kcal i opskrift
Fra : Rollike

Dato : 17-10-02 16:08

Hejsa!

Jeg er lidt i tvivl..

Jeg sidder med nogle opskrifter som jeg skal have regnet lidt på.

Hvis man f.eks. skal lave en suppe.

Så er der jo en masse ingredienser i denne suppe.. En del af det er vand.

Det jeg skal bruge fra opskrifterne er hvor energifordelingen pr. 100 gram
af den færdige ret.
Men hvordan pokker gør jeg det?

Hvis vi kigger på suppen.

Inden den har stået og småkogt er der jo ikke noget at vandet der er
fordampet. Altså vil man kunne regne nogle kcal ud fra selve listen over
ingredienser.

Men når suppen har stået og kogt så er noget af vandet jo fordampet og
derfor vil der jo være flere kcal pr 100 gram end inden det har kogt...

Suppen var bare et eksempel.... andre ting kunne være, kødsovs, sovs,
bagning osv.

Hvordan finde jeg ud af det?

På forhånd tak
Mette

--
Lige nu er er endnu en livsstilsklub på vej til at åbne!
DIFI, Ebbeltoftkurcenter og Ubberup højskole er gået i tæt samarbejde om

Fra : Kim B. Nielsen

Dato : 17-10-02 22:27

Rollike wrote:

> [...]
> Lige nu er er endnu en livsstilsklub på vej til at åbne!
> DIFI, Ebbeltoftkurcenter og Ubberup højskole er gået i tæt samarbejde om

Kan du ikke bare regne det samlede antal kcal ud ud fra ingredienserne, og
så, når suppen er færdig, veje suppen.

Så burde man jo kunne finde ud af kcal/100 gram ved:

((kcal ingredienser)/(gram suppe))*100 = kcal/100 gram

eks. 5000 kcal i ingredienser
vægt af færdig suppe 1 kg

dvs.

((5000 kcal)/(1000 g))*100 = 500 kcal/100 gram

Kcal i ingredienserne bør være når ingredienserne er kogte, da f.eks.
kartofler vistnok giver mere energi når de er kogte i forhold til når de er
rå (pga et eller andet med omdannelse af stivelse til sukker).

Just my 25 cents
Kim

Fra : Rollike

Dato : 18-10-02 06:24

> [...]
er
> rå (pga et eller andet med omdannelse af stivelse til sukker).

Jo i praksis kunne jeg vel godt... Men jeg sidder med 30 opskrifter som skal
regnes ud... og det bliver noget at en opgave at lave alt maden for derefter
at lade det veje....

Så det tror jeg at jeg hopper over.. ellers et godt foralgs

Men der må da være en udregning? eller hvad? Eller er det så lille en
forskel at det ikke betyder noget?

På forhånd tak
Mette

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 18-10-02 15:17

Rollike <valofjernmig@valo.dk> wrote:

> Men der må da være en udregning? eller hvad? Eller er det så lille en
> forskel at det ikke betyder noget?

Da man ikke ved hvor meget suppen koges ind, er det umuligt at udregne
præcist. Afhængig af hvor stor variationen i indkogning er, kan forskellen
så være lille eller stor.

Hvad du i stedet kan gøre er at regne kalorieindholdet for dele af retten
ud. Hvis du ved hvad 1/10 af den samlede mængde indeholder, er det nemt at
sjusse sig frem til indholdet i en given portion.

- Kvan.

Fra : Rollike

Dato : 18-10-02 18:09

> Hvad du i stedet kan gøre er at regne kalorieindholdet for dele af retten
> ud. Hvis du ved hvad 1/10 af den samlede mængde indeholder, er det nemt at
> sjusse sig frem til indholdet i en given portion.

Det dur ikke rigtigt.. for vi skal bruge energifordeling pr. 100 gram da det
er forskelligt hvor stor portion folk skal have...
Vi er en livsstilsklub som er igang med at udregne kcal på opskrifterne.

i klubben er der mange medlemmer og ikke alle skal have lige meget at spise

Men tak for svaret.

Mange hilsner
Mette

--
Foredrag med Diætisten fra "Livet er fedt"
onsdag d. 30. okt. kl. 19.00

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 21-10-02 14:46

Rollike <valofjernmig@valo.dk> wrote:

> i klubben er der mange medlemmer og ikke alle skal have lige meget at spise

Det er jo også ligegyldigt hvis du ved hvor meget der er i f.eks. 1/10 af
den samlede portion. Pointen er at det er relativt nemt at afgøre om folk
har fået 1/10, 1/5 eller 1/20, og derfor er det også nemt at regne ud hvor
mange kcal de cirka har fået.

Det er den nemmeste løsning der findes hvis du ikke vil ud i at veje maden
efter tilberedning.

- Kvan.

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 23-10-02 10:19

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gram da det
> er forskelligt hvor stor portion folk skal have...
> Vi er en livsstilsklub som er igang med at udregne kcal på

Så tar du da bare tingene sådan lidt ad gangen. Hver gang du laver
en "ny" ret, så vejer du den færdige portion - og beregner det ca
indhold i retten. Hvor svært kan det være?? det tager blot lidt
tid at gøre det, DU kunne jo eventuelt også delegere opgaverne ud,
sådan at andre tilbereder og vejer den samlede færdige ret - og du
bare taster ind i tabellen og beregner.
´
Kærlige hilsner
J¤mfruen)