Træbeskyttelse, sammenligning
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 17-10-02 15:48

I forbindelse med opførelsen af en trætilbygning har jeg træbeskyttet en
hel masse brædder.

Jeg fik anbefalet det svenske produkt "Beckers Exponyl" af en lokal
malermester, og det købte jeg, da jeg har ret meget tillid til
svenskere.... når det drejer sig om træhuse

Brædderne fik først en omgang grundingsolie og derefter første gang gul
Exponyl. Herefter blev brædderne monteret på tilbygningen. Malermesterens
anvisninger er fulgt til punkt og prikke.

Nu er det, at jeg synes, at dette produkt dækker ualmindelig dårligt: Jeg
havde godt nok forventet at give tilbygningen endnu et lag, men alligevel:
Det dækker ikke så godt som det produkt jeg hidtil har brugt til mit
træværk, nemlig Gori 88 (den oliebaserede), og Exponylen er heller ikke nær
så drypfri.

Nu er mit spørgsmål så, om der er nogen, der kan fortælle mig om Exponyl
virkelig er så meget bedre end Gori 88, at det berettiger dels den højere
pris og dels at det er mere bøvlet at arbejde med.

På forhånd tak

venlig hilsen
Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-10-02 23:20

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> Exponyl. Herefter blev brædderne monteret på tilbygningen. Malermesterens
> anvisninger er fulgt til punkt og prikke.

Om du så skulle have brugt træbeskyttelse kan diskuteres...
Følgende er et uddrag fra denne side:
http://www.raadvad.dk/index.asp?id=375

"[...]Det må stærkt frarådes at blande terpentin i linolien - eller at
anvende terpentin- eller petroleumsholdige "grundingsolier" (eller de
såkaldte "træbeskyttelser" med op til 80% flygtige opløsningsmidler) på træ,
da disse stoffer vil trække træets egne livsvigtige olie- og tjærestoffer
med ud, hvorved træet udpines, bliver mere vandsugende og sprækker, og dets
levetid forkortes. Det er det modsatte, der er behov for.[...]"

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 18-10-02 13:15

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in

> [...]
> tjærestoffer med ud, hvorved træet udpines, bliver mere vandsugende og
> sprækker, og dets levetid forkortes. Det er det modsatte, der er behov

Hej Thomas
tak for svaret

Jeg kender godt linket, og det har da også været inde i mine overvejelser,
men dels kan jeg ikke forstå, hvor et opløsningsamiddel skulle "trække"
olie- og tjærestoffer hen, og dels er den overfladebehandling jeg anvender
- både Exponylen og Gorien - materialer med meget stort indhold af
pigment, hvorved solens nedbrydende virkning skulle reduceres mest muligt.

Jeg har haft stor glæde af Raadvad.dk i forbindelse med
konstruktionsdetaljer, men da det - om jeg så må sige - ikke er er et
museumsprojekt jeg er i gang med, men en ny bygning i moderne materialer,
bl.a. anvender jeg i stor udstrækning trykimprægneret træ, finder jeg ikke
Raadvads sider om overfladebeskyttelse særlig relevante. Jeg er hverken til
tjære, svenskrød, hesteblod eller linolie, selv om disse materialer sikkert
er fortræffelige sine steder.

Jeg spørger igen: Hvad er bedst? Beckers Exponyl eller Gori 88

de venligste hilsner
Lars

Fra : Bachelor

Dato : 18-10-02 20:15

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in
news:3daf37a2$0$97640$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner
dette

> [...]
> træ, da disse stoffer vil trække træets egne livsvigtige olie- og
> tjærestoffer med ud, hvorved træet udpines, bliver mere vandsugende og

Der kan man se hvad magt skivebordskloghoveder har af magt.
Der er lige før jeg bliver betænkelig ved mine vinduer jeg
gav 4 gange Gori 22 og 3 gange Gori 88 kalkhvid i 1996 og
som ikke er rørt siden og i dag stadig ligner nymalede.
Jeg tjekker dem hvert år og træet er som nyt.

LOL

Fra : Dan Andersen

Dato : 18-10-02 13:50

> [...]
> virkelig er så meget bedre end Gori 88, at det berettiger dels den højere
> pris og dels at det er mere bøvlet at arbejde med.

det løser ikke dit nuværende problem. Nogen løsning har jeg ikke. Jeg savner
også en sammenligning af produkterne.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 18-10-02 21:05

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in

> det løser ikke dit nuværende problem. Nogen løsning har jeg ikke. Jeg
> savner også en sammenligning af produkterne.

Hej Dan

Jeg havde læst om produktet, men jeg synes, at der stadig er for få
erfaringer med det til, at jeg vil være pioner på området, og dels er der
ikke nogen af de tre tømmerhandlere, jeg bruger, som fører produktet.

Jeg lægger specielt mærke til fraværet af egentlige referencer til
anvendelsen i dansk byggeri på hjemmesiden.

Men det skal jvf hjemmesiden også overfladebehandles ligesom alt andet
udendørs træ - med visse truede tropiske træsorter som undtagelse.

Venlig hilsen
Lars