social bedrageri
Fra : Klaus

Dato : 18-10-02 00:20

Jeg vil gerne vide, hvad man skal/bør gøre hvis man får kendskab til en
enlig mor med 2 børn, der begår social bedrageri ?

Hun og kæresten bor sammen, og har gjort det i ca. 1½ år, han har ikke adr.
hos hende, men er der altid (sover, spiser mm), og hun modtager div. tilskud
som enlig mor.

(Jeg har normalt ikke ondt i r*ven over en enlig mor får lidt extre til
dagen og vejen. MEN jeg syndes at det er for meget, når hun praler med det,
og hendes kæreste tjener ca. 30.000.- !!)

--

Klaus

Fra : ram2

Dato : 18-10-02 02:24

"Klaus" skrev d. 18-10-02 00:20 dette indlæg :
> Jeg vil gerne vide, hvad man skal/bør gøre hvis man får kendskab til
en
> enlig mor med 2 børn, der begår social bedrageri ?

Du spørger hvad du skal/bør gøre. Du skal anmelde det til pågældende
kommune / du skal lade være at blande dig. At skulle og burde er jo ikke
nødvendigvis det samme

Jeg opfatter ikke dit spørgsmål som - hvad du juridisk er forpligtet til
- Det er der nok en jurakyndig der kan forklare dig

> [...]
det,
og hendes kæreste tjener ca. 30.000.- !!)

>Er det forholdet, at hun praler med det, og ikke selve handlingens
ulovlighed der gør at du føler dig stødt, skal du afholde dig fra at
gøre noget. Du bør jo ikke sætte dig til dommer over hvor meget ekstra
en enlig mor ulovligt er "berettiget" til, selv om hun gør det på en
måde du ikke bryder dig om.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : H.O.T

Dato : 18-10-02 05:33

> en

Hvad men at lade være dem være i fred......
Hvor er det typisk dansk....Og hvor er det typisk jantelov...

Henrik

Fra : Thomas And

Dato : 18-10-02 05:54

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in message

> [...]
Man skriver et brev til den rette lokale instants, hvori man redegør for
sagen. Husk dog at den indklagede har ret til at se brevet. Kommunen har
pligt til at følge op på det.

> Hvad men at lade være dem være i fred......
> Hvor er det typisk dansk....Og hvor er det typisk jantelov...

Sludder, for det er netop sådanne personer som gør at de sociale
udgifter
går amok. [OT on] Man kan aldrig synes at det er OK at snyde med de
offentlige
ydelser. Det er derfor så mange personer må betale høj skat [OT off].

Mvh Thomas

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-10-02 08:52

On Fri, 18 Oct 2002 04:33:24 GMT, "H.O.T" <h.rasmussen@telia.com>
wrote:

>Hvad men at lade være dem være i fred......
>Hvor er det typisk dansk....Og hvor er det typisk jantelov...

Sikke dog noget ævl. Mener du virkelig, at folk frit skal vælge om den
gældende lovgivning skal overholdes eller ej?

--
Jakob Paikin

Fra : ram2

Dato : 18-10-02 10:20

"Jakob Paikin" skrev d. 18-10-02 08:52 dette indlæg :
> On Fri, 18 Oct 2002 04:33:24 GMT, "H.O.T" <h.rasmussen@telia.com>
> wrote:
> Sikke dog noget ævl. Mener du virkelig, at folk frit skal vælge om den
> gældende lovgivning skal overholdes eller ej?

Virkeligheden viser jo at svaret er ja.

Mener du ikke, at det er en persons suveræne afgørelse, om vedkommende
vil overholde gældende lovgivning - Fordi der lovgives, behøver man jo
ikke være enig med lovgiverne. Man bør selvfølgelig gøre sig klart,
hvilke konsekvenser det vil få hvis lovovertrædelsen bliver opdaget.
Faktisk behøvede man jo ikke straffeloven, hvis lovgivningen blev
overholdt af moralske grunde, da der ikke ville være behov for
sanktioner.
Personligt tror jeg det er sanktionssystemet, der afholder de fleste fra
at begå lovovertrædelser.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-02 18:01

In article <CdQr9.123959$Qk5.5233456@news010.worldonline.dk>, ram2 wrote:

> [...]
> ikke være enig med lovgiverne. Man bør selvfølgelig gøre sig klart,
> hvilke konsekvenser det vil få hvis lovovertrædelsen bliver opdaget.

Lovgivningen er der for at samfundet kan eksistere som det er, i stedet
for at være et anarki med den stærkes ret. Så nej, det er ikke en
persons suveræne afgørelse om de vil overholde lovgivning. Gæster
i landet bliver pænt udvist hvis man mener de ikke er lovlydige i
tilstrækkelig grad.

Vi har demokrati i Danmark, så lovgiverne repræsenterer flertallet.
Hvis du er imod dette, så står det dig frit for at argumentere imod
uden at en der er uenig slår dig ihjel.

> Faktisk behøvede man jo ikke straffeloven, hvis lovgivningen blev
> overholdt af moralske grunde, da der ikke ville være behov for
> sanktioner.

Moral er defineret af opdragelse/religion. Vi har eksempelvis 10
paragraffer i bibelen der fortæller hvad der er forkert. Og lovgivningen
er blevet til på samme grundlag. Så moral og lovgivning er ens langt
hen ad vejen. En del love er dog blevet til pga manglende moral.

> Personligt tror jeg det er sanktionssystemet, der afholder de fleste fra
> at begå lovovertrædelser.

Enig. Man må derfor også forvente max straf, og jo flere der anmelder
de kriminelle, jo bedre effekt har lovene.

Fra : hansen#

Dato : 18-10-02 13:01

Jakob Paikin wrote:

> Sikke dog noget ævl. Mener du virkelig, at folk frit skal vælge om den
> gældende lovgivning skal overholdes eller ej?

Er loven til for mennesker eller modsat?

Men det er rigtigt, folk "skal" ikke frit vælge...men de *kan* selvfølgelig frit
vælge - hvad ellers?

Fra : hl

Dato : 18-10-02 09:13

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in message

> Hvad men at lade være dem være i fred......

Og lade lovbrud foregå uden anmeldelse ?

> Hvor er det typisk dansk....Og hvor er det typisk jantelov...

Sludder, det har intet med jantelov at gøre, men derimod om at få samfundet
til at fungere effektivit.

Fra : Claus Ziegler

Dato : 18-10-02 10:35

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> wrote in message

> Hvad men at lade være dem være i fred......
> Hvor er det typisk dansk....Og hvor er det typisk jantelov...

Du er måske ikke skatteyder i dette land? Vi er nogen der betaler rigeligt.

- Claus

Fra : *Tweak*

Dato : 18-10-02 08:50

> [...]
det,
> og hendes kæreste tjener ca. 30.000.- !!)

Personligt ville jeg melde hende/ham, som Thomas And siger, vi er flere der
synes skatten er høj nok.

Derfor at nogen snyder med ydelser, der er til for at hjælpe dem, er for mig
ufatteligt.

Tweak

Fra : ram2

Dato : 18-10-02 12:47

"*Tweak*" skrev d. 18-10-02 08:50 dette indlæg :

> adr.
> tilskud

>----------------------
Det er lidt interessant så meget viden, du formentlig tilfældigvis har
om "synderen"

De bor sammen
Han sover der
Han spiser der
Han mm der
Hvor længe han har boet der
Han har ikke adr. der
Hun får div. tilskud (noget af en insiderviden)
Kærestens løn.

Øhh - jeg tænkte på, at du måske kunne finde på noget andet at foretage
dig - det skal du jo alligevel, når du har fået hende knaldet for
socialt bedrageri - du kan selvfølgelig holde øje med, om hun finder på
andre numre, så går tiden jo med det.

Hvis du har noget mellem ørerne og benene - så går du over til hende,
når du absolut vil blande dig, og fortæller hende din mening om det du
tror hun foretager sig. Det burde ikke være så svært, med det
tillidsforhold der i forvejen må være mellem jer. Det kan jo være hun
har en anden version end din.

Bliv enige om, hvor meget hun som enlig mor må skaffe sig ekstra, og
hvordan.
Det har du jo i dit indlæg givet udtryk for, at du ikke har noget imod.

