Syge af nadver
Fra : Live4Him

Dato : 18-10-02 13:59

I korintermenigheden havde de mange nådegaver, men også mange syge og svage.
Paulus angiver som en af årsagerne til dette at de havde nadver på forkert
vis :

"For den, der spiser og drikker uden at agte på legemet, spiser og drikker
sig en dom til. Derfor er der mange syge og svage hos jer, og ikke så få
sover hen." 1 Kor 11,29-30

Også fortsætter han med at tale om dom og opdragelse : "Hvis vi agtede på os
selv, ville vi ikke blive dømt. Men når vi dømmes af Herren, opdrages vi,
for at vi ikke skal blive fordømt sammen med verden." 1 Kor 11,31-32

Skal det forstås sådan at Gud brugte sygdom og svaghed til at opdrage de som
havde nadver på forkert vis, eller hvordan hænger nøgleordede "syge, nadver,
dom og opdragelse" sammen i denne tekst ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-02 15:40

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Skal det forstås sådan at Gud brugte sygdom og svaghed til
> at opdrage de som havde nadver på forkert vis, eller hvordan
> hænger nøgleordede "syge, nadver, dom og opdragelse"
> sammen i denne tekst ?

Jeg tror nærmere at den aktuelle tekst skal forstås således, at når vi
fjerner os fra Gud, så fjerner vi os også fra Guds beskyttende hånd.

Ser vi stort på den undervisning Gud har givet os, og indfører
menneskelige lærdomme i stedet for Jesu lære, da afskærer vi os selv
fra Gud. Vi lukker så at sige Guds nåde og hans helbredende hånd ude
fra vort liv.

Jeg hørte engang en jøde udlægge teksten til det 2. bud (2. Mos. 20,
4-6) således:
"Når vi overtræder Guds bud, da tillader Gud at konsekvenserne rammer
os i op til tre og fire slægtled, men når vi er trofaste og lydige
over for ham, da vil hans velsignelser følge os evigt!"

Og jeg tror at der ligger noget meget rigtigt i den udlægning!

Noget af det der var galt i korintermenigheden var jo netop at de i
stor udstrækning havde tilpasset apostlenes og profeternes lære
(apostlenes lære byggende på GT - det var jo den eneste "bibel" de
havde dengang) efter deres eget forgodtbefindende.

Det fremgår jo bl.a. at mange af dem ikke troede på de dødes
opstandelse, og alligevel havde de samtidig indført den skik at man
lod sig døbe for de døde. Altså en direkte selvmodsigende lære.

Og så havde de også for vane at udøve en tungetale i strid med den de
havde lært om af apostlene. Det fremgår jo tydeligt at deres møder var
det rene ragnarok og netop dette taler Paulus imod hos korinterne (jeg
tager ikke her stilling til hvilken type tungetale - men udelukkende
deres offentlige brug af tungetalen)!

Og på samme måde havde de gjort omkring nadveren. De udøvede ikke
længere nadveren på den af apostlene foreskrevne måde, men de holdt jo
nærmest et ædegilde hvor de udstillede sig selv og deres egen rigdom,
så de fattige følte sig tilsidesat, idet de ikke selv kunne medbringe
overdådige festmåltider men måtte "nøjes" med deres mere enkle
måltider.

Der ligger således en masse væsentlige principper for vort kristne liv
i den belæring Paulus giver til Korinterne omkring bl.a. deres
nadverudøvelse, foruden alle de andre ting han påpeger over for denne
menighed.

Set på denne måde, da er det ikke Gud der _bruger_ (eller påfører os)
sygdomme og svagheder, for at opdrage på os, - men Gud kan godt
tillade at vi rammes af konsekvenserne af vore egne (og andres)
handlinger, idet al sygdom, nød og elendighed er en følge af at der
eksisterer synd. Uden syndens eksistens da var der heller ikke nogen
der ville være syge, ingen der ville sulte, tørste, fryse, osv. - det
er alt sammen et resultat af synd.

Den slags følger af synden eksisterede ikke før syndefaldet, og den
slags følger vil ej heller eksistere i evigheden på den nye jord!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 19-10-02 10:03

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sig en dom til. Derfor er der mange syge og svage hos jer, og ikke så få

Jeg forstår det sådan, at har du noget imod en anden,

1Co 11:29 Thi den, som æder og drikker, æder og drikker sig selv en Dom til,
når han ikke agter på Legenet.

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 24-10-02 01:34

> [...]
> sig en dom til. Derfor er der mange syge og svage hos jer, og ikke så få
De drak sig fulde i altervinen og åd og drak, istedet for oblat og
eftertænksomhed.
De så ikke legemet,-Kristi legeme. De antog det for et festmåltid.
Så ramte Gud dem med plager. De blev syge og døde. Det var et skoleeksempel,
en formaning om at holde nadveren hellig.

Hilsen
Jens