Min mac kan ikke starte op
Fra : Jimmi Graffe

Dato : 16-10-02 17:11

Under opstart kommer den med et spørgstegn og så kan jeg ikke komme videre.
Jeg har så prøvet at sætte installations cd'en i, men så skal jeg angive et
modtagelsesdrev. Problemet er at den kun viser cd-drevet, hvordan vælger jeg
harddisken?

Mvh Jimmi

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-10-02 17:37

On Wed, 16 Oct 2002 18:11:25 +0200, Jimmi <jimmi@graffe.dk> wrote:

> [...]
> modtagelsesdrev. Problemet er at den kun viser cd-drevet, hvordan vælger jeg

Nu skriver du ikke hvilket system eller hardware du benytter, men jeg
går ud fra det er OS 9 eller lignende.

Når du starter op fra CD'en så prøv lige at give din harddisk en
omgang med Diskførstehjælp (ligger i mappen der hedder
hjælpefunktioner), og se hvilke fejl den melder om. Bed den evt. om at
reparere harddisken.

Hjælper det noget?

Fra : Jimmi Graffe

Dato : 16-10-02 22:11

"Jonas Voss" <usenet@verture.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> omgang med Diskførstehjælp (ligger i mappen der hedder
> hjælpefunktioner), og se hvilke fejl den melder om. Bed den evt. om at

Nej ikke rigtigt. Jeg har prøvet Diskførstehjælp, men det er som om jeg kun
kan vælge og se cd-drevet.

Vh Jimmi

Fra : Lennart Langkilde

Dato : 17-10-02 05:20

Hvad type Mac er det. ?

5200 & 5400 Serien, havde en del Harddisk problemer. Hvis du ikke ser
Harddisken, betyder det normalt enten at der er en dårlig forbindelse.
(IDE/SCSI kabel, eller Power Kabel). Eller, at din Harddisk simpelt hen er
stået af. (RIP).
Afhængigt af din Mac type, Kan du prøve at diskonekte Hardisken, og så
konekte den igen, det løser normalt løse forbindelser. Prøv også at lægge
mærke til om Harddisken Starter op (svag summen)

Held og lykke
Lennart

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-02 06:36

Hej Jimmi

Systemet eller MDB filen er åbenbart defekt, siden du ikke kan se/mounte disken
under opstart.

Ganske korrekt starter du fra system CD. Find mappen 'Hjælpefunktioner' og
start programmet 'Diskværktøj' / 'DriveSetup'. Øverst i den første del af
vinduet har du navnet på din HD. Hvis der står <ikke åbnet> / <not mounted>,
skal du gå til menuen 'Funktioner' / 'Options' og vælge 'Aktiver enhed' /
'Mount unit', så skulle du gerne få HD symbolet frem på skrivebordet. Vælg så -
igen fra menuen 'Funktioner - 'Opdater driver'.

Der er højst sandsynlig så en fejl i din harddisks MDB (Master Directory Block)
struktur, så hvis du har DiskWarrior, vil det være en god idé at starte fra
DiskWarrior CD'ën og lægge en ny 'directory file' med DW. Du kan også bruge
Norton Utilities v. 5 eller 6 og forsøge at reparere diskstrukturen med
DiskDoctor.

mvh. Erik Richard