Det er jo også rart for hende at vide, at hun lever op til netop dine
forventninger, om hvor grænsen går for overtrædelse af loven.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 13:17

ram2 skrev:

>Hvis du har noget mellem ørerne og benene ...

Husk venligst på at dette er en juragruppe, og ikke en Moralsk
Oprustning-gruppe.

--
Bertel

Fra : ram2

Dato : 18-10-02 14:05

"Bertel Lund Hansen" skrev d. 18-10-02 13:17 dette indlæg :

> Husk venligst på at dette er en juragruppe, og ikke en Moralsk
> Oprustning-gruppe.
>
> --
>Sorry - jeg skal huske det.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 18-10-02 22:44

er der ikke også noget med at disse anmeldelser ikke må være anonyme og man
kan få oplyst hvem der har anmeldt hvem

--

http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Peter Hansson

Dato : 19-10-02 07:27

"Unlock.Nykøbing.M" <Korelerer@mail.tele.dk> wrote in message
> er der ikke også noget med at disse anmeldelser ikke må være anonyme og
man
> kan få oplyst hvem der har anmeldt hvem

En henvendelse til kommunen vedr. en sådan sag er ikke en anmeldelse i
juridisk forstand.
Kommunen kan vælge at lytte til henvendelsen og intesivere sine
undersøgelser af den "anmeldte". Fører det til en sag og bliver man part i
sagen kan man jf. forvaltningslovens regler om partsindsigt evt. få oplyst
navnet på "anmelderen".
Fører det til at kommuen rejser en politisag vil man evt. jf. reglerne om
vidner i retsplejeloven kunne få oplyst navnet.

PH

Fra : NoTrabajo

Dato : 18-10-02 16:42

"Klaus" <dsl64847@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dagen og vejen. MEN jeg syndes at det er for meget, når hun praler med det,
> og hendes kæreste tjener ca. 30.000.- !!)

Er problemet ikke at der er alt for stor forskel på de tilskud der gives til en enlig mor
og til en kvinde, der bor sammen med en anden mand end barnets far?

Hvorfor skal hun straffes økonomisk af det offentlige bare fordi en mand bor hos hende?
Selvfølgelig skal han da bidrage til huslejen og evt. nogle andre udgifter, men han har da
ingen forsørgerpligt overfor hendes barn.

Har selv hørt et eksempel om en enlig mor der ikke ville have at kæresten flyttede ind hos
hende, for så mistede hun et (stort) beløb i offentligt tilskud, som han ud af sin
arbejdsløshedsunderstøttelse ikke mulighed for at kompensere for.

Der er så mange love og regler, der er lavet "med hovedet under armen".

NoTrabajo

Fra : news.tele.dk

Dato : 19-10-02 08:34

> Jeg vil gerne vide, hvad man skal/bør gøre hvis man får kendskab til en
> enlig mor med 2 børn, der begår social bedrageri ?

Du *skal* ikke anmelde.Sakset fra
http://www.konservative.dk/www/1qp/kommunalpolitik/kn4_99.asp om
folkeregisterlov:

"En enkelt bestemmelse i et forslag til en ny folkeregisterlov har bragt
sindene i kog, da den kan tolkes i retning af en pligt til at anmelde
socialt bedrageri. Loven pålægger dog ikke privat personer en egentlig
handlepligt, hvis de får mistanke om eller er bekendt med socialt
bedrageri..."

Håber det hjælper.

Tony

Fra : ebbe

Dato : 19-10-02 22:19

"news.tele.dk" <mynsterman@N@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du *skal* ikke anmelde.

Hvad så hvis man møder en spritbilist skal han bare have lov til at fortsætte og køre
enlig mor med 2 børn ihjæld ?

Fra : H.O.T

Dato : 19-10-02 23:41

"ebbe" <gebbe@[XXX]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fortsætte og køre
> enlig mor med 2 børn ihjæld ?
>
> Hvid det er de rigtige, så slipper Klaus for at melde hende...... *s*

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 08:55

"ebbe" <gebbe@[XXX]mail.dk> skrev:

>Hvad så hvis man møder en spritbilist skal han bare have lov til at fortsætte og køre
>enlig mor med 2 børn ihjæld ?

