Flødeboller
Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 17-10-02 13:34

Hej Gruppe.
Imorges på TV lavede de flødeboller og det kunne jo være sjovt at prøve,
men: som bund brugte de marie-kiks. Det forekommer mig ikke at være helt
autentisk. Flødeboller ska' da ha' en bund af sådan noget vaffel-agtigt
noget.
Nogen der har en opskrift ??

Jesper

Fra : Gerner

Dato : 17-10-02 18:07

On Thu, 17 Oct 2002 14:33:45 +0200, "Anne Bordum & Jesper Hansen"
<bordum.hansen@get2net.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>men: som bund brugte de marie-kiks. Det forekommer mig ikke at være helt
>autentisk. Flødeboller ska' da ha' en bund af sådan noget vaffel-agtigt

Jeg mener man kan købe dem i firkantede blokke (næsten tyndere end dem der
bruges til flødeboller), og så er kunsten at stanse dem ud til runde vafler.

Kan ikke huske navnet og har måske set dem i udlandet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-10-02 21:20

> Jeg mener man kan købe dem i firkantede blokke (næsten tyndere end dem der
> bruges til flødeboller), og så er kunsten at stanse dem ud til runde vafler.

Lad være med at standse dem ud - lav dog nogle monsterstore firkantede
flødeboller (og blær dig med at æde dem i 1 mundfuld). Det kunne være
hammersjovt.

Fra : Gerner

Dato : 17-10-02 22:17

On Thu, 17 Oct 2002 20:19:38 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>Lad være med at standse dem ud - lav dog nogle monsterstore firkantede
>flødeboller (og blær dig med at æde dem i 1 mundfuld). Det kunne være
>hammersjovt.

Jeg er sikker på at Dirch Passer kunne gøre det.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Tina

Dato : 17-10-02 22:32

"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev i
> [...]
> men: som bund brugte de marie-kiks. Det forekommer mig ikke at være helt
> autentisk. Flødeboller ska' da ha' en bund af sådan noget vaffel-agtigt

FLØDEBOLLER - 25 STK

Bunde:
3 del mel
100 g. margarine
3/4 dl. sukker
Udstikkes til 25 stk. Bages 10 minutter ved 200 g.

Fyld:
6 æggehvider
4 dl. sukker

Sættes på kolde bunde. Bages ved 150 g. til de har den rigtige
konsistens (minimum 5 minutter, nok mere).

Overtræk:
300 g. smeltet chokolade duppes på.

God fornøjelse & velbekomme

Tina

Fra : Gerner

Dato : 18-10-02 16:29

On Thu, 17 Oct 2002 23:31:52 +0200, "Tina" <misstinadk@hotmail.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Sættes på kolde bunde. Bages ved 150 g. til de har den rigtige
>konsistens (minimum 5 minutter, nok mere).

Sikker på det ikke bliver til merengs eller blot flyder ud over det hele ?
150 g. = 150º

(alt+0186)

Jeg har set en opskrift hvor de piskede hvider blæses med varmluft ved max 25º.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bettina Madsen

Dato : 19-10-02 13:26

> Sikker på det ikke bliver til merengs eller blot flyder ud over det hele ?
> 150 g. = 150º
>
> (alt+0186)

Jo jo den er god nok. De holder formen, måske pga. det store sukker
indhold.

Jeg har prøvet opskriften for et stykke tid siden og flødebollerne
blev rigtig gode.
Dog synes jeg det lyder som en god idé med de tynde vafler som bund istedet
for en mørdejsbud. mørdejsbunden bliver nemlig lidt tyk og bastand.

Bettina

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 21-10-02 07:23

Nu har jeg prøvet det.

Jeg har et par kommentarer:

Jeg lavede først de her utroligt hårde og meget trælse bunde af mel, sukker
og smør - de røg ud. Jeg kunne ikke engang servere dem som småkager. Ud.

Så lavede jeg nogle vafler i vaffeljernet og stak nogle bunde ud - godt.

