Effektlys - lovligt eller ulovligt?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-10-02 17:03

Hej alle

Nogen der ved om det er legalt at have en lygte monteret fremadrettet under
motorcyklen i hvid / gul?
Og hvor går grænserne i øvrigt mht. effektlys? Men ser jo rundt omkring bla.
hos Thansen.dk at man kan købe dioder og neonrør til montage rundt omkring
på bilen / mc'en, men er det lovligt?

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : KLAUS KRISTENSEN

Dato : 16-10-02 17:19

> hos Thansen.dk at man kan købe dioder og neonrør til montage rundt
>omkring på bilen / mc'en, men er det lovligt?
> Psycho Cowboy

nej men meget fransk og lidt svanset!!

klaus
undskyld - kunne ikke lade være

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-10-02 18:18

> nej men meget fransk og lidt svanset!!
>
> klaus
> undskyld - kunne ikke lade være
_______________________________

Det gør skam ikke noget... jeg har ikke tænkt mig selv at pynte cyklen som
et juletræ... jeg kunne bare godt tænke mig at vide om det er lovligt?

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Vestegnens MC Servic~

Dato : 16-10-02 17:42

Ang. effekt lys så prøv at lægge mærke til hvormange
"pølsevogne" (Goldwings) der kører med det. Evt. snak med en af dem.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 16-10-02 20:30

"pølsevogne"

LOL, den havde jeg ikke hørt før

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : nn

Dato : 17-10-02 13:00

Pølsevogne ? jeg troede det hed Winnebago

Fra : Kenneth Bang

Dato : 16-10-02 20:52

Prøv at kigge i udstyrsbekendtgørelsen, det er altid et godt sted at starte.
Der står hvad en motorcykel skal være udstyret med, men også næsten - for
dig - lige så vigtigt - hvad den kan være udstyret med.
Men jeg kan fortælle dig så meget, at diverse neonrør / dioder monteret
forskellige steder ( f.eks. så det lyser vejen op under bilen, lys i
sprinklerdyser osv. ) på en bil ikke er lovligt. Har endnu ikke set det på
en motorcykel, men jeg kan ikke forestille mig at reglerne er anderledes :)

Mvh.
Kenneth Bang.
FZS600 Fazer
Hvid Ford Mondeo 2.0 med blåt lys på taget.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-10-02 11:01

> dig - lige så vigtigt - hvad den kan være udstyret med.

Yep - de lygter der ikke er tilladte er forbudte. Så det eneste effektlys
der er tilladt på biler orange sidemarkeringslygter. Jeg husker ikke om de
er tilladt på mc.

>Nogen der ved om det er legalt at have en lygte monteret fremadrettet under
>motorcyklen i hvid / gul?

Du kunne jo prøve at kalde den for en tågelygte eller et positionslys. Så er
det en påbudt/tilladt lygte og kun brugen/placeringen kan diskuteres (i
retten) ....

Jeg overvejer noget mere kørelys da mine 2x35watt er noget i underkanten på
små mørke landeveje i dårligt vejr. Da generatoren ikke er så stor regner
jeg med at der skal være "tågelygter" der kan tændes uafhængigt af
nær/fjernlys (når der er tændt for positionslyset) og samtidigt noget fusk
så jeg kan koble dem istedet for det eksisterende langt lys. Så kan de i
dagtimerne anvendes som kørelys og om aftenen supplere/erstatte det lange
lys.

Men jeg har lidt problemer med placeringen. De skal så højt op som muligt
for at oplyse "over" bakketoppe men det vil nok se dumt ud at montere dem.
på sidespejlene ...

/A

Fra : lange

Dato : 17-10-02 15:24

> Du kunne jo prøve at kalde den for en tågelygte eller et positionslys. Så
er
> det en påbudt/tilladt lygte og kun brugen/placeringen kan diskuteres (i
> retten) ....

Det er ligegyldigt hvad man kalder lygterne. Er de ikke E-mærket er der ikke
noget at gøre. Ved en E-mærkning bliver en lygte godkendt til et og kun et
formål.

Lange

Fra : Kenneth T

Dato : 17-10-02 16:50

> [...]
ikke
> noget at gøre. Ved en E-mærkning bliver en lygte godkendt til et og kun et

Min forlygte er da E-mærket, og godkendt til både langt & kort lys :)

--
MVH
Kenneth T

Fra : OldSmurf

Dato : 18-10-02 11:10

> Min forlygte er da E-mærket, og godkendt til både langt & kort lys :)

LOL

/Jens

Fra : Bo-gsxR

Dato : 22-10-02 07:24

? kan de der neon ting holde til forhjulet sættes på jorden igen?
efter man har "kommet til" at koble lidt for hårdt ud.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-10-02 12:16

Jeg fik lige en mail fra janus - men der er ikke nogen grund til at køre
den i mail da den er on-topic her i d.f.m (dog kopi i mail til ham) ...

> Hvad type pærer er det du har der kan lyse med 35W, min er født med
35W H4
> men dem kan jeg sq ikke finde nogen steder, og problemet er at de
andre kan
> finde på at aflade batteriet på rekordtid

Min bruger de samme. Jeg mener at de hedder FS1 eller lignende når det
kun er på 35/35W og ikke de std. 55/55W som i H4. Eneste fysiske forskel
på pærerne er afstanden mellem 2 små tappe der lige kan justeres med en
lille tang ...

Pærerne kan sagtens købes hos de fleste mc-pushere, men ofte til
horrible priser. Jeg har hørt om nogen der har givet op mod 200kr
stykket. Jeg har lige nu nogle Osram der er købt hos Østergård
Automateriel. Der er prisen ved 10 styks noget under 100kr stykker. Jeg
købte i 2000 nogle hos Hovedstadens scootercenter (www.scootercenter.dk)
til 110kr stykket.

--
/Anders Majland Denmark
/Aprilia Leonardo 150 '98 47Mm - VinterPendlerStil

Fra : John Thomsen

Dato : 20-10-02 22:27

On Thu, 17 Oct 2002 12:01:09 +0200, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> [...]
>for at oplyse "over" bakketoppe men det vil nok se dumt ud at montere dem.

Hvis det skal være tågelygter, skal de da så langt ned mod jorden som
muligt.

Før i tiden, da jeg kørte motorsport -O-løb, manøvreprøver og rally -
var det god latin, at mens fjenlyslygterne sad højt - til overkanten
af motorhjelmen - så var tågelygterne gerne underhængte, så langt ud
til siden som det lod sig gøre og ofte - mens vi kørte løb - gerne
drejet næsten 45° ud til siden.

Der måtte være max. lygter ud over de fastmonterede, og når vi kørte
løb i Østtyskland og Polen blev alle de løse (plus et par ekstra i
bagagerummet) solgt inden afrejsen; så var den tur financieret!!!

Men apropos dit indlæg, så har jeg selv tænkt på at montere nogle små
tågelygter nede på forgaflerne, lige over nav'et.

Had mener dette publikum om den sag?

Venligst
John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-10-02 21:23

> Hvis det skal være tågelygter, skal de da så langt ned mod jorden som
> muligt.

Det var mest af navn - da man jo kun må have tilladte lygter vil extra
lygter jo enten være fjernlys eller tågelygter

> Men apropos dit indlæg, så har jeg selv tænkt på at montere nogle små
> tågelygter nede på forgaflerne, lige over nav'et.
> Had mener dette publikum om den sag?

Ihvertald den rigtigt løsning til tåget vejr på flad vej. Eneste ulemper
jeg kan komme på er den extra uaffjedrede vægt.

Mit problem er mere generelt jeg mangler også noget bedre nærlys og
fjernlys Men måske jeg i bedste citroenstil (kendt for fjernlys der
følger styretøjet) skal montere en projektør på styret (der derved
kommer til at sidde deligt højt) til at klare at lyse over bakketoppene.
På min knallert tror jeg også det vil være muligt at montere 2
tågelygter under navhøjte på siden af underkåben... Hmm der er lidt at
arbejde med endnu

--
/Anders Majland Denmark
/Aprilia Leonardo 150 '98 47Mm - WinterPendlerStile Dvs "kæmpe"

Fra : Henning

Dato : 22-10-02 09:50

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:3db31e0e.272371469@news.cybercity.dk...

> Men apropos dit indlæg, så har jeg selv tænkt på at montere nogle små
> tågelygter nede på forgaflerne, lige over nav'et.
>
> Had mener dette publikum om den sag?

Mit bud ville være kort levetid på paraboler og pærer, pga mekaniske stød.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Squish

Dato : 22-10-02 21:28

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
snip..
> [...]
> for at oplyse "over" bakketoppe men det vil nok se dumt ud at montere dem.

Husk blot at der max. må være 25 cm. i mellem forlygterne på en MC!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-10-02 08:54

> Husk blot at der max. må være 25 cm. i mellem forlygterne på en MC!

Er det ikke kun nærlyset det gælder ?

/A - der ikke kan huske detailforskrifterne udenad længere ....

Fra : Squish

Dato : 23-10-02 13:14

> Er det ikke kun nærlyset det gælder ?
>
> /A - der ikke kan huske detailforskrifterne udenad længere ....

Hej Anders,

Du har (vistnok ret! Min kørelærer har åbenbart løjet for mig! :-/
Jeg har fundet detailforskrifterne for køretøjer 2002, som kan hentes
her: http://www.fstyr.dk/Fagomraader/krav/krav1.html

På 2-hjulet motorcykel med 2 nærlyslygter, må afstanden mellem disse
ikke overstige 100 mm. Nu er din model jo fra '98, så du skal nok
have fat i detailforskrifterne fra den gang- dem er det dog ikke
lykkedes mig at finde..

Tågeforlygter skal i øvrigt være anbragt mindst 250 mm. over vejbanen.
(Igen: 2002!)

Mvh. Squish - CB400F (skal lige køre 300 km. mere, så er den klar til
vinteropstaldning!

PS: God fornøjelse!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-10-02 15:16

> Du har (vistnok ret!

Takker

> Nu er din model jo fra '98, så du skal nok
> have fat i detailforskrifterne fra den gang- dem er det dog ikke
> lykkedes mig at finde..

Tjae - jet mener ikke at de er ændret for nyligt på de punkter (men det
kan et opslag på www.retsinfo.dk nok opklare), men ved eftermontering af
lygter er det vel de aktuelle krav der skal opfyldes og ikke dem på
tidspunktet for typegodkendelsen.

> Mvh. Squish - CB400F (skal lige køre 300 km. mere, så er den klar til
> vinteropstaldning!

Har du langt hjem ?

--
Anders Majland - der om et par timer tager hjem fra postnr 2800 til
9632 og imorgen tager til 8230

Fra : Squish

Dato : 23-10-02 16:37

> [...]
> kan et opslag på www.retsinfo.dk nok opklare), men ved eftermontering af
> lygter er det vel de aktuelle krav der skal opfyldes og ikke dem på

Sakset fra færdselsstyrelsens hjemmeside:
"Det er forskelligt i hvilken årgang af Detailforskrifterne, man kan
finde de regler, som gælder for f.eks. den bil, man har. Det er nemlig
reglerne i Detailforskrifterne fra det år, hvor bilen første gang er
registeret, som gælder.

Hvis en bil er registreret første gang den 10. maj 1986, så er det
Detailforskrifterne fra 1986, der gælder. Men hvis bilen er registreret
den 15. februar 1986, så er det Detailforskrifterne fra 1985, man skal
kigge i. Det er fordi, at reglerne først gælder fra den dato de
udkommer. Detailforskrifterne udkommer hvert år den 1. april."

Jeg har lige været inde på www.retsinfo.dk og så vidt jeg kunne se var
der ikke nogen ændringer mht. lygter på MC. Du må dog ikke hænge mig op
på det.. skimmede kun lige!

> Har du langt hjem ?
>
> --
> Anders Majland - der om et par timer tager hjem fra postnr 2800 til
> 9632 og imorgen tager til 8230

Jeg skal fra 9200 til 2300, så der er da et stykke.. men det var nu
mere fordi jeg gerne vil have lavet et 1000 km.-eftersyn inden jeg
stalder den op. Har kørt 700 km. siden jeg samlede den!

-Squish - CB400F (som venter på en dag med "godt" vejr!