Kaliber / mm. med mere....
Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-10-02 10:54

Hej Gruppe!!

Det her er den gruppe jeg synes der lever bedst op til mit spørgsmål, selvom
det sådan set ikke har noget med jagt at gøre...

Sagen er den at jeg spiller en del computer og elsker realistiske
skydespil, og er derfor begyndt at gå lidt op i hvor kraftige de forskellige
våben i spillene er. Det er så her i kommer ind i billedet, da jeg ikke
rigtig kan finde rundt i betegnelserne...

Jeg tænker på at noget bestemt armonition f.eks. opgives som 9 mm. men så
andre steder er opgjort som 5.75*..... (tallene er ik præcise, men det er
noget i den stil) Mit bedste bud er selv, at de 9 mm. er hele patronen med
hylster og det hele, og de 5,75 er selve projektilet ganget med længden? har
jeg ret i det?

Så er der den med kaliber... hvad vil det sige når et våben f.eks. er i
kaliber 0.22 eller 0.44?
Har det også noget med mm. at gøre? eller er det mængden af krud eller
hvordan?
Hvad er forresten den kraftigste kaliber for henholdsvis håndvåben og
rifler?

Også lige den sidste... shotguns opgives for det meste med en betegnelse som
12 gauges, hvad betyder dette? er det mængden af hagl eller noget helt
andet?

Håber i kan hjælpe mig, for som jer kendere måske kan se, hved jeg så godt
som igenting om ammonitions betegnelser

Hilsen Peter.

Fra : Andy P.

Dato : 18-10-02 13:44

Hej Peter,
Udmærkede spørgsmål men desværre lader de sig ikke "bare" besvare.
Ammunitions betegnelser kan bringe selv de mest våbenkyndige på glatis en
gang imellem. Jeg skal kort besvare nogle af dine spørgsmål, men ellers kan
du få hjælp her: http://www.calweb.com/~haas/ammoguide/ det er den bedste
side der findes på nettet og indeholder alt information inklusive
tekniskedata. Problemet er bare at det forudsætter et minimums kendskab til
munition for at kunne bruge informationerne/sitet optimalt.
Hvis det virkelig interessere dig skulle du købe boge Cartridges Of The
World. Den koster kun små 300,00 kroner og kan bestilles hos
www.Amazon.co.uk

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtig kan finde rundt i betegnelserne...
>
> Jeg tænker på at noget bestemt armonition f.eks. opgives som 9 mm.

Ammunition opgivet i milimeter er altid projektilets diameter. Men fortæller
ikke noget om hvor kraftigt kaliberen er. Det er det der opgivet bagved
kaliberen der fortæller noget om kraften i kaliberen. Feks:
9mm Nato
9mm Ultra
9mm Browning Long
9mm Glisenti
9X21mm
9mm Bayard Long
9mm Steyer
9mm Federal
9mm Mauser
9mm Winchester Magnum
9X18 Makarov
For at gøre forviringen komplet kan samme kaliber godt have forskellige
betegnelser feks er: 9mm Nato, 9mm Parabellum, 9mm Luger & 9X19 den samme
kaliber.

> [...]
> hylster og det hele, og de 5,75 er selve projektilet ganget med længden?

Nej det lyder som noget sludder, man opgiver aldig patronens fulde længde
kun hylster længden feks. 9X19. Projektilet er 9mm i diameter og hylsteret
er 19mm langt ligesådan med den Russiske AK74 som hedder 5.45X39 eller nato
kaliberen 5,56X55.

> Så er der den med kaliber... hvad vil det sige når et våben f.eks. er i
> kaliber 0.22 eller 0.44?
> Har det også noget med mm. at gøre? eller er det mængden af krud eller
> hvordan?

Nej det har det ikke det er projektilets diameter opgivet i tommer, det vil
sige 0.22 er 5.56millimeter i diameter.
> Hvad er forresten den kraftigste kaliber for henholdsvis håndvåben og
> rifler?

Det er umuligt at besvare sælænge man ikke har specificeret hvad et
håndvåben er og hvad du mener med "kraftigste"? Er det største kaliber
(projektil diameter) eller anlagsenergi vi taler om de ting høre nemlig ikke
nødvendigvis sammen. Men den største kaliber i øjeblikket (mig bekendt) er
kaliber .50AE. Projektilet er altså 12.7 millimeter i diameter. AE står for
Action Express og fortæller der med at hylsteret er med "Rebated Rim" og at
det er det Israelske firma IMI der har "opfundet" den til deres Desert Eagle
pistol. Du kan jo selv prøve at slå kaliberen op på det site jeg har oplyst
og læse dig til hylster længden, kugle vægt med mere.

