Andet multimedie
jpg på gennemsigtig baggrund
Fra : taizu

Dato : 17-10-02 02:32

Hejsa NG

Jeg har et logo til mit website. Det lå tidligere på en hvid baggrund, men
nu vil jeg gerne kunne ændre baggrundsfarve til hvadsomhelst - også mørkere
farver. Det er feathered og ser pænt ud på hvid, baggrund, men hvis jeg
fjerne alle de pixels der er hvide og lysegrå, får jeg et grimt hakket
billede. Hvis jeg ikke fjerner dem, får jeg et billede med hvide frynser på.
Jeg vil gerne ende med en pæn gif på gennemsigtig baggrund.

Nogen forslag? Jeg bruger PSP7.

Mit logo kan ses her:
http://www.afan.dk/byronmann/bmpic/water-orange.jpg
og her
http://www.afan.dk/byronmann/bmpic/water.jpg

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-02 11:11

taizu wrote in <3dae132b$0$32575$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]
> hakket billede. Hvis jeg ikke fjerner dem, får jeg et billede med hvide
> frynser på. Jeg vil gerne ende med en pæn gif på gennemsigtig baggrund.

Der er kun én mulighed mere med gif: Ændr de "hvide frynser" til den farve,
du vil bruge som baggrund.

Den "rigtige" løsning er "delvis transparens" eller "alpha channel". Det kan
ikke lade sig gøre med GIF, men det fungerer fint med PNG.

Der er dog problemer med understøttelse af alpha-kanalen i PNG. Fx. i
Internet Explorer fungerer det slet ikke, medmindre man laver en lille
"hack" (søg evt. på "png behavior").

Og mht. til dit emne: Man kan ikke have nogen form for gennemsigtighed i
jpeg.

> Mit logo kan ses her:
> http://www.afan.dk/byronmann/bmpic/water.jpg

Det logo er nemt at ændre baggrundsfarve på.
Jeg ville gøre det sådan her:

1) Opret et nyt, helt sort lag.
2) Opret en alpha-kanal på dette lag.
3) Inverter logoet, så det bliver hvidt på sort baggrund.
4) Indsæt dette i alpha-kanalen
5) Slet laget med logoet

Nu skulle du have loget som "sort på gennemsigtigt". Det kunne du så gemme
som en PNG, eller du kan sætte en ny farve bag det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)