen igennem for eventuelle
utætheder, og hvis ikke jeg fandt noget galt, ville jeg nok finde mekkeren
og som minimun give ham en verbal omgang.
Når din mc har været på værksted er det altid en go' idé, lige at gennemgå
den for fejl og mangler, inden du sætter dig op på den og kører - men det
ved du jo så nok nu.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 13:47

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en
> [...]
gennemgå
> den for fejl og mangler, inden du sætter dig op på den og kører - men

Efterfyldning af vædske, og udluftning af motorens kølesystem (så man er
sikker på at det ikke er luftlommer der erstattes af forsvindende
vædske!), hvorefter man overvåger standen i kølevædske-beholderen nøje
(kan svinge imellem varm og kold!), det er nok den enkleste måde at
gennemgå for tæthed :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-10-02 15:50

On Fri, 18 Oct 2002 18:15:45 +0200, digger1@mail.tele.dk wrote:

>Hejsa

Hejsa - How's the weather like in the future ? (stil dit ur)

> [...]
>hvis jeg har kørt uden kølervæske i 14 dage ? (det er ca. 500 km. siden
>den var til 12.000 erftersyn, hvor de skiftede kølervæske)

Kommer an på,ikke nødvendigvis noget som helst,det kommer helt an på
_hvor_ varm den har været,og det er umuligt for os at svare på,men da
det generelt er ret koldt i vejret nu så kan du godt være sluppet helt
uskadt fra det (med kun luftkølingen).Jeg har før kørt på en vandkølet
med stort set ingen kølervæske på (utæt køler) uden skadevirkning.Er
du nu helt sikker på at de har fyldt kølervæske på ved det
eftersyn,det er før set at de har glemt det,og bare har tappet den
gamle af og så glemt at fylde op igen.

>Samtidigt opdagede jeg den anden dag, at der er kommet en hvid plet på
>indersiden af glasset, hvor man aflæser oliestanden, er det fordi olien
>har været for varm ?

Njah - det _tror_ jeg nu ikke,det kan godt ske,jeg ville være mere
nervøs for at det _kunne_ være et tegn på at der er noget i olien der
ikke skal )....

>Nu er motoren vel ikke helt smadret, hvad kan der i værste fald være
>sket med motoren hvis den har været for varm ?

Brænder sammen simpelthen,stemplet sætter sig og deslige...Jo varmere
den bliver jo mere udvider motordelene sig,det kan nogle tåle bedre
end andre

>Kan kølervæsken bare forsvinde, er det ikke et lukket system, hvor en
>utæthed er den eneste årsag til tab af kølervæske.

Nej det kan ikke bare forsvinde,så enten har det slet ikke været
der,systemet er utæt eller værre endnu så findes den nu et andet sted
på motorcyklen (læs i olien hvis der f.eks er gået en toppakning) - er
der små lammeskyer ud af udstødningen ?

Tjek din motorolie,er der tegn på kølervæske i olien så er det ikke
godt,er der ikke så fyld bare op igen og læg mærke til om væskestanden
falder.gør den ikke det så hælder jeg mest til at de simpelthen har
glemt det....

-M

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 18-10-02 16:01

<digger1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan kølervæsken bare forsvinde, er det ikke et lukket system, hvor en
> utæthed er den eneste årsag til tab af kølervæske.

-Tja.. Nu ved jeg godt at det ikke er helt det samme. Men min voldtunede
scooter har flere gange smidt vandet, hvor jeg først opdagede det da den
begyndte at selvantænde (Så meget at jeg ikke kunne slukke på nøglen!) Der
er dog tkke noget der har taget skade ved det...
Hehe.. Men jeg har da fundet ud af at man ikke skal hælde vand på lige efter
sådan en episode!
Og den kører sgu endnu!

Oliver Bruchhaus.
(Og det er ikke i frit fald at den bevæger sig med 110km/t.!)

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-02 19:16

"Oliver Bruchhaus" <x-ray@REMOVEvolcane.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> begyndte at selvantænde (Så meget at jeg ikke kunne slukke på nøglen!) Der
> er dog tkke noget der har taget skade ved det...

Det vil jeg vædde på er løgn!
Det kan godt være du ikke kan mærke nogen forskel på knallerten, men skiller
du den ad og måler den op, så vil du sikkert observere et unaturlig voldsomt
slid på ihvertfald stempel, cylinder og top-leje.

Rittig
(Som også har kogt køleren tør nogle gange - på motorcykel)

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 18-10-02 21:26

> [...]
> er rendt ud efter, så skal du nok lige ha fat i det værksted, og vi
> andre vil meget gerne vide hvem der stod for dette service ?????