> Også lige den sidste... shotguns opgives for det meste med en betegnelse
som
> 12 gauges, hvad betyder dette? er det mængden af hagl eller noget helt
> andet?

12 Gauge er et gammelt Engelsk mål der fortæller at der skal ét pund bly til
at støbe tolv kugler i den givne kaliber. Kaliber 12 er den størst tilladte
shotgun kaliber herhjemme men den største er kaliber 8. Her får du altså kun
8 kugler ud af ét pund bly.

> Håber i kan hjælpe mig, for som jer kendere måske kan se, hved jeg så godt
> som igenting om ammonitions betegnelser
>
> Hilsen Peter.
Håber du kunne bruge det.
Hilsen
Andy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-10-02 20:22

> Håber du kunne bruge det.
> Hilsen
> Andy

Det kan du tro at jeg kunne mange tak... også for linket.
Det var vist godt jeg fik spurgt, for det havde jeg da godtnok fået rodet
grundigt rundt i

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-10-02 20:44

> du få hjælp her: http://www.calweb.com/~haas/ammoguide/ det er den bedste

En utrolig spændene side, den kan anbefales til folk der ikke kender den...

Der skulle vel ikke være nogen der kender til en ligende side med opslag af
våben, både pistoler/maskinpistoler og rifler?

> [...]
oplyst
> og læse dig til hylster længden, kugle vægt med mere.

Med håndvåben mente jeg pistol, jeg mente også selv at det var en desert
eagle, jeg har dog både set denne opgivet som 0.44 og 0.50, men jeg har også
altid ment at det måtte være 0.50 da den jo skulle være kraftigere end den
legendariske Magnum .44

Med kraftigste mente jeg også med største kaliber, så vidt jeg har kunne
finde frem til på siden er den største riffel kaliber .700 H & H Nitro
Express, det er nu også ret voldsomt

Fra : Andy P.

Dato : 18-10-02 22:12

> [...]
af
> våben, både pistoler/maskinpistoler og rifler?

Hvad ønsker du? Et site hvor du kan søge på forskellige våbentyper og se
billeder: http://www.rediscov.com/spring/page.htm
Hvis du ønsker forklaring på hvad foreksempel forskellen er på en revolver
og pistol er dette sitet at besøge:
http://www.rememuseum.org.uk/arms/armindex.htm

> [...]
også
> altid ment at det måtte være 0.50 da den jo skulle være kraftigere end den

Ja den er kraftigere i energi og større i kaliber end .44 Magnum. Den bliver
dog alligevel slået af .454 Casull i energi selv om denne er mindre i
kaliber.

> Med kraftigste mente jeg også med største kaliber, så vidt jeg har kunne
> finde frem til på siden er den største riffel kaliber .700 H & H Nitro
> Express, det er nu også ret voldsomt

Det er det nu ikke, hverken i kaliber eller energi. Foreksempel leverer .700
Nitro Express 8900 f/p og kaliber .50BMG leverer 13,910 f/p

Den største riffel kaliber er 4-bore den skyder et projektil på 1880grains
(122gram) hylsterlængden var 10,8 millimeter. Riflerne laves i dag som
enkelt- og dobbeltriffel og vejer op til 12 kilo. Til sammenligning skyder
..700 Nitro Express et projektil på 1000grains (65gram)
Hilsen
Andy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 19-10-02 06:57

> billeder: http://www.rediscov.com/spring/page.htm
> Hvis du ønsker forklaring på hvad foreksempel forskellen er på en revolver
> og pistol er dette sitet at besøge:
> http://www.rememuseum.org.uk/arms/armindex.htm

Tak igen... et par rigtig gode sider.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 18-10-02 14:28

On Fri, 18 Oct 2002 11:53:34 +0200, "Peter Sepstrup"
<sepstrup@privat.dk> wrote:

