trolde og demoner i forretninger
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 18-10-02 11:56

Jeg var i en af de lokale supermarkeder i dag og så skete det som sker hver
år ved denne tid dæmoner overtager forretnings reklamer , jule nisser Trolle
også videre , men ingen ting der har med Jesu fødsel at gøre, det er vel det
vi skal fejre ved Julen eller hvad?

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

---

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-02 12:12

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> reklamer , jule nisser Trolle også videre , men ingen ting der
> har med Jesu fødsel at gøre, det er vel det vi skal fejre ved

Det har du da helt misforstået - julen er først og fremmest en hedensk
fest, så det kan vel egentlig ikke undre at julen handler om nisser og
trolde og alt muligt andet der ikke er kristent!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 18-10-02 12:29

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Nej det kan jeg ikke , men vi er en del der på det tidspunkt af året fejre
Jesu fødsel.
Jeg ved godt vi er i mindre tal.
Men ok ve er her også, og vi handler i de forretninger.
Danmark kaldes et kristen land , men jeg tvivler på vi er det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-10-02 12:44

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Danmark kaldes et kristen land , men jeg
> tvivler på vi er det.

Ja, det kaldes et kristent land, idet vor kultur bygger for en stor
del på et kristent grundlag. Derfor kan man vel kalde Danmark for et
kultur-kristent land.

Men det ser jeg heller ingen problemer i. Staten skal ikke blande
religion og politik sammen, for så går det bare galt, og det ender med
intolerance for alle der er af en anden mening. Jeg går ind for
virkelig og effektiv religionsfrihed, - også for andre religioner end
den kristne. Jeg kan jo kun forvente at nyde religionsfrihed, såfremt
jeg tilsteder andre nøjagtig den samme grad af religionsfrihed som jeg
selv ønsker.

Og dette er jo så også netop baggrunden for det jeg skrev som svar på
dit indlæg om kristne skoler! Den verdslige stat har ret til at
forlange undervisning i biologi (og andre fag) ud fra videnskabelige
og faglige krav helt løsrevet fra det religiøse!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-02 18:25

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> mælte sligt:

>Nej det kan jeg ikke , men vi er en del der på det tidspunkt af året fejre
>Jesu fødsel.

Det er du da velkommen til. Men det er hamrende naivt at forgøgle sig selv, at
den officielle danske julefejring skulle have noget synderligt med kristendom
i nytestamentlig forstand at gøre. Det kristne fernis skulle bare til for at
give fortsat legitimitet til en gammel skik, og nu - hvor ugudelighed ikke
længere er strafbart - kan man så passende smide den sidste babyjesus ud
sammen med sidste års papirpynt og mæske sig i landets goder, steg, sild og
sovs.

>Men ok ve er her også, og vi handler i de forretninger.

Hvis det går dig så meget på, så må du jo boycotte forretningerne.

>Danmark kaldes et kristen land , men jeg tvivler på vi er det.

Selvfølgelig er vi ikke det. Lande kan ikke være kristne, det kan kun
personer. At folkekirken heller ikke er kristen i nogen bibelsk forstand af
ordet, viste Kierkegaard klart og tydeligt allerede i attenhundredetallet, men
verden vil bedrages.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 19-10-02 08:03

d. 18/10/02 19:25 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup på pinnerup@privat.dk i
artiklen fig0rugk9gp61jfd2to0f1qtfpmfvdkt07@4ax.com:

> Det er du da velkommen til. Men det er hamrende naivt at forgøgle sig selv, at
> den officielle danske julefejring skulle have noget synderligt med kristendom
> i nytestamentlig forstand at gøre.

Helt enig. Det er såmænd blot vintersolhværv, vi stadig fejrer, selvom det
blev flyttet nogle dage, da Danmark formelt overgik fra hedenskab til
kristendom.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 21-10-02 12:10

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

af
> ordet, viste Kierkegaard klart og tydeligt allerede i attenhundredetallet,

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Selvfølgelig er vi det! Lande kan godt være kristne som Jesus hentydede til
da han ytrede:"Gå ud og gør alle folkeslagene til mine disciple!"
Søren Kirkegård betyder i den henseende ikke en skid!
Verden vil bedrages og det hjalp Rasmus så lidt på vej.

Hilsen
Jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-10-02 14:13

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> mælte sligt:

>Selvfølgelig er vi det! Lande kan godt være kristne som Jesus hentydede til
>da han ytrede:"Gå ud og gør alle folkeslagene til mine disciple!"

Det turde være åbenlyst, men alligevel: Et folkeslag er ikke et land.

>Søren Kirkegård betyder i den henseende ikke en skid!

Nej, hvad betyder Søren Kierkegaard - det er jo bare et navn, ikke? Det gælder
bare om at sige navnet, så har man ret, med mindre den anden kan sige et
større navn? Og eftersom Jesus tager forrang for Kierkegaard - selv når han
fejllæses - så vinder han. Er det ikke sådan, det virker?

Folkekirken har forsvindende lidt med den oprindelige kristendom at gøre,
hvilket Kierkegaard så malende beskrev:

"I det nye Testamente fremstiller Verdens Frelser, vor Herre Jesus Christus
Sagen saaledes: Veien, som fører til Livet, er trang, Porten snever - Faae de
som finde den
- - nu derimod er, for blot at blive ved Danmark, vi Alle Christne, Veien saa
bred som vel mulig, den bredeste i Danmark, da det er den vi alle gaae ad,
derhos i alle Maader beqvem, comfortabel, og Porten saa viid som det er
muligt, videre kan jo dog en Port ikke være end den gjennem hvilken Alle gaae
en masse: ergo er det nye Testamente ikke mere Sandhed."
Fra Øieblikket nr. 2

>Verden vil bedrages og det hjalp Rasmus så lidt på vej.

Naharj, det er dig, der bedrager. Og er ond og sådn...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : Lyrik

Dato : 22-10-02 00:51

> [...]
gaae
> en masse: ergo er det nye Testamente ikke mere Sandhed."
<klip>
> [...]
> --
> "En smule filosofi gør en mand til ateist,
> men fordybelse i filosofi fører frem til religion."
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det sidste glæder mig usigeligt på dine vegne.

Til jøderne siges at vejen er trang- vi tænker på fortsættelsen om at "Jeg
er vejen..." Igennem denne ene person går den .
Således en trang vej for jøderne.
Betænk nu at jøde-FOLKET var Guds folk eller nation.
Med hele folket indgik Gud sin pagt.
Som en pendant til dette indgår Gud en pagt med hele det kristne folk.
Ligesom hos jøderne, hvor de ikke alle var lige hellige, således også hos de
kristne.

Kirkegård mener ikke at de var kristne nok! Han som selv blev latteliggjort
af folket latterliggør nu dem tilbage.Øv! Bøv! De er ikke kristne nok!
Heller ikke deres præster!

Man kan grine over Kirkegårds udtalelse og sige at han har ret, vi er ikke
kristne nok! Men kvotaten for den kristne er ikke at optjene frelse ved at
være kristen nok.
Er han aldrig så usikker på sit eget værd, så vil tilliden til Jesu
frelsesgerning redde ham.

Var Kirkegård en særlig god kristen? Mente han det om sig selv? I så fald
må det være teologisk ordekvilibrisme som er målestokken for kristendommens
temperatur.
Hvad mener du?

Hilsen
Jens

Fra : Howard

Dato : 18-10-02 19:36

> [...]
> Men ok ve er her også, og vi handler i de forretninger.
> Danmark kaldes et kristen land , men jeg tvivler på vi er det.

Men behøver man at fejer Jesus fødsel 24 dage før?

Er det ikke nok med en dag?

Tror du så ikke at der kan være plads til Nisser og Jul resten af tiden.

Carsten

Fra : Larsen

Dato : 19-10-02 06:43

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej det kan jeg ikke , men vi er en del der på det tidspunkt af året fejre
> Jesu fødsel.

Kan du bevise at Jesus skulle være født på det tidspunkt af året ?

Erik L

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 18-10-02 13:20

Børge Højlund Jensen skrev:
> [...]
> også videre , men ingen ting der har med Jesu fødsel at gøre, det er vel det

Julen er jo en gammel solhvervsfest der oprindeligt lå omkring den 13
januar .
Traditionen med nisser og overdådige måltider samt nytår er helt
legitim, og strækker sig tilbage fra før vi blev kristned.

Det er en del af vores nationale kulturarv.

Kristendommen hægtede sig på denne tradition og ikke et ondt ord om det.

Men der skal altså være plads til nisser i julen.

Hilsen Claus

Fra : Howard

Dato : 18-10-02 19:34

> [...]
Trolle
> også videre , men ingen ting der har med Jesu fødsel at gøre, det er vel

Det er måske det du fejer!
Personligt vil jeg finde det lidt usmageligt hvis der hang billeder og
figurer samt krusufiks af Jesus rundt om i supermarkederne.

Carsten