Det er ikke et juridisk spørgsmål. Det er derimod et juridisk
spørgsmål om man kan blive straffet for ikke at foretage sig
noget hvis man ser en spritbilist (eller bare en bilist der kører
groft uforsvarligt). Jeg kender ikke svaret.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-10-02 11:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> noget hvis man ser en spritbilist (eller bare en bilist der kører
> groft uforsvarligt). Jeg kender ikke svaret.

Det kan man ikke.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 20-10-02 11:40

Bertel Lund Hansen skrev i

[klip]

> [...]
> noget hvis man ser en spritbilist (eller bare en bilist der kører
> groft uforsvarligt). Jeg kender ikke svaret.

Man har generelt ikke pligt til at forhindre forbrydelser. Alt andet lige må
der derfor heller ikke bestå en pligt til at foretage anmeldelse.

Eneste undtagelser er vist risiko for tab af liv, eller hvis der består en
særlig handlepligt: ex: selv hensat en person i hjælpeløs tilstand (strfl §
?).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-10-02 14:54

Peter G C skrev:

> [...]

> særlig handlepligt: ex: selv hensat en person i hjælpeløs tilstand (strfl

Der er lidt flere undtagelser:

Straffelovens § 141 indeholder bestemmelser om pligt til at afværge en række
grove forbrydelser imod staten, eller forbrydelser, der medfører fare for
menneskers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier - om
fornødent ved anmeldelse til øvrigheden.

Straffelovens § 143 indeholder bestemmelser om pligt til at oplyse
omstændigheder, der bestemt taler for, at en person er uskyldigt sigtet
eller dømt for en forbrydelse, når oplysningen kunne gives, uden at udsætte
vedkommende selv eller hans nærmeste for fare for liv, helbred eller
velfærd, eller for forfølgning for den pågældende forbrydelse.

Straffelovens § 185 indeholder bestemmelser om pligt til at afværge
ildebrand og alvorlige ulykker, der medfører fare for menneskeliv, og at
afværge det - eventuelt ved anmeldelse.

Straffelovens § 253 pålægger enhver efter evne at hjælpe nogen, der er i
øjensynlig livsfare eventuelt ved underretning til redningsvæsenet eller
politiet. Bestemmelsen bruges i færdselssager ofte sammen med færdselslovens
§ 9.

Beredskabslovens § 39 indeholder bestemmelser om pligt til ved ildebrand at
underrette personer, der er udsat for fare, at alarmere brandvæsenet og at
afværge faren.

Lov om Social service (serviceloven) § 36 pålægger enhver pligt til at
underrette kommunen, hvis et barn under 18 år udsættes for vanrøgt eller
anden nedværdigende behandling m.v.

Ligsynslovens § 4 pålægger læger at skrive indberetning til politiet, når
dødsfald skyldes særlige omstændigheder.

Færdselslovens § 9 pålægger trafikanter, at standse og yde hjælp til
tilskadekomne m.v. og i særlige tilfælde at underrette politiet.

--
Reino

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-02 18:33

In article <Azys9.54$Id5.1171@news.get2net.dk>, Reino Andersen wrote:

> [...]
> menneskers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier - om
> fornødent ved anmeldelse til øvrigheden.

Socialt bedrageri er en grov forbrydelse mod staten, og summen af dem
medfører fare for betydelige samfundsværdi.

Altså må der være anmeldelsespligt for social bedrageri.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-02 20:57

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Socialt bedrageri er en grov forbrydelse mod staten, og summen af dem
> medfører fare for betydelige samfundsværdi.
>
> Altså må der være anmeldelsespligt for social bedrageri.

Alle forbrydelser kan ved et tilstrækkeligt stort omfang være til fare for
staten, så det må være det enkelte tilfælde, der skal vurderes - og et enkelt
tilfælde vil næppe sætte vitale samfundsinteresser på spil.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter Hansson

Dato : 21-10-02 07:23

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> [...]
Du glemmer at læse hvilke §§ bestemmelsen henviser til. At bruge 141 som
hjemmel til en anmeldelsespligt i sociale sager er ikk korrekt.

PH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-02 09:52

Peter Hansson wrote:

> række
> for
> > >
> Du glemmer at læse hvilke §§ bestemmelsen henviser til. At bruge 141 som
> hjemmel til en anmeldelsespligt i sociale sager er ikk korrekt.

