Jehova
Fra : Howard

Dato : 16-10-02 18:57

Hvad er guds navn, er det ikke Jehova?

Bliver gud omtalt i biblen som Jehova eller bare Gud?

Jeg har set at der i flere danske kirker og på malerier af gamle danske
konger er der skrevet navnet Jehova, eller den hebraiske skrift for Jehova.

Jeg synes en gang at have hørt at det var "forbudt" at bruge guds virkelige
navn, er det rigtigt og hvorfor?

Mvh

Carsten

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 16-10-02 19:27

"Howard" <news@"stop-spam"chiptech.dk> mælte sligt:

>Hvad er guds navn, er det ikke Jehova?

Det må du spørge ham selv om.

>Bliver gud omtalt i biblen som Jehova eller bare Gud?

I det gamle testamente bruges der flere forskellige ord for at omtale den
jødiske nationalgud. Ofte (2606 gange) bruges »’ælôhîm«, der betyder "Gud" og
oversættes sådan, men endda hyppigere (6519 gange) bruges »jhwh«, der er et
egennavn i stedet for en betegnelse, men som alligevel i den normale danske
bibeloversættelse oversættes med "Herren". Når jeg skriver »jhwh« hænger det
sammen med, at den hebræiske tekst ikke angiver vokalerne for dette ord, da
man i klassisk tid og frem ikke måtte udtale ordet. Man sagde i stedet for
"Adonaj", der betyder "Herren", og for at minde folk på, at de skulle huske at
læse dette i stedet for det rigtige navn, føjede man vokalerne fra ordet
"Adonaj" til de hebræiske bogstaver »jhwh«. Det førte senere til den
misforståelse i kristne kredse, at ordet i virkeligheden skulle læses med
disse vokaler. Derved opstod misforståelsen "Jehova", som har været gængs i
vesteuropæisk kristendom. Efter alt at dømme var den oprindelige udtale af
gudsnavnet dog noget i stil med "Jahvæh", med langt /a/ og langt /h/ og
trykket på sidste stavelse. Normalt gengives det dog i videnskabelig
litteratur i den dansktillempede form "Jahve".

>Jeg synes en gang at have hørt at det var "forbudt" at bruge guds virkelige
>navn, er det rigtigt og hvorfor?

Det er tabubelagt inden for den traditionelle jødedom. Det kommer dels af, at
man har opfattet navnet som overmåde helligt og derfor som værende "for fint"
til at blive brugt i daglig tale; dels er det en efterlevelse af det tredje
bud, der lyder: "Du må ikke tage Herren (dvs. Jahve) din guds navn
forfængeligt!"

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Uden nye guder bliver alle gamle religioner før eller siden kvalt.
De religioner der forbyder nye guder, tager kvælertag på sig selv."

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-10-02 19:52

"Howard" <news@"stop-spam"chiptech.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er guds navn, er det ikke Jehova?
>
> Bliver gud omtalt i biblen som Jehova eller bare Gud?

Næ, ikke i den danske bibel, men hans navn på dansk er Jesus og på engelsk
er det Jesus.

Erik L

Fra : karamel

Dato : 16-10-02 20:46

Erik Larsen wrote:

> "Howard" <news@"stop-spam"chiptech.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, ikke i den danske bibel, men hans navn på dansk er Jesus og på engelsk
> er det Jesus.
>
> Erik L

Hvad er der nu sket med Fader og Helligånd?

Karamel

Fra : Larsen

Dato : 16-10-02 22:19

"karamel" <karamel@REMOVEoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der nu sket med Fader og Helligånd?

De heder ikke Jesus

Erik L

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 16-10-02 21:05

Hvem er Jesus´s fader så ?

mvh
Gunnar.

Fra : Larsen

Dato : 16-10-02 22:20

"Gunnar Holm." <gwholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er Jesus´s fader så ?

Det er vel efter titlen fader, faderen har fået navnet faderen og det mener
jeg ikke er et navn ?

Erik L

Fra : TBC

Dato : 17-10-02 03:06

"Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Gunnar Holm." <gwholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel efter titlen fader, faderen har fået navnet faderen og det
mener
> jeg ikke er et navn ?

Det er korrekt at "fader" ikke er et navn, ganske ligesom "gud" ('ælôhîm) er
det en betegnelse og ikke et navn. Det er særligt Paulus der bruger
betegnelsen "fader". Egennavnet (jhwh) hvis helt sikre udtale med vokaler er
gået tabt, er dog det navn der oftest igennem hele bibelen bruges om gud.
(Jøvnfør iøvrigt Rasmus Underbjerg Pinnerup glimrende udredning her i
tråden)

Forskellen på egennavnet (jhvh) og betegnelsen gud ('ælôhîm) beskrives meget
godt i The Imperial Bible-Dictionary som under opslaget "Jehova" følgende:

"Det er alle steder et egennavn der betegner Gud personligt og ham alene,
hvorimod Elohim mere har karakter af et fællesnavn der som regel, men ikke
nødvendigvis og heller ikke hver gang, betegner den Allerhøjeste. . . .
Hebræeren kan sige Elohim med den bestemte artikel foran og dermed mene den
sande Gud i modsætning til alle falske guder, men han siger aldrig Jehova
med den bestemte artikel foran, for Jehova er navnet på den sande Gud alene.
Han siger igen og igen min Gud . . ., men aldrig min Jehova, for når han
siger min Gud, mener han Jehova. Han taler om Israels Gud, men aldrig om
Israels Jehova, for der er ingen anden Jehova. Han taler om den levende Gud,
men aldrig om den levende Jehova, for han kan ikke forestille sig Jehova som
andet end levende." - Redigeret af P. Fairbairn, London 1874, bd. 1, s. 856

