Vinteropstaldning i carport
Fra : Niels T

Dato : 17-10-02 20:07

Hejsa NG!

Tror det er på tide at vinteropstalde min gamle Honda CB400F -har fundet en
plads i en carport, og mit spørgsmål er derfor, om jeg bør pakke den ind i
tæpper el.lign. ?

Mvh Niels
-som efterhånden fryser fingrene lidt for meget til MC

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-10-02 20:19

> [...]
en
> plads i en carport, og mit spørgsmål er derfor, om jeg bør pakke den ind i

Det kan ihvertfald ikke skade, og hjælper nok også til at den ikke bliver
udsat for store temperatursvingninger så hurtigt. Bare sørg for at det kan
ånde, ellers tror jeg at det kan blive for fugtigt derinde.

Du skal nok ikke pakke den ind i Vita-Wrap.

Tidligere i år, i marts, et par uger efter jeg havde pillet min motorcykel
frem fra vinterhiet, så skulle det selvfølgelig blive snefygning. Min
motorcykel stod i en halv meter sne, selv om den stod under et halvtag.
Derfor, sørg for at den kan stå ordentligt indelukket, så sne og regn ikke
kan blæse ind. Ellers suger tæpperne nok bare fugten til sig og så hjælper
de ingenting.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : albert

Dato : 19-10-02 07:56

> [...]
> ånde, ellers tror jeg at det kan blive for fugtigt derinde.
>
> Du skal nok ikke pakke den ind i Vita-Wrap.

Louis sælger et kondom (vist 400kr) der virker lidt ligesom vita-wrap. Dog
er det behandlet på indersiden så fugt ikke bliver et problem. Ret genialt
hvis den skal stå i en åben carport....

Mvh Albert - tidligere MC-kondom-bruger

Fra : Richard Pade

Dato : 18-10-02 17:23

Niels T wrote:
> Tror det er på tide at vinteropstalde min gamle Honda CB400F

Nå, tror du ikke, vi får en varm og tør november?

> -har fundet en
> plads i en carport, og mit spørgsmål er derfor, om jeg bør pakke den ind i
> tæpper el.lign. ?

Sprøjt den ind i et par lag konserveringsvoks som fx Motorex
Protect&Shine 645. Vask først cyklen, skift olie, bremsevæske etc, tag
sadlen af og sprøjt så P&S ind overalt og dæk den over med en mc-garage
eller blot presenning. Temeraturudsving kan du ikke undgå uanset, hvor
mange lag tæpper, du svøber den ind i, så det er bedre at dække den let
over, så der kan cirkulere luft om cyklen.

Vokslaget tynder lidt ud med tiden, så hvis den skal stå mere end 3
mdr., skal du give den et lag mere. Til foråret kan du vaske eller blot
pudse P&S af igen - det du evt. ikke kan nå ind til i krogene, gør gavn
som beskyttelseslag. Det overskydende voks på motoren braænder/damper af
i løbet af 20-25 km på din første tur, men sørg for at køre ud ad en vej
uden stoplys, for det ryger heftigt fra motoren, indtil voksen er dampet
helt af. Sorte motordele pudser du dybsorte igen med siliconevæske, som
du også med fordel kan tørre dine gummidele over med indimellem.

P&S koster ca. 85 kr for en dåse, der rigeligt rækker til en
vinterkonservering - resten kan du bruge til tørvask næste sæson.

Richard
- storforbruger og fan af P&S 645