De havde fyldt på det tjekkede jeg, da jeg havde hentet den
Kan det passe at køleren er blevet utæt, den er fra 1998 min MC.
Jeg kan ikke umiddelbart se noget rust på den, men det kan jo være at
den er rustet indefra.

Dennis

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-02 19:37

<digger1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg tjekked lige om jeg havde kølervæske på min Kawa ER-5 i dag, og så
> til min storer overraskelse at den var helt tom.

Hvad er det helt precist der er tomt? Ekspansionsbeholderen, køleren eller
hele kølesystemet?
Hvis det kun er ekspansionsbeholderen, så skide være med det. Hæld vædske på
til "max" mærket og tænk ikke mere over det, værkstedet har nok bare fyldt
lidt for lidt på.
Er det køleren, så er der næppe sket noget som helst ved det, på 8km ture.
Det vil faktisk være lidt usandsynligt hvis der skulle være sket noget. Fyld
vædske på til lammellerne i køleren er dækket af ca. 1 cm, og husk at fylde
i ekspansionsbeholderen, så er det problem løst.
Er det hele kølesystemet... Okay, så KAN der være sket noget. Hen til
værkstedet og brok dig! Er der garanti på cyklen? Så få nedskrevet et eller
andet sted, at værkstedet har afleveret en cykel uden kølevædske. Der er nu
nok ikke sket noget ved det, med de småture, men bare for at være sikker...

Generelt kan man sige om vandkølede motorcykler:
Er termometeret oppe i det røde felt? Okay, så er cyklen varm. Who cares.
Koger den, så dampen står ud af slangerne? Nåja, og hvad så, vi ved jo godt
den er varm.
Holder den op med at koge? Okay, så er fanden løs, for NU bliver den varm,
og det går stærkt. Få noget fartvind på køleren i en ruf, find en vandhane
og hold pause til motoren er kølet lidt af. Fyld vand på (pas på, en varm
køler kan være under tryk), men gør det langsomt, vi vil ikke have at
topstykket slår sig.

Åhja, og kølevand - i en snæver vending må det godt bare være postevand, men
inden nattefrosten sætter ind skal det skiftes til en kølevædske/vand
blanding der er frostsikker til ihvertfald -20 grader.

> Samtidigt opdagede jeg den anden dag, at der er kommet en hvid plet på
> indersiden af glasset, hvor man aflæser oliestanden, er det fordi olien
> har været for varm ?

Det er IKKE fordi olien har været for varm... Men det kan være afsløringen
af problemet!
Den hvide plet kan være to ting: Vanddamp? Eller "oliesnask". Når du nu har
fyldt vand på køleren, så start motorcyklen, og lad den blive varm. Kig i
glasset igen. Er det damp? For så har du en utæthed et eller andet sted, som
tillader kølevand at komme ind i motorolien, og det er noget lort. Det skal
laves pronto. Det er oftest cimmeringen ved vandpumpen der er slidt op eller
defekt.
Er det oliesnask, så er det sådan set også vand, bare grundigt oppisket i
olie. Det kommer oftest af at du har en del kondensvand i din motorolie, og
det kommer som regel af mange korte ture (hyppig opvarmning/nedkøling).
Kuren er: Enten kører du en god lang tur, så vandet kan fordampe fra olien,
eller også skifter du olie lidt hyppigere. Vælger du køreturen, så skal den
være LANG, for motoren skal varmes godt igennem, og her i denne kolde tid,
kan det være nødvendigt at blænde lidt af køleren af (med fx. pap), for at
få motoren ordentlig varm.

> Nu er motoren vel ikke helt smadret, hvad kan der i værste fald være
> sket med motoren hvis den har været for varm ?

En meget, meget varm 4-takt motor vil begynde at miste effekt, når den
bliver FOR varm. Det burde du have mærket. Det kan føles som om den mister
1/3 af kræfterne. Den kan også begynde at svede olie ved alle
motorpakninger. Men den skal være MEGET varm for at der sker mere end bare
et markant øget slid. Tro mig, det har jeg masser af erfaring i! (off-road
og lidt race i 10 år med luftkølede Hondaer).

> Kan kølervæsken bare forsvinde, er det ikke et lukket system, hvor en
> utæthed er den eneste årsag til tab af kølervæske.

Njah, helt lukket er det jo ikke. En tilstopning på rette sted, og alt
vandet kan pumpes ud gennem overløbsslangen, men det sker nu uhyre sjældent.
Det kan også koges ud samme vej. Eller det kan via defekte pakninger
forsvinde ind i endten gearolien eller ind i forbrændingskammeret (utæt
toppakning) og ud gennem udstødningen, men det ses tydelig som hvid røg fra
udstødningen.

