Andet multimedie
bentjuul 3670
adobe illustrator 9.0: menuvindue væk??? h~
Fra : HBS

Dato : 17-10-02 17:59

I Adobe Illustrator er menu-vinduet (den med pilene, firkant, cirkel,
rotation m.v.) på mærklig vis blevet væk, og jeg kan ikke få den frem igen.

Kan en venlig sjæl hjælpe med dette?

Tak...

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-10-02 19:02

HBS skrev:

> I Adobe Illustrator er menu-vinduet (den med pilene, firkant, cirkel,
> rotation m.v.) på mærklig vis blevet væk, og jeg kan ikke få den frem
> igen.

Enten: Klik på tabulatortasten eller: windows/tools (vindue/værktøjer),
så skulle den gerne komme frem.

--
Kurt Lund

Fra : hbs

Dato : 18-10-02 07:23

Det lykkedes... men jeg mangler stadig firkant, cirkel og nogle andre få
figurer?

Fra : teknik

Dato : 18-10-02 13:12

hbs wrote:

> Det lykkedes... men jeg mangler stadig firkant, cirkel og nogle andre få
> figurer?

Du skulle vel ikke have besøgt Adobe Online via Illustrator - hvis du har -
og dit program er en pirat version kan det være det er dit problem.
Ikke fordi jeg tror at du bruger piratkopier - men det kan så være en
advarsel til dem der gør det. Det samme gælder alle Adobe programmerne.
Har man ikke rent mel i posen skal man absolut ikke besøge Adobes Online -
nogle påstår endda at man slet ikke skal besøge Adobe overhovedet - for at
undgå de piller ved programmerne.
Når man installerer programmerne installeres der også noget web-halløj -
der gør at Adobe har adgang til programmerne på ens maskine.
Venlig hilsen
--
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 18-10-02 13:25

»teknik« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| problem. Ikke fordi jeg tror at du bruger piratkopier - men det kan
| så være en advarsel til dem der gør det. Det samme gælder alle Adobe

Der sket intet ved at besøge Adobe.com (Adobe Online). Det kan dog måske
vise at være et problem med hentningen af updates via det aktuelle Adobe
prog eftersom der kaldes op til Adobe server via dette (man kunne forestille
sig en blacklistning af bestemte serials mv.).

> [...]
| Når man installerer programmerne installeres der også noget
| web-halløj - der gør at Adobe har adgang til programmerne på ens

Nu skal vi vist passe på ikke at male fanden på væggen . Det du beskriver
kan er næppe realistisk medmindre der specifikt hentes en speciel "pirat
update" som sætter progget ud af funktion (det kræver selvfølgelig at du
aktivt henter denne og eventuelt eksekverer den) --og så vidt jeg ved af, er
det kun M$ der er berygtet for dette :)
De "piller" ikke ved dine programmer --du kan roligt besøge sitet og hente
updates.

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Villy Erichsen

Dato : 18-10-02 15:40

Digit wrote:

> [...]
> det kun M$ der er berygtet for dette :)
> De "piller" ikke ved dine programmer --du kan roligt besøge sitet og hente

Det er skam ikke at male fanden på væggen.
Jeg var fornylig med på et weekend kursus i Photoshop - hvor underviseren har
nære relationer til Adobe fortalte at nogle af hans kunder havde været udsat
for at lige pludselig manglede der nogle funktioner i Photoshop/Illustrator.
Det viste sig at de havde prøvet at opdatere programmer der allerede var
registreret (under et andet navn) - den går bare ikke mere.
Det er ganske vist en hemmelighed - men prøv selv hvis du har et af de nyere
Adobe progammer der bruges ved hjælp af serials.
Det er da ganske nemt at oprette en database der sammenligner serienumre - og
det går så hurtigt at man intet bemærker - så flere end en bruger på samme
serienummer - selv 100 bruger serienumre dutter ikke - der er altid en
administrator der sørger for opdateringer.
Men indlægget er skam venligt ment. Hvorfor skulle det også være at male fanden
på væggen - vi bruger jo kun betalte licenser ikke sandt?

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 18-10-02 16:04

»Villy Erichsen« ræsonnerede, og skrev:

| Det er skam ikke at male fanden på væggen.

Ok. Bemærkede du min "glimt-i-øjet-smilie"?

> [...]
| funktioner i Photoshop/Illustrator. Det viste sig at de havde prøvet
| at opdatere programmer der allerede var registreret (under et andet

Hmm, en gang til for Kong Knud. Hvordan kunne "de" bruge programmet --var
det på deres egen puter med det oprindelige serial...eller hür?

> [...]
| bemærker - så flere end en bruger på samme serienummer - selv 100
| bruger serienumre dutter ikke - der er altid en administrator der

Jeg kan ikke rigtig gøre mig klog på hvad du egentlig prøver at pointere...
men som jeg nævnte et par svar længere oppe er det ikke utænkeligt at Adobe
(som de fleste andre producenter) har en blacklist database som
implementeres i deres forskellige updates, så ligger man inde med en "pirat"
version kan denne næppes updateres via "tradiotionel" procedure.

|Hvorfor skulle det også være at male fanden på væggen -

Du svarede HBS at dennes problem kunne skyldes pirat "countermeasures" efter
et besøg på Adobe Online. Jeg svarede så at der intet kan ske ved at surfe
ind på Adobe Online med en browser (medmindre man vitterligt sidder med en
pirat version og henter en update der er "anti pirat").

|vi bruger jo kun betalte licenser ikke sandt?

Hvad "man" bruger af lovligt/ulovligt programmel har jeg svært ved at se
kommer dig ved.

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?
Filmen som Ole Michelsen gav 5 hatte.

»Demons to some, angels to other«
Dimmu Borgir - Arcane Lifeforce Mysteria

Fra : Villy Erichsen

Dato : 19-10-02 11:33

Digit wrote:

> »Villy Erichsen« ræsonnerede, og skrev:
>
> Hmm, en gang til for Kong Knud. Hvordan kunne "de" bruge programmet --var
> det på deres egen puter med det oprindelige serial...eller hür?

Egen computer med serials fra nettet selvf.

> [...]
> implementeres i deres forskellige updates, så ligger man inde med en "pirat"
> version kan denne næppes updateres via "tradiotionel" procedure.

Nej, men pointen er at Adobe fjerner visse funktioner fra progammet hvis man
forsøger - det er ment som en advarsel fra Adobes side.

> [...]
> ind på Adobe Online med en browser (medmindre man vitterligt sidder med en
> pirat version og henter en update der er "anti pirat").

Husk lige at Adobe Online aktiveres via programmerne - og ganske automatisk -
hvis man ikke har slået det fra.
Du kan surfe ind på adobe.com uden problemer

> Hvad "man" bruger af lovligt/ulovligt programmel har jeg svært ved at se
> kommer dig ved.

Helt enig - og det var heller ikke der jeg ville hen - kun ment som en venlig
oplysning om fælderne ved Adobes nyere programmer.
Om man tror på det eller ej - er op til en selv .
Men jeg er blevet nysgerrig - så jeg prøver selv at installere Illustrator på
min maskine herhjemme (firmaet har licens) - men jeg bruger så et serial nr.
fra nettet - så må vi se hvad der sker ved at opdatere.

Og jeg siger det ikke til nogen

Fra : Digit

Dato : 19-10-02 14:21

| Egen computer med serials fra nettet selvf.

Så de installerede et Adobe prog på deres hjemmecomputer med et serial fra
nettet, og det gjorde at de manglede nogle funktioner? Det lyder meget
mærkeligt...

| Nej, men pointen er at Adobe fjerner visse funktioner fra progammet
| hvis man forsøger - det er ment som en advarsel fra Adobes side.

Hvilke funktioner det helt præcis som går tabt?

| Husk lige at Adobe Online aktiveres via programmerne - og ganske
| automatisk - hvis man ikke har slået det fra.
| Du kan surfe ind på adobe.com uden problemer

Hmm, trykker jeg på Adobe Online via Help menuen, åbner min browser blot
adobe.com op, så hvilken slags aktivering er det du snakker om?

| Helt enig - og det var heller ikke der jeg ville hen - kun ment som
| en venlig oplysning om fælderne ved Adobes nyere programmer.
| Om man tror på det eller ej - er op til en selv .

Jeps.

> [...]
| Illustrator på min maskine herhjemme (firmaet har licens) - men jeg
| bruger så et serial nr. fra nettet - så må vi se hvad der sker ved at

Der sker sandsynligvis det at programmet enten spørger om valid key,
eller -som du selv var inde på- virker det ikke.

| Og jeg siger det ikke til nogen

Heller ikke mig :). At de forskellige producenter så skulle tage at levere
deres programmel til studievenlige priser eller kun bon'e til professionelt
brug er så en helt anden sag...

Fra : Madsen

Dato : 18-10-02 13:28

hbs skrev:

> Det lykkedes... men jeg mangler stadig firkant, cirkel og nogle
> andre få figurer?

Luk Illustrator, find filen AIPrefs og slet den.
Genstart Illustrator.

Madsen.

Fra : hbs

Dato : 19-10-02 14:25

Jeg har fundet ud af det. På mærklig vis havde jeg fået ændret stien til
plug-ins. Derfor forsvandt funktionen med firkant, cirkel osv.

Tak for responsen (-:.