En lille guide om sikkerhed
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-10-02 22:03

Hej

Jeg er blevet opfordret til at lave en lille guide omkring sikkerhed.

Jeg bor i en andelsforening, hvor vi har fået fast internet og mange af
beboerne vil godt sikre deres computere, når de nu er online hele tiden. Det
er altså almindelig sikkerhed på klientsiden det handler om.

Jeg tænkte på at foreslå nogle gode antivirusprogrammer og Zonealarm for de
paranoide. Måske også noget om opsætning i OE og IE, så de er mere sikre.

Jeg er lidt i tvivl om hvilke sikkerhedsprogramme jeg skal anbefale og
egentlig også om hvor meget/lidt jeg skal gøre ud af det.

Hvis nogen har forslag/råd, så lytter jeg gerne.

Jeg vil undgå at skrive noget som er helt ud i de paranoide ekstremer, men
på den anden side heller ikke skrive noget, der kun er falsk tryghed, hvis I
forstår hvad jeg mener.

På forhånd tak.

Mark Thomas Gazel

Fra : Alex Holst

Dato : 17-10-02 22:36

Mark Thomas Gazel <markgazel@hotmail.com> wrote:
> Jeg er blevet opfordret til at lave en lille guide omkring sikkerhed.

Jeg har forsoegt at lave OSS'en som en guide der (naesten) kan laeses
fra ende til anden. Maaske den er tilstraekkeligt?

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-10-02 00:56

On Thu, 17 Oct 2002 22:35:36 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Jeg har forsoegt at lave OSS'en som en guide der (naesten) kan laeses
>fra ende til anden. Maaske den er tilstraekkeligt?
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Med al respekt, så tror jeg ikke at den gennemsnitlige borger i en
andelsforening vil læse den helt igennem, endsige have rygrad til at
forholde sig til den undervejs.

Nævner man tre simple regler, vil folk sandsynligvis kunne huske dem.
Nævner man 30 punkter, vil folk måske ikke engang læse punkt nr. to.
Det kan man selvfølgelig have sin mening om, men det forekommer nok
ikke mindre af den grund.

--
- Peter Brodersen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-10-02 06:16

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

> [...]
>Nævner man 30 punkter, vil folk måske ikke engang læse punkt nr. to.
>Det kan man selvfølgelig have sin mening om, men det forekommer nok

Det tror jeg er sandt. Det samme gælder sikkert også for
sikkerhedspolitiker i virksomheder. Derfor er det en god idé at
koncentrere essensen og lave "de 10 bud" - de 10 vigtigste ting at
huske, skrevet kort og koncist på en halv A4 side.

Som glad IT-mand har man en tendens til at overbeskrive ting og derved
gøre det unødvendigt svært tilgængeligt. Faktum er at den almindelige
Hr. Hansen (eller bruger) bliver skræmt af udtryk de ikke kender,
selvom man har forsøgt at bruge danske ord osv.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 22-10-02 16:42

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

> Med al respekt, så tror jeg ikke at den gennemsnitlige borger i en
> andelsforening vil læse den helt igennem, endsige have rygrad til at
> forholde sig til den undervejs.

En A4 side i punktopstilling staar nu paa min todo liste. Hmpf.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 07:05

Mark Thomas Gazel skrev:

>Jeg tænkte på at foreslå nogle gode antivirusprogrammer

God idé.

>Zonealarm

Skidt idé. Den beskytter dårligt eller slet ikke. Desuden er den
åbenbart i visse tilfælde årsag til problemer som man
efterfølgende skal bruge tid på at løse.

Lav en beskrivelse af hvordan man slår de overflødige protokoller
fra under de forskellige windowssystemer, og forklar at man skal
undlade at dele sine drev.

--
Bertel

Fra : Karsten

Dato : 18-10-02 19:46

Bertel Lund Hansen :

>Skidt idé. Den beskytter dårligt eller slet ikke.

Det var ikke godt !
kan du fortælle hvorfor den ikke duer ?
er der bagdøre ?
for så vil jeg da smide den ud !

--

mvh Karsten
'just my ten cent'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 20:02

Karsten skrev:

> Det var ikke godt !
>kan du fortælle hvorfor den ikke duer ?

Nej, jeg har ikke personlig erfaring med den, men jeg har læst
kritik af den mange steder, og jeg har snakket med en fyr der
sagde at de var nogen stykker på et lille netparty der prøvede at
knække personlige firewalls. De fleste kunne han klare fra en
DOS-prompt. Kun BlackIce kunne klare testen.

>er der bagdøre ?

Du har et ukendt, usikkert system med bagdøre (Windows), og så
har du monteret endsnu et usikkert, ukendt system ovenpå. Det kan
umuligt forbedre sikkerheden.

Slå overflødige protokoller fra, så er der lukket for det varme
vand. Sådan har jeg kørt i over et år, og min modtagelampe står
for tiden og leger diskolys som tegn på at der er en bølge af
portscanninger i gang. De får ingen adgang til mit system.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-10-02 20:07

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

>Slå overflødige protokoller fra, så er der lukket for det varme
>vand.

