Andet multimedie
Corel: eksport af EPS?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-10-02 12:05

Hejsa

Jeg har lavet nogle tegninger i Corel Draw, og ind til videre er det gået
fint nok med at eksportere dem som EPS, men så lavede jeg en tegning, hvor
jeg brugte subscript i noget tekst, og så gik det helt galt. :-/

"Export to EPS" med "text as text incl. fonts" giver en EPS fil hvor
subscripten er rykket underligt rundt. Hvis jeg bruger "text as curves" så
bliver subscripten meget lille, og hvis jeg bruger "print as file" hvor jeg
så bruger en PS printer og vælger EPS, så bliver det magen til der hvor jeg
brugte "text as text". :-/

Nogle ideer?

Min Corel er version 8.

mvh Frank

PS: er der andre grupper jeg bør spørge i?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-10-02 13:54

> [...]
jeg
> så bruger en PS printer og vælger EPS, så bliver det magen til der hvor

Jeg kan nok låne en computer med CorelDraw 10 (mener jeg det er). Vil det
hjælpe, hvis jeg bruger den til at eksportere mine billeder?

mvh Frank

Fra : B. Jakobsen

Dato : 16-10-02 14:26

det lyder som om der er et problem med den font du bruger - hvad er det for
en ?
kh
Bjørn

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-10-02 14:50

> det lyder som om der er et problem med den font du bruger - hvad er det
for
> en ?

Times New Roman

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-10-02 14:55

> for
>
> Times New Roman

Jeg har lige prøvet at skifte den ud med "AvantGarde Bk BT", og nu ser det
fint nok ud, men jeg vil meget gerne bruge Times New Roman. Hvad gør man så?

mvh Frank

Fra : Kim Thranborg

Dato : 16-10-02 19:19

> Jeg har lige prøvet at skifte den ud med "AvantGarde Bk BT", og nu ser det
> fint nok ud, men jeg vil meget gerne bruge Times New Roman. Hvad gør man
så?

Prøv evt. andre udgaver af Times new roman.
Måske der er forskel alt efter om det er TrueType, Type 1 eller evt. andre
versioner...

Mvh.
Kim Thranborg
kim@thranborg.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-10-02 20:44

> Prøv evt. andre udgaver af Times new roman.
> Måske der er forskel alt efter om det er TrueType, Type 1 eller evt. andre
> versioner...

Jeg har kun en, og det er TrueType. Kan man downloade andre? Og hvad er Type
1 og andre?

mvh Frank

Fra : B. Jakobsen

Dato : 16-10-02 22:07

Hej
Jeg tror det nemmeste for dig - hvis du gerne vil beholde Times New Roman -
er at konvertere den til kurver i CorelDraw FØR du eksporterer til eps. Vælg
teksten og CTRL+Q.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-10-02 09:14

> [...]
Roman -
> er at konvertere den til kurver i CorelDraw FØR du eksporterer til eps.

Jamen, det virker jo. Tak skal du have.

Det er dog ikke optimalt, teksten kommer til at se anderledes ud og filen
kommer til at fylde mere. Det er da utroligt at et så dyrt program ikke
virker ordenligt :-/

Men tak igen, det bliver nok løsningen,
mvh Frank

Fra : B. Jakobsen

Dato : 17-10-02 11:09

Corels kurvekonvertering af skrifter er noget hø - især i de ældre
versioner. Jeg vil anbefale at du kun konverterer det ene bogstav (eller
hvor mange det nu var) til kurver og lader resten være som en aktiv font.
Times New Roman er en af de skrifter fra Microsoft, der er blevet opdateret
for ikke så lang tid siden- du kan evt. prøve at se om der findes en nyere
version end den du har, men jeg tvivler på at det er det der er problemet.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-10-02 10:09

> [...]
> version end den du har, men jeg tvivler på at det er det der er problemet.

Jeg tror bare at jeg lever med det. Jeg skal til at være færdig

mvh Frank