Hjælp! floppy problem
Fra : Sille Jensen

Dato : 26-02-01 15:14

min mor har fornyligt købt en imac (DV SE) og vi troede vi var snedige da
vi også bestilte et floppy drev (TEAC, modelnr. FD-05PUB.) til de gamle
disketter + det daglige dokument-backup (et nyt cd-rom backup hver dag er
at skyde lidt over målet.)

Men systemet (dansk OS 9.04) vil ikke vide af drevet.
Når man sætter det i USB porten fryser maskinen og når man så tager det ud
igen kommer der en meddelse om at "denne diskette (som altså ikke mere er
i drevet) er ulæselig. Skal den formateres osv".

Sælgeren af mac'en mante først at drevet var defekt og sendte et nyt.
samme problem.
Så mente han at en extension kaldet USB Device Extension burde løse
problemet. det gjorde den ikke. Så en nyere version af USB Device
Extension.
Virkede heller ikke.
Så mente sælgeren at systemet "bare" skulle geninstalleres.
Så synes min mor at jeg godt lige kunne kigge på den.
Jeg kiggede på teacs site hvor der lå forskellige drivere til
floppy-drevet. Men der stod at man ikke skulle bruge deres driver driver
når man havde system 9 og derover,da systemet indeholder en såkaldt "usb
mass storage support", som åbenbart er en slags muliti-driver for
forskellige drev.
Jeg kunne ikke se at der var noget der hed nogetsomhelst i den retning i
det danske system software og en opringning idag til apple DK bekræftede
dette - det findes ikke i den danske udfgave. Men den før omtalte USB
device extension burde løse problemet, mente manden. Når den ikke virkede
var det, mente han, fordi floppyerne var "forkert formateret".
(fantasifuld forklaring, mener jeg).

Jeg har søgt rundt omkring på apples og alle mulige andres site, men kan
intet finde om dette problem.

Tror i på at geninstallere systemet?
Eller skal vi alligevel prøve med en af teacs drivere?

LøsNINGEN eller bare gode råd, trøstende ord, forklariner m.v. modtages med tak.

mvh
Sille Jensen
mail@silles.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-01 16:31

Hej Sille

Sille Jensen wrote:

> [...]
> igen kommer der en meddelse om at "denne diskette (som altså ikke mere er
> i drevet) er ulæselig. Skal den formateres osv".

Prøv at sætte den nærmest iMac'en i USB køden. - Eller allerhelst i en seperat
port.

> [...]
> når man havde system 9 og derover,da systemet indeholder en såkaldt "usb
> mass storage support", som åbenbart er en slags muliti-driver for

Ja, Mass Storage Support findes i de engelske versioner, men den bliver normalt
ikke installeret. Jeg sender dig den nyeste version off-list, så kan du prøve, om
det hjælper.

> [...]
> device extension burde løse problemet, mente manden. Når den ikke virkede
> var det, mente han, fordi floppyerne var "forkert formateret".

Jeg tror ikke altid, at USB Device Extension kan klare det, for det ville kræve, at
der var driver informationer til alt 3.-parts udstyr, og at denne udv. hele tiden
skulle opdateres. Teac-drevene er forholdsvis nye. De kom først efter at 9.0.4 var
kommet på gaden. Så derfor er det tvivlsomt, om du kan bruge Device Extension.

> Tror i på at geninstallere systemet?

Det burde ikke være nødvendigt...

> Eller skal vi alligevel prøve med en af teacs drivere?

Det kunne være en mulighed, men så sørg for, at du henter den rigtige driver til
drevet.

> LøsNINGEN eller bare gode råd, trøstende ord, forklariner m.v. modtages med tak.

Som sagt så sender jeg dig USB Mass STorage i den nyeste version fra Mac OS 9.1 US.
Der burde ikke være problemer med at bruge dem på en dansk 9.0.4, da 9.x fuldt ud
understøtter USB.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-01 20:27

> Ja, Mass Storage Support findes i de engelske versioner, men den bliver
> normalt ikke installeret. Jeg sender dig den nyeste version off-list, så
> kan du prøve, om det hjælper.

Det skulle ikke være nødvendigt, i Mac OS 9.04 rev2 (følger med bla
iBook årgang 2000 og iMac'er solgt fra og med efteråret 2000) er "Mass
Storage Support" en _del_ af systemkufferten - det samme gælder
selvfølgelig mac OS 9.1.

NB. Erik din linielængde "flipper", det plejer ellers først når du
quoter i 3. eller 4. nivau

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-01 01:11

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> iBook årgang 2000 og iMac'er solgt fra og med efteråret 2000) er "Mass
> Storage Support" en _del_ af systemkufferten - det samme gælder

I Mac OS 9.1US ligger den faktisk som en selvstændig udvidelse. - Så hvis den
ikke skulle bruges til et eller andet, hvorfor er den så der som en udv.?

> NB. Erik din linielængde "flipper", det plejer ellers først når du
> quoter i 3. eller 4. nivau

Jeg har overhovedet ikke rørt ved mine indstillinger. Linieskift står stadig
til 72 tegn, og det har den faktisk gjort hele tiden.... Og der er heller
ikke rørt ved skrifttyper.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-01 13:00

> I Mac OS 9.1US ligger den faktisk som en selvstændig udvidelse. - Så hvis den
> ikke skulle bruges til et eller andet, hvorfor er den så der som en udv.?

Den bruges såvidt jeg har forstået kun af mac'er med et treideparts USB
PCI/cardbus kort, for mac'er født med USB er den ikke nødvendig. (Gælder
i al fald min iBook)

Fra : Sille Jensen

Dato : 27-02-01 13:23

1000 tak for hjælpen
udvidelser installeret og drevet fungerer nu
og nogle af floppyerne VAR faktsik DD og virker stadig ikke- så der _var_
noget om snakken der.
Og min mor er meget glad ovver ikke at skulle geninstallere system osv...

tak igen og
mvh
Sille

Fra : Kjetil Rå Hauge

Dato : 26-02-01 18:21

In article <mail-2602011513360001@port18.cvx1-noe.ppp.cybercity.dk>,
mail@silles.dk (Sille Jensen) wrote:

> device extension burde løse problemet, mente manden. Når den ikke virkede
> var det, mente han, fordi floppyerne var "forkert formateret".
> (fantasifuld forklaring, mener jeg).

.... for det er vel ikke gamle DD-disketter (double density)?

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 26-02-01 23:10

Sille Jensen <mail@silles.dk> wrote:

> [...]
> af teacs drivere?
>
> LøsNINGEN eller bare gode råd, trøstende ord, forklariner m.v. modtages

Et trøstende ord kunne være at det fungere fint med min mors iMac. Samme
drev dog en lidt ældre maskine. Problemet er nok at Teac drevet skal
have strøm fra iMac'en og derfor _skal_ sidde i en usb port direkte til
maskinen. Det fungere ikke hvis man tilslutter det til tastaturet. Jeg
mener også at det står beskrevet i det medfølgende materiale... Men jeg
er ikke helt sikker

--
MVH Nicolai Brandt