Andet multimedie
RIP - måske OT??
Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 18-10-02 08:54

Hej Gruppe,

Nu får jeg måskeørerne i maskinen, men det er forsøget værd.

Vi er et par stykker der skal bruge en RIP til en DocoColor 5750 (Xerox).
Xerox vil have 40-50.000 kr. for sådan én, og det kan simpelt hen ikke være
meningen.

Hvis man kan få fat på et interface må det da kunne lade sig gøre at lave en
RIP selv - eller kan det? Og hvor får man i givet fald sådan et interface?

Er der nogle RIP-eksperter der kan give et par gode råd.....

Søren Falkenberg Johansen

Idé-Sign - Skilte & Solfilm
Strandvejen 52
5240 Odense NØ

Tlf. 63 10 50 58 Fax 63 10 50 78

Websites www.ide-sign.dk / www.3M-solfilm.dk

E-mail: info@ide-sign.dk

Fra : B. Jakobsen

Dato : 18-10-02 14:32

Det lyder godt nok dyrt, og jeg vil tro I selv kan lave noget billigere. Jeg
mener Fiery har nogen produkter der vil kunne du. Men I er nok nødt til at
tænke igennem hvilke typer software I forventer skal outputte til Rip'en -
Mac eller PC osv.
Folkene på comp.publish.prepress vil sikkert også kunne hjælpe.
Kh
Bjørn

Fra : Michael Holm

Dato : 18-10-02 22:39

Jeg tror du kan vælge at bruge en software RIP, som er væsentligt billigere,
og måske endda hurtigere.

Mere her:

http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22software+RIP%22&lr
=

Det første link giver en god forståelse for RIPs.

--Michael

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 19-10-02 09:21

E-mail: info@ide-sign.dk
"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du kan vælge at bruge en software RIP, som er væsentligt
billigere,
> og måske endda hurtigere.

Tak for linket. Jeg har erfterhånden læst lidt om emnet.... Jeg er helt enig
med dig i at jeg ikke behøver andet end en software rip, men hvad så med
kablet?? Det er jo ikke ligefrem et alm. printerstik der sidder på maskinen.

Jeg har en ekstra pc stående som kunne dedikeres til printerserver / RIP,
men det er det med kablerne jeg ikke er med på.....

MvH Søren

Fra : Kim Thranborg

Dato : 19-10-02 12:13

> [...]
>
> Jeg har en ekstra pc stående som kunne dedikeres til printerserver / RIP,
> men det er det med kablerne jeg ikke er med på.....

Hvordan er du kommet i besiddelse af printeren?
For at tilslutte den skal du formentlig have et specielt indstikskort til
computeren, og det følger normalt med...
Der er dog det at dette indstikskort som regel er hardwaredelen af en af de
RIP-løsninger der tilbydes fra Xerox (Splash, Fiery osv.) hvor softwaredelen
er tilrettet printerens funktioner og fasciliteter.

Mvh.
Kim Thranborg
(fjern "nospam" i emailadresse)

Fra : Søren Falkenberg Joh~

Dato : 20-10-02 07:02

> Hvordan er du kommet i besiddelse af printeren?

Den har jeg købt på en konkurs-auktion.

> For at tilslutte den skal du formentlig have et specielt indstikskort til
> computeren,

Det er jeg med på.

>og det følger normalt med...

Ikke hvis maskinen #"kun" har været anvendt som fotokopimaskine (?)

> [...]
softwaredelen
> er tilrettet printerens funktioner og fasciliteter.

Ja. Xerox oplyste mig "venligst" at sådan en ting kunne anskaffes for
40-50.000,- kr. Et andet sted fik jeg prisen 20-25.000,- kr. En tredje mand
sagde 10-15.000,- kr. Det er stadig 3x det jeg har givet for maskinen.....