Opskrift på marcipan
Fra : Nyheder på TDC

Dato : 16-10-02 14:38

Jeg så en madudsendelse på en udenlandsk kanal, og der var der er, der viste
hvordan man lavede marcipan. I opskriften skulle der ca. 450 g. mandler og
2 æggeblommer - derudover skulle der ??? g. flormelis i, samt ??? mængde
citronsaft og ??? mængde vaniljeessens.

Er der nogen, der kender denne opskrift, og de manglende mængder, eller en
anden kanongod opskrift på marcipan???

Louise

Fra : Mille

Dato : 16-10-02 18:22

"Nyheder på TDC" <saul-hjorth@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> citronsaft og ??? mængde vaniljeessens.
>
> Er der nogen, der kender denne opskrift, og de manglende mængder, eller en

Prøv
rcipan.htm<<

Umiddelbart virker det ikke lækkert med rå æggeblommer i marcipan, så jeg
ville prøve denne i stedet
Mille

Fra : Kim

Dato : 16-10-02 21:22

Hvis den skal være GOD, har jeg lidt
svært ved at forlige mig med vanilieESSENS ? Hvorfor essens ???

Mvh, Kim

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-10-02 22:44

[Nyheder på TDC | Wed, 16 Oct 2002 15:38:03 +0200]

>Jeg så en madudsendelse på en udenlandsk kanal, og der var der er, der viste
>hvordan man lavede marcipan.

Hvis jeg skulle være lidt krakilsk, ville jeg pointere at der IKKE skal
citronsaft og vaniljeessens i en marcipan - I så fald er det fordi man
bruger nogle kedelige mandler.

Mine opskrifter, på slump:

Råmasse: Mal 2/3 gode smuttede (spanske) mandler, tilsæt 1/3
sukker/flormelis og så meget pasteriseret æggehvide at det er lidt
klæbrigt.

Varm det igennem i en gryde under omrøring/æltning, til det er lidt mere
end lunt - denne process "rister" massen, samler den lidt og forstærker
smagen.

Lad massen hvile til den er til at arbejde med, eller opbevar den i
køleskabet til den skal anvendes.

Konfektmasse: Brug 1/2 mandler og 1/2 formelis, ellers er måden den
samme.

Pistacemasse: Brug 1/4 grønne usaltede (rå) pistacekerner, 1/4 smuttede
mandler, 2/4 flormelis, resten er som ovenstående.

Rommasse: Som konfektmasse, erstat æggehvide af 1/2 god brun rom og 1/2
æggehvide.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nyheder på TDC

Dato : 17-10-02 13:11

Hej Rene

Tak for opskrifterne.

Det var ellers et engelsk kokkeskoleprogram jeg så det i, men det kan da
godt være, at englænderne har en anden ide om hvad god marcipan er, end vi
har herhjemme :0)

Men der var da lidt at gå i gang med.

Jeg læste et eller andet sted om chokolademarcipan - er det noget, du har
prøvet??

Knus Louise

P.s. Jeg ved godt, at det ikke har noget med mad at gøre, men jeg er ny i de
her nyhedsgrupper, og vil høre, hvordan jeg får mit navn til at stå ude i
siden - lige nu står der bare Nyheder på TDC??

Fra : NASS

Dato : 17-10-02 13:19

> [...]

> her nyhedsgrupper, og vil høre, hvordan jeg får mit navn til at stå ude i
> siden - lige nu står der bare Nyheder på TDC??

Du gør flg: Funktioner>Konti>Nyheder(faneblad), vælger egenskaber for din
nyhedskonto og skriver dit navn under brugeroplysninger

--
Mange hilsner

Nass

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-10-02 14:53

[Nyheder på TDC | Thu, 17 Oct 2002 14:11:24 +0200]

>Tak for opskrifterne.
Velbekomme

>Det var ellers et engelsk kokkeskoleprogram jeg så det i, men det kan da
>godt være, at englænderne har en anden ide om hvad god marcipan er, end vi
>har herhjemme :0)

Det er der mange steder der har; altså hvort man bruger mindre og
dårligere mandler og så tilsætter forskellige essenser for at "give
smag".

>Men der var da lidt at gå i gang med.
Godt.

>Jeg læste et eller andet sted om chokolademarcipan - er det noget, du har
>prøvet??

Ja, jeg har da prøvet at blande smelte chokolade i marcipan, og synes
ikke at det er særligt genialt :) Jeg kan godt li' smagen af marcipan
for dig, og chokolade for sig.

Uhh, bliver nødt til at lave lidt marcipan i week-enden.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 23-10-02 18:04

"Nyheder på TDC" wrote
> [...]
> hvordan man lavede marcipan. I opskriften skulle der ca. 450 g. mandler og
> 2 æggeblommer - derudover skulle der ??? g. flormelis i,

Flormelis til det har en passende konsistens
Dog undrer det mig med blæommerne. Jeg vil til enhver tid vælge æggehvider
til marcipan.

>samt ??? mængde
> citronsaft og ??? mængde vaniljeessens.

Det kunne jeg aldrig finde på at bruge i marcipan.
Hvis der skulle smagsforstærker i, ville jeg bruge lidt friskt abrikosmos
eller LIDT frisk vanille fra en stang, men aldrig ret meget, det må ikke
smage af abrikos/vanille, men blot få en lidt mere krydret smag.

Smag dig frem

Nette