Udskiftning af køler på grafikkort
Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-10-02 17:21

Hej,

er blevet inspireret til at udskifte standardkøleren på mit
"ASUS V8440-DT GeForce4 ti4400 128 MB"-grafikkort
Standardkøleren støjer med 34,5 dB iflg. tomshardware.
Udskifter jeg den med Thermaltakes "GeForce4 highest performance cooler"
(http://www.thermaltake.com/products/chipset/g4.htm)
skulle det umiddelbart blive reduceret til 29 dB. Og med en Zalman "Fan
Mate"
skulle den kunne skrues ydeligere ned - til næsten lydløs og forhåbentligt
uden
den store risiko.

Spm 1: Nogen der har erfaring med det eller lignende?

Spm 2: Behøver jeg at skifte køler, eller vil det være nok med Fan Mate'n?

Spm 3: Nogen der ved hvor jeg finder en billedserie eller beskrivelse, så
vil jeg
læse den før jeg bestiller, for jeg læser på studiedata.dk at Thermaltake
køleren
understøtter "GeForce4 og alle andre kort med de 4 huller omkring GPUen som
overholder
NVidia specifikationerne" - men skruer jeg std-køleren af finder jeg kun 2
huller!

tak
Thomas

Fra : Tomasz

Dato : 16-10-02 18:03

http://www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/dragonorb-geforce/1.htm

VH
Tomasz

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-10-02 18:30

Thermaltakes "GeForce4 highest performance cooler" og
Zalmans Fan Mate er vist ikke en god kombination alligevel.
Kølerens start up voltage er 6
(http://www.thermaltake.com/products/chipset/g4.htm), og
Fan Maten skal ikke anvendes sammen med kølere med
en start up voltage > 5
(http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfanmate.htm).

Hvordan søren får jeg mit grafikkort til at støje mindre?

Fra : Kristian Espensen

Dato : 16-10-02 19:10

> Hvordan søren får jeg mit grafikkort til at støje mindre?

Jeg kan varmt anbefale Zalman's ZM 80-HP. Den er passivt kølet vha af
heatpipe-teknologi. Jeg har en på mit ti4200, og det fungerer fint. Jeg har
dog kun haft den i 2 dage, men den har klaret en time burn-in i 3dmark og en
del spil, så det ser fornuftigt ud.
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-10-02 19:58

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
har
> dog kun haft den i 2 dage, men den har klaret en time burn-in i 3dmark og

Ser lovende ud. Dog er jeg ikke sikker på at jeg får blottet GPU'en
så ZM 80' komponenter kan monteres. Når jeg fjerner std.køleren
på mit grafikkort, sidder der stadig en komponent (ellipseformet med
en masse tænder der peger ud fra kortet)...
(?)

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 17-10-02 08:11

"Thomas Jensen" <denergodnok@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> (http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfanmate.htm).
>
> Hvordan søren får jeg mit grafikkort til at støje mindre?

Jeg HAR haft kørt med 5V på min TT køler på mit GF4. Den startede fint op -
og den har endda været bøjet på en af vingerne... Men jeg vil absolut ikke
anbefale at gøre det uden at ha' noget HW monitor i BIOS, der checker om
blæseren nu også kører... Dog kan jeg ikke se problemet med FanMate'n. Du
kan jo bare stille den til f.eks. 7Volt og så er der ingen is på koen. Du
skal dog vide at med 5V på køleren bliver den MEGET varm...

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)