Nej, jeg har ikke glemt noget (i dette tilfælde). Læg lige mærke til hvilket
indlæg, du svarer på.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Moller

Dato : 20-10-02 14:39

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message news:0ao4ruca24msf9r4n6dkm00j30tu9bf81d@news.telia.dk...

> [...]
> noget hvis man ser en spritbilist (eller bare en bilist der kører
> groft uforsvarligt). Jeg kender ikke svaret.

Tjaaa, efter at ha anmeldt en billist for at køre uforsvarligt... 4* rødt lys, ku ikke styre bilen, når han skulle bremse osv.... fik jeg dette svar :

"Så længe personen ikke har kørt nogen ned, eller gjort anden skade på andre, så skal jeg lade som ingenting."

Det er hva Glostrup politi mener....

VH
Lars Molnit
P.S. Omkring social bedrageri, så anmeld det, for stiger skatte mere, så er vi en del som ikke bor her mere til at støtte den slags.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-10-02 12:23

On Fri, 18 Oct 2002 01:20:15 +0200, "Klaus"
<dsl64847@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg vil gerne vide, hvad man skal/bør gøre hvis man får kendskab til en
>enlig mor med 2 børn, der begår social bedrageri ?
Hvad du skal ved jeg ikke, men du kan melde det til kommunen.
Hvad du bør, er derimod op til din egen moral/retsopfattelse. Og det
vil jeg ikke blande mig i.

>Hun og kæresten bor sammen, og har gjort det i ca. 1½ år, han har ikke adr.
>hos hende, men er der altid (sover, spiser mm), og hun modtager div. tilskud
>som enlig mor.
Det er vel op til kommunen om der er beviser nok til at de går vidre i
sagen.

>(Jeg har normalt ikke ondt i r*ven over en enlig mor får lidt extre til
>dagen og vejen. MEN jeg syndes at det er for meget, når hun praler med det,
>og hendes kæreste tjener ca. 30.000.- !!)
Og hvilke udgifter har han så ? Gammel gæld der skal afdrages med
15000 pr. måned ?

Men du har jo ondt i røven over dette, så vis dig fra din store
retfærdigsheds side og kontakt kommunen og få fred i sindet.

/Hans

Fra : Michael

Dato : 25-10-02 19:54

"Klaus" <dsl64847@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Hun og kæresten bor sammen, og har gjort det i ca. 1½ år, han har ikke
> adr. hos hende, men er der altid (sover, spiser mm), og hun modtager

Du skal intet gøre, og i hvert tilfælde skal du ikke anmelde personen til
fjenden (myndighederne). Du ved jo ikke om hun er en af dem der igennem
mange år er blevet snydt af myndighederne ? Måske har skattevæsenet fusket
med hendes skatteindrivelse og frarøvet hende adskillige hundrede tusinde
ekstra i skat end hun skulle have betalt ved en fair og lovlig
sagsbehandling. Måske har myndighederne begået andre overgreb mod hende og
har ødelagt hendes tilværelse ? Der er derfor masser at tilfælde hvor folk
hævner sig mod svinene. Så tænk dig om, det kan meget vel være en helt
retfærdig handling at lave socialt bedrageri som hævn på bedrageri og
røveri som tidligere er begået mod een af myndighederne.

Er hun derimod en doven plattenslager som systemet har forsørget hele
hendes liv, uden at hun har bidraget samfundet med noget - så anmeld hende,
men du får intet ud af det. Det er heldigvis ikke ulovligt at have en
kæreste som man er sammen med hver dag uanset om denne kæreste er
multimillionær og har 100 ejendomme.

Michael

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-10-02 20:09

"Michael" <michaelpeterhansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men du får intet ud af det. Det er heldigvis ikke ulovligt at have en
> kæreste som man er sammen med hver dag uanset om denne kæreste er

Hmm, mit umiddelbare gæt ville være at du ikke er jurist ?

Jesper Juul
Try this at home:
www.usenet.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-10-02 21:22

Jesper Juul skrev:

> "Michael" <michaelpeterhansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, mit umiddelbare gæt ville være at du ikke er jurist ?

Enig *LOL*

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk