Vægt vogter/konsulenter
Fra : Freedom

Dato : 17-10-02 22:59

Hej jeg har begyndt på at følge planen fra vægtkonsulenterne (er det de
gamle vægtvogter?)

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan bruge de 30 g. fedt man må få
til at stege maden i, er der nogle der ved det? Er der nogle der ved hvorfor
man ikke kan få sødmælk?

Der er mange af de ting som de har som noget som bare er sådan at jeg ikke
er
så sikker på er rigtigt, bl.a. det med at hvis man spiser lever en gang om
ugen så får man ikke strækmærker. Jeg har tabt 30 kilo og har ALDRIG spist
lever og har ikke et eneste strækmærke!

Jeg forstår heller ikke hvorfor de er så hysteriske med at man skal følge
planen, min søster på 90 kilo skal spise det samme som mig på 130 kilo
(fiktive tal) hun er mager bygget jeg er kraftig bygget!! Det forstår jeg
ikke! Nogle som kan forklare dette?

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-10-02 23:39

Freedom wrote:

> Hej jeg har begyndt på at følge planen fra vægtkonsulenterne (er det de
> gamle vægtvogter?)

Historisk er det vist det gamle program fra vægtvogterne.

Indenfor vægtvogterne er der så sket et paradigmeskift idet man nu
tæller point istedet for (så vidt jeg er orienteret).

> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan bruge de 30 g. fedt man må få
> til at stege maden i, er der nogle der ved det?

De gode egenskaber som er i fedtet bliver ødelagt ved stegning (som er
en ret hård behandling af fedt).

Ved anden opvarmning (fx bagning) er ødelæggelsen ikke så voldsom.

> Er der nogle der ved hvorfor
> man ikke kan få sødmælk?

Jeg gør ikke. Man må jo gerne få sødmælksyoghurt.

> [...]
> er
> så sikker på er rigtigt, bl.a. det med at hvis man spiser lever en gang om

Strækmærkerne kommer ikke ved vægttab, men ved vægtforøgelsen.
Strækmærker kommer man aldrig nogensinde af med. De opfører sig ligesom
ar. Forsvinder aldrig. Bliver kun mindre.

Leverens virkning skulle være, at huden er bedre til at trække sig
sammen i processen.
Om det virkelig forholder sig sådan, tja det diskuteres vist endnu.

Lever tilberedt på den rigtige måde fx i DDV-leverpostejen, så er det
ikke så slemt.
Derudover kan man bade leveren i mælk i et stykke tid før stegning. Det
skulle eftersigende fjerne noget af den ramme smag, som mange ikke kan
li.

> Jeg har tabt 30 kilo og har ALDRIG spist
> lever og har ikke et eneste strækmærke!

Tja, jeg siden min ca. 20 kilos overvægt (har været op omkring 40 kilos
overvægt) haft rigelig med strækmærker. Både på arme og mave

> Jeg forstår heller ikke hvorfor de er så hysteriske med at man skal følge
> planen,

Spiser man for meget: Taber man sige ikke. Man tager evt. på.
Spiser man for lidt : Så får kroppen ikke hvad den har brug for, at gå
igang med fedtforbrændingen fx går kroppen i "dårlige tider"-tilstand,
da den ikke får det den skal bruge.

> min søster på 90 kilo skal spise det samme som mig på 130 kilo
> (fiktive tal) hun er mager bygget jeg er kraftig bygget!! Det forstår jeg
> ikke! Nogle som kan forklare dette?

Om I skal tabe jer meget eller lidt er for så vidt ligegyldigt. Derfor
samme mad til samme proces.

Carsten Riis
som har været på DDV siden 3. august
Start: 120,1 (har været 127). Mål: ca. 90. Vægt pt.: 107,5

Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-10-02 23:50

Freedom wrote:

Hej

> Hej jeg har begyndt på at følge planen fra vægtkonsulenterne (er det
> de gamle vægtvogter?)

Nope - det er to forskellige programmer.

> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan bruge de 30 g. fedt man
> må få til at stege maden i, er der nogle der ved det?

Fedtstoffet må ikke opvarmes.

Er der nogle
> der ved hvorfor man ikke kan få sødmælk?

Det er en (for) fed mælketype, der i øvrigt anbefales voksne at undgå.

> [...]
> gang om ugen så får man ikke strækmærker. Jeg har tabt 30 kilo og har
> ALDRIG spist lever og har ikke et eneste strækmærke!

De mener, at enzymer i lever har indvirkning på, hvordan huden "strammes op"
i takt med vægttabet, således at den ikke hænger, når man har tabt sig. I
øvrigt har jeg hørt, at det med strækmærker er arveligt/genetisk betinget -
enten har man disposition for at få dem eller også har man det ikke.

> [...]
> 130 kilo (fiktive tal) hun er mager bygget jeg er kraftig bygget!!
> Det forstår jeg ikke! Nogle som kan forklare dette?

Du skal have sparket forbrændingen igang, samt holde den plus holde et jævnt
blodsukkerniveau for at tabe dine kilo - derfor den kost - så er det sådan
set ligegyldigt, hvor meget du vejer som udgangspunkt.

Du kan prøve at spørgeom de samme ting på
http://www.vaegtkonsulenterne.dk/chatten.asp .

mvh Kristine Gazel.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-10-02 23:57

Kristine Gazel wrote:

> Fedtstoffet må ikke opvarmes.

Er det et svar på et hvorfor-spørgsmål?

> Det er en (for) fed mælketype, der i øvrigt anbefales voksne at undgå.

Hvorfor må man så spise 10% græsk yoghurt?
Eller sødmælksyoghurt?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Kristine Gazel

Dato : 18-10-02 09:08

Carsten Riis wrote:

Hej Carsten,

> Er det et svar på et hvorfor-spørgsmål?

Ja;
- hvorfor må vi ikke stege i fedtet?
- Fordi det ikke må opvarmes.

Jeg indrømmer gerne, at det ikke er et særligt uddybende svar.

> Hvorfor må man så spise 10% græsk yoghurt?
> Eller sødmælksyoghurt?

Det er ikke mælk. Spørgsmålet gik på mælk.

Jeg linkede faktisk til chatten, hvor der nok er mulighed for at få svarene
uddybet.

Mvh Kristine.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-02 15:08

Kristine Gazel wrote:

> Jeg linkede faktisk til chatten, hvor der nok er mulighed for at få svarene
> uddybet.

Jeg bryder mig ikke om chatten. Den er for uoverskuelig. Hvis man kan
leve med den, så er det et godt sted at samle lidt DDV-viden.

Fra : Rollike

Dato : 18-10-02 06:32

> [...]
> planen, min søster på 90 kilo skal spise det samme som mig på 130 kilo
> (fiktive tal) hun er mager bygget jeg er kraftig bygget!! Det forstår jeg

Uden at kende meget til vægtvogterne (men en del til kalorietælling). Så kan
jeg forestille mig at vægtvogterne har udregnet din kostplan erfter hvor
meget du skal spise når du er normalvægtig (vægt i forhold til højde).
Hvis din søster og dig er ca. lige høje, så er det sikkert derfor i skal
spise det samme, for så skal i ligge på samme vægt når i er normalvægtige

Med Venlig Hilsen
Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-02 11:02

Rollike wrote:

> [...]
> spise det samme, for så skal i ligge på samme vægt når i er normalvægtige

Freedom går til vægtkonsulenterne og ikke ved vægtvogterne.

Hos vægtkonsulenterne tælles der ikke kalorier, men der vejes og måles
til den store guldmedtalje.

Fra : Rollike

Dato : 18-10-02 13:44

> Freedom går til vægtkonsulenterne og ikke ved vægtvogterne.
>
> Hos vægtkonsulenterne tælles der ikke kalorier, men der vejes og måles
> til den store guldmedtalje.

*G* det var en smutter.. det var selvfølgelig vægtkonsulenterne jeg mente

Nej de tæller vel ikke kalorier... Jeg går ud fra at vægtkonsulenterne har
gjort arbejdet for deres kursister... Så vidt jeg ved så får man en
ugentligt kostplan som skal følges?
Og i stedet for kcal så står der vel bare hvor mange gram de skal have af de
madvarer de nu skal have?

Med venlig hilsen
Mette

--
Foredrag med Diætisten fra "Livet er fedt"
onsdag d. 30. okt. kl. 19.00

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-02 14:00

Rollike wrote:

> Nej de tæller vel ikke kalorier... Jeg går ud fra at vægtkonsulenterne har
> gjort arbejdet for deres kursister...

Sikkert.

Tilgengæld har de jo ikke styr på, hvad man bruger af grønsager eller af
kød eller af mælkeprodukter eller i hele taget.

> Så vidt jeg ved så får man en
> ugentligt kostplan som skal følges?

Naaaah ikke helt.

Der er nogen daglige og ugentlige "skal have"-ingredienser, samt nogle
"må få ved siden af", "må få" eller "må byttes med".

Derudover er der en masse "må ikke få"-produkter og grundmadvarer. Fx er
alt hvad der sukker og sukkerholdigt bandlyst. Pasta, ris og kartofler
er stærk reduceret

> Og i stedet for kcal så står der vel bare hvor mange gram de skal have af de
> madvarer de nu skal have?

bare som bare. Alt det vejning kan godt være en pestilens.

Fra : Anja

Dato : 18-10-02 06:52

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev
> [...]
>
> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan bruge de 30 g. fedt man må

> til at stege maden i, er der nogle der ved det? Er der nogle der ved

Som jeg har forstået det afhænger det af fedt/protein forholdet.
Sødmælksyoghurt (og græsk youghurt) har mere protein end sødmælk, derfor må
man spise det på programmet (dog i mindre mængder end skummetmælk). Det er
også derfor man ikke må få de fedtreducerede surmælksprodukter, så bliver
fedtindholdet for lavt i forhold til protein.

mvh Anja

Fra : Freedom

Dato : 18-10-02 15:39

Tak alle for de rigtigt gode svar;)

Jeg svare alle her i denne mail!

Jeg ved godt at man ikke må opvarme fedstof, men hvorfor, det bliver jo også
opvarmet når man steger det! Men okay jeg prøver chatten!

Undskylder jeg mente ikke strækmærker, dem har jeg også mange af, det var
netop det med at huden følger med. Jeg har også hørt af min læge at det er
genetisk bestemt. Det passer meget godt for hele min familie har nærmest
gummihud;)) Min far tabte 30 kilo for mange år siden og hans maveskind er
normalt, jeg tabte faktisk også omkring 40 kilo for 10 år siden og alt blev
normalt og det er det også nu!!!

Ja vægtkonsulenterne har udregnet det for os. Men min søster er 180 og jeg
er 175, men desuden så får alle den samme plan, min veninde på 160 spiser
også det samme, det syntes jeg er lidt ulogisk!!

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-02 15:50

Freedom wrote:

> Tak alle for de rigtigt gode svar;)

Har du læst dem?

> Jeg ved godt at man ikke må opvarme fedstof, men hvorfor, det bliver jo også
> opvarmet når man steger det! Men okay jeg prøver chatten!

Fordi stegning er for hårdt ved fedtstoffet.
Man ødelægger fedtstoffets gavnlige virkning (fx kan visse vitaminer kun
opløses vha. fedt) ved stegning.

> Ja vægtkonsulenterne har udregnet det for os. Men min søster er 180 og jeg
> er 175, men desuden så får alle den samme plan, min veninde på 160 spiser
> også det samme, det syntes jeg er lidt ulogisk!!

Fordi vægttabsprocessen ikke har noget gøre med højde, hudfarve, ring i
næsen eller om du står på hænder.

Det er alene forbrændningen skal sparkes igang og holdes igang. Det har
intet at gøre med højden.

Fra : Puk

Dato : 19-10-02 08:57

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hudfarve,
> ring i næsen eller om du står på hænder.
>
> Det er alene forbrændningen skal sparkes igang og holdes igang.

Det er helt korrekt at vægttabsprocessen ikke har noget at gøre
med højde, men derfor lyder det nu alligevel ulogisk at alle
spiser det samme.

For det er jo ikke *kun* et spørgsmål om vægttab. Det er også et
spørgsmål om at konditionere sig selv og sine vaner til at holde
vægttabet, når først målet er nået. For at holde ønskevægten
skal alle jo netop *ikke* spise det samme i de samme mængder.

Den nemmeste måde at holde et vægttab på er at begynde allerede
inden man har tabt alle sine kilo. For det handler jo netop om
vaner og de tager meget lang tid at få indarbejdet (mange
mennesker begynder på et eller andet vægttabsprogram og erklærer
så, at nu har de ændret deres kostvaner. I mine øjne svarer det
til en ryger som lægger smøgerne og dagen efter erklærer sig om
ikke-ryger. Det holder ikke en meter).

Da vaner jo er så død svære at reelt at ændre til nye *vaner*
(altså måder at spise på som man slet ikke tænker over men
simpelthen bare gør, fordi man netop er vant til det), så vil jeg
mene, at den største chance for success ligger i ikke at skulle
ændre dem for mange gange. Derfor mener jeg også, at det
smarteste man kan gøre er simpelthen at lade som om man vejer sin
idealvægt og så spise de mængder som skal til for lige præcis at
holde den idealvægt uanset om man så vejer 10 eller 60 kg mere
end den idealvægt. Gør man det, så vil man nemlig være i
energiunderskud indtil man når idealvægten, hvorefter man blot
skal fortsætte som hidtil uden at ændre det mindste for at holde
idealvægten. Der vil altså ikke være tale om endnu et skift i
kost og vaner, når først idealvægten er nået. Man har så at sige
brugt tiden mens man stadig var overvægtig på at indarbejde de
vaner, som man har brug for, for at holde idealvægten senere.

Derfor mener jeg, det er uhensigtsmæssigt at alle simpelthen
spiser det samme mens man prøver at tabe sig, da alle jo netop
ikke skal spise det samme, når man så først har tabt sig for at
holde idealvægten.

Hvad angår det her med at øge forbrændingen, så er der mig
bekendt ikke nogen måde *væsentligt* at øge sin forbrænding på ud
over motion og piller. Motion er naturligvis det sundeste, men
visse mennesker har jo netop en unormalt lav forbrænding grundet
nedsat aktivitet i visse kirtler og det kan ikke altid afhjælpes
alene med motion. Det kan godt være at man kan måle en svag
ændring i forbrænding på baggrund af visse madvarer (chili skulle
være en af dem), men jeg er overbevist om, at en sådan ændring er
marginal og kortvarig i forhold til ganske enkelt at dyrke noget
mere motion.

Mange hilsner
Puk

Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-10-02 12:34

Puk wrote:

Hej Puk

> [...]

> vægttabet, når først målet er nået. For at holde ønskevægten
> skal alle jo netop *ikke* spise det samme i de samme mængder.

Jeg svarer altså udfra et vægtkonsulentsynspunkt, fordi jeg selv følger det
program., selvom jeg er klar over, at dit indlæg er mere generelt.

Udfra vægtkonsulenternes principper handler det i første omgang om
vægttabet. Senere kommer man så på det de kalder stabilisering, hvor man
udover at holde planen må indtage 500 kalorier ekstra dagligt eller spare
dem sammen således, at man fx får mulighed for at drikke rødvin i weekenden.
På den måde handler det så også om, at der gælder de samme retningslinier
uanset højde og andre faktorer. Og det kan jeg sådan set godt medgive dig
er lidt mærkeligt. På den anden side kan det udfra det, at det er et
*kostprogram* virke logisk, at det er de samme "regler" for alle. Fordi man
skal lære grundreglerne en gang for alle, netop for at få opbygget nogle
vaner, der er bedre end dem man havde før, og det kan være svært hvis der er
flere faktorer at holde styr på end dem, der allerede er i forvejen.

Det kan så godt være, at man når man har tabt sig og har været på
stabilisering i en periode skal til at regne ud, hvor mange kalorier, man
som minimum har brug for og så indtage dem for at holde vægten. Det kan så
være at det afviger fra de 500 kalorier.

> [...]
> så, at nu har de ændret deres kostvaner. I mine øjne svarer det
> til en ryger som lægger smøgerne og dagen efter erklærer sig om

Vægtskonsulenternes program handler om at omlægge sine vaner, således at man
ikke spiser anderledes, når man er færdig. Stabiliseringen handler også om
at holde fast i de nye vaner.

> [...]
> simpelthen bare gør, fordi man netop er vant til det), så vil jeg
> mene, at den største chance for success ligger i ikke at skulle

Derfor minder stabiliseringsprogrammet også om det sædvanlige program. Man
skal ikke til at lave meget om. Jeg tror at ideen er, at når man er nået så
langt har man indarbejdet de nye vaner.

> [...]
> brugt tiden mens man stadig var overvægtig på at indarbejde de
> vaner, som man har brug for, for at holde idealvægten senere.

Det er så også en måde. Men man skal jo også være sikker på, at man kan
holde maskinen i gang, der hvor man er nu.

Ifølge www.iform.dk; En kvinde mellem 18 og 30 år, der vejer 90 kg og er
meget lidt fysisk aktiv har brug for 2196 kcal for at holde sig igen (og
vægten stabil). En tilsvarende kvinde på 60 kg har brug for 1659 kcal. Det
er rigtigt nok, at man så kan vælge at indtage mindre for at tabe sig, men
man skal jo så også passe på, at energiunderskuddet ikke bliver så bastant,
at man falder i.

En af ideerne ved vægtkonsulenternes program er jo netop, at man aldrig
nogensinde er i "energiunderskud" (det kommer selvfølgelig an på, hvad vi
mener med det) - man "burde" ikke falde i, hvis man følger programmet og får
det mad, man skal have - blodsukkeret er stabilt etc.

> [...]
> spiser det samme mens man prøver at tabe sig, da alle jo netop
> ikke skal spise det samme, når man så først har tabt sig for at

Igen du har ret, men udfra programmet vil det være uoverskueligt at skulle
fortælle forskellige mennesker forskellige ting.

> [...]
> visse mennesker har jo netop en unormalt lav forbrænding grundet
> nedsat aktivitet i visse kirtler og det kan ikke altid afhjælpes

Nej - men hvis stofskiftet er unormalt lavt (altså lavere end den laveste
del af det normale), skal man virkelig passe på, for så er det om ikke
livstruende, så ihvertfald ...meget kritisk. Derfor får fx jeg medicin
(eltroxin se http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/eltroxin.htm), hvorfor
mit stofskifte er normalt.

> [...]
> være en af dem), men jeg er overbevist om, at en sådan ændring er
> marginal og kortvarig i forhold til ganske enkelt at dyrke noget

Enig. Programmet lægger i øvrigt ikke op til, at man dyrker motion -
ihvertfald ikke til at begynde med.

Også mange weekendhilsner herfra,

Kristine.

Fra : Freedom

Dato : 19-10-02 22:13

Kristine, tak for et meget godt og forklarende brev;)) men jeg vil lige
kommenterer dette:

-------------

> Igen du har ret, men udfra programmet vil det være uoverskueligt at skulle
> fortælle forskellige mennesker forskellige ting.
-------------

Så må det da være bedre at gå til en diatist som kan udregne dit/mit eget
program!

----------
> [...]
får
> det mad, man skal have - blodsukkeret er stabilt etc.
---------
Her vil jeg sige at det vel mkommer an på hvorfor man falder i, spiser man
pga noget psykisk så kan intet mad hjælpe:)))) tro mig jeg ved det fra mig
selv;))

Men nu har jeg fulgt programmet i 2 dage og det er dejligt mad man får, jeg
er spændt på at se udfaldet, men jeg kommer aldrig til at følge det
"fanatisk";)

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-10-02 22:36

Freedom wrote:

> Kristine, tak for et meget godt og forklarende brev;)) men jeg vil
> lige kommenterer dette:

Okay

> Så må det da være bedre at gå til en diatist som kan udregne dit/mit
> eget program!

Det er så bare et andet valg man tager for at nå det samme mål. Jeg svarer
ud fra vægtkonsulenternes program. Jeg mener, at det er et godt program. Det
er derfor jeg har valgt det - men det er ikke sikkert at det passer til
alles livsstil, behov etc. Jeg skrev, hvorfor jeg tror, at de ikke har et
individuelt program. Hvis man ønsker et fuldstændigt skræddersyet program
skal man nok vælge en diætist eller en kostvejleder - ja.

> Her vil jeg sige at det vel mkommer an på hvorfor man falder i,
> spiser man pga noget psykisk så kan intet mad hjælpe:)))) tro mig jeg
> ved det fra mig selv;))

Ja men jeg skrev udfra et fysiologisk udgangspunkt - hvis man følger
programmet får man ikke behov for at falde i, da ens ernæringsmæssige behov
er dækket. At ens psykologiske behov ikke er det er en anden sag, som man
entens skal tale med ens læge om (måske har man behov for antidepressiva)
eller evt. en psykolog.

> Men nu har jeg fulgt programmet i 2 dage og det er dejligt mad man
> får, jeg er spændt på at se udfaldet, men jeg kommer aldrig til at
> følge det "fanatisk";)

Med det mener jeg ikke om du mener 100 %? Som jeg skrev til Dennis, kan man
ikke være sikker på vægttab, hvis man ikke følger det. Hvis man ikke er
indstillet på det - af forskellige årsager - skal man måske vælge en anden
måde at tabe sig på.

mvh Kristine Gazel.
--
Kristine Gazel - www.gazel.dk/kristine/
Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 12:04

> [...]
> individuelt program. Hvis man ønsker et fuldstændigt skræddersyet program
> skal man nok vælge en diætist eller en kostvejleder - ja.

Det er rigtigt;)

> [...]
> entens skal tale med ens læge om (måske har man behov for antidepressiva)

Ja, det er vi ening om, jeg har gået til psykolog og det har hjulpet mig ud
af mine spiseforstyrrelser;)
Antidepressive hjælper kun sporatisk og hvis man er depressiv;)

> [...]
> indstillet på det - af forskellige årsager - skal man måske vælge en anden

Se det forstår jeg ikke. Jeg skulle vel da kunne tabe mig selv om jeg ex.
spiser 20 g fedt i stedet for 30 og 2 frugt i stedet for 3.....mit problem
er ikke mad men slik, is, kage osv....da jeg ikke spiser dette mere vil jeg
avtomatisk tabe mig, fordi jeg spiste MEGET af dette;)

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-02 14:16

Freedom wrote:

> Ja, det er vi ening om, jeg har gået til psykolog og det har hjulpet mig ud
> af mine spiseforstyrrelser;)
> Antidepressive hjælper kun sporatisk og hvis man er depressiv;)

Ok, jeg vil så lige sige, at DDV ikke kan hjælpe dig med depressioner,
spiseforstyrrelser eller psykiske problemer.

DDV er for dem, som aldrig har lært eller har glemt hvordan det er at
lave den mad som ikke feder.
Har man større problemer, så må man altså holde kontakt med fx læge,
psykiater, diætist eller andre fra det etablerede system.

Og nu kan man selvfølgelig starte en diskussion om man skal behandle
symptomer eller årsager først.
Der er mit mening: Det er individuelt.
Nogen vil gerne lige bearbejde årsager før man behandler symtomer (måske
i håb om, at symptomerne fortager sig samtidig med man behandler
årsagerne)
Nogen vil hellere bearbejde symptomerne, så det er nemmere at behandle
årsagerne.

Det er lidt som ægget og hønen.

> man
>
> Se det forstår jeg ikke. Jeg skulle vel da kunne tabe mig selv om jeg ex.
> spiser 20 g fedt i stedet for 30 og 2 frugt i stedet for 3....

Hvis man har problemer med fedtet, så kan man bruge det fede fedt som er
fx 15 gram almindelig mayonaisse.
De 30 gram er fx "light"-udgaven af mayonaisse.

Nu er der igen med hvis man ikke tager det man skal, så får kroppen ikke
det som skal til for at "forbrænde" optimalt. I bedste fald taber man
sig bare mindre. Hvor man i værste fald tager på vægt pga. at kroppen
går i "dårlige tider"-tilstand.

Det med frugten er for at holde et stabilt blodsukker. Et stabilt
blodsukker er med til at understøtte humør, koncentrationsevne, moral.
Ta fx tippet om man aldrig skal handle ind når man er sulten eller lige
før aftensmaden. Det skal man ikke fordi ens blodsukker netop er på vej
ned (det er formådentlig lang tid siden, at man har fået noget at
spise). Man bliver ikke fristet så meget af fx slik og "de hurtige"
fødevarer.

> .mit problem
> er ikke mad men slik, is, kage osv....da jeg ikke spiser dette mere vil jeg
> avtomatisk tabe mig, fordi jeg spiste MEGET af dette;)

Kan du forstille dig, hvor go fornemmelse det er, at gå igennem Netto
uden at skulle have MatadorMix med hjem.

La mig sige det sådan: Jeg føler mig kanongo hver gang jeg ikke gør det.

Jeg glæder mig altid til den kæmpeportion dessert om aftenen fx den
hjemmelavede jordbærisdessert (275 gram. Det er en KÆMPEportion) som man
får lov til om aftenen eller de bagte kanelæbler (igen 275gram).

Og gerne lige før sengetid.
Jeg siger dig, at man går i seng med go samvittighed.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-10-02 16:17

Freedom wrote:

> Ja, det er vi ening om, jeg har gået til psykolog og det har hjulpet
> mig ud af mine spiseforstyrrelser;)
> Antidepressive hjælper kun sporatisk og hvis man er depressiv;)

Jeg har læst, at visse antidepressiva kan hjælpe på bulimi og vistnok også
andre spiseforstyrrelser (Colette Dowling : Vil det sige at jeg ikke behøver
have det sådan?", 1997)

> [...]
> 3.....mit problem er ikke mad men slik, is, kage osv....da jeg ikke
> spiser dette mere vil jeg avtomatisk tabe mig, fordi jeg spiste MEGET

Det er rigtigt, at det at du ikke længere spiser visse ting medfører et
vægttab - ihvertfald i starten. Men for at blive ved med at tabe dig er det
vigtigt, at du får alt det - der står i programmet - hvs det er den måde du
vil tabe dig på.

Mvh.

Fra : Freedom

Dato : 21-10-02 17:48

> Jeg har læst, at visse antidepressiva kan hjælpe på bulimi og vistnok også
> andre spiseforstyrrelser (Colette Dowling : Vil det sige at jeg ikke
behøver
> have det sådan?", 1997)

Colette Dowling, skal man ikke tage alvorligt;)) har læst den for nogle år
siden;))) men ja man har talt om at det kunne hjælpe på bullimi, men ikke i
alle tilfælde og jeg ved slet ikke hvor meget man er i det i dag!

> [...]
det
> vigtigt, at du får alt det - der står i programmet - hvs det er den måde

Det er jeg ikke enig med dig i, man kan spise efter hvor mange kalc. man
skal bruge på en dag og så vil man tabe sig alligevel. Det kan godt være
hvis man spiser alt den fedt rå...og efterfølgende spiser normalt så vil man
ikke tabe sig, men man kan vel selv tænke,)))

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 21-10-02 21:23

Freedom wrote:

> [...]
> nogle år siden;))) men ja man har talt om at det kunne hjælpe på
> bullimi, men ikke i alle tilfælde og jeg ved slet ikke hvor meget man

Hvorfor ikke? Hvad bygger du det på?

Er hvad i dag?

> [...]
> godt være hvis man spiser alt den fedt rå...og efterfølgende spiser
> normalt så vil man ikke tabe sig, men man kan vel selv tænke,)))

Jeg forstår slet ikke, hvad det er du mener her?

Hvis du spiser efter hvor mange kalorier du skal bruge på en dag følger man
ikke DDV - hvor man jo *ikke* tæller kalorier. At det handler om at det
følge ddv troede jeg var udgangspunktet for diskussionen.

Hvis du spiser din fedtmængde rå (dvs uopvarmet) altså det du skal i ddv
plus følger programmet - burde du tabe dig. Det kommer så an på, hvad du
mener med *normalt* - normalt som du spiste før kostomlægningen eller
normalt som at følge programmet. Hvis du mener det første har du ret - så
vil du ikke tabe dig - hvis du følger programeet - så ja.

Men jeg har meget svært ved at forstå, hvad du egt. mener?

Fra : Kristine Gazel

Dato : 21-10-02 23:28

"Kristine Gazel" <kristine@FJERNDETTEgazel.dk> skrev i en meddelelse

> Er hvad i dag?

Hej Iben

Hvis det du mener er, at du ikke ved, om der er enighed om hvorvidt bulimi
kan behandles med medicin (antidepressiva) fremgår dette af netdoktor
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/bulimi.htm;

/Citat:/
"De fleste kan behandles uden at skulle indlægges. De mest anvendte
behandlingsformer er psykoterapi og medicin. Enten hver for sig eller
sammen. Psykoterapi kan være gruppeterapi eller individuel terapi, og
kombinationen af psykoterapi og medicin er den mest virksomme.

Selvhjælpsdagbøger hvor man registrerer opkastninger og ædeflip og
vægtreducerende adfærd hver dag, er en god støtte. Ernæringsvejledning er
vigtig.

Indlæggelse kan blive nødvendigt ved medicinmisbrug, selvmordstruende
adfærd, eller når den kropslige tilstand er påvirket på grund af hyppige
opkastninger eller diaré.

Hvilken medicin kan anvendes?

Læs mere om den medicin, man kan benytte ved Bulimi:
Hvad er lykkepiller?
Antidepressiva"
/Citat slut/

Heraf burde det fremgå, at man mener at Bulimi kan afhjælpes med medicin -
gerne sammen med psykoterapi.

Fra : Freedom

Dato : 22-10-02 11:56

Kristine skrev:
Hvorfor ikke? Hvad bygger du det på?
------

Kristine, lad det ligge det er en diskution som høre til et andet sted. Jeg
har det fra mit psykologistudie (på Uni-7 semester) var det så nemt så var
derr ingen som havde bullimi i dag;)))

bare fordi man kan give en medicin til en lidelse er det ikke det samme som
at det virker på længere sigt (det er undersøgt)

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 22-10-02 15:39

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg
> har det fra mit psykologistudie (på Uni-7 semester) var det så nemt så var

Det er du nok ret i - iøvrigt skrev jeg at medicin kan tages sammen med
psykoterapi. Jeg ved godt, at der ikke er nogen nemme løsninger. I øvrigt
taler vi jo ikke om åragerne til bulimi (hvorfor folk har bulimi), men om
behandlingen af den. Men ja - det er en diskussion, der hører til et andet
sted, hvorfor jeg futter til dk.videnskab.sundhed.

For jeg vil stadig gerne høre en begrundelse for, hvorfor Colette Dowling
ikke skal tages alvorligt. Ikke fordi jeg er vild fan af hende, mere fordi
jeg ikke bryder mig om, at den slags udsagn slynges ud *uden* at det
begrundes. Hvad er der ved hende, og hendes ideer om at medicin
(antidepressiva) kan afhjælpe mange lidelser, man ikke skal tage alvorligt?

> bare fordi man kan give en medicin til en lidelse er det ikke det samme
som
> at det virker på længere sigt (det er undersøgt)

Det kommer nok an på både, hvilken medicin og hvilken lidelse, der er tale
om.

Hvem har undersøgt det?

FUT: dk.videnskab.sundhed

MVH

Fra : Bente B. Riis

Dato : 20-10-02 11:28

Freedom wrote:

Hej Iben

> Så må det da være bedre at gå til en diatist som kan udregne dit/mit eget
> program!

Her vil jeg lige indskyde - JA - på visse betingelser.
Jeg fik for et års tid siden bevilliget nogle diætistsamtaler gennem min
læge - pga mit blodtryk. Det var ret effektivt - men virkede alligevel
ikke efter hensigten, da der var for lang tid mellem vejningerne. Jeg
var til kontrolvejning hos hende ca en gang om måneden (de sidste
måneder dog sjældnere) og det gjorde det for nemt at "snyde" - det
lykkedes mig at bilde mig selv ind at jeg ikke behøvede følge
"programmet" den første uges tid eller to - for jeg kunne jo nemt
indhente det de sidste uger så jeg alligevel fik et vægttab. Det gik
selvsagt ikke.

Nu er jeg startet hos vægtkonsulenterne og har på 10 uger tabt hvad jeg
tabte på over et halvt år da jeg gik til diætist.

Men men men - hvis du har bedre rygrad end mig - eller kommer hos en
diætist lige så tit som jeg kommer hos vægtkonsulenterne vil jeg gerne
tro det er mere effektivt. Forskellen ligger i at en diætist så vidt jeg
er informeret typisk skal have 600,- for en første konsultation og måske
150,- derefter (du må ikke hænge mig op på tallene - jeg har ikke
undersøgt det) hvor vægtkonsulenterne for deres fællesundervisning skal
have hhv. 200,- og 45,- efterfølgende. - Det er grunden til at jeg ikke
privat går til diætist.

Mvh
Bente

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 14:56

Tillykke med det fine resultat;) Tak for dit svar!

Jeg gik hos min diatisk en gang om ugen, prisen var en indmeldelse i
hjerteforeningen;)

Jeg savner VILDT kulhydrater nu hvor jeg er på vægtkonsulenternes kur!!

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-10-02 16:20

Freedom wrote:

Hej Iben -

> Jeg savner VILDT kulhydrater nu hvor jeg er på vægtkonsulenternes
> kur!!

Så er det jo netop, at du skal sørge for at få din frugt, der er med til at
mindske trangen til kulhydrater som pasta, ris og kartofler. Du har også
mulighed for at skifte en frugt ud med afmålte portioner af disse ting et
par gange om ugen. (Mere kan ikke anbefales).

Fra : Freedom

Dato : 21-10-02 17:50

> [...]
> mulighed for at skifte en frugt ud med afmålte portioner af disse ting et
> par gange om ugen. (Mere kan ikke anbefales).

JA, jeg spiste frugt med cacaocream og så gik det væk;))
TAK;)

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-02 00:56

Freedom wrote:

> JA, jeg spiste frugt med cacaocream og så gik det væk;))
> TAK;)

Hvad var der i den cacaocreme?

Fra : Freedom

Dato : 23-10-02 18:19

> Hvad var der i den cacaocreme?
>

> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk

Der er Græsk yougut, sød og 1½ teske cacao:))

Mums..

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-10-02 23:18

Freedom wrote:

> Der er Græsk yougut, sød og 1½ teske cacao:))

Det lyder som en god ide.

Takker for inspirationen.

Noget der bør prøves: ovenstående plus vanilieessens (eller rigtig
vanilie), så tror jeg at den bliver helt perfekt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-02 00:01

Puk wrote:

> Det er helt korrekt at vægttabsprocessen ikke har noget at gøre
> med højde, men derfor lyder det nu alligevel ulogisk at alle
> spiser det samme.

Hvorfor?

Alle har det samme behov: At tabe sig uden at kroppen bliver "forkert
ernæret" i processen.
Midlet man opnår det ved er, at man på venlig vis "omprogrammerer" en
masse vaner fra tilberedning af forkert mad til tilberedning af rigtig
mad.

Rigtig vs. forkert i forhold om man tager på af kosten.

> For det er jo ikke *kun* et spørgsmål om vægttab. Det er også et
> spørgsmål om at konditionere sig selv og sine vaner til at holde
> vægttabet, når først målet er nået.

Næh, og det er jo der stabiliseringen kommer ind.
Den foreskriver at man stadig skal følge programmets principper. Oveni
hatten får man så lov til at spise ekstra kalorier, der kan spares op
med 7dages interval.

> For at holde ønskevægten
> skal alle jo netop *ikke* spise det samme i de samme mængder.

Næh, det er der man med sig selv skal finde ud af, hvad man kan "skeje
ud med" og hvad ikke.

I løbet af vægttabsprocessen har man fået en masse gode vaner med mad.
Dem skal man holde fast ved resten af livet (ellers starter yoyoen
igen).

> Den nemmeste måde at holde et vægttab på er at begynde allerede
> inden man har tabt alle sine kilo.

Hvorfor ikke "holde ud" de sidste uger inden man når målet. Og så give
sig selv lov til at tage de ting man gerne må.

Man har holdt ud så længe. Lært så mange gode vaner. hvorfor sætte dem
over styr inden målet er nået.

Det lyder lidt i mine ører som marathonløberen skal gå i mål de sidste 3
kilometer istedet for at blive ved med at løbe.

> For det handler jo netop om
> vaner og de tager meget lang tid at få indarbejdet

jep.

> [...]
> så, at nu har de ændret deres kostvaner. I mine øjne svarer det
> til en ryger som lægger smøgerne og dagen efter erklærer sig om

Så længe han ikke ryger, så er han vel ikke-ryger.

Hvis du vil samligne med noget, så er det vist bedst med alkoholikeren.

> [...]
> simpelthen bare gør, fordi man netop er vant til det), så vil jeg
> mene, at den største chance for success ligger i ikke at skulle

Forestil dig, at man starter på DDV (eller hvad man nu har fundet ud af,
hvad man kan finde ud af).
Man er pisseforvirret (bevidst eller ubevidst) om, hvad man har lavet
forkert.
Fakta er: Man render rundt med 160 pakker Lurpak på lår, balder og mave.
(nogen melder sig under fanerne før det går så galt. Andre har flere
pakker lurpak strategiske steder på kroppen).
Så gennemgår man processen og man ser ca. 4 pakker lurpak forsvinde hver
uge, samtidig man lærer en masse om mad, kulhydrater, fedt og proteiner
(for slet ikke tale om den ugentlige peptalk og "du er ikke
alene"-oplevelse).
Efter fyrre uger ved man så alt om hvordan man skal spise resten af
livet.
Mon ikke man skal være mere end almindelig ubegavet til at kunne klare
den lille ændring i form af, at man gerne må noget mere end man måtte
hele processen.

> [...]
> energiunderskud indtil man når idealvægten, hvorefter man blot
> skal fortsætte som hidtil uden at ændre det mindste for at holde

Ok, du vil altså indtage den mængde kalorier som skal til for at holde
idealvægten før du kommer derned.

Hvis man er i energiunderskud, så reagerer kroppen "krisetid" med lavere
forbrændning (fx forsøger kroppen at undgå at forbrænde kalorier, samt
at holde på alt hvad man indtager) til følge.
Det betyder man ikke forbrænder noget det man gerne vil af med: Fedt!

> [...]
> brugt tiden mens man stadig var overvægtig på at indarbejde de
> vaner, som man har brug for, for at holde idealvægten senere.

Ja. Og det er præcis det man gør med DDV.

Man indarbejder en masse gode vaner.
Man (undskyld udtrykket) hjernevasker folk fra at have dårlige vaner til
at gode vaner.

Så snart de gode vaner er indarbejdet (man har nået sin idealvægt), så
giver man lidt slip igen.

> [...]
> spiser det samme mens man prøver at tabe sig, da alle jo netop
> ikke skal spise det samme, når man så først har tabt sig for at

Hvorfor skal folk ikke spise det samme?
Hvorfor skulle jeg have et andet behov for føde end en person som er 10
centimeter lavere end jeg?

> Hvad angår det her med at øge forbrændingen, så er der mig
> bekendt ikke nogen måde *væsentligt* at øge sin forbrænding på ud
> over motion og piller.

Tja, så forklar lige hvorfor man vha. DDV taber sig uden at motionere?

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 29-10-02 12:05

"Puk" <powder@worldonline.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad angår det her med at øge forbrændingen, så er der mig
> bekendt ikke nogen måde *væsentligt* at øge sin forbrænding på
ud
> over motion og piller.

Du glemmer Akupunktur og zoneterapi, ved akupunktur kan man
virkelig sætte forbrændingen i vejret, og det holdes oppe så længe
nålene sidder i, men oven i føler man en totalt hunger, som man
selv må leve med. Zoneterapi, kan hæve et lavt stofskifte til
normalen, endda sætte det højere op i en kort periode indtil det
stabiliserer sig i kroppens naturlige feedbacksystem af hormoner.

> Motion er naturligvis det sundeste, men
> visse mennesker har jo netop en unormalt lav forbrænding grundet
> nedsat aktivitet i visse kirtler og det kan ikke altid afhjælpes
> alene med motion.

De personer du omtaler, kan få hjælp medicinsk, samt i akupunktur
og zoneterapi behandling.

kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Padmé

Dato : 29-10-02 14:38

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> normalen, endda sætte det højere op i en kort periode indtil det
> stabiliserer sig i kroppens naturlige feedbacksystem af hormoner.

Hvad angår akupunktur, kan jeg fortælle, at jeg har haft mine i siden i
onsdags og har tabt 3 kg UDEN at føle sult. Så længe man spiser meget sundt
og hermed spiser mange grøntsager og frugt kan man sagtens blive mæt...ved
hvert måltid..! Af mellemmåltider får jeg 4 gulerødder, 2-4 klemmentiner og
2 stk bart knækbrød og har ingen problemer med at holde det. Dertil kommer
naturligvis de 3 liter vand pr dag og de 3 hovedmåltider, der til aften
består af 200g kød, 2-3 kartofler eller ris og masser af
grøntsager....Derudover kommer der morgenmad og frokost..... Alt uden sukker
og fedt. (Dette sammen med akupunkturen har gjort at jeg har kunne tabe så
meget på under en uge....)Det mener jeg da er meget mad på en dag, så jeg
kan slet ikke sætte mig ind i at du har følt "totalt hunger"....

VH
Padmé

Fra : Puk

Dato : 30-10-02 18:13

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> spiser meget sundt og hermed spiser mange grøntsager og frugt
kan
> man sagtens blive mæt...ved hvert måltid..!

Og hvordan ved du så om det er akupunkturen der hjælper dig til
at tabe dig eller det at du nu spiser sundt?
For mig lyder det altså en lille smule som alle de her
slankeprodukter de plejer at sælge i kuponhæfterne. Her får man
også at vide at man kan tabe enorme mængder i vægt, hvis man
altså også lige motionerer lidt og spiser sundt. Og det giver
jeg sgu ikke meget for. Man kan jo tabe enorme mængder i vægt
(hvis man har dem at tabe naturligvis) ved at motionere lidt og
spise sundt UDEN at tage diverse produkter eller stikke nåle i
kroppen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Padmé

Dato : 30-10-02 22:41

Det ved jeg fordi jeg i forevejen spiste meget sundt og motionerede......jeg
havde dog en utrolig sød tand, og det har jeg ikke mere pga akupunkturen

Fra : Puk

Dato : 31-10-02 08:51

> Det ved jeg fordi jeg i forevejen spiste meget sundt og
> motionerede......jeg havde dog en utrolig sød tand, og det har
> jeg ikke mere pga akupunkturen

Med andre ord, så har akupunkturen ikke gjort noget ved din
forbrænding. Den har hjulpet dig over din søde tand. Der er jo
en væsentlig forskel på de to ting.
Hvad mere er, hvordan ved du så, at det er akupunkturen og ikke
noget andet, som har hjulpet dig over din søde tand? Det kan jo
næppe kaldes et videnskabeligt bevis, at du ikke længere har en
sød tand og at det er sket samtidig med, at du fik akupunktur.

Mange hilsner
Puk

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 18-11-02 10:35

> [...]
motionerede......jeg
> havde dog en utrolig sød tand, og det har jeg ikke mere pga

Der er stor forskel på hvordan man bruger nålene.

Den måde jeg omtalte akupunktur på - var for at hæve et sløvt
stofskifte, og så blir man HAMMER sulten. Så kræver det
selvdisciplin ikke at spise mere end normalen. og vægttab på 1-2
kg OM UGEN er normalt.

At du har tabt dig 3 kg siden i onsdags kan jeg ikke give en
forklaring på - men det lyder ikke som om, du har fået samme kur.

Det er jo op til dig selv, hvad du vil "tro på" fakta er at
akupunktur og zoneterapi kan sætte gang i et sløvt stofskifte.

Ja - klart, dette var også blot EN mulighed.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-11-02 07:33

> Det er jo op til dig selv, hvad du vil "tro på" fakta er at
> akupunktur og zoneterapi kan sætte gang i et sløvt stofskifte.

Kan du så ikke vise os noget der dokumenterer "fakta" ? for det må være
påvist på en eller anden måde, når du udtaler dig så skråsikkert.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : Padmé

Dato : 20-11-02 07:27

skriftlige fact kan jeg ikke give, men har nu, pga. akupunkturen, tabt
næsten 6 kg. Grunden til at jeg ved nu, at det er pga. akupunkturen er, jeg
faktisk lige har haft en lille periode hvor jeg ikke har spist efter
kostplanen med har givet mig selv lov til at få lidt junkfood og slik.....og
har stadig tabt mig...

Padmé

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-11-02 07:38

Padmé wrote:
> [...]
> spist efter kostplanen med har givet mig selv lov til at få lidt
> junkfood og slik.....og har stadig tabt mig...

hvor længe har du haft det og hvordan virker det?? fortæl fortæl...
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Padmé

Dato : 20-11-02 12:43

jeg har haft det i en måned nu, og det er små magnetkugler (sidder fast med
plastre) der bliver skiftet hver uge, så det er forskellige punkter der
bliver påvirket. De fleste gange har det været punkter såsom nervesystemet,
mave i det hele taget (med tarme etc) og for fordøjelsen. Magneterne virker
egentlig hele tiden, men man skal ca. ½ time før man spiser sidde og trykke
dem ind på øret. Den første uge tabte jeg 3 kg og så siden den uge har det
gået lidt langsommere. Men det er for fed en følelse, at gå ud i
tøjbutikkerne og så bede om en størrelse mindre :)

Padmé

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-11-02 22:35

Padmé wrote:
> [...]
> tabte jeg 3 kg og så siden den uge har det gået lidt langsommere. Men
> det er for fed en følelse, at gå ud i tøjbutikkerne og så bede om en

det lyder bestemt spændende, men mon ikke effektiviteten er bedre hvis man
samtidig gør noget andet også??
man kan jo reelt ikke forvente at det bare sker af sig selv......

jeg må indrømme jeg er facineret og da sansyneligvis skal undersøge det
nærmere senere :)

Fra : Padmé

Dato : 26-11-02 08:07

naturligvis er det godt at dyrke lidt motion ved siden af. jeg er ikke
rigtig kommet igang med motionen endnu, andet end at cykle til og fra mit
uddannelsessted (hvilket er ca. 8 km pr.dag).
jeg synes da det er en god idé, hvis du undersøger det nærmere, så du kan
finde ud af om det er noget for dig :)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 20-11-02 15:57

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> wrote in message
> [...]
> faktisk lige har haft en lille periode hvor jeg ikke har spist efter
> kostplanen med har givet mig selv lov til at få lidt junkfood og

Det kunne også være fordi du gav dig selv lov til at spise lidt af det
fede...?

Hvis du skriver, at det er faktum, så må det være fordi du kan bevise det -
så det er altså ikke faktum...! men endnu engang en uunderbygget påstand om
akupunkturs lyksageligheder...

- Mikkel

Fra : Padmé

Dato : 20-11-02 18:36

Er det dit mål i livet at være så pessimistisk?
Hvordan kan det være, at du ikke vil indrømme at det virker for nogle? Du
behøver jo ikke være enig, hvilket du jo ikke kan når du ikke har prøvet
det. Hvilket jeg går ud fra at du ikke har. Correct me if I'm wrong...

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 20-11-02 21:40

> Er det dit mål i livet at være så pessimistisk?

Jeg er ikke pessimist - tværtimod - jeg er meget optimistik anlagt.
Problemet er bare, at du henviser folk til nogle metoder, som efter al sund
fornuft ikke virker. Du udtaler dig skråsikkert uden at kunne underbygge
dine påstande.

> Hvordan kan det være, at du ikke vil indrømme at det virker for nogle? Du
> behøver jo ikke være enig, hvilket du jo ikke kan når du ikke har prøvet
> det. Hvilket jeg går ud fra at du ikke har. Correct me if I'm wrong...

Det er dig, der kommer med en påstand, som du så ikke kan underbygge... Jeg
spørger interesseret om du kan komme med nogle henvisninger - hvilket du
ikke kan (eller vil). Hvis det virker, så virker det, men det har jeg ikke
set noget, der tyder på... Der er heller ikke nogen rationel forklaring på
at det virker, derfor er den slutning, der ligger ligefor, at det ikke
virker.

Folk kan sgu' da prøve hvad de vil, men lad være med at stikke blår i øjnene
på dem.

- Mikkel

Fra : Padmé

Dato : 20-11-02 22:00

> [...]
> virker.
>
> Folk kan sgu' da prøve hvad de vil, men lad være med at stikke blår i

Det er da ikke at stikke blår i øjnene på folk. de må naturligvis selv
bestemme hvad de vil prøve. baggrunden for min "påstand" er, at jeg rent
faktisk er et levende bevis for at det har virket på mig!

Padmé

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-11-02 07:41

> Det er da ikke at stikke blår i øjnene på folk. de må naturligvis selv
> bestemme hvad de vil prøve. baggrunden for min "påstand" er, at jeg rent
> faktisk er et levende bevis for at det har virket på mig!

Nej du er ikke et bevis! Du er et eksempel på at det _måske:_ virker...!
Bevis er et meget stærkt ord! Du siger at det er et faktum, at det virker,
men et faktum er altså noget der er sandsynliggjort udover enhver tvivl.

- Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-11-02 11:18

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> [...]
> men et faktum er altså noget der er sandsynliggjort udover enhver tvivl.

*Rømme, rømme, småhoste*

Jeg mindes for ikke så lang tid siden, at du ikke ville gå op i de små
ting i indlæggene (eller gælder det kun dine egne?).

Jeg er ikke uenig med dig i udsagnene omkring /bevis/.
Det er såmend kun selve ordkløveriet jeg undrer mig over (og at man
undrer sig er ikke nødvendigvis negativt).

Fra : Web . Woman

Dato : 21-11-02 17:26

> Jeg mindes for ikke så lang tid siden, at du ikke ville gå op i de små
> ting i indlæggene (eller gælder det kun dine egne?).

Dokumentation for en påstand er ikke småting.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-11-02 17:40

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Jeg mindes for ikke så lang tid siden, at du ikke ville gå op i de små
> ting i indlæggene (eller gælder det kun dine egne?).

Det er efter min mening ikek en lille ting, hvorvidt man påstår at noget er
bevist eller ej. Det er en endog meget vigtig ting.

- Mikkel

Fra : Lone Ginnerup

Dato : 22-11-02 22:24

Mikkel.
Med al respekt for dit studie og viden - samt ikke mindst din ildhu. Ærligt
talt så er det ved at være trættende at enhver der skriver et indlæg straks
skal stå skoleret for dig.
Kunne du ikke dæmpe den side lidt ned ? Kunne du ikke en gang imellem tænke
noget uden at bonke nogen ?

Med venlig hilsen Lone

Fra : John Sahl

Dato : 23-11-02 00:06

Lone Ginnerup wrote:
> [...]
> indlæg straks skal stå skoleret for dig.
> Kunne du ikke dæmpe den side lidt ned ? Kunne du ikke en gang imellem

Nu er det godt nok ikke op til mig at forsvare Mikkel, men jeg vil
godt lige sige at jeg ikke på nogen måde opfatter det Mikkel gør
ved gentagne gange at smide facts på bordet når folk bliver lidt for
flyvske i deres ideer om hvad der er facts eller ideer som at bonke
nogen eller at folk skal stå skoleret for ham.

Jeg kan kun se det rimelige i at folk underbygger deres til tider
udsvævende udtalelser med bare lidt andet end at det er noget de
selv har prøvet, set eller hørt.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vi har afsløret listen over årets Robinsonfinalister

Fra : Web . Woman

Dato : 23-11-02 16:55

"Lone Ginnerup" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Ærligt
> talt så er det ved at være trættende at enhver der skriver et indlæg

Kan man ikke klare Mikkels indlæg - hvilket undrer mig - har man mulighed
for at lade være med at læse dem. Man kan endda filtrere indlæg fra bestemte
adresser væk.

Jeg sætter endog MEGET stor pris på Mikkels indlæg, fordi han ihærdigt
bidrager til, at der kan skelnes mellem skidt og kanel.

Slankekure og sund livsstil er et af de emner, der i høj grad er ramt af
usaglige tilbud og påstande - og det øger blot behovet for, at nogen
insisterende kræver dokumentation for de mest flyvske og vidtløftige
påstande.

> Kunne du ikke dæmpe den side lidt ned ? Kunne du ikke en gang imellem
tænke
> noget uden at bonke nogen ?

Skulle Mikkel blive træt af at insistere på saglige og relevante indlæg,
håber jeg andre tager over.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-11-02 18:37

"Lone Ginnerup" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Kunne du ikke dæmpe den side lidt ned ? Kunne du ikke en gang imellem
tænke
> noget uden at bonke nogen ?

Hvad tåger du om? Hvis man ikke er klar på at blive kritiseret for sine
udtalelser, så skal man holde skuffen lukket...

- Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-11-02 11:29

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> Hvis man ikke er klar på at blive kritiseret for sine
> udtalelser, så skal man holde skuffen lukket...

Man kunne jo starte med sig selv.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-11-02 15:50

> Man kunne jo starte med sig selv.

.... og hvor var det så lige at det kom ind i billedet?

- Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-11-02 22:40

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> ... og hvor var det så lige at det kom ind i billedet?

I samme øjeblik man beder dig om, at være lidt mere høflig (det er i
bund og grund hvad <news:3ddea071$0$6108$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>
handler om), så bliver du direkte ubehagelig.

Fra : John Sahl

Dato : 26-11-02 00:22

Carsten Riis wrote:
> I samme øjeblik man beder dig om, at være lidt mere
> høflig (det er i bund og grund hvad
> handler om), så bliver du direkte ubehagelig.

Det er bare ikke alle der opfatter Mikkel sådan. Jeg gør
ikke i al fald. Mikkel er kort og kontant og kommer med
specifik viden, hvor en del andre bare kommer med
udokumenterede påstande og efterfølgende bliver irriterede
når de bliver bedt om dokumentation.

At alle ikke ønsker at forholde sig til de facts Mikkel smider
på bordet er så deres valg.

Hvis du føler dig truffet, kan jeg egentlig godt forstå det *S*

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.mandezonen.dk/ når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-11-02 01:31

John Sahl wrote:

> Mikkel er kort og kontant og kommer med
> specifik viden,

...og bliver ubehagelig når man beder ham om være mere venlig overfor
andre skribenter.

Hvad fanden er det for adfærd?

Man kan snildt være "kort og kontant" og samtidig være venlig overfor
andre.

> hvor en del andre bare kommer med
> udokumenterede påstande og efterfølgende bliver irriterede
> når de bliver bedt om dokumentation.

Det er slet ikke det Lone Ginnerup snakker om i

Hun beder ham om at være lidt mere venligstillet.
Hvorpå han direkte sviner hende til i

Hvad helvede er det for en adfærd?

Har man ret til at svine andre til, når man tilfældigvis hedder Mikkel
Gybel Jensen?

> At alle ikke ønsker at forholde sig til de facts Mikkel smider
> på bordet er så deres valg.

Hvor er der facts i fx

Manden er direkte ubehøvlet over den tidligere skribent!

> Hvis du føler dig truffet, kan jeg egentlig godt forstå det *S*

Det gør jeg ikke! Og i denne del af tråden er det inderligt uinteressant
om jeg er truffet eller ej.

Mikkel er urimelig og det er det jeg opponerer imod! (det kunne for så
vidt også have været dig eller hvem som helst)
No more no less

Fordi man ved meget er det ingen grund til at være storsnudet eller
nedladende overfor andre.

Derudover har jeg vist ikke nogen grund til at føle mig truffet i temaet
"udokumenterede påstande". Dem er jeg vist ikke kommet med i den debat
du højst sandsynlig tænker på.
Der har været en meningsudveksling, hvor der var en kommunikationsbrist
om hvad hinanden snakkede om. That is in the past.

Jeg er kommet videre. Vil du med?

Jeg aner ikke lige hvor der bør futtes hen eller om vi skal blive her i
gruppen.
Det her er ved at gå off-topic her i gruppen.
FUT hvorhen du vil. Jeg følger med.

Fra : John Sahl

Dato : 27-11-02 20:55

Carsten Riis wrote:
> Hvad fanden er det for adfærd?

Tal lige ordentligt.

> Man kan snildt være "kort og kontant" og samtidig være venlig overfor
> andre.

Enig, men det hænder for de fleste at man får skrevet ting
som er knap så pæne.

> Hun beder ham om at være lidt mere venligstillet.
> Hvorpå han direkte sviner hende til i

Jeg kan godt nok ikke lige se at han sviner nogen til i det indlæg?

> Hvad helvede er det for en adfærd?

Tal lige ordentligt.

> Har man ret til at svine andre til, når man tilfældigvis hedder Mikkel
> Gybel Jensen?

Har man ret til at være påståelig bare fordi man hedder Carsten Riis?

> Hvor er der facts i fx

Det er da ikke andet end facts.

> Manden er direkte ubehøvlet over den tidligere skribent!

Næh.

> Mikkel er urimelig og det er det jeg opponerer imod! (det kunne for så
> vidt også have været dig eller hvem som helst)
> No more no less

Gør det lige i dk.admin.netikette i stedet for en gruppe hvor
denne debat ikke hører hjemme.

> Jeg er kommet videre. Vil du med?

Ikke i denne gruppe.

> Jeg aner ikke lige hvor der bør futtes hen eller om vi skal blive her
> i gruppen.
> Det her er ved at gå off-topic her i gruppen.
> FUT hvorhen du vil. Jeg følger med.

FUT sættes til dk.admin.netikette hvilket du også godt vidste.

Fra : Web . Woman

Dato : 27-11-02 21:29

> Man kan snildt være "kort og kontant" og samtidig være venlig overfor
> andre.

Objektivt set er Mikkel gået efter bolden - ikke personen.

Han er kontant, direkte og godtager ikke udokumenterede påstande - og det
kan være fandens irriterende for folk, der ikke har samme indstilling til,
hvad og hvordan der skal dokumenteres.

> Hun beder ham om at være lidt mere venligstillet.
> Hvorpå han direkte sviner hende til i
>
> Hvad helvede er det for en adfærd?

Mikkel er ikke uvenlig og sviner hende ikke til.

Han mener hun tåger - han kommenterer med andre ord hendes udtalelser UDEN
at kommentere hendes person. Det er det hun GØR/SKRIVER, han kritserer og
ikke det hun ER.

Og der er pokkers til forskel!

Mikkel går efter bolden - efter hvad der skrives og menes.
Ikke efter personen.

> Mikkel er urimelig og det er det jeg opponerer imod!

Mikkel stiller kritiske spørgsmål, hviket er aldeles rimeligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-02 23:47

"Web . Woman" wrote:

> Objektivt set er Mikkel gået efter bolden - ikke personen.

Hvad skal der til før noget er objektivt?

Og er det så så objektivt?

Fra : Web . Woman

Dato : 28-11-02 08:49

> Hvad skal der til før noget er objektivt?
>
> Og er det så så objektivt?

Hvis du ikke kender forskel på subjektivt og objektivt, er det vel årsagen
til, at du har svært ved at se, hvornår du vurderer subjektivt - altså
hvornår det er en personlig (subjektiv og måske endda følelsesmæssigt
prægede) oplevelse, der får dig/andre til at fare i blækhuset.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-11-02 14:39

"Web . Woman" wrote:

> [...]
> hvornår det er en personlig (subjektiv og måske endda følelsesmæssigt
> prægede) oplevelse, der får dig/andre til at fare i blækhuset.

Igen en af de der sjove hvis-sætninger (hele din sætning beror på, at du
tror, at jeg ikke ved hvad subjektivitet hhv. objektivitet er for en
størrelse).
Udover, at du ikke besvarer spørgsmålet, så forudsætter du med det samme
at jeg ikke ved det. Det var et spørgsmål til dig (eller hvem der havde

Jeg kender forskellen på objektiv og subjektiv.
Men alene fordi du udtaler at noget er objektivt, så er det ikke
objektivt.
Du er nemlig også subjektiv (ingen mennesker er objektive. Man bliver
altid styret af ens forhåndstro (også kaldet: fordomme), tidligere
erfaring, aktuel sindsstemning og en masse andre menneskelige faktorer,
som man ikke kan slukke for)

I det øjeblik man vurderer noget eller nogen, så er der tale om
subjektivitet.
Det er i vurderingens natur, at denne er subjektiv.

Når noget er objektivt, så er indiskutabelt. Uanset hvordan man vender
og drejer en den givne problemstilling ikke give andre konklusioner end
én konklusion fx i det decimale talsystem giver 2+2 4.
Det er indiskutabelt, at 2+2 er lig 4. Uanset hvordan man vender og
drejer 2+2 så vil 2+2 altid være 4.

Fra : N/A

Dato : 28-11-02 18:06

Fra : Web . Woman

Dato : 28-11-02 18:06

> Igen en af de der sjove hvis-sætninger (hele din sætning beror på, at du
> tror, at jeg ikke ved hvad subjektivitet hhv. objektivitet er for en
> størrelse).

Det er indlysende, at du i det konkrete tilfælde kun har vurderet Mikkels
indlæg subjektivt - og ikke objektivt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-11-02 23:11

"Web . Woman" wrote:

> Det er indlysende, at du i det konkrete tilfælde kun har vurderet Mikkels
> indlæg subjektivt - og ikke objektivt.

Og du har vurderet objektivt?

Fra : N/A

Dato : 28-11-02 23:18

Fra : John Sahl

Dato : 28-11-02 23:18

Carsten Riis wrote:

> Og du har vurderet objektivt?

EOD?

Fra : Web . Woman

Dato : 28-11-02 23:38

> Og du har vurderet objektivt?

Om det er dig, mig eller en anden der vurderer objektivt, vil give samme
resultat.

Når du og jeg vurderer subjektivt, får vi to forskellige resultater.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 29-11-02 08:35

"Web . Woman" <anaeitis_nospam @pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resultat.
>
> Når du og jeg vurderer subjektivt, får vi to forskellige resultater.

Er det ikke på tide at I fortsætter denne tråd pr mail ? GAB ....
mvh Kirsten
--
Kirsten en stor glad pige der gerne vil være mindre
.......og deltager på www.gladogslank.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-10-02 17:39

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> wrote in message

> Du glemmer Akupunktur og zoneterapi, ved akupunktur kan man
> virkelig sætte forbrændingen i vejret, og det holdes oppe så længe
> nålene sidder i,

Er det noget du har nogen dokumentation for? eller er det endnu en
uunderbygget skrøne om akupunkturens lyksageligheder?

- Mikkel

Fra : Padmé

Dato : 29-10-02 21:49

jeg kan naturligvis kun tale for mig selv...og ja, det virker......

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-10-02 08:29

> jeg kan naturligvis kun tale for mig selv

OK, det var bare lige det jeg ville have slået fast. Det er altså en
uunderbygget skrøne...

- Mikkel

Fra : Padmé

Dato : 30-10-02 09:15

det er det vel egentlig ikke.....når det har virket/virker for så mange
mennesker, er det vel ikke en skrøne mere.......

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-10-02 20:34

> det er det vel egentlig ikke.....når det har virket/virker for så mange
> mennesker, er det vel ikke en skrøne mere.......

Jamen har det da det?

Hvor ved du fra, at det ikke er fordi de samtidig har skiftet kostvaner,
eller er begyndt at motionere, eller noget helt tredie, der har gjort
forskellen?

- Mikkel

Fra : Freedom

Dato : 19-10-02 14:53

> Har du læst dem?

Hvad tror du???? ;)) JA

> Fordi stegning er for hårdt ved fedtstoffet.
> Man ødelægger fedtstoffets gavnlige virkning (fx kan visse vitaminer kun
> opløses vha. fedt) ved stegning.

OKAY

> Fordi vægttabsprocessen ikke har noget gøre med højde, hudfarve, ring i
> næsen eller om du står på hænder.

Så man mener at alle mennesker skal spise det samme selv om man er 155 cm og
vejer 45 kilo eller 190 cm og vejer 90 kilo??!!!

> Det er alene forbrændningen skal sparkes igang og holdes igang. Det har
> intet at gøre med højden.

Nej men man skal jo spise dette ind til man har tabt sig, ogh det kan jo
være lang tid hvis man vejer 40 kilo for meget;)

Iben

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-02 16:07

Freedom wrote:

> Hvad tror du???? ;)) JA

Fordi du stiller samme spørgsmål igen, selv om jeg har svaret på dem.

> OKAY

opløses som i optages i kroppen.

> Så man mener at alle mennesker skal spise det samme selv om man er 155 cm og
> vejer 45 kilo

Vedkommende er måske lidt "undervægtig" jf. teorien om højde i cm minus
hundrede er idealvægten.

> eller 190 cm og vejer 90 kilo??!!!

vedkommende har vist ikke brug for at tabe sig.

> Nej men man skal jo spise dette ind til man har tabt sig, ogh det kan jo
> være lang tid hvis man vejer 40 kilo for meget;)

Ja, de 40 kilo har også taget lang tid at få oparbejdet.
Mine 40 kilo har taget 8 år at få på kroppen.

Med DDV-kostenomlægningen, så skulle det når man holder sig til ca. 1
kilo om ugen tage ca. 40 uger.

For mit vedkommende skulle målet så gerne være i rækkeviddet om under 20
uger (5 mdr).

Fra : Freedom

Dato : 19-10-02 22:19

> Fordi du stiller samme spørgsmål igen, selv om jeg har svaret på dem.

Jeg trro ikke jeg lige syntes det gav mening at det skulle være på grund af
at de ødelægges, for så mener jeg det kan være ligemeget om man spiser
fedtet stegt, ifølge den bog vægtkonsulenterne selv anbefaler "slank for
altid" der må man godt spise fedtet stegt, i det hele taget så må man spise
meget anderledes....JA JEG HAR LÆST HELE bogen;)))

> Vedkommende er måske lidt "undervægtig" jf. teorien om højde i cm minus
> hundrede er idealvægten.

Nu er det sådan at vi er forskellige og min veninde har altid været spinkel
og kan ikke komme til at veje mere s lad hende nu være;))))) hun har hørt
det før!!!

> vedkommende har vist ikke brug for at tabe sig.

NEJ, og.....men nu har jeg fattet det, så lad det ligge;)

> Ja, de 40 kilo har også taget lang tid at få oparbejdet.
> Mine 40 kilo har taget 8 år at få på kroppen.

Ja, men det er ikke det jeg mener, jeg mener at det er lang tid at spise en
kost som ikke dækker ens behov....da jeg er overbevist om at man har
forskellige behov for mad efter om man er 155 eller 190 cm.xx vægt..

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 19-10-02 22:46

Freedom wrote:

> [...]
> anbefaler "slank for altid" der må man godt spise fedtet stegt, i det
> hele taget så må man spise meget anderledes....JA JEG HAR LÆST HELE

Hvor anbefaler de den?

Måske er du blevet anbefalet den af din konsulent?

Jeg kan ikke finde en anbefaling af den - jeg går udfra, at du taler om
"Slank for altid : med den effektive cirkel" af Birgitte Nymann - på
vægtkonsulenternes hjemmeside. Hvis du tænker på, at Betina Heede anbefaler
den på http://opskrifter.heede.dk/, så kan du ikke tage vægtkonsulenterne
til indtægt for det.

Bortset fra det så er det en udmærket bog der forklarer forholdet mellem og
funktionen af de forskellige næringsstoffer fint - men den har ikke noget
med vægtkonsulenternes program at gøre. Hvorfor du stadig indenfor dette
program ikke anbefales at opvarme dit fedtstof.

> Nu er det sådan at vi er forskellige og min veninde har altid været
> spinkel og kan ikke komme til at veje mere s lad hende nu være;)))))
> hun har hørt det før!!!

Carsten anklager vist ikke din veninde for noget som helst.

> [...]
> spise en kost som ikke dækker ens behov....da jeg er overbevist om at
> man har forskellige behov for mad efter om man er 155 eller 190 cm.xx

Igen så er det måske ikke det program du skal følge, hvis du vil have en
helt individuel vejledning.

mvh Kristine Gazel

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 12:11

> Hvor anbefaler de den?

Jeg tog fejl Sorry....

> Carsten anklager vist ikke din veninde for noget som helst.

Så du smilene;))))) det er SMIL....desuden tror jeg godt Carsten selv kan
svarre ;))))

> Igen så er det måske ikke det program du skal følge, hvis du vil have en
> helt individuel vejledning.

Jo, det er netop det program jeg vil og skal ;)) følge, bare på min måde
ikke fanatisk, det kan jeg vel godt gøre uden at noget skal føle sig snydt;)

Iben

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-10-02 16:22

Freedom wrote:

Hej Iben

> Så du smilene;))))) det er SMIL....desuden tror jeg godt Carsten selv
> kan svarre ;))))

Nej dem må jeg have overset - sorry.

> Jo, det er netop det program jeg vil og skal ;)) følge, bare på min
> måde ikke fanatisk, det kan jeg vel godt gøre uden at noget skal føle
> sig snydt;)

Se mine andre svar vedr. at følge programmet eller ikke.

mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-02 23:33

Freedom wrote:

> Jeg trro ikke jeg lige syntes det gav mening at det skulle være på grund af
> at de ødelægges, for så mener jeg det kan være ligemeget om man spiser
> fedtet stegt,

Nej stegningen forvandler fedtet til "usundt fedt".

Og det fedt man skal have er det "sunde fedt".

> ifølge den bog vægtkonsulenterne selv anbefaler "slank for
> altid" der må man godt spise fedtet stegt, i det hele taget så må man spise
> meget anderledes....JA JEG HAR LÆST HELE bogen;)))

Er det bogen /Slank for altid med den effektive cirkel/ af Birgitte
Nymann?
Hvor anbefaler vægtkonsulenterne den?

Mig bekendt har vægtkonsulenterne kun udgivet 3 bøger "Spis dig slank",
"Spis dig slank 2" og "ung og slank".
Jeg kan ikke rigtig se nogen ide i, at anbefale

> Ja, men det er ikke det jeg mener, jeg mener at det er lang tid at spise en
> kost som ikke dækker ens behov....da jeg er overbevist om at man har
> forskellige behov for mad efter om man er 155 eller 190 cm.xx vægt..

