En lille efterårs advarsel
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-10-02 17:38

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu ved at blive en tradition at jeg skriver lidt om at man
skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
bare et enkelt styrt.

1. Det er skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor
er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i
svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er.
Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en
masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i WD40 og
vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om
det smager af salt og bliv overrasket!
4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
5. Husk at chekke dæktrykket tempraturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader ,så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.
7. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdestempratur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt en olietempratur måler og få hvished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 16-10-02 19:59

Tak til den polytekniske formand for kyndige råd. Punkt 2 tror jeg nu ikke
meget på. Men ellers klar og koncis information.

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9chr9.901$Xw1.1803@news.get2net.dk...

Fra : Jens Didriksen

Dato : 16-10-02 20:35

"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tak til den polytekniske formand for kyndige råd. Punkt 2 tror jeg nu ikke
> meget på. Men ellers klar og koncis information.

Jeg er nu helt enig med formanden - hele 3 gange i sidste uge har jeg prøvet
at nogen køre ud fordi de TROR de kan nå det inden jeg kommer trillene.

Den ene gang var gud hjælpene mig midt i en rundkørsel hvor kvajet bare køre
ud lige foran mig!

Og jeg racer altså ikke afsted på en ZX Turbo et eller andet. Jeg køre pt.
på en Honda CX 500 hvilket vel siger lidt om mit kørselsmønster.

Min konklusion er klar: mange bilister sidder og snorksover og er rene
dødsfælder hvis du opføre dig på samme måde.

Min far sgade engang til mig: "Kør i trafikken som om at alle andre er rene
idioter, så har du en fair chance for at overleve". Joe, tak...

Hilsen

Jens

Fra : Thomas

Dato : 19-10-02 10:48

Og som mine forældre altid har sagt til mig.... "husk nu at der er andre
idioter ude i trafikken end dig!!!" og det har også givet mig stof til
eftertanke

Mvh

Thomas
XS400 seca

Fra : Moller

Dato : 16-10-02 23:36

"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> wrote in message news:4Fir9.920$Xw1.2590@news.get2net.dk...
> Tak til den polytekniske formand for kyndige råd. Punkt 2 tror jeg nu ikke
> meget på. Men ellers klar og koncis information.

Tjaaa... må da indrømme at i dag drejde 2 ud foran mig, samt en billist blev så pist over jeg overhalede ham, at han ved det næste kryds pressede bilen indenom så meget at jeg var ved at vælte pga. den lille smule plads mellem ham og mig... vi begge skulle til højre.

Så jo, billisterne er begyndt at slå hjernen fra pga. kulden. Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så blir de meget være end de er nu, det passer med årstiden.

En ting som den kære formand har glemt at nævne er at husk nu at få stillet choker kablet ordentligt, for der blir ekstra godt brug for chokeren med alle de koldstarter... og husk nu at lade maskinerne varme op i lidt længere tid end normalt, for de er det længere om det.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jens Didriksen

Dato : 16-10-02 20:46

> [...]
> Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
> giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

Joe, tak. Hvordan er det nu lige man skal tyde de forkortelser som sidder på
dækket?!

På mit fordæk står der "Max load 495 lbs at 41 psi" hvilket ikke siger mig
en prut når der på lufttrykmåleren står enheder i Bar eller PSI...!!

Er der nogen der kan oplyse mig om hvad de forskellige enheder svare til når
nu enhederne på dækket ikke findes på lufttrykmåleren???

Jens

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-10-02 21:32

On Wed, 16 Oct 2002 21:46:01 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>På mit fordæk står der "Max load 495 lbs at 41 psi" hvilket ikke siger mig
>en prut når der på lufttrykmåleren står enheder i Bar eller PSI...!!

'K - det er såmænd bare et max belastningsindex....det betyder at du
højst må belaste dækket med 495 lbs (= ca. 225 kg) ved et dæktryk på
41 psi = 2.8 bar.

-M

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 16-10-02 21:36

> [...]

når
> nu enhederne på dækket ikke findes på lufttrykmåleren???

Hvis du ser på http://www.igus.com/conv.htm kan du finde omregningsfaktoren
mellem en stak forskellige enheder.

Det vil altså sige, at dit dæk må maksimalt være belastet med cirka 225 kg
(495 pund), ved et dæktryk på cirka 2,8 Bar (41 PSI).

mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-10-02 21:39

Jens Didriksen wrote:

> [...]

> Er der nogen der kan oplyse mig om hvad de forskellige enheder svare til når
> nu enhederne på dækket ikke findes på lufttrykmåleren???

Ikke forstået. Er du i tvivl om at psi er det samme som PSI?. Så, ja. De 495 lbs
er belastning angivet i pund, svarende til ca. et halvt kg. Sagt med andre ord:
Dit dæk kan tåle at køre med en belastning på knap 250 kg, hvis du har pumpet
det op til 41 psi. Psi er i øvrigt pund pr. kvadrattomme.

Ib Jakobsen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 17-10-02 10:58

> [...]
pumpet
> det op til 41 psi. Psi er i øvrigt pund pr. kvadrattomme.

Nej - det var en skrivefejl

På mit dæk står der PSI og LBS, men sa tder på trykmåleren på de fleste
tankstationer står BAR og en anden enhed som jeg ikke lige kan huske.

Derfor er jeg forvirret over enhederne når de ikke er ens på
dækket/trykmåleren. 41 PSI kan jeg jo ikke direkte aflæse når skalaen er
kalibreret i BAR eller den anden enhed som jeg ikke lige kan huske hvad
hedder.

Jens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-10-02 11:23

Jens Didriksen wrote:

> Nej - det var en skrivefejl
>
> På mit dæk står der PSI og LBS, men sa tder på trykmåleren på de fleste
> tankstationer står BAR og en anden enhed som jeg ikke lige kan huske.

Ok. Men jeg kan se du allerede har fået svaret. Altså 1bar=14,5psi.

> [...]
> dækket/trykmåleren. 41 PSI kan jeg jo ikke direkte aflæse når skalaen er
> kalibreret i BAR eller den anden enhed som jeg ikke lige kan huske hvad

Det er nok ATM. Atmosfære eller ligefrem ATÜ, atmosfære overtryk. En jungle uden
lige. Det korte af det lange er: Stol aldrig på trykmåleren på en tankstation.
Den med mindre der sidder en ret ny mærkat fra et kontrolinstitut. Mange gange
viser de -+ 10 psi. Køb hellere en god måler selv.

Ib Jakobsen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 18-10-02 09:43

> Stol aldrig på trykmåleren på en tankstation.
> Den med mindre der sidder en ret ny mærkat fra et kontrolinstitut. Mange
gange
> viser de -+ 10 psi. Køb hellere en god måler selv.

God ide. Kan man monstro få en til menneskepenge (jeg er jyde...) og som
oven i købet kan anbefales - og hvor?

Takker

JD

Fra : Michael K. S.

Dato : 18-10-02 10:02

On Fri, 18 Oct 2002 10:43:05 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>God ide. Kan man monstro få en til menneskepenge (jeg er jyde...) og som
>oven i købet kan anbefales - og hvor?

Du kan købe en digital til omkring 150-200 kr i mange
biludstyrsforretninger,flere af disse reklamerer med en nøjagtighed på
ca. ± 1-2 procent,hvilket er rigeligt til dit formål.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Henning

Dato : 16-10-02 21:47

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse news:3dadc191$2$11467$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Er der nogen der kan oplyse mig om hvad de forskellige enheder svare til når nu enhederne på dækket ikke findes på lufttrykmåleren???

1 Bar er ca 1 kg/cm2 er ca 14,5 PSI...

Men du skal ikke gå efter trykket på dækket, brug det, som angives i brugerhåndbogen.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Jens Didriksen

Dato : 17-10-02 10:55

> 1 Bar er ca 1 kg/cm2 er ca 14,5 PSI...

Takker.

> Men du skal ikke gå efter trykket på dækket, brug det, som angives i
brugerhåndbogen.

Øhhh...??

Forudsætter det ikke at dækket er af samme kvalitet som det som håndbogen
antager...?

Hvis dækket har en mindre maks limit end det dæk som håndbogen antager man
stadigæk køre med, så overbelasterman vel dækket hvis trykket er større i
håndbogen end det som står på dæksiden - hvis du kan følge mine teorier...
Jens

Fra : Squish

Dato : 17-10-02 13:54

Jens Didriksen wrote:

> [...]
> håndbogen end det som står på dæksiden - hvis du kan følge mine teorier...

Du skal køre med det dæktryk, producenten af din model, foreskriver i
brugerhåndbogen. Det dæk du har på, kan jo sagtens sidde på en anden
model, som f.eks. er tungere eller lettere og derfor har behov for et
andet dæktryk. Det du kan aflæse på dækket, er dækkets
*maksimal*belastning ved det højest anbefalede tryk!

Mvh. Squish - CB400F Kører igen!

PS: Hvis du ikke har en håndbog, kan du garanteret finde specs på
nettet!

Fra : Henning

Dato : 16-10-02 21:55

"Jens Jacob Bager Jensen" news:9chr9.901$Xw1.1803@news.get2net.dk...

> 3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i WD40

Nah, det kan man gøre hver dag så. 'Tectyl'-voks i brun og klar udførelse holder. Men det kræver lidt adskillelse, at komme til alle steder.

På fex motor og malet udstødning, kan silikone olie bruges.

> 4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.

Skader absolut ikke at bruge det hele året.

Ja, pas på bilisterne. En del er farlige hele året, men dem, der ellers er ok om sommeren, begriber ikke, at man kan køre MC nu. Eller i januar...

--
Who, what, where: http://move.to/henning