Det var mega-svært at sætte skum/guf på bundene - er der nogen her, der har
et bud på hvordan det kunne gøres smartere (jeg brugte skeer) - skulle man
bruge sådan en fløde-skums-sprøjte-tingest?

I ovnen ved 150° i mindst 8-9 minutter - de flyder ikke ud.

Hvordan kommer man nemmest smeltet chokolade på? jeg stod med en
bagepensel....

Kommentarer udbedes, tak.

mvh
anne lise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-10-02 07:50

Anne Lise Kirk Jensen skrev:

> skulle man bruge sådan en fløde-skums-sprøjte-tingest?

Jeg har aldrig selv prøvet at lave flødeboller, men jeg ville nok
bruge en frysepose med afklippet hjørne (eller lave et kræmmerhus
af pergament).

> Hvordan kommer man nemmest smeltet chokolade på? jeg stod med
> en bagepensel....

Hvis man har rigeligt med overtrækschokolade kan man måske placere
flødebollerne på en rist på et fad og så bare lade chokoladen løbe
ned over bollerne?

// Klaus

Fra : Annika Pedersen

Dato : 21-10-02 08:36

> Jeg lavede først de her utroligt hårde og meget trælse bunde af mel,
> sukker og smør - de røg ud. Jeg kunne ikke engang servere dem som
> småkager. Ud.

Ja, jeg prøvede dem også for et par måneder siden - ingen succes :\

> Så lavede jeg nogle vafler i vaffeljernet og stak nogle bunde ud -
> godt.

Det vil jeg prøve en anden gang - når jeg ellers har fundet bolig - og
så kan jeg måske netop ønske jernet i indflytter ;)

> [...]
>skeer)
> - skulle man bruge sådan en fløde-skums-sprøjte-tingest?

Jeg brugte fryseposer med afklippet hjørne - så var der ikke den helt
store rengøring bagefter - og de blev meget flotte da jeg først fandt
rytmen

> I ovnen ved 150° i mindst 8-9 minutter - de flyder ikke ud.
>
> Hvordan kommer man nemmest smeltet chokolade på? jeg stod med en
> bagepensel....

Startede jeg også med - men skiftede hurtigt metode til at tage fat i
bunden og dyppe dem i den smeltede chokolade - dog fik de lige et tykt
lag nok til min smag.

> Kommentarer udbedes, tak.

Næste gang vil jeg søge efter de svenske
<http://www.google.com/search?lr=lang_sv&cr=&q=Gr%C3%
A4ddbullar&hl=da&ie=UTF8&oe=UTF8>
Dem jeg lavede da jeg gik i skole var ikke helt så
vammelt-søde som dem jeg lavede sidste gang.

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Louise

Dato : 23-10-02 15:08

Opskriften på flødeboller er forsvundet hos mig, inden jeg nåede at gemme
den - er der nogen, der lige vil gentage den, eller sende den til mig?

Louise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-10-02 15:13

"Louise" <Louise_es_@hotmail.com> writes:

> Opskriften på flødeboller er forsvundet hos mig, inden jeg nåede at gemme
> den - er der nogen, der lige vil gentage den, eller sende den til mig?

Google groups er stedet at finde den slags gamle indlæg. Du søger
simpelthen bare på flødeboller, så skal den nok dukke op.

Husk lige at snippe det væk du ikke svarer direkte på og svar under
det du svarer på. Læs mere på

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : orcaz

Dato : 11-12-02 04:31

Den nemmeste løsning på flødebollebunde må være at købe dem færdiglavet.
hos det søde liv kan man købe 100 bunde for kr. 40,00

www.det-søde-liv.dk

God fornøjelse

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 11-12-02 07:50

orcaz wrote:
> Den nemmeste løsning på flødebollebunde må være at købe
> dem færdiglavet. hos det søde liv kan man købe 100 bunde
> for kr. 40,00
>
> www.det-søde-liv.dk

Måske du lige skulle ændre linket til
www.det-sode-liv.dk i stedet for.
Det er endnu ikke muligt at bruge æ, ø og å
web-adresser.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,