/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Start problemer i kulden?
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-10-02 13:23

Hej DFM

Jeg skrev mail til et medlem med en GS 500E med startproblemer. Det blev en
længere smøre, så jeg tænkte et par begyndere sikkert kunne få et par tips
ved at læse med.

Dit batteri er sikkert færdigt, og måske er dit ladesystem ved at stå af
også.

Du chekker dit ladesysem hurtigt vad at måle spændingen over batteriet ved
5000rpm. Den skal vise mellem 14,2 og 14,8V. Hvis den måler helt i skoven
(17-19V), så køb et nyt ved Schnabel i Kronborgsgade. De raderegulatorer han
laver virker en en del bedre en de orignale og forskellige aftermarked
modeller.

Du kan kontrollere dit batteri, som jeg lige som alle de andre mener er
ødelagt, ved at lade det fuldt op og kontollere det med en batteritester fra
Statoil. Hvis det er er fuldt opladt og har stået en 5-8 timer bagefter skal
det måle MINIMUM 12,5V. Måler det 12,8V er det perfekt og måler det 12,3
skal du skifte det ud. Et dårligt batteri tager hårdt på dit ladesystem, der
på Suzukier ikke er for godt i forvejen.

Batterier kan holde "evigt" hvis du gør følgende:
1: Lad det altid være fuldt opladt. Hvis det står afladt ødelægger det sig
selv og kan ikke lades helt op mere.
2: Batterier der bare står aflader sig selv lige så stille og roligt. Derfor
skal man lade på batteriet en gang om måneden vinteren over.
3: Lad det altid være mellem max og minimum mærkerne. Den del af pladerne
der ikke er dækket af batterivædske mister sin evne til at holde spændningen
og afgive strøm.
Jo koldere et batteri er jo sværere har et halvfærdigt batteri ved at virke
funktionelt.

En lille biting, så har elnet rigtigt godt af at blive gået igennem hvert
andet treide år. Man adskiller _ALLE_ stil renser dem med kontakt rens
kontrollere at klemeskoene har godt ved og fylder stikket op med vaseline
ved samling. Gør man dette holde ledningsnettet mange-mange år. Jo mere
strøm der går gennem et stik, jo hurtigere irrer det. Altså stikkene omkring
laderegulatoren, generatoren, batteriet, starterrelæet og tændingen er
særlig udsat. Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel
f.eks KimO's TLR. Hvorfor jeg lige valgte en suzuki ved jeg ikke.

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



 
 
Morten Juel (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 17-10-02 14:17

Jens bruger du bare alm kløver vaseline ?? skaber det ikke netop dårlig
kontakt ??

Mvh
Morten



Kristoffer Lippert (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Kristoffer Lippert


Dato : 17-10-02 15:33

Er det ikke primært til at holde vand og luft ude?
kontakten skulle gerne være skabt inden du fylder vaseline i, eller har jeg
misset noget?

Mvh
Kristoffer

"Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3daeb66e$0$96964$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jens bruger du bare alm kløver vaseline ?? skaber det ikke netop dårlig
> kontakt ??
>
> Mvh
> Morten
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-10-02 15:27

> Jens bruger du bare alm kløver vaseline ?? skaber det ikke netop dårlig
> kontakt ??

Hej Morten

Jeg bruger almindelig vaseline i den gule dåse fra værelsesskuffen...

Vaselinen skal ikke være ledende, da den ellers ville lave kortslutning i
hele stikket. Vaselinen er der til at bestytte stikket mod fugt og
korrosion. Det er gør vaselinen godt. Bare fyld stikkene godt op. Den del af
ledningen som er af-isoleret bliver også angrebet af ir, og skal optimalt
set være dækket af vaseline.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 17-10-02 21:39

Jens Jacob Bager Jensen <bager1@get2net.dk> (--fjern--) skrev:
>Vaselinen skal ikke være ledende, da
>den ellers ville lave kortslutning i
>hele stikket. Vaselinen er der til at
>bestytte stikket mod fugt og
>korrosion. Det er gør vaselinen godt.
Et alternativ er siliconefedt.

Hans


Bjørn S (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 17-10-02 21:45


"Hans (slet 2TTX2)" <hansr@2TTX2mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3daf1fe2$0$3363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Et alternativ er siliconefedt.
>
> Hans
>
Har du kobberfedt stående efter sidste bremserenovering er det også udmærket
til formålet. Har selv "marinisert" mange el-gaffeltrucker med kobberfedt i
sprayform, og det fungerer enda i saltvandsmiljøer.
Det vigtigste er nok at fedtet er syrefrit.

/Bjørn



Thomas Makro (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 17-10-02 16:28

On Thu, 17 Oct 2002 14:23:04 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote:

>Hej DFM
Hej Jens.

Fornemmer jeg en ny emne-redaktør på DMCN's FAQ...?

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F
Privat: http://home.worldonline.dk/~pcmakro/
DMCN: Giv en hånd, bliv emneredaktør på FAQen

Jonas Holt (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 17-10-02 18:10

> Batterier kan holde "evigt" hvis du gør følgende:
> 2: Batterier der bare står aflader sig selv lige så stille og roligt. Derfor
> skal man lade på batteriet en gang om måneden vinteren over.


Jeg stiller bare mit batteri varmt (15-20ºC) om vinteren, og jeg har aldrig oplevet problemer med at starte
til foråret.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Jens Jacob Bager Jen~ (17-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-10-02 19:56


> Jeg stiller bare mit batteri varmt (15-20ºC) om vinteren, og jeg har
aldrig oplevet problemer med at starte
> til foråret.

Hej Jonas

Hvor mange volt er der tilbage over batteriet efter en vinter og hvor tit
skifter du batteri?

Jeg har flere kammerater der laver samme finte, og det går godt et par
vintre eller tre, men så er batteriet pludselig defekt. Det går hurtigt,
hvis du er typen der kører sjældent.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jonas Holt (18-10-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 18-10-02 12:28

> Hvor mange volt er der tilbage over batteriet efter en vinter og hvor tit
> skifter du batteri?

Jeg har et vedligeholdelsesfrit lige nu - og jeg har ikke købt nyt batteri med de sidste tre cykler jeg har
haft
Jeg har ikke målt spændingen på batteriet, men det har ikke været et problem at starte cyklen til foråret.

> Jeg har flere kammerater der laver samme finte, og det går godt et par
> vintre eller tre, men så er batteriet pludselig defekt. Det går hurtigt,
> hvis du er typen der kører sjældent.


Det er jeg heller ikke, selvom det godt nok er over en uge siden jeg var ude sidste gang...

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste