Spændende kagemand?
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-10-02 21:33

Jeg har fået bestilling på "kagemand med vingummibamser" og varm kakao
med flødeskum af min 5-årige datter til på søndag, hvor en halv snes
livfulde børnehavebøller skal bespises (hun er vist blevet mæt at mine
tre lagkageforsøg - tak iøvrigt til Rikke for
Brombærlagkage(opskriften), som var mums

I min støvede erindring, var en kagemand noget, vi ribbede for slik,
hvorefter det dårligt rørte gærbrød blev ladt tilbage. Et hurtigt kig
i opskriftssamlingen tyder på, at det også kunne være tilfældet på
søndag.

Det har jeg ikke rigtig lyst til (selvom fjerkræene sikkert vil være
lykkelige over alle de rester).

Hvordan laver jeg en spændende og appetittelig kagemand?

Hjerteligst
Dorte

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 16-10-02 23:21

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tre lagkageforsøg - tak iøvrigt til Rikke for
> Brombærlagkage(opskriften), som var mums

Hej Dorthe

Takker og bukker, jeg synes nu den med lemoncurd er den bedste, men den er
også lidt anderledes, måske er det derfor.

> [...]
> hvorefter det dårligt rørte gærbrød blev ladt tilbage. Et hurtigt kig
> i opskriftssamlingen tyder på, at det også kunne være tilfældet på

Sådan behøver det nu ikke at være.. Ikke at jeg selv har en opskrift, men
ham der Bager Kim mon ikke han har. Så vidt jeg husker er adressen
www.bager-kim.dk. Der går du aldrig helt galt i byen.

> Hjerteligst
> Dorte

MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk - nu i efterårsfarver!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-10-02 11:35

> Sådan behøver det nu ikke at være..

Nej bestemt ikke.
Brunsvigeren er vist en fynsk tradition?
Jeg har endnu ikke mødt den i Midtjylland.
Når jeg laver kagemand, bruger jeg vandbakkelsesdej. Der kan laves forhøjede
næser, kinder eller andre interessante legemsdele til megen moro (selv om de
flyder lidt ud under bagningen).
En portion med 16 æg passer til 25 - 30 børn.
Den er bedst, når den bages samme dag, men kan godt bages dagen før og så
lunes lidt før pyntning og servering.
En fordel er, at der ikke er sukker i selve dejen, så ungerne bliver ikke så
urolige, som når de får sukkerdej - er min erfaring.
Hvis du vil ha en opskrift, bare sig til.

Hilsen Inger

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-10-02 11:47

"vagn torup & rikke bachmann" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> Hej Dorthe
>
> Takker og bukker, jeg synes nu den med lemoncurd er den bedste, men den er
> også lidt anderledes, måske er det derfor.

Hej.. nu har jeg fået blod på tanden og vil lave din lagkage med lemoncurd
til en fødselsdag i aften -- men hvor skaffer jeg lemon curd? Gerne i indre
by kbh. eller på nørrebro.

Og hvor mange personer går der på sådan en fætter?

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 17-10-02 14:14

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
indre
> by kbh. eller på nørrebro.
>
> Og hvor mange personer går der på sådan en fætter?

Hej Martin
Lemoncurd kan du købe hos den engelske købmand i Indre By, så det er ikke så
svært. Den koster i omegnen af 40 kr. for et glas med 400 g. og der er til
mange lagkager....
Jeg vil gætte på, at en sådan lagkage rækker til 4 grovsultne voksne, eller
6 normalt sultne. Jeg har kun serveret den for børn, så det tæller vel ikke
rigtigt og der spiste 6 børnehaveunger 1 lagkage uden problemer

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-10-02 20:47

On Thu, 17 Oct 2002 00:20:48 +0200, "vagn torup & rikke bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

Hej Rikke.

>Takker og bukker, jeg synes nu den med lemoncurd er den bedste, men den er
>også lidt anderledes, måske er det derfor.

Jeg kan sige dig så meget, at brombærlagkagen faldt i god jord (også)
hos min far, der ellers stort set kun spiser kage af høflighed. Han
tog 2 stykker...

Og nu må du altså hjælpe mig igen. Jeg sidder her på bøhlandet på
Bornholm og aner ikke, hvad Lemon Curd er?

>Sådan behøver det nu ikke at være.. Ikke at jeg selv har en opskrift, men
>ham der Bager Kim mon ikke han har. Så vidt jeg husker er adressen
>www.bager-kim.dk. Der går du aldrig helt galt i byen.

Siden jeg "lærte Bager Kim at kende", har jeg været der en del. For
der er godt nok guldkorn at hente. Men mine kagemandønsker, kunne han
ikke rigtig klare.

Hjerteligst
Dorte

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 17-10-02 21:52

> [...]
>
> Jeg kan sige dig så meget, at brombærlagkagen faldt i god jord (også)
> hos min far, der ellers stort set kun spiser kage af høflighed. Han

Jeg er oprigtigt beæret!!!

> Og nu må du altså hjælpe mig igen. Jeg sidder her på bøhlandet på
> Bornholm og aner ikke, hvad Lemon Curd er?

Lemon curd er citronsmør, som englænderne er meget glade for at bruge på
f.eks. ristet brød.
Det synes jeg personligt smager forfærdeligt, men i lagkage mums, der er det
perfekt.
Det er ikke i almindelig handel, men er til at lave selv uden de helt store
vanskeligheder.
Opskriften finder du på www.rikkeskogebog.webbyen.dk .
Årsagen til jeg overhovedet købte det, var en raptus efter at prøve
originale engelske og amerikanske
varer. Da der ligger såvel en amerikansk som en engelsk købmand stort set
dør om dør i Indre By, ja
så måtte jeg ind og kigge.
Desværre er mange af de amerikanske varer smaskfyldt med farvestoffer så der
gik jeg hurtigt, men i den
engelske fandt jeg altså lemoncurd, som jeg kun kendte lidt til fra engelske
madudsendelser.
Et par måneder stod glasset i mit køleskab - uåbnet, men så havde en af
ungerne fødselsdag, hele
børnehaven skulle komme og lagkage skulle der til. Indrømmet det var en
satsning, men jeg tænkte citron
og mandariner - hvor galt kan det gå? og sørme om ikke ungerne var vilde med
den underlige lagkage.

> Siden jeg "lærte Bager Kim at kende", har jeg været der en del. For
> der er godt nok guldkorn at hente. Men mine kagemandønsker, kunne han
> ikke rigtig klare.

Tja, jeg har aldrig selv lavet kagemand, jeg plejer altid at have ungerne
til frokost og når de stort set direkte
efter den får lagkage og lidt gode småkager, plejer der ikke, at være plads
til mere.

MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-10-02 00:00

On Wed, 16 Oct 2002 22:33:16 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Hvordan laver jeg en spændende og appetittelig kagemand?

Spændende og nyskabende er det vist ikke ligefrem, men en kagemand af
brunsviger plejer da at glide ned - især hvis der er nok smovs på
(vingummibamserne vil smage af ingeting ved siden af det
sukkerchok.....

Lars

Fra : Pusmand

Dato : 17-10-02 10:32

Da jeg i sin tid lavede kagemand til ungerne, brugte jeg altid
vandbakkelsesdej. Og der var aldrig noget tilbage til vi voksne, efter
børnene havde været ved bordet.

Fra : Martin Kvindal

Dato : 17-10-02 11:16

Pusmand wrote:

> Da jeg i sin tid lavede kagemand til ungerne, brugte jeg altid
> vandbakkelsesdej. Og der var aldrig noget tilbage til vi voksne, efter
> børnene havde været ved bordet.

Er dét en anbefaling, at der ikke var noget tilbage til os andre??

Spøg til side - mener også jeg har smagt adskillige succesfulde
vandbakkelseskagemænd (dagens længste ord?).

--
Med venlig hilsen,
Martin Kvindal

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 17-10-02 11:55

Hejsa

Selvom det måske ikke er så fantasifuldt, hvad så med at bage en alm.
chokoladekage og så skære den ud i valgte motiv - du kan så overtrække enten
med chokolade eller glasur før du pynter med slik.

Bare en idé, som nok glider nemmere ned hos ungerne...

Stinne

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-10-02 20:37

On Wed, 16 Oct 2002 22:33:16 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Hvordan laver jeg en spændende og appetittelig kagemand?

Tak allesammen for ideer!

Vandbakkelsesdej - Bingo! Jeg elsker vandbakkelser Og det gjorde
jeg også som barn.

At så gemalen i al sin hjælpsomhed har torpederet mit projekt ved at
købe 2 stk. af hendes yndlingsislagkage med chokoladeknapper hos
Hjem-is manden i mellemtiden, det er en anden sag. "Men så laver vi
bare kagemand, når jeg bliver 6 år mor". Ja de er dejlige de
"møgunger" - og lur mig, om ikke hun husker det. Så mind mig lige om
det om et lille års tid

Men ok jeg blev helt lækkersulten af al den vandbakkelsessnak. Jeg har
aldrig lavet før selv - men nu skal det snart prøves. Er der noget,
som ikke står i opskrifterne, som jeg bør vide, før jeg går igang?

Hjerteæigst
Dorte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-10-02 21:19

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse > Men
ok jeg blev helt lækkersulten af al den vandbakkelsessnak. Jeg har
> aldrig lavet før selv - men nu skal det snart prøves. Er der noget,
> som ikke står i opskrifterne, som jeg bør vide, før jeg går igang?

Det kommer sørme da an på, hvad der står i dine opskrifter...
Hilsen Inger

Fra : Annika Pedersen

Dato : 18-10-02 06:56

> Men ok jeg blev helt lækkersulten af al den vandbakkelsessnak. Jeg har
>
> Det kommer sørme da an på, hvad der står i dine opskrifter...

Er der ikke noget med at vandbakkelser må man ikke åbne ovnlågen før der
er gået en god tid, da de ellers (ligesom visse andre retter) falder
sammen??

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Karoline Larsen

Dato : 18-10-02 07:31

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> wrote

> Er der ikke noget med at vandbakkelser må man ikke åbne ovnlågen før der
> er gået en god tid, da de ellers (ligesom visse andre retter) falder
> sammen??

Den skal i hvert tilfælde ikke tages ud af ovnen før den er helt færdig. Det
kom jeg til at gøre med en fødselsdagskringle en gang jeg skulle forsøge mig
med vandbakkelsesdej, og den faldt fuldstændig sammen. Den fik lidt ekstra
tid og blev senere fyldt med creme. Den var ikke ubrugelig men kunne bare
godt have været flottere.

mvh Karoline

Fra : Nette

Dato : 23-10-02 18:17

"Dorte R.M. Hansen" wrote
> [...]
> lykkelige over alle de rester).
>
> Hvordan laver jeg en spændende og appetittelig kagemand?

Hvad med vandbakkelse?
Eller en ganske almindelig chokoladekage, som jo er børn favorit nr. 1 som
skæres lidt til som en kagemand og pyntes med glasur og bamser.

Nette