Hvilken skærm skal jeg købe
Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 16-10-02 21:30

Hej med jer

Min 21 tommer skærm er afgået ved døden og nu lurer jeg på at købe enten
en 21 tommer Sony-skærm G530, 1600x1200, kr. 6.846,- eller en
tilsvarende, bare med 1800x1440 til kr. 8.558,-.

Spørgsmålet er nu om det kan betale sig at bruge et par tusinde kroner
ekstra eller om førstnævnte fint dækker mit behov, når jeg dagligt
arbejder med webdesign?

Jeg har søgt på edbpriser.dk og det varierer med de forskellige skærme
mht. dp, lige fra 21 til 26 dp. Kan man se forskel på det eller skal jeg
ikke gå så højt op i det?

--
Mvh Birgitte
http://www.behrendt.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-02 21:55

In article <1fk63dj.905eq11kn5ct6N%birgitte@behrendt.dk>,
birgitte@behrendt.dk ([2900] Birgitte Behrendt) wrote:

> Jeg har søgt på edbpriser.dk og det varierer med de forskellige skærme
> mht. dp, lige fra 21 til 26 dp. Kan man se forskel på det eller skal jeg
> ikke gå så højt op i det?

Lige nøjagtig med en skærm er det meget vigtigt at du ser den før du
køber den. Handl gerne i en butik, hvor du kan få lov til at tilslutte
din egen computer til skærmen inden køb.

Kort sagt, så kan en skærm med lav dp og høj opløsning have et dårligere
billede end en med høj dp og lav opløsning.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-02 22:13

birgitte@behrendt.dk ([2900] Birgitte Behrendt) writes:

> Spørgsmålet er nu om det kan betale sig at bruge et par tusinde kroner
> ekstra eller om førstnævnte fint dækker mit behov, når jeg dagligt
> arbejder med webdesign?

Det kommer an på hvor skarpt dit syn er.

Jeg vil personligt selv foretrække 2 skærme i en lavere opløsning.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-02 07:01

In article <1fk63dj.905eq11kn5ct6N%birgitte@behrendt.dk>, [2900] Birgitte Behrendt wrote:
> [...]
>
> Jeg har søgt på edbpriser.dk og det varierer med de forskellige skærme
> mht. dp, lige fra 21 til 26 dp. Kan man se forskel på det eller skal jeg

Du kan ikke sammenligne Sony DPI med andre, da de bruger et andet
princip.

Jeg vil anbefale du ser skærmene i en butik.

Hra selv en 19" Sony G420 som er næsten perfekt. Den har et godt
skarpt billede i 1600x1200 i 85Hz, og det er min primære
opløsning på den. Det vil iBook desværre ikke drive.

Om du køber Sony's G-serie eller gør helt op i top-prof er
lidt smag og behag samt pengepung. Og så noget omkring farver.
Men dette er knap så vigtigt til web.

Du kan også bare købe pr. postordre - der er 14 dages returret.

Husk at enkelte af de billige edbpriser forhandlere er fuskere
når det gælder reperation. Betal enten 10% hastegebyr, ellers
sender de ikke dit udstyr videre før 2-3 uger.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-10-02 07:40

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> Kan man se forskel på det eller skal jeg > ikke gå så højt op i det?
>
> Du kan ikke sammenligne Sony DPI med andre, da de bruger et andet princip.

Men hvad betyder dp ? Og er det kun Sony som har deres egen standard ?

> Jeg vil anbefale du ser skærmene i en butik.

Det er jo netop svært, da ingen butikker fører en 7-8 forskellige 21"
skærme samt en Mac til at demonstrere på ?!

> Hra selv en 19" Sony G420 som er næsten perfekt. Den har et godt skarpt
> billede i 1600x1200 i 85Hz, og det er min primære opløsning på den. Det
> vil iBook desværre ikke drive.

Birgitte har en beige G3 233 med et Voodoo 3dfx kort i, som driver den
primære skærm. Det indbyggede kort driver en 17" til paletter.

> Om du køber Sony's G-serie eller gør helt op i top-prof er lidt smag og
> behag samt pengepung. Og så noget omkring farver. Men dette er knap så
> vigtigt til web.

Enig.

> [...]
>
> Husk at enkelte af de billige edbpriser forhandlere er fuskere når det
> gælder reperation. Betal enten 10% hastegebyr, ellers sender de ikke dit

OK, er det af egen bitter erfaring ?

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-10-02 22:56

[2900] Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu om det kan betale sig at bruge et par tusinde kroner
> ekstra eller om førstnævnte fint dækker mit behov, når jeg dagligt

Jeg bruger selv en Sony G420, som er 19" udgaven af ovenstående. Den
kører jeg i 1600x1200 85 Hz i OS X, men når man kører Classic programmer
står det godt nok lige lovligt småt, men dog brugbart.

Hvis du køber en 21" skærm, så vil 1600x1200 85 Hz nok være lige i
underkanten, så jeg ville gå efter den dyrere skærm, især hvis du på
sigt vil skifte til OS X.

Under alle omstændigheder skal skærmen kunne køre 85 Hz i den ønskede
opløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-10-02 14:35

In article <1fk7cr1.1bhxi75x691pmN%spam02@tdcadsl.dk>, =?ISO-8859-1?Q?
Ren=E9_Frej_Nielsen?= (spam02@tdcadsl.dk) wrote:
> Jeg bruger selv en Sony G420, som er 19" udgaven af ovenstående.

Er du stadig godt tilfreds med den? Hvorfor virker 85Hz i underkanten? Er
det flimrende eller?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-10-02 17:52

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Er du stadig godt tilfreds med den? Hvorfor virker 85Hz i underkanten? Er
> det flimrende eller?

Hmm... jeg skriver da, at den netop skal køre i minimum 85 Hz. Det er
hvad jeg selv gør og det passer mig helt perfekt. Alt _under_ 85 Hz
virker flimrende på mig.

Jeg er _meget_ tilfreds med skærmen!

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-10-02 18:01

In article <1fkbdp2.1w7xbfhl76scpN%spam02@tdcadsl.dk>, =?ISO-8859-1?Q?
> [...]
> Hmm... jeg skriver da, at den netop skal køre i minimum 85 Hz. Det er
> hvad jeg selv gør og det passer mig helt perfekt. Alt _under_ 85 Hz

Ok, så misforstod jeg nok noget

> Jeg er _meget_ tilfreds med skærmen!

Jeg er nu endnu mere skræmmende tæt på at investere i en magen til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-10-02 22:59

> Jeg er nu endnu mere skræmmende tæt på at investere i en magen til.

Det vil du ikke fortryde. Især de to indgange er vældigt smart for mig
der har to maskiner, men kun plads til én skærm.