Sikkerhed ved et netbanksystem
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 10:41

Hej alle

Jeg er ved at forlade AL til fordel for Jyske Bank som bruger et
kompatibelt netbanksystem. Jeg har dog lige fået oplysninger om
min kommende (automatiske) overførsel fra AL's hjemmebank til
deres netbank - og jeg er overrasket:

Jeg har fået tildelt et kodeord som er gyldigt i 30 dage. Med det
kan jeg gå ind på en hjemmeside, indtaste kodeordet og vælge et
nyt (permanent) som også indtastes. Til sidst står der:

   Klik på o.k. for at danne en ny underskriftsfil.

Og så:

   Hvis du vil anvende programmet fra en anden pc, kan du
   kopiere underskriftsfilen til f.eks. en diskette via
   stifinder.

Det lyder som om enhver med adgang til underskriftsfilen kan
boltre sig med ens konti. Er der nogen der bruger AL's netsystem
der kan bekræfte at det forholder sig sådan?

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-10-02 10:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder som om enhver med adgang til underskriftsfilen kan
> boltre sig med ens konti. Er der nogen der bruger AL's netsystem
> der kan bekræfte at det forholder sig sådan?

Hvis det er BEC's system, så kræver det både kodeord og
underskriftsfil. Formentlig en erkendelse af, at mange vælger så dårlige
kodeord, at det ikke er sikkert nok alene.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Walther

Dato : 16-10-02 13:07

On Wed, 16 Oct 2002 11:40:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det lyder som om enhver med adgang til underskriftsfilen kan
>boltre sig med ens konti. Er der nogen der bruger AL's netsystem
>der kan bekræfte at det forholder sig sådan?

Du skal uanset PC indtaste password sammen med underskriftfil.

--
Henrik Walther

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 13:13

Henrik Walther skrev:

>Du skal uanset PC indtaste password sammen med underskriftfil.

Så forstår jeg det bedre.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-10-02 21:19

In article <2ulqqu8uk3hf7pejgok6mfb54h3p37gmcu@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Så forstår jeg det bedre.

Men hvis en person har adgang til din PC, så har han som regel også
adgang til at smide en keyboard-logger på, og dermed fange dit
password.

Jyske Bank løsningen er mere sikker, idet den kræver at man
har haft fysisk adgang til kundens nøglekort med engangspassword.

Ovenstående er baseret på en forventning om, at en hacker i
alle tilfælde skal have adgang til brugerens PC for at få fat
i et kodeord.

Fra : Henrik Walther

Dato : 17-10-02 07:30

On Wed, 16 Oct 2002 20:18:39 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Jyske Bank løsningen er mere sikker, idet den kræver at man
> har haft fysisk adgang til kundens nøglekort med engangspassword.

Jeg har ikke selv AL som netbank, men har set den i funktion.

Nøglekort hvordan fungerer det ? Jeg var af den overbevisning
Danskenetbank havde en af de mere sikre løsninger og der indgår ikke
et sådan.

--
Henrik Walther
Http://www.winjunkie.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 14:40

Henrik Walther skrev:

>Nøglekort hvordan fungerer det ?

Log on:

1)   Angiv brugernavn og nøglekortnummer.
2)   Angiv nøglen ud for <specifikation> og kodeord.

Ved betaling gentages 2).

Med jævne mellemrum får man tilsendt et nyt nøglekort. Det har 80
indgange.

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-10-02 21:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Log on:
>
> 1)   Angiv brugernavn og nøglekortnummer.
> 2)   Angiv nøglen ud for <specifikation> og kodeord.
>
> Ved betaling gentages 2).

Ved min netbank:

1) Angiv brugernavn og kodeord.
2) Angiv nøglen udfor <specifikation>.

Ved betaling skal man opgive kodeord og ny nøgle.

--
..signature

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 21:33

Christian Andersen skrev:

>Ved betaling skal man opgive kodeord og ny nøgle.

Det var også underforstået i min beskrivelse at nøglen var ny.
Jeg huskede dog forkert. Der skal ikke bruges kodeord ved
betalinger.

Beskrivelsen af metoden lyder mere besværlig end den er. Men jeg
var nu fuldt tilfreds med sikkerheden ved min gode, gamle
hjemmebank hvor brugernavn og kodeord én gang for alle åbnede for
alle muligheder, men det var heller ikke beregnet til at kunne
bruges fra en vilkårlig computer.

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-10-02 22:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hjemmebank hvor brugernavn og kodeord én gang for alle åbnede for
> alle muligheder, men det var heller ikke beregnet til at kunne

Rigtigt. Min netbank kan køres i to indstillinger; én hvor man bruger en
nøglefil på computeren og ikke noget nøglekort og så den jeg har
beskrevet.

Jeg geninstallerer tit min computer, så den nuværende løsning passer mig
fint. Et ghost-image hvor min nøglefil ligger på, slår mig ikke just som
værende sikker. Ej heller liggende på en backup.

--
..signature

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-10-02 23:03

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Jyske Bank løsningen er mere sikker, idet den kræver at man
> har haft fysisk adgang til kundens nøglekort med engangspassword.

Man må endelig ikke tro, at Jyske Banks løsning er sikker, hvis
kundens computer er blevet cracket. En keyboard-logger er ikke
nok, men har man kontrol over computeren, kan det stadig misbruges.
Hver gang kunden indtaster et kodeord, kunne crackeren bruge det
til at udføre en anden transaktion, end kunden havde tænkt sig.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 09:29

Kasper Dupont skrev:

> [...]
>Hver gang kunden indtaster et kodeord, kunne crackeren bruge det
>til at udføre en anden transaktion, end kunden havde tænkt sig.

Jo. Hvis det var mig, ville jeg så tage kontrol over bankens
computer, og ikke en dødsyg kundes med adgang til 3'548 kr. og en
monstergæld.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 12:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis det var mig, ville jeg så tage kontrol over bankens
> computer

Forhåbentlig er bankens computersystem mere sikkert end den
gennemsnitlige kundes. Og som kunde er man nødt til at stole
på bankens computersystem, uanset om man selv bruger netbank
eller ej. Heldigvis er det i dette tilfælde uden tvivl
banken, der hæfter for tab. (Hvis der da ellers er flere
penge tilbage i kassen.)

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 14:13

Kasper Dupont skrev:

>Forhåbentlig er bankens computersystem mere sikkert end den
>gennemsnitlige kundes.

Det er et spørgsmål em en cost-benefit-analyse.

--
Bertel

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-10-02 14:32

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Jo. Hvis det var mig, ville jeg så tage kontrol over bankens
> computer, og ikke en dødsyg kundes med adgang til 3'548 kr. og en
> monstergæld.

hvis man nu kunne gøre det på 100 eller 1000 kunder var der nok
en ide i det.

--
Besøg http://adsltips.cjb.net for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 14:45

Martin Schultz skrev:

>hvis man nu kunne gøre det på 100 eller 1000 kunder var der nok
>en ide i det.

Med mangedoblet risiko for at blive opdaget.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 15:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Med mangedoblet risiko for at blive opdaget.

Ikke nødvendigvis hvis du bruger en af computerne som springbræt,
og i øvrigt sletter alle spor fra den ene computer.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-02 09:37

In article <3DB1D69B.54080BEA@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> Hver gang kunden indtaster et kodeord, kunne crackeren bruge det
> til at udføre en anden transaktion, end kunden havde tænkt sig.

Enig. Den er følsom over man-in-the-middle attack (hvis man ikke
har opdateret sin Internet Explorer med den kritiske update der
ikke er så kritisk at den er på Windows Update. Baseline
Security Analyzer kan dog finde den).

Men de andre netbankers certifikatløsning lider vel under det
samme problem, og med den forskel at man her kan lave mange
transaktioner når man er inde. Med Jyske Bank kan man kun fake
enkelte transaktioner, da man jo skal bruge kundens nøglekort.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 12:53

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> transaktioner når man er inde. Med Jyske Bank kan man kun fake
> enkelte transaktioner, da man jo skal bruge kundens nøglekort.

Ja. Uanset hvilket netbank system man bruger er det usikkert,
hvis kontrollen over kundens computer kan overtages. Det kan
til tider lyde som om, at nogen tror, at Jyske Banks system
er imunt overfor sådan et angreb. Det er ikke tilfældet. Men
det er da tænkeligt, at Jyske Banks system er det sværeste at
misbruge.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 14:14

Kasper Dupont skrev:

>hvis kontrollen over kundens computer kan overtages. Det kan
>til tider lyde som om, at nogen tror, at Jyske Banks system
>er imunt overfor sådan et angreb.

Hvad får dig på den tanke at nogen tror det? Mon ikke det er
almindeligt kendt at hvad én mand har låst, kan en anden bryde
op?

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 15:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad får dig på den tanke at nogen tror det?

Tidligere postings om emnet. Men de er nok for længst expiret,
så jeg opgiver på forhånd ethvert forsøg på at finde dem.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-02 11:59

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> Hver gang kunden indtaster et kodeord, kunne crackeren bruge det
> til at udføre en anden transaktion, end kunden havde tænkt sig.

- Men man skal så fake hele on-line systemet, så kunden stadig oplever, at hans
transaktioner er blevet gennemført - ellers vil han nok hurtige opdage, at "noget" er galt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 12:50

Jonathan Stein wrote:

> - Men man skal så fake hele on-line systemet, så kunden stadig oplever, at hans
> transaktioner er blevet gennemført - ellers vil han nok hurtige opdage, at "noget" er galt.

Ja. Jeg sagde ikke, at det var let. Jeg sagde, at det var muligt.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-02 13:00

In article <3DB28C91.83952306@image.dk>, Jonathan Stein wrote:

> - Men man skal så fake hele on-line systemet, så kunden stadig oplever, at hans
> transaktioner er blevet gennemført - ellers vil han nok hurtige opdage, at "noget" er galt.

det skal du ikke. Hvis du er man-in-the-middle, så sender du bare al
trafik videre til banken, undtagen når der er en transaktion, så
retter du lige kontonummeret til hvis beløbet er interessant.