> [...]
>12 gauges, hvad betyder dette? er det mængden af hagl eller noget helt

Ammunisjonsbetegnelser kan være så ymse, men de fleste riflekaliber er
navnsatt etter et system basert på tommer. Kaliber .22 betyr altså
0.22 tommer, mens kaliber .44 betyr 0.44 tommer. Merk deg at det
_ikke_ betyr at den eksakte diameter av kulen nødvendigvis er samme
tall. Kaliber .30 er et godt eksempel, der en har en rekke kalibre med
samme kulediameter, men mange ulike kaliberbetegnelser. Som .308 win
(Som er en av winchester sine versjoner av et kaliber med en kule på
0.308 tommer eller 7,62mm. I samme kulediameter finner en bl.a
kalibrene .30-30 US (Der siste tall beskriver kruttmengde målt i
grains røyksvakt krutt i originalladningen?*), .30-06 Springfield, som
er ble laget i 1906 av Springfield, .300 Winchester Magnum, som er en
s.k belted magnum, altså et kaliber der det tillates et høyere
kammertrykk enn "normale" kaliber, og hylsen har fått et tykkere belte
ved basen, for å motstå dette trykket.

(* En del eldre kaliber har kruttmengde, enten i røyksvakt krutt eller
svartkrutt, som en del av kaliberbetegnelsen. Eksempelvis en del av de
kaliber som ble brukt i de gamle Sharps bøffelriflene)

Andre kaliber har en betegnelse som du beskriver, NN x YY. Som du
korrekt sier, vil dette i de fleste tilfeller være kulediameter x
lengde på hylsen, f.eks 6,5x55 - en kule på 6,5mm diameter, i en 55mm
lang hylse. Derimot kan samme kaliberbetegnelse brukes om to ulike
kaliber, som ikke bør forveksles - 6,5x55 Swedish Mauser er den
"vanlige" jaktpatronen, beregnet for bruk i vanlige våpen. I tillegg
finnes et kaliber med identiske diametre, men beregnet for våpen som
ikke tåler høyt kammertrykk - 6,5x55 SKAN eller KRAG (Brukes i Krag
Jørgensen-rifler, var relativt vanlig som banevåpen tidligere)

I de siste år har det dessuten blitt svært populært med ulike
"villkatter", dvs kalibre som er basert på en hylse fra ett kaliber,
med kule fra et annet kaliber, som (i begynnelsen, i allefall) ikke er
produsert fra fabrikk. Et eksempel er 338-06, som er ei .338 kule som
er satt i ei hylse opprinnelig beregnet for .30-06 Springfield.
Er du forvirret nå ? Ikke ? Det bør du være, for dersom en virkelig
begynner å gå inn i materien, er det etterhvert mindre og mindre
logikk i "systemet"...

Haglekaliber er enklere. Kaliber 12 har en løpsdiameter som tilsvarer
den diameteren du får dersom du støper 12 identiske kuler, fra ett
pund bly. Får du 20 identiske kuler, har du en kaliber 20.
I tillegg legges det som regel til et tall etter kaliberbetegnelsen,
f.eks 12/65, 12/70, 12/76, 12/90 - det siste tallet henviser til
kammerlengden i våpenet (som er identisk med patronlengden).
Generelt sett kan en avfyre en haglpatron med lik, eller kortere
lengde enn kammerlengden (dvs at du i en 12/90 kan avfyre alt, mens i
en 12/65 kun kan avfyre 12/65...)

Håper dette var forvirrende...

Fra : Per, Odense

Dato : 18-10-02 18:05

I news:3dafda13$0$34805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk , skrev Peter
Sepstrup <sepstrup@privat.dk> , bl.a. :
> Hej Gruppe!!

Hej
Ja det er jo noget af en jungle at finde rundt i, også selvom det ikke er i
forbindelse med jagt du er interesseret.

> [...]
> hele patronen med hylster og det hele, og de 5,75 er selve
> projektilet ganget med længden? har jeg ret i det?

9mm er diameter for projektilet, den anden betegnelse ved jeg ikke hvad står
for.
9mm ligger så vidt jeg ved tæt på der amerikanske cal. .38
Der er mange måder at betegne kalibre - patroner på.
En hel del europæiske riffelkalibre betegnes med to tal, det f'ørste kuglens
diameter, det sidste længden på hylsteret (som siger lidt om hvor meget
krudt der er plads til i patronen)
De amerikanske er ofte opkaldt efter konstruktøren og har så også et tal der
ofte har med kuglens diameter at gøre f.eks. .270 Win, der er en Winchester
patron med en kuglediameter på 0,270 tomme (ca.7mm). Den er meget tæt på den
tyske konstruktion der kaldes 7x64.(efter kuglediameter og hylsterlængde)
Det findes dog mange andre betegnelse for amerikanske patroner, f. eks. den
populære 30.06. Tallet 30 referere til diameteren .30 tommer (7,62mm.)
tallet 06 er kommet med fordi patronen blev taget i brug i den amerikanske
hær i 1906.
Det kan altså være meget vanskeligt at afgøre ud fra navnet hvad det er for
en patron det dækker over.

