Genfrysning
Fra : Henry Vest

Dato : 18-10-02 13:16

Hvorfor er det i grunden at man ikke må genfryse madvarer? Altså
nedfryse madvarer der allerede har været nedfrosset og optøede. Hvad
sker der hvis man gør det?

/Henry

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 19-10-02 02:21

Henry Vest skrev:

>Hvorfor er det i grunden at man ikke må genfryse madvarer? Altså
>nedfryse madvarer der allerede har været nedfrosset og optøede. Hvad
>sker der hvis man gør det?
>
>/Henry

Først det teoretiske:

Det er nok mest at sundhedsmæssige hensyn:
Hvis du tager mad op af fryseren og lægger det til optøning og fryser
det igen har det i en periode været mere eller mindre optøet - i den
periode har mikroorganismer haft mulighed for at formere sig så du får
mange af dem indenbords, eller de kan have lavet affaldsstoffer
(giftstoffer).

Men der er også en kvalitetsmæssig side af det:
Madvarer som er frosset får cellerne mere eller mindre ødelagt. En
optøning og en genfrysning før ofte maden mere tør på grund af
væskeudsivning.

Og så det praktiske:

Efter min mening skal man ikke tage denne (gamle) regel så tungt når
det gælder behandling af madvarer i den private husholdning - hvis man
vel og mærke ikke lader madvarerne ligge og få køkken/stue-temperatur.

Når vi køber hele lam i KNI (vi bor i Grønland) eller i Brugsen lader
lammekroppene tø lidt op så de er lidt bløde inden vi parterer dem -
frossen kød er ret hårdt

Jeg kunne aldrig drømme om at lade dem tø op og blive liggenede i
køkkenet i halve eller hele døgn.

Selv når vi køber frossen fiskefillet i butikken har de sandsynligvis
været frosset, delvist tøet op og frosset igen - det er nemlig ret
svært for fangerne at hive hellefisk op på isen i 25-35 graders frost
og transportere dem på hundeslæde ind til fabrikken uden at fisken
fryser

Jeg vil nok engang understrege at man ikke skal lade maden bliver varm
i optøningsperioden - og jeg vil heller ikke bryde mig om at genfryse
hakket kød (den store overflade giver gode muligheder for stor vækst
af mikroorganismer).

Jørgen L. Sørensen