Udtrykket 'ælôhîm (Gud) bruges da også i Bibelen med realtion til andre
guder: 2Kg 19:37; Dom 16:23, 24; 1Sa 5:7)

Mht betegnelsen "fader" er det også tydeligt at det også er en betegnelse
som ikke nødvendigvis er specifikt ifht den eneste sande gud, skaberen, men
altså også er en betegnelse, Se f.eks Jesus ord i Joh 8:44., eller brug blot
din sunde fornuft i almindelighed

Bibelen bruger altså egennavnet "jhwh" (Jehova/Jahve/Jahvæh - eller hvordan
man nu fortrækker det) når den helt specifikt henviser til jhwh og ikke
"blot" bruger titler til at henlede til (og evt. beskrive) vores
gud/fader/almægtige/skaber/suveræne Herre/højeste osv.

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-10-02 07:26

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> "Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Udtrykket 'ælôhîm (Gud) bruges da også i Bibelen med realtion til andre
> guder: 2Kg 19:37; Dom 16:23, 24; 1Sa 5:7)

Jeg er lidt uheldig med mit Bibelvalg, fordi også dette navn "elohim" er
blevet slettet i vor Gode Dronings Bibeloversættelse

> [...]
> "blot" bruger titler til at henlede til (og evt. beskrive) vores
> gud/fader/almægtige/skaber/suveræne Herre/højeste osv.

Det lyder som frit valg, men det kan være ganske praktisk for så kan hver
sekt have deres udtalelse af det navn de fortrækker

Erik L

Fra : TBC

Dato : 19-10-02 15:32

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt uheldig med mit Bibelvalg, fordi også dette navn "elohim" er
> blevet slettet i vor Gode Dronings Bibeloversættelse

Ingenlunde, men det er blevet oversat (din Bibel er jo på Dansk). Hvis du
ikke læste mit og Rasmus Underbjerg Pinnerup's indlæg overfladisk igennem
ville du have set at 'ælôhîm ikke er et navn, men en fællesbetegnelse som
svarer til det vi på dansk benævner som "Gud".
Din gode Dronnings bibel siger jo også helt i overensstemmelse med
betegnelsen 'ælôhîm fra original sproget i ovenstående skriftsteder:
"sin gud Nisroks tempel"; "lovpriste de deres gud og sagde:
»Vor gud har givet..." ; "på vores gud Dagon"

Ligesom at "præsident" er en fællesbetegnesle, og kan bruges om både Bush og
Chirac, kan 'ælôhîm bruges om både "jhwh" og andre guder, men "jhwh" bruges
helt specifikt om Bibelens sande og levende gud. Det er de steder den gode
dronnings bibel siger "Herren" (med stort) at der oprindeligt har stået
"jhwh" i den oprindelige grundtekst. Senere hen ville Jøderne af ærefrygt og
overtro dog ikke længere nævne Guds navn, og de læste derfor "jhwh" som
"adonaj" (hvilket betyder herren) . Derfor gengiver den danske oversættelse
"jhwh" med »Herren« ....Du kan formentligt selv slå det op under din bibel's
ordforklaring

> hvordan
>
> Det lyder som frit valg, men det kan være ganske praktisk for så kan hver
> sekt have deres udtalelse af det navn de fortrækker

Det hanlder ikke om hvad du, jeg eller andre fortrækker, men om at man ikke
med sikkerhed kender den oprindelige og korrekte udtale, eftersom man af
overtro ophørte med at udtale navnet, (og i stedet sagde "adonaj"). I de
ældste hebraiske håndskrifter er navnet skrevet med fire konsonanter, og
eftersom man ikke med den hebraiske skrivemåde brugte vokaler, er den sikre
udtale altså gået tabt. "Jehova" har længe været den mest almindelige måde
at udtale Guds navn på i vesteuropæisk kristendom, men "Jahve" er den form
der foretrækkes af de fleste hebraiskkyndige. (Jævnfør evt Rasmus's indlæg
her i tråden)

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-10-02 19:16

du skriver et brev d 19-10-2002 16:32

Der er en rød krys over brevet, samt en streg vandret igennem så jeg ikke
kan åbne den

hvad er der ivejen med min PC ??

Erik L

Fra : TBC

Dato : 19-10-02 19:57

> du skriver et brev d 19-10-2002 16:32
>
> Der er en rød krys over brevet, samt en streg vandret igennem så jeg ikke
> kan åbne den
>
> hvad er der ivejen med min PC ??

Formentligt meget mindre end der er galt med TDC's nyhedsservere. (I andre
grupper har jeg læst at den kan være noget problematisk og ustabil for
tiden)

Prøv evt igennem google
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=dk.livssyn.kristend
om

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-02 14:44

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message
> "Howard" <news@"stop-spam"chiptech.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, ikke i den danske bibel, men hans navn på dansk er Jesus og på
> engelsk er det Jesus.

"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?"

--
-Jens B.