> Så er der den med kaliber... hvad vil det sige når et våben f.eks. er
> i kaliber 0.22 eller 0.44?

0.22 er en patron med en kuglediameter på .22 tommer, 5,56 mm. Det er bl.a.
kendt fra salonriflen, men findes også i kraftigere patroner, f.eks .223
Remington, der er startet som amerikansk militær patron. Den er bl.a.
konstrueret i et forsøg på at lave en patron der kan gennemtrænge en
stålhjelm på 300 yards fastand og har været brugt i Vietnam.
Cal. .44 er dobbelt så "tyk" som .22, altså ca. 11mm. Den kendes bl.a. fra
cowboyfilmenes Colt revolvere.
> Har det også noget med mm. at gøre? eller er det mængden af krud eller
> hvordan?

Det refererer til kuglens diameter, somme tider står der "magnum" bagefter,
og det er normalt et ekstra stort hylster med plads til ekstra krudt. Det er
dog ikke altid der en "mindre " version af en "magnum", det er også brugt
som betegnelse på nogen patroner fordi det sælger at have det med i
betegnelsen.

> Hvad er forresten den kraftigste kaliber for henholdsvis håndvåben og
> rifler?

Af kommercielt fremstillede patroner er den største vist nok .600 NE, som
blev brugt til storvildtjagt. Den ovetgås dog i kaft (anslagsenergi) af en
lidt mindre (lettere kugle), men huritgere .460 Weatherby Magnum
Med håndvåben ved jeg ikke (selv om Dirty Harry påstår af .357 magnum er den
kraftigste før han siger "make my day" )

> Også lige den sidste... shotguns opgives for det meste med en
> betegnelse som 12 gauges, hvad betyder dette? er det mængden af hagl
> eller noget helt andet?

Det henviser til "hullet" i løbet. Det er oprindeligt regnet ud efter hvor
mange blykugler af løbets diameter der skulle til for at veje et engelsk
pund. Kaliber (gauge) 12 er altså større end kaliber 20. Patronerne fås med
hagl af forskellig størrelse og patronerne kan lades med forskellig
haglmængde.

> Håber i kan hjælpe mig, for som jer kendere måske kan se, hved jeg så
> godt som igenting om ammonitions betegnelser
>
> Hilsen Peter.

Præv f.eks. af søge lidt på Google, her kan du bl.a. finde Norma der
fremstiller jagt patroner, klik på ballistik for at se de forskellige
patroners kuglebaner og anslagsenergi osv.
http://www.norma.cc/
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Frans Jensen

Dato : 18-10-02 17:12

<sepstrup@privat.dk> wrote:

>Mit bedste bud er selv, at de 9 mm. er hele patronen med
>hylster og det hele,

9mm (Parabellum) pistol og maskinpistolammunition med en
kuglediameter på ni milimeter

?

>Så er der den med kaliber... hvad vil det sige når et våben f.eks. er i
>kaliber 0.22 eller 0.44?

o.22 og 0.44 eller .22 og .44 betyder at kaliberet er i
tommer

altså 0.22 er ca. 5,6 mm (dette er kaliberet i salonrifler og
M16)

og 0.44 er ca. 11,3 mm (Dirty Harry)

>Hvad er forresten den kraftigste kaliber for henholdsvis håndvåben og
>rifler?

kaliber 45Maximum er vel noget af det kraftigste inden for
revolvere

kaliber .700 Nitro Express er vel den største kaliber indenfor
rifler

dog findes der specialrifler i kaliber .500 som benyttes til
lange skudhold de må nok være de mest slagkraftige

>Også lige den sidste... shotguns opgives for det meste med en betegnelse som
>12 gauges, hvad betyder dette? er det mængden af hagl eller noget helt
>andet?

12gauge er en kaliber hvor der skal 12 runde blykugler svarende
til løbets indvendige diameter til, for at veje 1 engelsk pound

http://greent.com/40Page/index2.htm

--
girls and sex
can't beat

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-10-02 13:26

> girls and sex
> can't beat
> binary and hex
SÅ GØR DU DET FORKERT !!!!

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-10-02 20:08

On Tue, 22 Oct 2002 14:26:08 +0200, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

>SÅ GØR DU DET FORKERT !!!!

<OT>

du må til at bruge din HEX editor lidt mere kan jeg læse ;-}

--
girls and sex
can't beat