Hvis du er smart, så gør du det kun med beløb over eksempelvis 100 eller
500 kr, så vil små testoverførsler nemlig ikke umiddelbart afsløre det.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-02 13:15

"Povl H. Pedersen" wrote:

> det skal du ikke. Hvis du er man-in-the-middle, så sender du bare al
> trafik videre til banken, undtagen når der er en transaktion, så
> retter du lige kontonummeret til hvis beløbet er interessant.

Så er det jo ikke "hver gang kunden indtaster et kodeord" - men kun udvalgte transaktioner. Og
transaktionerne kan kun ændres, så det ikke umiddelbart opdages. Man kan f.eks. ikke lige flytte
10.000 til sin egen konto, hvis brugeren er ved at betale en regning på 500 kr. Man er også nødt
til at gøre det "real-time".
Og i begge tilfælde er en keyboard logger ikke nok - men er nødt til at bryde ind i
SSL-forbindelsen for at opsnappe/ændre transaktionen og/eller svaret. Det er dog også muligt,
hvis man har adgang til at installere en key-logger.
Jeg mener løsningen er "Sikker Nok" til at blive anvendt på en offentlig computer - det ville
jeg ikke anbefale med de fleste andre bank-systemer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-02 19:00

In article <3DB29E41.974453AC@image.dk>, Jonathan Stein wrote:

> [...]
> jeg ikke anbefale med de fleste andre bank-systemer.

Men hvis hackeren har kontrol over maskinen, så smider han lige en lokal
proxy på, som virker som man-in-the-middle, og dermed kan han i
real-time mens han sover sørge for at få 10.000 kr hver gang du
overfører noget som helst.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-02 20:10

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> proxy på, som virker som man-in-the-middle, og dermed kan han i
> real-time mens han sover sørge for at få 10.000 kr hver gang du

Han skal stadig bryde ind på SSL-forbindelsen for at kunne ændre transaktionen. - Ellers skal han
patche browseren, så den viser brugeren, at den snakker med SSL sitet, mens den i virkeligheden
snakker med proxy'en.
Desuden skal han ændre alle svar fra banken, hvis brugeren ikke straks skal se, at der er overført
et forkert beløb.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-10-02 21:07

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> patche browseren, så den viser brugeren, at den snakker med SSL sitet, mens den i virkeligheden

Antagelsen var jo netop, at crackeren havde kontrol over
kundens computer. Så en ændring af browseren er altså en
teoretisk mulighed.

> Desuden skal han ændre alle svar fra banken, hvis brugeren ikke straks skal se, at der er overført
> et forkert beløb.

Ja, det er ikke nemt men stadig muligt.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-02 22:29

Kasper Dupont wrote:

> Antagelsen var jo netop, at crackeren havde kontrol over
> kundens computer. Så en ændring af browseren er altså en
> teoretisk mulighed.

Som jeg skrev i forrige indlæg: "Det er dog også muligt, hvis man har adgang til at installere en
key-logger.".
Jeg svarede på at man ikke "bare lige" kunne smide en lokal proxy på maskinen og overføre 10.000 til sig
selv for hver transaktion brugeren lavede.
Man skal bryde ind i SSL-forbindelsen og emulere banksystemet totalt, hvis brugeren ikke skal opdage
det. Det er noget mere besværligt end at opsnappe et enkelt kodeord og skaffe sig adgang til en nøgle-fil.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-02 17:17

In article <3DB32028.138A13F7@image.dk>, Jonathan Stein wrote:
> [...]
> det. Det er noget mere besværligt end at opsnappe et enkelt kodeord og skaffe sig adgang til en nøgle-fil.

Det er trivielt at lave følgende hvis du har kontrol over
maskinen:

1. Smid et hjemmestrikket root certifikat ind i browseren
2. smid www.danskenetbank.dk ned i hosts filen
3. lad din "proxy" for www.danskenetbank.dk sende alt videre, pånær
overførsler, hvor du retter kontonummer og beløb. Fake svar.
Denne har et certifikat som der stoles på jvf. 1.

Du skal ikke simulere ret meget af systemet. Du skal kigge efter
en type request, håndtere et svar (hvor brugeren skal bekræfte),
sende dette svar tilbage til banken, og det er klaret. Du skal ikke
simulere resten.

Det med proxyen er kun hvis du ikke kan indlægge ny root cert.
Ellers kan du udnytte den fejl at IE stoler på alle certs signeret
med vilkårlige andre certs, bare der i kæden er et den tror på
(f.eks. et Thawte cert der siger at din hotmail adresse er valid).

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-02 17:33

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> en type request, håndtere et svar (hvor brugeren skal bekræfte),
> sende dette svar tilbage til banken, og det er klaret. Du skal ikke

Så vil det umiddelbart kunne opdages så snart brugeren beder om en oversigt over bevægelser eller kommende
betalinger.
Det forhindrer naturligvis ikke musbruget, men begrænser omfanget.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/