Rittig

Fra : Dennis

Dato : 18-10-02 22:59

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> <digger1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det helt precist der er tomt? Ekspansionsbeholderen, køleren eller
> hele kølesystemet?

Jeg har efterfyldt den her til aften efter at jeg snakkede med
mekkeren, og det har vist sig at det var ekspansionsbeholderen der
var tom.

> [...]
> kan det være nødvendigt at blænde lidt af køleren af (med fx. pap), for at

Mekkeren mente så også at det skyldtes kondens i olien, som du siger
skulle en god lang tur kunne klarer det probl. Det var sådan set
også min plan, at jeg skulle have gjort det idag, men så var der jo
ikke mere kølervædske på og så kom jeg ikke ud at kører en lang tur i
det dejlige regnvejr

Men jeg fik da en lille tur hjem fra UNI, hvor den lavede hjulpspind i
1. og 2. gear i et lyskryds, det har jeg ikke prøvet før *lol*
Det må have været på grund af alt det vand.

Tak for svarerne, og god weekend.

Dennis

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 00:01

"Dennis" <dler00@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svarerne, og god weekend.

That was so little, du er velkommen.
Rittig

Fra : Pein

Dato : 18-10-02 23:08

"Claus Rittig" skrev ...

[digger1]

> Det er IKKE fordi olien har været for varm... Men det kan være
> afsløringen af problemet!
> Den hvide plet kan være to ting: Vanddamp? Eller "oliesnask".

Præcis hvad jeg tænkte efter at have snakket med jer andre om mit meget
lignende problem. Dog på 2-takter.

> [...]
> godt igennem, og her i denne kolde tid, kan det være nødvendigt
> at blænde lidt af køleren af (med fx. pap), for at

Og som alle andre gange man kører en god lang motorvarmende tur efter at
have kørt korte ture længe, så skal man vide, at den der "afbrænding" at
kondensvand gør at man pludselig har en meget lav oliestand - som i
virkeligheden har være lav længe, blot suppleret med kondensvand.

> Eller det kan via defekte pakninger forsvinde ind i enten
> gearolien eller ind i forbrændingskammeret (utæt toppakning)
> og ud gennem udstødningen, men det ses tydelig som hvid
> røg fra udstødningen.

En hvid røg man ikke nødvendigvis ser selv.
Jeg har bestilt en ny toppakning til DT'eren, og så håber jeg det klarer
mit kølevands-problem.

/Pein
(med en DT125R der mister kølevand på mystisk vis)

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 00:02

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis hvad jeg tænkte efter at have snakket med jer andre om mit meget
> lignende problem. Dog på 2-takter.

På en 2T er vand ikke helt så kritisk, men det er alligevel noget rod.

> En hvid røg man ikke nødvendigvis ser selv.
> Jeg har bestilt en ny toppakning til DT'eren, og så håber jeg det klarer
> mit kølevands-problem.

Nåh, det glemte jeg. Hvid røg (damp) ser man bedst hvis man kører bag
cyklen, eller hvis man står ved siden af og gasser op.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 19-10-02 13:29

> Nåh, det glemte jeg. Hvid røg (damp) ser man bedst hvis man kører bag
> cyklen, eller hvis man står ved siden af og gasser op.

Yep, jeg presterede på min tidligere Derbi GPR 50 R at køre 2 - 3 dage med
en smeltet toppakning inden jeg lagde mærke til at den røg mistænkeligt
meget ud af udstødningen. Et kig i ekspansionsbeholderen afslørede da også
at den var tom :(
Ved samme lejlighed kunne jeg så konkludere at min varmeføler ikke var
ti-potter pis værd.
Hvordan kan en metal-pakning overhovedet smelte midt over? Skidt imellem
pakfladerne?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 20-10-02 14:10

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message
> Ved samme lejlighed kunne jeg så konkludere at min varmeføler ikke var
> ti-potter pis værd.

Er det ikke fordi den er lavet til at måle temp. på det vand den er
nedsænket i? Når der så ikke er noget vand....

Jens
RD 350, der også ville lyve og sige den ikke var varm, hvis der ikke var
vand omkring temp. måleren...

Fra : RpR

Dato : 20-10-02 17:12

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-10-02 14:29

Det er sikkert kun din expansionbeholder der er tom. Hvis de har skiftet
køler væske, kan der have været lidt luft i køleren, som er forsvundet efter
den har kørt en tur, og dermed tømt beholderen. Så fyld bare efter. Men kan
du hælde flere liter på, er der nok noget andet galt.
Men vær altid opmærksom de første km, når der lige er skiftet kølervæske.

Du kan evt. prøve at kigge ned i køleren, der sidder en "skrueprob" øverst
på køleren. Men åben den kun, når motoren er kold.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.