Copyright og tv-program oversigter.
Fra : Tamen

Dato : 17-10-02 21:39

Jeg har for et stykke tid siden, som en øvelse i PHP programmering og
til eget brug, lavet et script der kopiere tv-program oversigter fra
tv2's hjemmeside. Det eneste jeg kopiere er tidspunkt og program navn.
Ikke en eventuel beskrivelse. For eksempel 19:30 Simpsons. Og ikke
beskrivelsen "Kult tegnefilm". Men nu er der så nogen der er blevet
interesseret i at købe/låne scriptet, og så er det jeg kommer til at
tænke på copyrights. Jeg er ikke helt inde i det, men min mor, som er
journalist, har sagt at det sikkert er i orden hvis jeg holder mig til
tidspunkt og programnavn. Hvis jeg også tager beskrivelsen kan det være
en de selv har skrevet, og det må jeg vel ikke?
Mit spørgsmål er vel: er det i orden det jeg gør? Hvis det blir til
noget med at sælge/offentligtgøre scriptet vil den endelige side
selvfølgelig vise kilde (tv2.dk).

hvis der er nogen der kender til et sted hvor jeg frit kan hente de
samme oplysinger, tv oversigter, er jeg selvfølgelig også interesseret i
at høre om det :)

Tamen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 06:37

Tamen skrev:

>Jeg har for et stykke tid siden, som en øvelse i PHP programmering og
>til eget brug, lavet et script der kopiere tv-program oversigter fra
>tv2's hjemmeside.

TV2's programoversigt er dækket af § 71 i lov om ophavsret:

§ 71.   Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database
   eller lignende, hvori et større antal oplysninger er
   sammenstillet, eller som er resultatet af en væsentlig
   investering, har eneret til at råde over det pågældende
   arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
   tilgængeligt for almenheden.

Det vil sige at det er forbudt at kopiere "væsentlige dele"
derfra. Jeg ville kalde tidspunkt og programnavn for "væsentlige
dele - det er faktisk dem det hele drejer sig om.

Det er naturligvis muligt for dig at finde andre kilder med de
samme oplysninger. Derved kan du lave den samme oversigt lovligt,
men jeg vil altså mene at det er ulovligt at videredistribuere de
citater du benytter.

Derudover synes jeg at det i en vis forstand er af mindre
vigtighed med juraen. Det vil da være skidt hvis du sælger et
script hvis det 14 dage efter ikke virker fordi TV2 har lagt
deres oversigt om.

Men hvis du spørger og får lov, så er den side af sagen i hvert
fald i orden.

--
Bertel

Fra : padre

Dato : 18-10-02 08:59

> [...]
> interesseret i at købe/låne scriptet, og så er det jeg kommer til at
> tænke på copyrights. Jeg er ikke helt inde i det, men min mor, som er

Jeg kan huske fra en fjerne fortid, hvor jeg tog faget "European Union
Law" og havde om immaterialrettigheder, at der skulle være en
afgørelse om , at tv-stationerne har ophavsret til deres programmer og
at man derfor skulle betale for at måtte lave TV-guides. Den opkrævede
betaling måtte dog ikke være synderlig stor.

Jeg har desvære ikke mine bøger her, så jeg kan ikke komme med et mere
uddybende svar.

padre