Olieskift - Honda CB 750
Fra : [6100] H. C. Nissen

Dato : 17-10-02 19:07

I forbindelse med vinterklargøring af min nyerhvervede gamle maskine
har jeg bl.a. skiftet olie.
Tidligere havde jeg en CB 500, og her tappede man olien af via proppen
i bundkarret, og hældte på via oliemålerpindshullet.
På 750'eren startede jeg med bundproppen, og dernæst oliefilteret. Jeg
formodede at alt olien løb ud på denne måde, men der er stadig olie i
olietanken under højre sidedæksel. Er det rigtigt antaget, at denne
også skal tømmes, og kan der efterfølgende være 3,5 l olie i den lille
tank? Hvis der sidder en eller anden anordning der spærrer for oliens
passage fra tank til krumtaphus står krumtaphuset vel uden olie indtil
jeg starter den til foråret.
Som I måske har regnet ud, så fik jeg ingen manual med til maskinen
. Så hvis nogen ligger inde med sådan en til en CB 750 F2 er jeg
meget interesseret.

---

H. C. N i s s e n

- Honda CB 750 F2 -

Fra : Squish

Dato : 18-10-02 06:24

[6100] H. C. Nissen wrote:
> [...]
> Som I måske har regnet ud, så fik jeg ingen manual med til maskinen
> . Så hvis nogen ligger inde med sådan en til en CB 750 F2 er jeg

Hej H.C.,

Så vidt jeg kan se på: http://www.honda4fun.com/home.html under "I
Modelli" skal der være 3.5 liter i motoren og yderligere (!) 2 liter i
olietanken. Du kan hente en brugerhåndbog under "Libretti"! Der er
også partsliste og værkstedsmanual på siden hvis du er interesseret!
God fornøjelse!

Mvh. Squish - CB400F Kører igen!

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 18-10-02 10:45

Hej!
Du skal osse tømme olietanken, der sidder en bundskrue i tanken, og derefter
mener jeg at man skal træde en 3-4 gange på kickstarteren (uden tænding på
forstås) således at den tømmes helt for gammel olie inden du sætter skruerne
i igen.
cyklen skal have 3,5 liter olie når du skifter filter

www.louis.de <-- har en dataliste over cyklen under "motobase", godtnok på
tysk men alligevel
cb750f2's interne modelnr er CB750G ikke at forveksle med rc04 der er 16v
udgaven, hvis det er en 16v model du har ved jeg ikke om det passer det jeg
har skrevet.

--
mvh Claus fra Haderslev
(cb750f2 '77 http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=92 )

Fra : H. C. Nissen

Dato : 18-10-02 19:58

On Fri, 18 Oct 2002 11:45:11 +0200, "Claus Ruglund Jakobsen"
<claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>i igen.
>cyklen skal have 3,5 liter olie når du skifter filter

Tak for det. Men så vil det vel være nødvendigt at starte den for at
få plads til de 3,5 l? Jeg kan i hvertfald ikke få plads til mere end
2,5 l på olietanken. Jeg har afmonteret batteri mm., og fyldt en sjat
olie i cylindrene, så jeg er ikke meget for at skulle starte motoren
op inden foråret.

Ved oliefilter skiftet blev jeg lidt overrasket over at finde en
ekstra _køler_ (mellemlagsskive på ca. 1 cm tykkelse og med
køleribber) mellem blok og filter. Er det originalt? Jeg synes ikke
kan finde den på div. snittegninger af 750 motoren.

>cb750f2's interne modelnr er CB750G ikke at forveksle med rc04 der er 16v
>udgaven, hvis det er en 16v model du har ved jeg ikke om det passer det jeg
>har skrevet.

Det er _selvfølgelig_ den klassiske model CB750G. Jeg kan ikke
umiddelbart finde ud af om den er fra 77 eller 78, for iflg. Kfz-brief
er den reg. 1 gang i Tyskland den 1/4-89. Så skulle den være et
ualmindeligt overgemt eksemplar, men den kan selvfølgelig også være
medtaget som rejsegods fra et andet land.
-------------------

H. C. N i s s e n

- Honda CB 750 F2 -

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-02 00:04

"H. C. Nissen" <nissen@budweiser.com> skrev i en meddelelse

> Tak for det. Men så vil det vel være nødvendigt at starte den for at
> få plads til de 3,5 l? Jeg kan i hvertfald ikke få plads til mere end
> 2,5 l på olietanken.

Jeg kender ikke din model, men jeg har også en Honda med olitank. Den kan
der også kun fyldes 2,5 liter på, men når motoren har været startet, så kan
den sidste liter fyldes på. Du er nok nødt til at starte den, tror jeg.

Rittig

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 19-10-02 13:08

H. C. Nissen <nissen@budweiser.com> wrote in message news:<1pk0ru0p48tijvesfkcibprecc1olrje9g@4ax.com>...
> [...]
> 2,5 l på olietanken. Jeg har afmonteret batteri mm., og fyldt en sjat
> olie i cylindrene, så jeg er ikke meget for at skulle starte motoren

så vidt jeg husker kørte jeg på starteren uden tænding
på(dødemandsknappen lået fra)
så lykkedes det
> [...]
> køleribber) mellem blok og filter. Er det originalt? Jeg synes ikke
> kan finde den på div. snittegninger af 750 motoren.

Det havde f2 modellen som en ny detalje, den er original, den skulle
give mere køling efter hondas mening.

> Det er _selvfølgelig_ den klassiske model CB750G. Jeg kan ikke
> umiddelbart finde ud af om den er fra 77 eller 78, for iflg. Kfz-brief
> er den reg. 1 gang i Tyskland den 1/4-89.
Det betyder så mindre da der ikke kom de store ændringer på f2
modellen i dens levetid
Det var bare mere om det nu var en 16v for de er jo ikke heelt
ligesådan

--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77)