Hvorfor skulle behovene være forskellige? Hvad er det som gør, at man
som overvægtig/fed høj person har et andet ernæringsmæssigt behov end en
overvægtig/fed lav person?

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 12:13

> Er det bogen /Slank for altid med den effektive cirkel/ af Birgitte
> Nymann?
> Hvor anbefaler vægtkonsulenterne den?

Rigtigt, som sagt jeg tog fejl!

> Hvorfor skulle behovene være forskellige? Hvad er det som gør, at man
> som overvægtig/fed høj person har et andet ernæringsmæssigt behov end en
> overvægtig/fed lav person?

Jeg syntes det er logisk at man har forskellige behov efter hvor meget
energi man bruger og efter hvad størelse man er, desuden har jeg lige fået
at vide at der ER forskel men det er bare for omstændigt at regne det ud for
hver person....så.....

Iben

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 18-10-02 16:39

"Anja" <ash@NOSPAMtrustme.dk> wrote:

> [...]
>også derfor man ikke må få de fedtreducerede surmælksprodukter, så bliver
>fedtindholdet for lavt i forhold til protein.

Sødmælk fra Arla har 3,4g fedt pr. 100g og sødmælksyoghurt naturel fra
Kløver har 3,7g fedt pr. 100g. Kan den smule forskel virkelig gøre så
meget? Græsk yoghurt har ganske rigtigt et højere proteinindhold: 7g
pr 100g. Til gengæld har den 10g fedt pr. 100g, så hvor fedt:protein
forholdet er cirka 1:1 for både sødmælk og sødmælksyoghurt, er det
næsten 3:2 for græsk yoghurt. Jeg tror der må være en anden forklaring
- om nogen.

--
Ole I. Hougaard
oih@get2net.dk

Fra : Love4u

Dato : 20-10-02 07:19

> Hej jeg har begyndt på at følge planen fra vægtkonsulenterne (er det de
> gamle vægtvogter?)

Vægtvogterne og vægtkonsulenterne er 2 vidt forskellige programmer /
religioner
Vægtkonsulenterne benytter sig af det gamle vægtvogterprogram fra 1960'erne
mens vægtvogternes program er opdateret 12 gange siden da, det 13. kommer på
gaden til januar 2003.

> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man ikke kan bruge de 30 g. fedt man må

> til at stege maden i, er der nogle der ved det?
Som allerede skrevet er stegning hård ved fedtet, hvor bl.a. de umættede
omdannes til mættee fedtstoffer, og dermed mister de den gavnlige virkning.
Sørg for at få din fedt fra sunde ting, og fortsæt med at smide stegefedtet
ud.

Er der nogle der ved hvorfor
> man ikke kan få sødmælk?
Der er alt for meget fedt i.

> [...]
> ugen så får man ikke strækmærker. Jeg har tabt 30 kilo og har ALDRIG spist
Det er og bliver noget gammelt vås. Hvis du drikker vand nok og sørger for
at få de vitaminer, der er nødvendige, så vil din hud trække sig sammen, så
godt den nu kan. Lever vil hverken gøre fra eller til!

> [...]
> planen, min søster på 90 kilo skal spise det samme som mig på 130 kilo
> (fiktive tal) hun er mager bygget jeg er kraftig bygget!! Det forstår jeg
Hos Vægtvogterne skal man spise et vist antal points og det er nøje udregnet
efter nuværende vægt for at få forbrændingen op at banke på fulde
omdrejninger. Vægtkonsulenter er bare ikke kommet så langt endnu.

Vægtkonsulenterne program er simpelthen genialt til en, der virkelig har
brug for at blive holdt i stramme tøjler, mens man hos vægtvogterne i
teorien kan spise og drikke ALT, - frihed under ansvar - , bare man ikke
får hverken flere eller færre points end de, der er beregnet på den
nuværende vægt.

Kærlig hilsen Ninett

Fra : Rollike

Dato : 20-10-02 09:27

> [...]
> teorien kan spise og drikke ALT, - frihed under ansvar - , bare man ikke
> får hverken flere eller færre points end de, der er beregnet på den

Hejsa!

Er det så ikke lige så godt at udregne kcal?

En kcal er go udregner fra den energi der er i kulhydrat, protein, fedt og
alkohol. Hvad er forskellen på at regne i WW point og så kcal?

Jeg overvejede selv WW på et tidspunkt, men det skulle være pr brev (de er
ikke nået til Nordjylland endnu) men gjorde op med mig selv at det var lige
så meget sammenholdet jeg havde brug for. Men jeg var meget "hooked" på WW.

Jeg er dog sidenhen begyndt at tælle kcal og umiddelbart lader det til at
det er lige så godt

Er det ikke bare kcal som WW omregner til point? eller er der mere i det?
Jeg er ret nysgerrig hvad det angår

På forhånd tak
Mette

Fra : Ti-4

Dato : 20-10-02 18:07

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke bare kcal som WW omregner til point? eller er der mere i det?
> Jeg er ret nysgerrig hvad det angår
>
> På forhånd tak
> Mette

Hej Mette.
Nej det er både fedt & kcal. der efter en nøje udregnet formel bliver til
points.

Og forresten er WW kommet til Nordjylland!

Kærligst Ninett

Fra : Rollike

Dato : 20-10-02 19:15

> Og forresten er WW kommet til Nordjylland!

Hvor??

MVH Mette

Fra : Love4u

Dato : 20-10-02 21:37

> Hvor??
>
> MVH Mette

http://www.dataphone.se/~viktv/dk.htm

hilsen Ninett

Fra : Rollike

Dato : 22-10-02 08:35

> http://www.dataphone.se/~viktv/dk.htm
>
> hilsen Ninett

Jeg kan se de er kommet til Nibe.. Så varer det jo nok ikke længe inden de
rykker rigtig nord på! *G*

MVH Mette

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 21-10-02 14:55

Rollike <valofjernmig@valo.dk> wrote:

> En kcal er go udregner fra den energi der er i kulhydrat, protein, fedt og
> alkohol. Hvad er forskellen på at regne i WW point og så kcal?

WW-point er også delt op i grupper, således at en WW-diæt både vil indeholde
et vist antal kcal og en fornuftig fordeling af kulhydrater, protein og
fedt. Ellers er der ikke nogen forskel.

- Kvan.

Fra : Rollike

Dato : 22-10-02 08:37

> WW-point er også delt op i grupper, således at en WW-diæt både vil
indeholde
> et vist antal kcal og en fornuftig fordeling af kulhydrater, protein og
> fedt. Ellers er der ikke nogen forskel.

Altså kan man lige så godt tælle kcal? Her tages (jeg gør da og går ud fra
at andre også gør) det jo også i betragtning at man ikke skal have 50% fedt
om dagen

MVH Mette

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 22-10-02 10:36

> [...]
> at andre også gør) det jo også i betragtning at man ikke skal have 50% fedt

Ja, WW er simpelthen forenklet kalorietælling koblet sammen med en
supportgruppe. Det er formodentlig en smart måde at komme i gang på hvis man
ikke har overskud til at sætte sig ind i ernæringslære, og/eller har brug
for kontrollen og opbakningen.

- Kvan.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-02 10:34

Love4u wrote:

> Der er alt for meget fedt i.

Hvorfor må man så græsk yoghurt? Der er 10% fedt i.

Fra : Ti-4

Dato : 20-10-02 18:05

> Hvorfor må man så græsk yoghurt? Der er 10% fedt i.

Må man da det? Spørgsmålet gik udelukkende på, hvorfor man ike må drikke
sødmælk, men hvis det er DDV, der bruger græsk yoghurt med 10% fedt og
kalder det ok, så er det endnu en af deres uforklarlige regler. Kan være det
hjælper til at man får mindre kalkunhud under hagen, hvem ved )

Kærligst Ninett

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-02 18:19

Ti-4 wrote:

> Må man da det?

Ja, 250 gram hvis man vil.

> Spørgsmålet gik udelukkende på, hvorfor man ike må drikke
> sødmælk,

ja, men svaret blev argumenteret med, at der for meget fedt i sødmælk.

Og så er det jo at jeg tænker. Hvis der er for meget fedt i sødmælk, så
er det også det i den græske yoghurt.
Men siden den den må spises, så kan fedt-argumentet ikke bruges.

> men hvis det er DDV, der bruger græsk yoghurt med 10% fedt og
> kalder det ok, så er det endnu en af deres uforklarlige regler.

Der skal nok være en forklaring. Jeg kender den bare ikke.

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 12:15

> Det er og bliver noget gammelt vås. Hvis du drikker vand nok og sørger for
> at få de vitaminer, der er nødvendige, så vil din hud trække sig sammen,

> godt den nu kan. Lever vil hverken gøre fra eller til!

YEPS;)))

Iben

> [...]
> teorien kan spise og drikke ALT, - frihed under ansvar - , bare man ikke
> får hverken flere eller færre points end de, der er beregnet på den

Det er rigtigt, min veninde er vild med den stramme kurs, jeg er ikke, jeg
vil gerne selv bestemme, måske jeg skulle kikke på vægtvogterne, har de en
hjemmeside?

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-10-02 12:27

Freedom wrote:

> Det er rigtigt, min veninde er vild med den stramme kurs, jeg er
> ikke, jeg vil gerne selv bestemme, måske jeg skulle kikke på
> vægtvogterne, har de en hjemmeside?

den er her: http://weightwatchers.com/international/denmark/
jeg overvejer det selv lige nu...... skal tabe mig 5-7 kg....

Fra : Freedom

Dato : 20-10-02 16:02

> den er her: http://weightwatchers.com/international/denmark/
> jeg overvejer det selv lige nu...... skal tabe mig 5-7 kg....
> [...]

Tak for det, det vil jeg kikke nærmere på;))) Jeg er så kulhydrat hungrende
lige nu;))

Iben

Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 30-10-02 13:40

Hej.
Jeg er lige begyndt hos ww og det virker lidt som en rigtig god idé, men
nu sidder jeg er i tvivl og jeg kan jo se at der er flere her som har
prøvet denne vej.....

Kan jeg ikke få nogle gode idéer til frokost.....!!

hej fra mig