/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Foreskel på Lov og Lovbekendtgørelse, samt~
Fra : SoftMan Brian


Dato : 16-10-02 16:15

to spørgsmål til juristerne:

1. hvad er foreskellen på en lov og lovbekendtgørelse?

2. hvorfor angiver en lov som Bekendtgørelse af lov om udstedere af
elektroniske penge (http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2002/0066129.htm) beløb
i Euro, når gældende dansk valuta er kroner?



 
 
JPo (16-10-2002)
Kommentar
Fra : JPo


Dato : 16-10-02 16:59


"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dad822d$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> to spørgsmål til juristerne:
>
> 1. hvad er foreskellen på en lov og lovbekendtgørelse?

Så vidt jeg er orienteret, så skal en lov vedtages i folketinget og
underskrives af dronningen, medens en bekendtgørelse kan udfærdiges af den
pgl. minister efter en bemyndigelse givet i en lov.
Mvh
J.Po



Thomas W. (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas W.


Dato : 16-10-02 17:21


"JPo" <spamfri_pregeh@adslhome.dk> wrote in message
news:3dad8cdc$0$7035$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3dad822d$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > to spørgsmål til juristerne:
> >
> > 1. hvad er foreskellen på en lov og lovbekendtgørelse?
>
> Så vidt jeg er orienteret, så skal en lov vedtages i folketinget og
> underskrives af dronningen, medens en bekendtgørelse kan udfærdiges af den
> pgl. minister efter en bemyndigelse givet i en lov.

Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.

/Thomas



Erik G. Christensen (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 16-10-02 18:06

"Thomas W." wrote:

> Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
> ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.

Næ, selve loven og bekendtgørelsen er skrevet sammen.

Jeg har det fra selveste lovkontoret.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Thomas W. (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas W.


Dato : 16-10-02 19:56


"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
news:3DAD9C73.B67EBEAA@FJERNpost1.tele.dk...
> "Thomas W." wrote:
>
> > Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
> > ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.
>
> Næ, selve loven og bekendtgørelsen er skrevet sammen.

Ikke kun lov og bekg., men også ændringslove - Peter har fået formuleret sit
indlæg bedre

/Thomas



Thomas W. (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas W.


Dato : 16-10-02 20:03


"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> wrote in message
news:aokcd6$8to$1@tux.netsite.dk...
>
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> news:3DAD9C73.B67EBEAA@FJERNpost1.tele.dk...
> > "Thomas W." wrote:
> >
> > > Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
> > > ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.
> >
> > Næ, selve loven og bekendtgørelsen er skrevet sammen.
>
> Ikke kun lov og bekg., men også ændringslove - Peter har fået formuleret
sit
> indlæg bedre

Hm, nu jeg tænker (på tide), kan jeg ikke se nogen fidus i at sammenskrive
love og bekendtgørelser. JEg kan heller ikke komme på nogen tilfælde hvor
det er sket, da det imo ville stride imod formålet med bekendtgørelser.

Men padre har reddet min (van)ære

/Thomas



Peter G C (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-10-02 21:27

Thomas W. skrev i news:aokcq5$9a5$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Men padre har reddet min (van)ære

LOL - tror du?

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Padre (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 16-10-02 19:53

> > Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
> > ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.
>
> Næ, selve loven og bekendtgørelsen er skrevet sammen.
>
> Jeg har det fra selveste lovkontoret.

Så har lovkontoret godt nok fået noget galt i halsen

En lovbekendtgørelse er, som TW skriver, en sammenskrivning af en lov
(hovedlov) og den senere lovændringer (ændringslove) til den samlede tekst.

Eksempelvis, hentet fra retsinfo:

Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret
LBK nr 757 af 14/09/1995 (Historisk)

(LBK er en forkortelse af lovbekendtgørelse)

Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret
Herved bekendtgøres lov nr. 252 af 27. maj 1950 om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 457 af 17. juni 1991, med de ændringer, der følger af
§ 3 i lov nr. 1097 af 21. december 1994.



Vi kan se, at der er en lov fra 1950 som er ændret i 1991 og 1994, men
lovbekendtgørelsen er først fra 1995. Det er fordi den er en bekendtgørelse
af sammenskrivningen af loven med senere ændringer.


En bekrendtgørelse er derimod det TW skriver, det er.

Til bevis kan vi fremvise:

Bekendtgørelse om brugerbetaling i forbindelse med naturalisation
BEK nr 162 af 07/03/1995 (Gældende

Som er regler om brugervbetaling,. her er ikke tale om en lov, men om regler
fastsat af minnisteren efter bemyndigelse i lov
("I medfør af § 12, stk. 1, i lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse
nr. 457 af 17. juni 1991, som ændret ved § 3 i lov nr. 1097 af 21. december
1994 fastsættes")

padre



Erik G. Christensen (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 16-10-02 20:23

Padre wrote:
>
> > > Nej, en lovbekendtgørelse er såmænd bare en sammenskrivning af div.
> > > ændringer til en lov. Du tænker på en bekendtgørelse.
> >
> > Næ, selve loven og bekendtgørelsen er skrevet sammen.
> >
> > Jeg har det fra selveste lovkontoret.
>
> Så har lovkontoret godt nok fået noget galt i halsen
>
> En lovbekendtgørelse er, som TW skriver, en sammenskrivning af en lov
> (hovedlov) og den senere lovændringer (ændringslove) til den samlede tekst.

Beklager, det var mig, der havde fået noget galt i hukommelsen

Efter at have tjekket det svar, jeg fik sidste sommer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Knud Thomsen (18-10-2002)
Kommentar
Fra : Knud Thomsen


Dato : 18-10-02 15:19


"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:aokci0$956$1@tux.netsite.dk...
> Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret
> LBK nr 757 af 14/09/1995 (Historisk)
>
> (LBK er en forkortelse af lovbekendtgørelse)
>
>

For en gangs skyld een, som ved hvordan man omgås forkortelser !!
Tak for dette eksempel.

Venlig hilsen
Knud


Postet til dk.admin.netikette, som et fremragende eksempel andre kunne lære
af.


Peter G C (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-10-02 18:07

SoftMan Brian skrev i news:3dad822d$0$79632$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> to spørgsmål til juristerne:
>
> 1. hvad er foreskellen på en lov og lovbekendtgørelse?

En lov vedtages af Folketinget.

En bekendtgørelse har samme retskraft som en lov. Bekendtgørelsen er udstedt
med hjemmel i lov.

En lovbekendtgørelse er en opsamling af en lov med efterfølgende
ændringslove indarbejdet. Er der uoverensstemmelse mellem lov og
lovbekendtgørelse, gælder loven.

Kort sagt: der er ingen forskel på en lov og en lovbekendtgørelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Thomas Thorsen (16-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 16-10-02 20:46

SoftMan Brian skrev:

> 2. hvorfor angiver en lov som Bekendtgørelse af lov om udstedere
> af elektroniske penge [link] beløb i Euro, når gældende dansk
> valuta er kroner?

Loven er, som det anføres under loven, en gennemførelse af et
EU-direktiv vedtaget i Rådet og i Europa-Parlamentet hvor
valutastørrelserne er angivet i euro. Da danske kroner svinger (omend
kun en smule) i kurs over for euro, er angivelser i euro en måde at
sørge for at de danske beløbsangivelser altid er i overensstemmelse med
de EU-vedtagne.

TT




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste