Provision til sælger
Fra : Henning H. Andersen

Dato : 17-10-02 09:11

Jeg har lige startet et postkort firma.
Og har fået tilbud fra en sælger som vil sælge for mig, men som er meget
svævende i at sige noget fast om hvor meget han vil have i % af det han
sælger for.
Det er vel ordrer på 1.000 til 1.500 pr. kunde. Det er en sælger med en stor
kontaktflade, så jeg vil mene det er en god ide at have aftale med ham,
måske knap så god en ide, at han vil have københavn som område? Da jeg jo
selv får yderområderne som er vanskeligere.
Er det 15 - 20%
Anna Marie

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-10-02 23:05

"Henning H. Andersen" <h.h.a@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske knap så god en ide, at han vil have københavn som område? Da jeg jo
> selv får yderområderne som er vanskeligere.

Det kommer vel an på, hvorvidt der også er tale om en grundløn, men på ren
provision skal du nok regne med 20%. Det kommer jo også an på, hvad
produktet kan bære alt afhængig af den dædkningsgrad, du ønsker.

Alt andet lige gælder det om at få skrevet en kontrakt, begge tiltræder. I
den kan der passende indgå en klausul om en mindste omsætning pr. måned
baseret på områdets udstrækning og potentiale.

Provision afregnes derefter bagud som à conto provision, i den først er
intjent ved korrekt indbetaling fra kunden. I tvivlsomme eller midlertidige
forhold afregnes provision først, når kunden har betalt i henhold til
gældende betalingsbetingelser.

Sådanne betingelser skal naturligvis ligeledes nedfældes i en kontrakt.

Samtidig _skal_ du have skattekortet og trække a-skat o.s.v. inden
provisionsudbetaling, hvad endten der er tale om á conto eller fuld
afregning, idet du alene har ansvaret over for T&S for afregning af
tilbageholdt A-skat etc., modregnet provisionsindkomst eller ej.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kim Ramgil

Dato : 25-10-02 16:02

"Karsten Jensen" <bitons@tdcnsadsl.dk> wrote in message news:<3daf3412$0$34844$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> afregning, idet du alene har ansvaret over for T&S for afregning af
> tilbageholdt A-skat etc., modregnet provisionsindkomst eller ej.

Det kommer vel an på, om pågældende sælger har eget SE. nr. I så fald
skal provisionen udbetales brutto + moms.

Mvh
Ram

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-10-02 16:18

On 25 Oct 2002 08:01:58 -0700, kram@oncable.dk (Kim Ramgil) wrote:

>Det kommer vel an på, om pågældende sælger har eget SE. nr. I så fald
>skal provisionen udbetales brutto + moms.

Så du mener 20% +moms ?

Man skal passe afsindigt på det med selvstændige sælgere med eget SE
nr. og som ikke har et A/S eller Aps. Betaler de ikke skatten, hænger
"vi" på den !
---

Mvh Mogens