Hvilken protokol bruger du på dit lokale netværk? Tidligere brugt jeg
netbeui, men den er lidt på vej ud og følger ikke med WinXp. Jeg
tænkte så, at Xp's opsætmimngsguide nok skabte sikkerhed. Det gør den
ikke!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 20:16

Peter Loumann skrev:

>Hvilken protokol bruger du på dit lokale netværk?

Jeg har én computer med adgang til internettet. Der er to netkort
i. Det ene er bundet til internet, TCP og ikke andet. Det andet
er bundet til LAN, NetBEUI (p.t.) og ikke andet. Der er i alt tre
computere på lokalnettet.

Somme tider sætter jeg TCP på lokalnettet fordi jeg skal bruge
det til lektier. Det åbner (under Win98 - og det kan ikke slås
fra) for et par porte på internetkortet uden at der dog er en
egentlig tjeneste der kan udnyttes. Men det er grunden til at jeg
ikke kører TCP lokalt hele tiden. NetBEUI er en bedre protokol
til så lille et net, men som sagt skal jeg lære mest om TCP.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-10-02 21:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> i. Det ene er bundet til internet, TCP og ikke andet. Det andet
> er bundet til LAN, NetBEUI (p.t.) og ikke andet. Der er i alt tre

Og jeg kan tilføje, at du (Peter) godt kan bruge NetBEUI, selvom du
bruger Windows XP. Protokollen bliver ganske rigtigt ikke automatisk
installeret, men den er med på cd'en og kan installeres manuelt. Jeg kan
desværre ikke umiddelbart huske, hvor på cd'en den ligger gemt, men den
er der. Søg evt. på Microsofts hjemmeside for den nærmere placering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-10-02 21:43

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev:

>Og jeg kan tilføje, at du (Peter) godt kan bruge NetBEUI, selvom du
>bruger Windows XP. Protokollen bliver ganske rigtigt ikke automatisk
>installeret,

Nej, forklaringen er nok her:

" Support for this protocol in Microsoft Windows has been
discontinued."

>men den er med på cd'en og kan installeres manuelt.

Ja

>Jeg kan
>desværre ikke umiddelbart huske, hvor på cd'en den ligger gemt

CD: ValueAdd\Msft\Net\Netbeui

>Søg evt. på Microsofts hjemmeside for den nærmere placering.

Ja. Placering og installation er beskrevet på

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/itpro/networking/netbeui.asp

hvorfra citatet ovenfor også er hentet. Det går godtnok på Xp Pro,
hvor jeg har Home, men det burde ikke gøre nogen forskel ... Jeg
tænkte mere på, at protokollen er på vej mod udrangering og troede så
naivt, at der var skabt sikkerhed på anden måde.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-10-02 21:20

>Jeg har én computer med adgang til internettet. Der er to netkort
>i. Det ene er bundet til internet, TCP og ikke andet. Det andet
>er bundet til LAN, NetBEUI (p.t.) og ikke andet.

Præcis som jeg havde på mit tidligere system. Det fungerede fint.
Måske skulle jeg gå på jagt efter netbeui.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 18-10-02 21:29

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> Præcis som jeg havde på mit tidligere system. Det fungerede fint.
> Måske skulle jeg gå på jagt efter netbeui.

Det er beskrevet under hjælp i XP.
Mvh. Kim S. Poulsen

Fra : F.Larsen

Dato : 18-10-02 21:30

> [...]
> netbeui, men den er lidt på vej ud og følger ikke med WinXp. Jeg
> tænkte så, at Xp's opsætmimngsguide nok skabte sikkerhed. Det gør den

Netbui ligger da på WinXP CD'en...

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Allan Bojsen

Dato : 20-10-02 16:49

Den Thu, 17 Oct 2002 23:03:21 +0200, skrev:
>Hej
>Jeg er blevet opfordret til at lave en lille guide omkring sikkerhed.

Hej,
Måske kan du en eller flere af artiklerne på
http://www.nettips.dk/Default.asp?KatId=109&SubId=109

Venligst
Allan B. Bojsen
www.nettips.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-10-02 17:01

Allan Bojsen wrote:
> Hej,
> Måske kan du en eller flere af artiklerne på
> http://www.nettips.dk/Default.asp?KatId=109&SubId=109

Hvad er det for et fjols der har skrevet disse artikler?

Det er så dårligt at forfatteren/forfatterne ikke har ikke gidet at
sætte navn på de enkelte artikler.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-02 17:07

Den Sun, 20 Oct 2002 18:00:51 +0200 skrev Christian E. Lysel:

>Hvad er det for et fjols der har skrevet disse artikler?
>
>Det er så dårligt at forfatteren/forfatterne ikke har ikke gidet at
>sætte navn på de enkelte artikler.

Det virker som om de er skrevet af en journalist. Altså en der har
forstand på at skrive artikler, ikke på det de handler om.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-02 19:57

Christian E. Lysel wrote:

> Det er så dårligt at forfatteren/forfatterne ikke har ikke gidet at
> sætte navn på de enkelte artikler.

Og du har åbenbart ikke gidet klikke på linket "Om Nettips". Men ellers
er jeg enig i, at det havde været en fordel med navn på artiklerne -
eller nederst på siden sammen med oplysningen om, hvor artiklerne på
sitet har været bragt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Bojsen

Dato : 22-10-02 10:41

Den Sun, 20 Oct 2002 18:00:51 +0200, skrev:

>Hvad er det for et fjols der har skrevet disse artikler?

Det er såmænd undertegnede. Hvis der er fejlagtige oplysninger i
artiklerne, tager jeg gerne imod øretæver...
De er forsøgt skrevet på et sprog, som de fleste brugere kan forstå -
altså: det er ikke hardcore-nørder o.lign. artiklerne henvender sig
til.
I øvrigt en god ide med navn under artiklerne - den tager vi til os.

Venligst
Allan B. Bojsen
www.nettips.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-10-02 11:12

Allan Bojsen wrote:

> Det er såmænd undertegnede. Hvis der er fejlagtige oplysninger i
> artiklerne, tager jeg gerne imod øretæver...

Det var måske en god ide, hvis du ændrede dit charset fra utf-8 til
iso-8859-1, dine indlæg er ikke specielt nemme at læse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Christian Laursen

Dato : 22-10-02 12:44

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> writes:

> Det var måske en god ide, hvis du ændrede dit charset fra utf-8 til
> iso-8859-1, dine indlæg er ikke specielt nemme at læse.

Det ser nu fint nok ud her.

Er du sikker på, at det ikke blot er din newsreader, der er ved at være
gammel?

Christian Laursen

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-10-02 12:46

Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> writes:

> Det ser nu fint nok ud her.
>
> Er du sikker på, at det ikke blot er din newsreader, der er ved at være
> gammel?

gammel? Hvorfor skulle newsreaderen understøtte utf-8 ?

Martin

Fra : Thomas

Dato : 22-10-02 12:52

Martin Schultz wrote:
> Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> writes:

[ utf-8 ]

> gammel? Hvorfor skulle newsreaderen understøtte utf-8 ?

Hvorfor skulle min browser understøtte frames ?

Det er vel mit problem at min browser ikke understøtter frames, ikke dem
der laver web-sider.

Ligesom det må være brugeren af newsreaderen, som ikke kan håndtere utf-8,
der har et problem.

--
Don't waste space

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-10-02 13:24

Thomas <inthenews@corell.dk> writes:

> [ utf-8 ]

> Hvorfor skulle min browser understøtte frames ?
Fordi det er en del af HTML standarden.

> Det er vel mit problem at min browser ikke understøtter frames, ikke dem
> der laver web-sider.
ja fordi det er en del af standarden.

> Ligesom det må være brugeren af newsreaderen, som ikke kan håndtere utf-8,
> der har et problem.
Nej fordi utf-8 ikke er en del af en standard.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-10-02 15:00

Martin Schultz skrev:

>Nej fordi utf-8 ikke er en del af en standard.

Det er korrekt, men vi lever i en overgangsfase, og hvis ingen
bruger UTF-8, bliver der jo aldrig skiftet.

Men hvorfor bruger du egentlig selv et tegnsæt der ikke er
standard?

--
Bertel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-10-02 13:48

> Det ser nu fint nok ud her.

Det gør det ikke her.

> Er du sikker på, at det ikke blot er din newsreader, der er ved at
> være gammel?

Nej. Det er hans indstillinger der er elendige.

--
Med venlig hilsen, Mark
Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-10-02 16:37

On Tue, 22 Oct 2002 14:47:30 +0200, "Mark Thomas Gazel"

>Nej. Det er hans indstillinger der er elendige.

Hans indstillinger er da korrekte. Tillige nævner han noget med et
charset. Den header er der ikke for sjov.

(fut selv til en mere passende gruppe)

--
- Peter Brodersen

Fra : Helen Jensen

Dato : 08-11-02 21:56

Hej Mark,

Du er velkommen til at henvise den Danske site www.virusdanmark.dk her
finder du også gode råd omkring Virus sikkerhed.
Ring hvis du ønsker hjælp eller mere information omkring Antivirus
programmet Kaspersky.

Mv Helen Jensen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 10-11-02 17:30

In article <aqh8gp$ff0$1@sunsite.dk>, Helen Jensen wrote:

> [...]
> finder du også gode råd omkring Virus sikkerhed.
> Ring hvis du ønsker hjælp eller mere information omkring Antivirus

Neej 2 gange brud på netiketten, på samme dag.
<ironi> Næsten bedre end kinder overraskelse </ironi>

Bo Simonsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-11-02 17:00

Helen Jensen skrev:

> Du er velkommen til at henvise den Danske site www.virusdanmark.invalid

En anden gang du føler behov for at henvise til en webside som du eller
den virksomhed du er tilknyttet har noget med at gøre, burde du gøre op-
mærksom på det, så det ikke ser ud som om rådet kommer fra en uvildig
bruger.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >